rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 30 december 2023 12:26:15 schreef schaafuit:
Nee, het is geen doorslag (waarbij de elektriciteit z'n eigen geleider
Het heeft er wel een beetje mee te maken. Als je elektrodes in een vloeistof steekt en de spanning opvoert boven de bindingsenergie van de molekulen, dan gaan die molekulen ontleden. Voor zuurstof gebonden aan waterstof is dat minder dan 3V.
Het verschil met "gas" en "overslag in lucht" is dat in gas het elektrisch veld redelijk uniform kan zijn zodat ieder stukje "lucht" maar een klein spanningsverschil te verduren krijgt en er geen overslag plaatsvindt. Zo kan je statisch opgeladen zijn tot een paar duizend volt die je pas merkt als je de deurklink nadert...
Bij een vloeistof die enigszins geleidt komt de hele vloeistof op de ene of andere potentiaal te staan en gaat de ontleding bij 1 van de elektroden van start.
benleentje
Golden Member
Op 29 december 2023 23:44:08 schreef InHogereSferen:
Het is me al een stuk duidelijker.
Waarom wordt geleidbaarheid met wisselspanning gemeten en niet met gelijkspanning?
Ik heb het idee dat je niet alles goed gelezen heb. IK heb dat in een vorige post al uitgelegd.
De geleidbaarheid is gewoon G = 1/R. Dus weet je de ene dan kan je de ander uitrekenen. Het is dus niet zo dat geleidbaarheid altijd met wisselspanning gemeten word het kan met wisselspanning en gelijkspanning gemeten worden.
Het probleem bij een vloeistof en specifiek water is dat als je daar een gelijkspanning op zet en gelijkstroom doorheen laat lopen er dan chemische reactie kunnen plaatsvinden. Rew zegt net dat er voor water meer dan 1V nodig is, en hoe hoger die spanning hoe hoger de stroom en dus snellere en meer chemische reacties.
Met wisselspanning heb je daar geen last van.
Op 30 december 2023 17:24:53 schreef benleentje:
Het probleem bij een vloeistof en specifiek water is dat als je daar een gelijkspanning op zet en gelijkstroom doorheen laat lopen er dan chemische reactie kunnen plaatsvinden. Rew zegt net dat er voor water meer dan 1V nodig is, en hoe hoger die spanning hoe hoger de stroom en dus snellere en meer chemische reacties.
Wat rew zegt klopt wel, maar bij leidingwater heb je eigenlijk een tweede component nodig. En dat kan bijvoorbeeld een zout zijn of bijvoorbeeld vervuiling. Alleen leidingwater is een zeer slechte geleider, het chemische proces komt wel op gang, maar duurt een eeuwigheid.
Ik heb toen getest met 300V en hoger, maar zonder tweede component werkt het zeer slecht.
benleentje
Golden Member
het chemische proces komt wel op gang, maar duurt een eeuwigheid.
Maar hier wil je juist niet dat er chemische processen gaan plaats vinden en wil TS enkel de geleiding van het water bepalen.
Op 30 december 2023 18:19:53 schreef benleentje:
Maar hier wil je juist niet dat er chemische processen gaan plaats vinden...
Had ik het daar over dan?
Ik geef alleen even een voorbeeld dat het proces niet zo heel snel gaat in leidingwater. 
en wil TS enkel de geleiding van het water bepalen.
En ja ik weet wat de TS wil. 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die ongeveer 3V van REW klinkt wel alsof dat van toepassing is. De meeste DMM's meten met een spanning van ergens tussen 2,5 tot 3,5V, maar sommige hoger. Als het 3V is dan zitten sommige er net onder en sommige er net boven. En dat het tijd kost klopt dan ook want het duurde een tijdje tot de meting stabiel werd. Begon hoog en werd steeds lager en ook de situatie waar de weerstand dan ineens omlaag stort. Dat past allemaal precies bij mijn korte testje.
Morgen eens wat meer testjes doen. Ook met AC en verschillende probe oppervlakten en materialen. Ik kan met de SMU een sweep maken van 0 tot bv 10V en dan de stroom meten.
benleentje
Golden Member
En ja ik weet wat de TS wil.
Weet jij weer meer dan ik
. Zo dat is ook weer opgehelderd ik had je even verkeert geïnterpreteerd.
Op 30 december 2023 18:37:50 schreef fred101:
Morgen eens wat meer testjes doen. Ook met AC....
Ik vermoed dat je met AC andere waardes krijgt.
Op 29 december 2023 12:09:18 schreef InHogereSferen:
Waarom geeft mijn multimeter zo een hoge waarde aan, kan hij dit niet goed meten? Een waarom niet?
Heb je de weerstand al eens met een andere meter gemeten?
Op 30 december 2023 18:37:50 schreef fred101:
Morgen eens wat meer testjes doen.
Misschien kan je een vierpuntsmeting doen. Je neemt een staaf water. Aan de uiteinden van de staaf plaats je twee elektroden en via deze elektroden laat een bekende stroom lopen.
Tussen deze twee elektroden plaats je op een bekende afstand twee extra meetelektroden. Dan meet je hoogohmig de spanning tussen die elektroden (electrometer?). De stroom is bekend (stuur je zelf erdoor). De spanning is bekend (die meet je). De afstand tussen de twee meetelektroden is bekend en de oppervlakte van de staaf is bekend. Met deze gegevens kan je dus de soortelijke weerstand van het water in de staaf berekenen.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (59%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Met DC krijg je vooral dat iedere electron wat van je negatieve plaat afspringt een molekuul in het water negatief laad. Die gaat zo snel ie kan zwemmen naar je positieve plaat, geeft daar dat elektron af en is plots weer een molekuul en niet meer een ion. Dus niet meer zo mobiel in het water: Die hecht zich bij het afgeven van z'n extra elektron aan de positieve plaat. Zo krijg je een specifieke verzameling molekulen op je positieve plaat en een andere samenstelling op je negatieve plaat.
Dit geeft allemaal ongewenste effecten: minder geleiding tussen je water en de elektroden, opvreten van je elektrode enz enz. (Koper elektroden? CU2+ wil volgens mij best oplossen in water, dus je positieve elektrode rot weg....)
Door een AC test-spanning te gebruiken, zijn de molekulen nog niet ver weg tegen de tijd dat het spanningsveld omkeert. Dat CU2+ ion wil dan ineens HEEL graag naar de dichterbijzijnde negatieve pool en zal weer rustig koper (S) worden.
benleentje
Golden Member
ohm pi het gaat toch niet om de meter zelf maar om de meet methode.
Hij houd bv geen rekening met de oppervlakte van de elektrode en of de overgangsweerstand van elektrode naar het water.