Bij een modificatie van een robot op het werk heb ik wat elektronica
van de schroothoop mogen redden.
Enfin voorlopig althans, want ik raak geen stap verder..
Meer bepaald enkele computersystemen.
Ik had er graag eentje gebruikt om een NAS te maken.
Tot mijn spijt geraak ik niet in de bios. Na 3 pogingen krijg ik een code..
Ik heb al allerhande instructies gevolgd die ik gelezen heb op het internet,
zonder resultaat... meer bepaald, jumper verplaatsen, batterij uithalen...
Een andere ssd met win11 op wil ook niet opstarten...
Ik heb ook geen toegang tot de opdrachtprompt...
Wie kan/wil mij op weg helpen?
Op 15 oktober 2023 15:26:10 schreef lucdec:
Enfin voorlopig althans, want ik raak geen stap verder..
Meer bepaald enkele computersystemen.
Ik had er graag eentje gebruikt om een NAS te maken.
Tot mijn spijt geraak ik niet in de bios. Na 3 pogingen krijg ik een code..Ik heb al allerhande instructies gevolgd die ik gelezen heb op het internet,
zonder resultaat... meer bepaald, jumper verplaatsen, batterij uithalen...
Een andere ssd met win11 op wil ook niet opstarten...
Ik heb ook geen toegang tot de opdrachtprompt...Wie kan/wil mij op weg helpen?
Als het het zelfde is als bij de HP laptops dan ben ik bang dat het niet met jumpertjes gaat lukken maar je echt aan de EEPROM moet gaan solderen, als dat ueberhauopt al werkt. Niks op Google ?
https://www.kontron.com/download/download?filename=/downloads/manuals/…
Bladzijde 51, methode. Op bladzijde 11 staat dat ook passwoord gereset gaat worden.
Dag peter112
Dank je voor het meedenken.
Helaas, De procedure op blz 51 heb ik al een paar keer geprobeerd, wil echter
niet werken.
Ik blijf die vraag krijgen achter een password/unlock key....
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Daar ga je niet in slagen, dat paswoord zit opgeslagen in het flash geheugen van de EEPROM, dat krijg je er niet uit. Enkel opnieuw flashen of een nieuwe EEPROM helpt, maar dan nog kan het zijn dat het niet zal werken omdat de EEPROM dan leeg is en/of bepaalde gegevens niet meer heeft, nodig om te starten.
Met een EEPROM lezer kan je kijken en dat misschien wissen, maar dat chipje moet je er wel uit solderen.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (15%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
batterij eruit halen, voeding eraf laten, jumper erop en een dag zo laten staan. heb ik ook weleens geluk mee gehad.
Stel dat je de inhoud van de EEPROM kan lezen, ik vermoed dat je dan een lijst krijgt met adressen en een bijhorende HEX-waarde.
Hoe kan je dan binnen die de (lange ?) lijst gaan bepalen wat data is en wat misschien nog een stukje programma is ? Of zit het programma per definitie niet samen op de EEPROM maar ergens op een ROM ?
Ik vermoed dat je dan ook al moet weten hoe de structuur van de software in elkaar zit

Bestaat er ook zo iets als een "decompilator"? Iets dat een programma HEX-code terug om te zetten in een "leesbaar" programma ? (mnemonics ?)
Stel dat je weet op welk adres het password staat en je dat paswoord kan lezen.
Dan is het toch ook nog perfect mogelijk dat de oorspronkelijke programmeur het password samen gebruikt met vb de tijdsaanduiding (uiteraard als er een real time clock op het toestel zit)
waardoor het aan te bieden password vb een combinatie is van de tijdsaanduiding en het password uit de EEPROM.
Het password zou op die wijze ieder uur veranderen.
Is zoiets niet gewoon zoeken naar een speldje in een grote hooiberg ?
Op 15 oktober 2023 19:26:28 schreef lucdec:
Helaas, De procedure op blz 51 heb ik al een paar keer geprobeerd, wil echter niet werken.
Is die lithiumbatterij nog goed? Zo nee, misschien die eerst vervangen en nogmaals proberen?
Er staat op pag. 51 ook nog vaag iets dat de BIOS ook na een tijdje terugspringt naar defaults als de jumper er af blijft. Ook iets om te proberen?
CrossFireX
De beste manier zal zijn een nieuw chipje om te proberen. Als daar dan nog data in moet... Dat kom je nooit te weten, dat is natuurlijk de secret sauce van de fabrikant.
Bij veel machines is het paswoord het SN op het type plaatje.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (16%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 15 oktober 2023 22:43:48 schreef pamwikkeling:
Of zit het programma per definitie niet samen op de EEPROM maar ergens op een ROM ? ?
Die procedure om de bios instellingen te wissen is er op gestoeld om de voeding van een RAM chip af te halen. Daarna wordt met de jumper de voeding kortgesloten en moet je enige tijd wachten totdat de bitjes echt omvallen.
Als er dus niet een technische wijziging is, waar de handleiding nog niet van weet...
Als die 10s niet werkt, dan kan je langer proberen. Om tijd te besparen zou ik het "langzaam" escaleren, dus eerst 1 minuut, dan een kwartier, dan een uur en dan pas de "dag" die zojuist voorgesteld werkt. Als het toch een dag moet zijn, dan heeft het een uur extra geduurd.
Volgens mij is het ami bios, je zou deze master pw nog kunnen proberen:
AMI Master passwords
ami
amiami
CMOSPWD
amidecod
AMI.KEY
KILLCMOS
amipswd
AMISETUP
589589
AMIPSWD
AMI?SW
ami.kez
AMI
AMI!SW
ami°
A.M.I.
AMI_SW
helgasss
aammii
bios310
HEWITT
RAND
AMI~
BIOSPASS
Dit zou je ook nog kunnen proberen: https://bios-pw.org/
Ik vermoed, als langer meelezende, dat d'r weer zo'n happy being moddereeter hier binnenkort weer met groot genoegen een slotje op gaat zetten...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 15 oktober 2023 19:26:28 schreef lucdec:
Dag peter112Dank je voor het meedenken.
Helaas, De procedure op blz 51 heb ik al een paar keer geprobeerd, wil echter
niet werken.
Ik blijf die vraag krijgen achter een password/unlock key....
Open deur: Weet je zeker dat je de goede jumper hebt? En maakt die wel contact tussen pin 1-2. Soms zijn die wel eens gammel.
En de text is tegenstrijdig, boven staat 1-2 en daaronder 2-3? Dus allebei proberen. Verder klopt er meer niet in de texten. (Zie always on jumper, is copy paste en niet aangepast)
Zit er zowiezo een batterijtje of gold cap op?
Anders even meten als je de jumper kortsluit dat de spanning ook echt gedaald is tot zo goed als 0V (bij een goldcap).
Er zit waarschijnlijk een weerstandje in serie als er een lithium cell op zit.
Daarom loopt die ook leeg als de jumper erop zit, die sluit de Vbat dan kort (via dat weerstandje) naar ground.
Of als ik de text moet geloven staat die in serie met de batterij en in de andere stand sluit die de RTC/RAM zelf kort.
Verder wordt in een ander manual J37 ip J5 genoemd? (foute titel van het manual denk ik).
Als de manual meldt dat het wissen van de BIOS CMOS (incl. paswoord) ongeveer 10 seconden duurt dan kan dat geen dagen duren...
Het zal inmiddels al gelukt zijn.
Op 16 oktober 2023 23:56:39 schreef Zaagmans:
Ik vermoed, als langer meelezende, dat d'r weer zo'n happy being moddereeter hier binnenkort weer met groot genoegen een slotje op gaat zetten...
Dat doet hij niet, hij weet wat voor mobo dit is...
https://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys geldt ook nog steeds voor jou.
Op 15 oktober 2023 15:26:10 schreef lucdec:
Aangezien je zegt "heb mogen redden" ga ik er van uit dat men weet dat je de elektronica hebt meegenomen voor je hobby. Waarom vraag je het niet gewoon aan de IT dienst? Nee heb je, ja kan je krijgen.
Zelf ben ik systeembeheerder, en moest deze situatie zich voordoen zal ik het wachtwoord zelf niet geven (omdat het meestal een standaard wachtwoord is dat we gebruiken zodat mensen niet zelf gaan liggen klooien in de BIOS), maar als je het ding even bij me zou binnenbrengen, zou ik het wachtwoord er met alle plezier af halen.
In het geval het gaat om een BIOS wachtwoord dat niet door de beheerder er op werd geplaatst, kan je ook altijd de firma trachten te contacteren. Sommige firma's willen wel eens helpen (zeker als het geen current hardware meer is), maar ik zie ergens Kontron staan... en ik heb zelf een 6-tal Kontron PCs liggen die ik niet kan aansluiten wegens erg vage en onomschreven connecties, en Kontron heeft me nooit een antwoord gestuurd. Maar ik wijk af 
Marlon
Het zou ook kunnen dat er, gezien de funtie in een robot systeem, een cunstom made bios in zit.
Dat heb ik eens gehad met een Mobo in een banden balanceermachine.
Dan zal het heel lastig worden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kwam onlangs ook een kontron tegen, die draaide nog wel maar had al jaren geen functie meer. dat ding zal ook nog wel een keer op de werkbank belanden wrs.
Op 17 oktober 2023 23:01:10 schreef Marlon:
Zelf ben ik systeembeheerder, en moest deze situatie zich voordoen zal ik het wachtwoord zelf niet geven (omdat het meestal een standaard wachtwoord is dat we gebruiken zodat mensen niet zelf gaan liggen klooien in de BIOS), maar als je het ding even bij me zou binnenbrengen, zou ik het wachtwoord er met alle plezier af halen.
Bij bedrijven waar HMI/robots draaien zijn dergelijke paswoorden niet in bezit van de IT, eerder van de TD. Of, nog handiger, in bezit geweest van de jaren geleden failiet gegaande installateur.
Nog altijd geen resultaat hoor.
De batterij is ondertussen al een ganse nacht eruit geweest, zonder resultaat.
Aangezien je zegt "heb mogen redden" ga ik er van uit dat men weet dat je de elektronica hebt meegenomen voor je hobby. Waarom vraag je het niet gewoon aan de IT dienst? Nee heb je, ja kan je krijgen.
neen, het is via een externe firma gelopen.
Het gaat over een medische robot. Het moederbedrijf hiervan zit in Amerika.
maar je hebt gelijk, ik bel even met de technieker, maar ik denk niet dat hij dit paswoord zal weten, maar je weet maar nooit..
Ik heb ze niet gestolen hoor, ze waren blij dat ze er vanaf waren, en ik was nieuwsgierig wat er in die blackboxen zat 
CrossFireX
Nee, zei ik al dat gaat niet weg dat paswoord met de accu eruit. Als niemand je de code kan of wil geven, dan is die EEPROM vervangen misschien nog een optie.
Als daar ook nog firmware bij moet, dan zul je al een lange baard hebben voor dat het werkt...
Ik heb er ook een paar in handen gehad, maar daar kom je meestal niet ver mee.
Speciaal op industrie toegesneden, dus thuis kan je daar weinig mee doen.
Het lijkt me sterk dat ze dat paswoord zomaar gaan geven, ze vrezen dan namaak... Dat is ook de reden dat het paswoord in flash zit en niet in een CMOS klokje.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
CrossFireX
Zit dichtgetimmerd voor iets. Veel fabrikanten doen erg geheimzinnig over zo een stukje hardware. Dat is niet anders bij Fanuc of Siemens/Bosch industriële oplossingen.