Ik stuur regelmatig kaarten aan met USB , nu deze zijn niet galvanisch gescheiden van de computer . In de handel kost dat toch een bijna 100 € . Zou dat niet zelf te maken zijn . ? Iemand tips of schema . Aan onderdelen ontbreekt het mij niet . Met dank

https://nl.mouser.com/ProductDetail/Olimex-Ltd/USB-ISO?qs=hO3QYTFrOd09…

Voor nog geen 20 euro kun je het zelf niet maken. Het lastige is dat USB bidirectioneel is, dat maakt de isolatie moeilijk, dus je ontkomt bijna niet aan een chip die daar speciaal voor gemaakt is.

ADUM4160BRWZ voor snelheden tot 12 Mb

ADUM4165BRIZ voor USB2 tot 480 Mb
Maar die laatste is al een serieuze snelheid.

Losse isolator is het simpelst/goedkoopst...
https://aliexpress.com/item/1005001369085297.html

[Bericht gewijzigd door Sine op (2%)]

Foutje, was rs232 |:(

[Bericht gewijzigd door fred101 op (92%)]

Op 22 december 2023 00:43:32 schreef Arco:

Jep, daar gebruik ik er een aantal van, onder andere tussen mijn AVRisp zodat niet het hele spul aan aarde hangt via die route. Ook USB geluidskaarten kun je daar prima mee isoleren (geen groundloop)

Let op ze zijn max 12Mbps, dus USB 1.1

Ik weet overigens niet of ik ze voor dingen op 230V zou gebruiken, daar zijn de isolatieafstanden van dat DCDC convertertje toch wat klein voor.

Als je USB2.0 en wat betere isolatie nodig hebt worden ze wat duurder:

https://www.aliexpress.com/item/1005005236666241.html

[Bericht gewijzigd door Sine op (10%)]

Voor extra zekerheid is het met 230v apparaten aan te raden om een laptop (is niet geaard) + usb isolator te gebruiken.
(of een scheidingstrafo voor het betreffende apparaat)
De ISAR520 heb ik ook, die heeft 5000/3000V scheiding. Er staat ook een USB2 versie bij...

[Bericht gewijzigd door Arco op (29%)]

Dat is even goed opletten, zeker bij de Chinezen, die schrijven vrolijk USB2.0 en 12Mbps.

Jammer joh, USB2 is 480Mbps, en die heb ik nog niet gezien onder de 40 euro.

Op 22 december 2023 00:43:32 schreef Arco:

Interessant! Zou ik misschien ook beter gebruiken. Heb je ook geverifieerd dat het doet wat er geadverteerd wordt? Want met Ali weet je nooit... Voor hetzelfde geld zijn het gewoon 4 draadjes van de ene connector naar de andere, met een willekeurige chip uit de recyclageberg erop gelijmd om het idee te wekken dat het echt is.

Werken prima, alleen zijn ze beperkt tot 1500V scheiding...

Bedankt voor de tips . Ook mijn pc ‘zijn zeker niet geaard , en zelf mijn scoop en andere toestellen niet . Is inderdaad anders voor problemen zorgen .

Ik gebruik ook een kant en klare voor een externe geluidskaart, anders stoort de pc flink op de versterkers.
Bij een geluidskaart of de hoofdtelefoonuitgang van een laptop werkt een DI box waar de aarding zwevend gemaakt kan worden ook prima naar een mengpaneel of versterker.

Op 22 december 2023 13:39:11 schreef Arco:
Werken prima, alleen zijn ze beperkt tot 1500V scheiding...

Gmja ... die 1,5kV is op papier ... daar durf ik ze niet langdurig op te gebruiken.

Er zit 2,5mm afstand tussen de pennetjes van de DCDC converter.

USB en galvanisch gescheiden... dat is toch een beetje als voor een
dubbeltje op de eerste rang proberen te zitten.

Jaja, ik weet het, de alternatieven (zoals 1394) zijn allang de markt
uitgekukeld...

Op 22 december 2023 14:41:15 schreef schaafuit:
USB en galvanisch gescheiden... dat is toch een beetje als voor een
dubbeltje op de eerste rang proberen te zitten.

Jaja, ik weet het, de alternatieven (zoals 1394) zijn allang de markt
uitgekukeld...

Alsof dat firewire een stabiele oplossing was...
En ook nog steeds de afscherming gekoppeld.

Firewire was zeker niet perfect, maar wel een stuk beter dan USB.

Om eerlijk te zijn verlang ik nog steeds vurig naar een snelle variant
van de RS-232-poort. Misschien iets als 1355, niet zo onnodig complex.

Wanneer heb je de laatste keer problemen gehad met USB?

Zo ongeveer sinds windows XP (dus een jaar of 20+ ondertussen) is dat super stabiel.

Firewire is dood sinds apple het compleet heeft laten vallen, de pc wereld heeft het nooit echt geadopteerd (een enkele handycam verbinding daargelaten)

Meestal werkt USB wel goed, sommige apparaten niet.
(ik heb een HP printer gehad waar om de haverklap de verbinding wegviel en je die moest resetten, de pickit heeft er soms ook last van.)

USB is inderdaad wel wat 'over-engineered'. (je kunt 127 nodes gebruiken, wel heel erg optimistisch)
Lastig is ook dat drivers node gebonden zijn. (als je iets van 1 port naar een andere verplaatst worden de drivers weer helemaal overnieuw geinstalleerd)

Super stabiel...? Mechanisch is het een ramp. Apparaten werken vaak niet
goed samen op dezelfde root, omdat ze elk een ander idee hebben over wat
"USB" precies betekent.

De snelheid is ook niet van-je-het (en de latencies nog veel erger),
echte specificaties van de apparaten ontbreken meestal volledig (weet je
nog dat je ooit bij elke modem en printer een boekje kreeg met het hele
protocol erin?) en de host moet alles pollen. Het is in feite gewoon een
AT tobo-interface met kapsones.

En ik kan zo nog wel even doorgaan. In vele opzichten een enorme
achteruitgang vergeleken met een ouderwetsche poort. Een moderne "bus"
(liever: ster) kan echt *veeeeeel* beter. Dit is echt het laagste van
het laagste, en nu zitten we ermee opgescheept. Mooie boel.

De latency vind ik inderdaad ook een groot nadeel.
(bijv. bij MIDI was er serieel op 31.125kbaud bijna geen latency en werd er na overstap naar USB stukken slechter...)

Op 22 december 2023 16:47:32 schreef schaafuit:
Firewire was zeker niet perfect, maar wel een stuk beter dan USB.

Wat versta je onder beter? 1394 ofte Firewire was zo wat de slechts hardware beschermde interface.. en sneuvelde dan ook met hele bossen, bij het inpluggen..

Ja, en veel 1394 host adapters gaven apparaten onbeschermde toegang tot
het geheugen van de machine.

In principe is de technologie van 1394 eenvoudiger en beter doordacht
dan van die van USB. Waar men bij USB de kantjes er helemaal van
afloopt, is dat bij 1394 alleen op enkele punten gebeurd. Maar inderdaad
wel cruciale punten. De "niks kan ooit misgaan" Xerox-mentaliteit, die
Apple ooit heeft overgenomen, zal daar vast en zeker aan bijgedragen
hebben.

Erg jammer. Het had allemaal zoveel beter gekund.

Gelukkig kan het nog steeds beter. Als we het echt willen...

Tja, DMA is een vloek en een zegen, dat wil je eigenlijk ook niet meer.
Pollen vanuit de host ook, maar dat maakt wel dat de aangesloten hardware simpel kan blijven.
Moderne PC's hebben ook cycles genoeg over om dat te kunnen doen.

De tijden dat je direct met aangesloten hardware kon interfacen zijn sowieso voorbij, de meeste OS-en staan dat helemaal niet meer toe.
Als je dat wel wilt dan zorg je dat je apparaat via ethernet wordt aangesloten. Dat is ook meteen des-Xerox's ;) (firewire niet trouwens, dat is een aangevreten fruit ontwikkeling)
Dat wil je bij iets als een printer toch al snel, al was het maar omdat je er dan met meerdere machines bij kunt.

En conflicten tussen USB apparaten heb ik werkelijk al jaren niet meer gezien, in de begintijd met USB1.1 wellicht, daarna echt niet meer.

@schaafuit: ELKE universele oplossing zal op een bepaald vlak haken en ogen hebben. Het is altijd een compromis om universeel te zijn en te blijven. RS232 stamde nog uit het telex tijdperk. Als ik me niet vergis waren de eerste gebruikte spanningen + en - 24V. Die zijn dan door de jaren naar beneden bijgesteld. Dat het zowat uitgerangeerd is, zal wel zijn reden hebben. UART is TTL en voldoet niet aan de RS232 norm. De signaaloverdracht is wel quasi hetzelfde. DTR, DSR, RTS, CTS, DCD en RI worden in UART (bijna) niet gebruikt. Galvanisch gescheiden was RS232 ook niet. USB zal op een bepaald moment ook weer stoppen. Wie spreekt er nog over Centronics, modem, fax, ...? Mogelijk gaat het binnen bepaalde tijd allemaal via toslink en fiber. Geen problemen meer met galvanische scheiding en hoge bitrate mogelijk. Nadeel elk apparaat heeft zijn eigen voeding nodig.

Op 22 december 2023 10:54:39 schreef Arco:
Voor extra zekerheid is het met 230v apparaten aan te raden om een laptop (is niet geaard) + usb isolator te gebruiken.
(of een scheidingstrafo voor het betreffende apparaat)
De ISAR520 heb ik ook, die heeft 5000/3000V scheiding. Er staat ook een USB2 versie bij...

Er zijn altijd uitzonderingen. Mijn laptop is wel geaard.

Vol RS232 wil je ook niet, buiten dat die connectors wel stevig(er) zijn zijn ze ook veel te lomp voor de meeste consumenten apparatuur.

Wie kent de servers nog met een seriële break-out box met 32 RS232 poorten? Dan ben je toch blij met ethernet tegenwoordig ;)

Een niet geaarde laptop is nog eerder een reden om een isolator te gebruiken, die dingen zweven door de netfilters op 115V.