Is dit vergelijkbaar met de laser van McAwesome: https://www.fruugo.nl/opgewaardeerd-40w-usb-co2-laser-graveur-graveren…

Uiteraard niet te vergelijken kwa prijs, kwaliteit etc maar manier van laseren. Het is een C02 laser met 10.6um (zelfde als wat McAwesome gebruikt?)

Het resultaat van die tests ziet goed uit en ik vraag me af of ik dat met een 200€ 3w laser ook krijg.
Is die C02 de moeite waard of geen voordeel?

Of hebben jullie betere alternatieven voor ong die prijs of liefst goedkoper.

QR code zal max 30 x 30 mm zijn

Hoe groot de QR code wordt is minder belangrijk. Uiteindelijk moet je PCB mooi vlak onder de beam komen te liggen en in zijn geheel in de behuizing passen. Een A4 is toch wel een minimale grootte. Je zal die laser snel gebruiken voor andere zaken dan QR-codes laseren.

Als je wat gaat googelen, dan kom je bij die el sheapo 40W lasers, zeer vaak tegen dat ze de controller vervangen door een Ruida. Die is perfect compatibel met LightBurn (licentie kost dan wel iets meer). Dan komt er ook weer snel 150€ bij voor de controller alleen of >400€ voor een upgrade kit.

Een goede afzuiging, rechtstreeks naar buiten, of met koolstoffilter is zeer sterk aan te raden. Welke laser je ook gebruikt. Onderschat die kosten niet. Heel gezond is de rook alleszins niet.

Het benodigde budget zou wel eens sneller kunnen stijgen dan je denkt.

Oef, ik vind €400 voor een upgrade kit voor een €400 kostende laser toch vrij veel.
Ik ga er idd van uit dat ik de laser snel ook voor andere dingen zal gebruiken, ik doe veel met 3d printers en sta er soms versteld van hoeveel gebruik ik ervan maak. Alleen was ik niet direct van plan €800+ uit te geven. €400+ is nog okay maar ook daar moet nog een lightburn licentie bij (of dat moet niet werken met deze co2 laser?)

Op 26 oktober 2023 20:00:18 schreef bbuster:
Is dit vergelijkbaar met de laser van McAwesome: https://www.fruugo.nl/opgewaardeerd-40w-usb-co2-laser-graveur-graveren…

Qua golflengte is het vergelijkbaar met mijn laser en normaal moet het vermogen voldoende zijn.

De verschillen zijn o.a. dat mijn machine een metalen lasertube heeft en die goedkope machine een glazen lasertube. Metalen lasertubes gaan veel langer mee en hebben een betere kwaliteit van de laserstraal zodat je met minder vermogen meer kan doen. Mijn 50 W buis kan daarom ongeveer hetzelfde als wat je met een 70-80 W glazen laserbuis kan doen.

Met een glazen lasertube heb je wat vertraging bij het in en uitschakelen van de laserstraal omdat de buis telkens moet ontsteken. Dat geeft een iets mindere kwaliteit voor graveerwerk. Een metalen laserbuis wordt met RF gestuurd en geeft pulsen. Nu zal dat voor een QR-code van 30x30 mm niet zoveel uitmaken, het is vooral bij zeer fijn graveerwerk een issue.

Je gaat sowieso nog een degelijke afzuiging nodig hebben én goede waterkoeling voor je laserbuis. Dat is nog een voordeel van mijn metalen laserbuis, dat die gewoon luchtgekoeld is (in de zomer lijkt het wel het geluid van een straalmotor, da's dan weer een nadeel).

Quick and dirty, je zou ook kunnen proberen om zo'n blauwe lasermodule op een 3D-printer te monteren. Uiteindelijk werken die dingen ook maar met G-code. Op die manier kan je heel goedkoop wat proberen.

Op 26 oktober 2023 20:39:13 schreef bbuster:
Oef, ik vind €400 voor een upgrade kit voor een €400 kostende laser toch vrij veel.
Ik ga er idd van uit dat ik de laser snel ook voor andere dingen zal gebruiken, ik doe veel met 3d printers en sta er soms versteld van hoeveel gebruik ik ervan maak. Alleen was ik niet direct van plan €800+ uit te geven. €400+ is nog okay maar ook daar moet nog een lightburn licentie bij (of dat moet niet werken met deze co2 laser?)

Ik vind dat ook veel geld in verhouding tot het toestel. Dat de kits worden aangeboden is ook een teken dat er voldoende vraag voor is. Ik geef alleen aan dat dit straatje wel eens een duurder eindplaatje kan krijgen dan gehoopt. Met de upgrade kit er bij zit je ook heel kort in de buurt van de betere toestellen.

De koeling was ik ook nog vergeten. Ook met de duurdere toestellen moet er dat meestal nog bij. Eventueel wel zelf te bouwen. Wel op letten dat het water niet te koud wordt. Waterdamp op de lamp is niet de bedoeling. Je verhoogt dan ook de kans op glasbreuk.

De betere glazen buizen zijn bijvoorbeeld RECI. Maar die zijn alweer snel duurder dan het goedkope toestel. Hoe goed zijn de spiegels en lens in de cheapo? Je leest zowel goede als slechte berichten. Ook de uitlijning laat wel eens te wensen over. En het uitgestraalde licht is niet onschuldig. uitvallen bij opening is een must. Blijkbaar is dat ook niet zo bij alle cheapo toestellen.

Als je al een 3D printer hebt, is een blauwe laser monteren zeker te overwegen. Zorg wel voor een onbrandbare, niet reflecterende ondergrond. Een kast en afzuiging is wel aan te raden.

Bedankt voor de tips.
Ik heb 2 printers maar beiden niet geschikt voor de ombouw denk ik.
De ene is een prusa i3 mk3s+ maar die wordt niet meer gebruikt dus kan ik beter verkopen.
De andere is een Bambulab X1C en die bouw ik liever niet om

Nu kan ik wel een goedkope 3d printer kopen (2ehands) en ombouwen, maar dan lijkt me dat ik dat geld beter direct uit kan geven aan een laser. En aangezien ik het “klein zakelijk dus professioneel” gebruik koop ik liever iets dat direct werkt (met niet al te hoog budget uiteraard).

Als ik het goed begrijp is een co2 laser daar niet direct de beste oplossing voor dan?

Hoe is zoiets dan?
Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! €178,80 40% Off | NEJE 3 40W Laser Engraver Air assist Cutter-Laser Engraving Machine Cutting 32-Bit Printer-Laser CNC Router LightBurn GRBL
https://a.aliexpress.com/_EyQE9h9

Prijs is in begin excl laser die wel selecteerbaar is. Een betere optie of niet?

Vergelijkbaar met deze. De lightburn ondersteuning is uiteraard een pro. Nog even dit. De Lightburn software blijft gewoon werken als de 'licentie' is verlopen. Alleen is er dan geen update meer. Moet je zelf afwegen wat je wil.

Als je deze richting uit wil, zou ik toch de E40 versie nemen. Minder power is altijd mogelijk of de snelheid verhogen heeft een zelfde effect.

De airassist zorgt ervoor dat de rook wordt weg geblazen van de lenzen. Maar het luchtpompje zit blijkbaar niet in de levering.

Bedankt voor de reacties.
Ik zie dat ik met deze ook plexiglas kan snijden. Voor de modules waar ik de PCB's mee wil "labelen" bestel ik gefreesde plexiglas plaatjes. Als ik ze zelf kan snijden bespaar ik hier natuurlijk ook wat kosten door.

Nu vraag ik me wel af hoe dit goed werkt. De Neje 3 heeft geen "bed". Als ik plexiglas laser dan brand ik toch ook in de tafel die eronder staat. Nu zie ik dat je "Honeycomb Panels" kunt kopen maar ook daar gaa de laser toch door?

En deze versie is een stuk groter. Handiger of juist niet?
https://nl.aliexpress.com/item/1005005034079442.html?spm=a2g0o.detail.…

Een kennis van me heeft z'n $10000 machine eindelijk de deur uit gedaan. (na 15-20 jaar). D'r ging steeds meer stuk en vervangende onderdelen waren dan steeds duurder dan een nieuwe machine met vergelijkbare specs.

Hij heeft nu een machine die in NL gemaakt wordt en veel betaalbaarder is. Ik zie het verschil niet met de vorige machine.

(de eerste klus voor mij heeft ie verprutst omdat de machine alles op 98.5% geschaald deed. Da's niet goed. Dan past het niet. Maar goed. Nu juist ingesteld en nu werkt het perfect).

Ik kan hem vragen wat hij aanraad.

Let op bij die "chinese" machines. Het is bij lasers gebruikelijk om het UITGAANDE LICHT VERMOGEN te noemen. Maar omdat het "naar de laser gestuurde elektrische vermogen" hoger is, zijn er tegenwoordig ook mensen die dat noemen.

Volgens mij is "40W" (uitgangs vermogen) nog steeds niet mogelijk met een "laser diode". Dat moet uit een buis komen. En die is groot genoeg dat ik die had moeten zien in die foto. Als dat iets van 40W elektrisch, 10W licht is, dan kan het best wel wat dingen doen hoor, maar is echt een wereld van verschil met een echte 40W.

Let op: Op aliexpress is een veelgebruikte truuk om een product van $500 en een accesoire van $200 in 1 artikel aan te bieden, waarbij ze aliexpress zo ver krijgen om de accesoirse als "hoofdartikel" te zien, dus dat is de prijs die je als eerste ziet. Bijvoorbeeld: https://www.aliexpress.com/item/1005005034079442.html

(ik heb de link hier vandaan).

[Bericht gewijzigd door rew op (40%)]

Dat van de prijs klopt inderdaad. Ze lokken met een laag bedrag maar de machine zelf is €478,83.
Ik had dat gezien maar als ik er meer mee kan (zelf frontjes uitsnijden) is de prijs iets beter te verantwoorden.

In principe moet de laser alleen de pcb QR codes kunnen graveren en dan de plexiglas frames moeten uitsnijden. Meer heb ik eigenlijk niet nodig.

Als een machine dat kan ben ik tevreden en het liefst zo goedkoop mogelijk maar wel goed genoeg.

Met een laserdiode kan je geen kleurloos PMMA snijden. Alles behalve blauw kan wel.

Bij CO2 wordt normaal het nuttige vermogen vermeld. Bij diodes het opgenomen vermogen. In een 40W zitten meerdere diodes. In die van Smartmaker 8 stuks (zie).

Op 27 oktober 2023 09:47:45 schreef bbuster:
Bedankt voor de reacties.
Ik zie dat ik met deze ook plexiglas kan snijden. Voor de modules waar ik de PCB's mee wil "labelen" bestel ik gefreesde plexiglas plaatjes. Als ik ze zelf kan snijden bespaar ik hier natuurlijk ook wat kosten door.

Nu vraag ik me wel af hoe dit goed werkt. De Neje 3 heeft geen "bed". Als ik plexiglas laser dan brand ik toch ook in de tafel die eronder staat. Nu zie ik dat je "Honeycomb Panels" kunt kopen maar ook daar gaa de laser toch door?

En deze versie is een stuk groter. Handiger of juist niet?
https://nl.aliexpress.com/item/1005005034079442.html?spm=a2g0o.detail.…

Als 'bed' moet je iets gebruiken wat niet reflecteert en waar de laser inderdaad geen vat op heeft. Bij de snapmaker is dat geanodiseerd zwart gegoten aluminium. Blijkbaar ook eenvoudig los verkrijgbaar.

Een honeycomb is misschien wel voldoende. De straal is dan mogelijk al zover uit het brandpunt dat ze geen kracht meer heeft.

Een QR code op 'schaal' is geen probleem. Als er iets moet passen is dat uiteraard niet wenselijk.

Er bestaan van die labelplaatjes in 2 kleuren die je met een laser kan 'graveren'. Ook bepaalde rubbers voor stempels en dergelijke kan je laseren.

Op 27 oktober 2023 13:02:53 schreef buckfast_beekeeper:
Met een laserdiode kan je geen kleurloos PMMA snijden. Alles behalve blauw kan wel.

Dus voor transparant plexiglas moet ik C02 hebben?

Op 27 oktober 2023 13:02:53 schreef buckfast_beekeeper:
Een QR code op 'schaal' is geen probleem. Als er iets moet passen is dat uiteraard niet wenselijk.

Er bestaan van die labelplaatjes in 2 kleuren die je met een laser kan 'graveren'. Ook bepaalde rubbers voor stempels en dergelijke kan je laseren.

Wat bedoel je hier precies mee?

Transparant en blauw PMMA is inderdaad met een CO2. Mogelijk dat het kan met bepaalde technieken zoals verf maar zeker niet zo out of the box.

Dit zijn bijvoorbeeld plaatjes die kunnen gegraveerd worden met een diode laser.

Hoe rubber gegraveerd wordt kan je bijvoorbeeld hier bekijken.

Nog eentje.

Transparant PMMA snijden kan uitsluitend met een CO2-laser omdat PMMA de golflengte van 10.600 nm absorbeert. Met een blauwe laser (450 nm) is dat onmogelijk omdat het laserlicht er gewoon doorheen schijnt zonder energie af te staan aan het materiaal.

Met een CO2-laser krijg je ook mooie kristalheldere snijvlakken bij PMMA, net zoals bij vlampolijsten. Ik doe niet anders dan PMMA snijden met de CO2-laser. Zelfs 10 mm dik is geen probleem.

Edit: Je kan ook overwegen om zelf een CO2-lasersnijmachine te bouwen. Dat is redelijk goed mogelijk. Het voordeel van de CO2-laser is ook dat het laserlicht heel makkelijk af te schermen is met glas of PMMA. Bij een Nd-YAG laser of blauwe laser ga je ofwel een goede laserbril nodig hebben of speciale afschermmaterialen. Ik zou zeker niet betrouwen op wat meegeleverd wordt met die goedkope machines. Ook een degelijke laserbril kost aardig wat. Ik heb hier eentje van LaserVision voor Nd-YAG en dat waren toch meerdere honderden euro...

[Bericht gewijzigd door McAwesome op (37%)]

Die kennis van mij heeft een fabcreator. Kost ongeveer 5k. Kortom: Buiten budget denk ik. Dat doet wel doorzichtig PMMA: ik heb de resultaten in mijn handen gehad. Ik vermoed dat de langere golflengtes echt uit een CO2 buis laser moeten komen, en die buizen kosten los rond de 700 euro. Het is dus met een budget daaronder waarschijnlijk gewoon zo dat je niet kan verwachten dat je doorzichtig perspex kan snijden.

(De "met laserbuis" versie maakt het ook ineens tricky om de laser te laten bewegen. Dus zijn er een zwik precies uitlijnbare spiegels nodig. En dan zit je ineens aan behoorlijk duur mechanica spul vast.

Op 27 oktober 2023 18:31:59 schreef rew:
Dus zijn er een zwik precies uitlijnbare spiegels nodig. En dan zit je ineens aan behoorlijk duur mechanica spul vast.

Je kan al een setje met spiegels, lens, spiegelhouders en snijkop kopen voor 100 euro of minder in China.
Reci laserbuizen zijn duur, maar er zijn goedkopere alternatieven.
Hoe dan ook kan je wat lasergraveren (en zeker snijden van PMMA) betreft niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Kan je het eventueel niet uitbesteden? Graveeratelier, fablab, ...

Misschien dat het ook kan om te sublimatieprinten op wit silkscreen. Dat is een heel ander proces en de machines zijn -relatief- goedkoop. Geen idee of het zou werken...

Plexiglas platen frezen heb ik nu uitbesteed, maar 50 grotere circels (140mm diameter) en 50 kleinere (80mm diameter) was voor €490

Het graveren van printplaten is niet echt uit te besteden, en het liefst heb ik alles in eigen beheer.

Zelf iets bouwen moet best lukken als ik maar weet dat ik dan goede componenten heb (heb zelf thuis een cnc machine gebouwd maar deze is helaas niet stabiel genoeg en krijg deze niet netjes glad met frezen).

Nu zal laser wellicht gemakkelijker zijn omdat het geen weerstand heeft maar ik bouw liever niets als het uiteindelijk een flop wordt en het geld weggegooid is

Op 27 oktober 2023 19:45:44 schreef bbuster:
Plexiglas platen frezen heb ik nu uitbesteed, maar 50 grotere circels (140mm diameter) en 50 kleinere (80mm diameter) was voor €490

...ik bouw liever niets als het uiteindelijk een flop wordt en het geld weggegooid is

€490 voor dat plexiglas is wel erg veel, dat kan ik een pak goedkoper voor je doen...

Als het voor zakelijk gebruik is zou ik persoonlijk niet zelf wat gaan bouwen met goedkope spullen omdat je op je machines moet kunnen rekenen. Gezien het beperkte budget is er geen andere optie vrees ik maar als je regelmatig plexiglas cirkels laat maken aan die prijs, dan heb je een lasersnijmachine van een paar duizend euro er op termijn wel uit.

Moet daar wel bijzeggen dat het gefreesd was met een groef zodat het ergens achter kan vallen.

Ik heb nu 50 plaatjes liggen dus zal niet direct nieuwe nodig hebben, maar vind het zoals gezegd altijd fijn om het zelf te kunnen doen.

Een k50 met upgrade is ook niet voldoende? Dan zit ik rond de 900€ incl koeling dacht ik

Een groef maken met een laser, dat gaat niet echt lukken, dan blijft het frezen...

Voor je PCB te graveren moet een K50 zeker volstaan. Je moet je wel afvragen hoe betrouwbaar het moet zijn. M.a.w. is het erg als de machine eens een keertje uit ligt en je een paar weken op een wisselstuk moet wachten?

Als het betrouwbaar moet zijn omdat klanten erop zitten te wachten, dan zou ik geen goedkope Chinees nemen, in het andere geval is het minder kritisch.

Uiteraard niet te vergelijken kwa prijs, kwaliteit etc maar manier van laseren. Het is een C02 laser met 10.6um (zelfde als wat McAwesome gebruikt?)

Het resultaat van die tests ziet goed uit en ik vraag me af of ik dat met een 200€ 3w laser ook krijg.
Is die C02 de moeite waard of geen voordeel?

QR code zal max 30 x 30 mm zijn

Ik heb een vergelijkbare laser, (k40 achtige) en die heb ik zelf 'opgewaardeerd'.
Maar onder dat opwaarderen valt niet de sturing, ik gebruik nog steeds het originele controller board met K40 whisperer
https://www.scorchworks.com/K40whisperer/k40whisperer.html

Dat doet voor mij (nog steeds) alles wat het moet doen.

Mechanisch heb ik de X-geleider compleet vervangen door een kogelomloop lager, en dat vergt wat gesleutel.

Maar zo uit de doos kun je het ding al prima gebruiken:

Ik had vandaag even getest of het ook zonder groef kan, ik moet het model dan uiteraard aanpassen waar het plexiglas invalt maar dat moet kunnen. Dan kan ik het uitlaseren zonder groef.

Die resultaten van de originele k40 zien er goed. Misschien daarmee beginnen en in de toekomst upgraden. Ik kan “voorwerken” met onderdelen die ik op voorraad heb dus als het tijdelijk niet werkt is dat geen enorm probleem.

Wat heb ik behalve de k40 nodig om hem werkbaar te krijgen?

Minstens waterkoeling. Hoe en hoe zwaar is afhankelijk van de gebruiksduur en intensiteit. Een paar minuten een QR laseren aan 10% gaat minder warmte veroorzaken dan PMMA snijden aan 100%. Er zijn er die koelingen bouwen met een grote emmer water en peltier elementen, CPU koeler of een bierkoeler. Anderen gebruiken een deftige koeling. Bijvoorbeeld deze. Uiteraard is er nog beter en groter verkrijgbaar. Je kan dit ook gebruiken bij een watergekoelde CNC spindel.

Als de laserkop het ondersteund, air assist. Dit is 1 van de goedkoopste zaken voor een eventuele upgrade. Zeker aan te raden om de lens minimaal te vervuilen met rook. Roken zal het sowwieso.

Afzuiging. Rechtstreeks naar buiten is meestal het goedkoopst. Maar dit moet mogelijk zijn. Anders een HEPA koolstoffilter. De damp van kunststoffen en silk is echt niet aangenaam. Laat staan gezond.

Die waterkoeling... Dat hangt toch van je gebruik af? Als je zo nu en dan twee QR codes lasert, dan zal de oplossing met de emmer-met water wel voldoende werken.

Maar ik ben het met je eens: je gaat natuurlijk snel ook perspex e.d. snijden. En dan wordt het mogelijk een probleem.

Idd, als ik voor de co2 ga wil ik ook plexiglas (of polycarbonaat?) kunnen snijden dus dan is de waterkoeling unit ook een betere optie denk ik. Bedankt voor de tips