Wat betreft de "slimme" paal (die niet zo slim blijkt te zijn).
Ik ben sowieso niet zo'n fan van het hele elektrische rijden. Het is een computer op wielen.
En het laden is een groot drama.
Het gaat bij de gemiddelde paal te langzaam.
Voor een gemiddelde rijder kan het misschien prima zijn voor woon werk verkeer, maar voor ons is het heel onpraktisch om steeds bij een Fastned te staan en daar een uur te wachten tot je weer wat verder kunt.
Dus daarom wil ik graag thuis kunnen laden, maar wil niet zelf voor de kosten opdraaien.
(die zijn ook niet mis met elektrisch rijden tegenwoordig, een tank benzine is niet heel veel duurder en gelukkig zakken die prijzen ook weer wat de laatste tijd)
Om dat met de baas te verrekenen wil ik dus een slimme paal waar ik het pasje van de leasemaatschappij kan scannen.

Ik ben wel verbaasd over hoe snel zo'n laadpaal obsolete is.
Als ik iets koop, en zeker een dure aankoop zoals een laadpaal van honderden tot duizenden euro's (incl installatie), verwacht ik daar toch aanzienlijke tijd mee te doen.
Ik snap dat het een goed idee leek om alle laadpalen van een mobiele verbinding te voorzien, zeker voor afgelegen parkeerplaatsen.
Maar voor palen aan huis (nb dit is de Homeline) snap ik dat niet.
Het brengt sowieso veel kosten met zich mee, terwijl wifi of een kabel ook goed genoeg is.
Met wifi kun je met een AP-mode altijd verbinden en eventueel zelf de configuratie in.
Gezien ik wel twintig keer heb gehoord dat er een monteur bij moet komen (ook om een simkaart te plaatsen) vermoed ik toch dat het express zo dicht zit en snel kapot gaat.
Die monteur zegt natuurlijk "ik zou deze vervangen, want hij is al wat ouder" en hup ze hebben een nieuwe paal verkocht.
Maar goed, einde van mijn rant.

Inmiddels heb ik door de zure appel heen gebeten en een spiksplinternieuwe Wallbox Pulsar Plus besteld.
Die komt vandaag aan en ga ik morgen aansluiten.
De Pulsar Plus wordt door E-flux ondersteund (zal alleen de juiste OCPP websocket url moeten instellen).
Hij heeft geen RFID scanner, maar in de E-flux backend is de RFID UID van de laadpas van de leasemaatschappij te koppelen.
Elke laadsessie wordt dat automatisch doorbelast aan de leasemaatschappij.
Dat scheelt sowieso een handeling elke dag met inpluggen.
Uiteindelijk een dure, maar mooie oplossing denk ik.

Wat betreft de leasemaatschappij tillen.
Ik denk dat daar nooit over nagedacht is toen de stroomprijzen nog laag waren.
Nu met de hoge prijzen wordt dat voor sommige interessant.
Ik begin er niet aan. Uiteindelijk weten ze hoeveel km zo'n auto heeft gereden, als dat 10x het normale verbruik tegen over staat krijg je toch wel vragen.
En mijn stroomrekening is toch niet zo hoog door de zonnepanelen.

@tmdr Heel fijn dat je afsluit met deze feedback en jammer dat je uiteindelijk dergelijke investering hebt moeten doen. Ik rij al meer dan 5 jaar 100% elektrisch en ben wel grote fan, dat is uiteraard persoonlijk.

Om de kosten de recupereren zou ik je homeline laadpaal wel in de V&A zetten, er zijn genoeg mensen die er voor een prijsje nog veel plezier van kunnen hebben.

gewoon verkopen, bij iemand anders met goed ontvangst, werkt die misschien wel nog goed voor 2jaar op dat 2/3G netwerk.
of iemand waar het niet bij boeit dat er een pasje opzit en zo gebruikt om te laden

Op 5 januari 2024 00:14:12 schreef Hensz:
Samen met Evarist en fcapri kan ik niet volgen waarom er zo ingewikkeld gedaan wordt. Wordt straks het opladen van je kruimeldief ook zo moeilijk?

er moet met een laadpas ofzo geladen worden zodat de werkgever die stroom kan terugbetalen aan de eigenaar van het huis. anders draai je zelf op voor de 'brandstofkosten' van je firma wagen.

voor een geowne gebruiker sloop je gewoon die module eruit en zet je die maneel op aan zodat je er altijd mee kan laden (bv als dat ding in je garage staat en je buur er niet stiekem kan mee laden).

wat ik me dan ook zo afvraag. in belgie hebben ze het capaciteitstarief. er wordt gekeken naar je max verbruik gedurende een kwartier. dat staat bij mij op een kleine 6KW nu. (2,5KW is het normale verbruik, alles hoger betaal je dus extra). ik zal een 300€ extra kunnen betalen als 'grootverbruiker'.

vraag me dan wel af, als je een 22kW laadpaal waar je werkgever de stroom van betaald. betaal die dan ook het capaciteitstarief van je hoger verbruik?
je betaald 40€ zonder btw per kWh.
2,5kW is 100€ zonder btw of 121€ inclusief.
6kW zoals ik nu heb, betaal je 290€
22kW laadpaal kost je dan 1064€ aan capaciteitstarief.

als je dus snachts oplaad, betaald je werkgever die 1064€ capaciteit.
en dan mag je zelf dus overdag 6-8-15kW verbruiken, dat gaan ze nooit zien en betaal je dus niet voor want je blijft binnen die 22kW

Ik begrijp alleen niet waarom je die laadpaal zelf betaald.

Als je werkgever eist dat je elektrisch rijd en thuis laad -> hun betalen de paal

Als dat niet hoeft, dan kost het ze tijd en extra kosten omdat je aan de snellader moet (als je niet bij een klant oid kan laden). Dat dit onpraktisch is, is dan toch een keuze van de WG lijkt mij.

Maar goed, je hebt nu alsnog een oplossing en idd, die Homeline kun je wel weer verkopen. Prima basis voor iemand die zelf wat wil maken oid. Een nieuwe paal kost toch snel 300-400 euro+ voor een hele basic paal, dus 100-150 euro voor een niet-werkend ding (maar wel met alle hardware) lijkt me niet perse heel gek

Jammer dat je deze oplossing hebt moeten kiezen, maar heel begrijpelijk.
Als iemand de oude nog wil kopen via V&A horen we misschien toch nog wat het probleem is geweest.
Misschien heeft de vorige eigenaar hem wel om deze reden weg gedaan.

Ik heb nog een punt.
Je wil 22 Kw laden,dat is ruim 7 Kw per fase, dan heb je een 3x32 amp groep nodig en dan is 5x4mm toch veel te dun? Zijn je hoofdzekeringen dan wel toereikend?

Op 5 januari 2024 08:17:35 schreef tmdr:

Inmiddels heb ik door de zure appel heen gebeten en een spiksplinternieuwe Wallbox Pulsar Plus besteld.
Die komt vandaag aan en ga ik morgen aansluiten.
De Pulsar Plus wordt door E-flux ondersteund (zal alleen de juiste OCPP websocket url moeten instellen).
Hij heeft geen RFID scanner, maar in de E-flux backend is de RFID UID van de laadpas van de leasemaatschappij te koppelen.
Elke laadsessie wordt dat automatisch doorbelast aan de leasemaatschappij.
Dat scheelt sowieso een handeling elke dag met inpluggen.
Uiteindelijk een dure, maar mooie oplossing denk ik.

W.

en jij denkt dat je alle ellende hebt gehad, dat merk laadpalen is goed in ellende, vooral het afschuiven op de klant ervan.. om e flux met de apps het hele spul werkende te krijgen is al een dingetje op zich, bij meerdere laders is dat een probleem.

Op 5 januari 2024 09:01:27 schreef DJSmiley:
Ik begrijp alleen niet waarom je die laadpaal zelf betaald.

Als je werkgever eist dat je elektrisch rijd en thuis laad -> hun betalen de paal

Als dat niet hoeft, dan kost het ze tijd en extra kosten omdat je aan de snellader moet (als je niet bij een klant oid kan laden). Dat dit onpraktisch is, is dan toch een keuze van de WG lijkt mij.

Maar goed, je hebt nu alsnog een oplossing en idd, die Homeline kun je wel weer verkopen. Prima basis voor iemand die zelf wat wil maken oid. Een nieuwe paal kost toch snel 300-400 euro+ voor een hele basic paal, dus 100-150 euro voor een niet-werkend ding (maar wel met alle hardware) lijkt me niet perse heel gek

Ik ben het met je eens. Echter staat dit in de arbeidsovereenkomst.
De werkgever plaatst een paal en dit wordt in de lease kosten mee genomen.
De werkgever plaatst echter alleen een "paal" aan de gevel, zo dicht mogelijk bij de meterkast.
Dat zou bij ons betekenen recht naast de voordeur, dat is echt geen optie ivm het beeld. (ja ik ben daar misschien te kieskeurig in, ik vind dit soort infrastructuur altijd lelijk)
Tegen meerprijs (dik 500 euro) was het mogelijk om een losse paal te plaatsen in de voortuin (tevens de logische plaats, dat is naast de auto).
Daarnaast worden de kosten (a 250 euro) voor demontage bij uitdiensttreding in rekening gebracht.
Al met al zouden we dus sowieso 750 euro kwijt zijn en geen optie tot overname bij uitdiensttreding.
Ik heb destijds zelf nooit naar de kleine lettertjes gekeken en mijn vrouw ook niet.
Uiteindelijk had ik dus het plan de Homeline te plaatsen (300 euro incl RVS paal op MP), met een aardlekautomaat en de grondkabel dacht ik klaar te zijn.
De kosten zouden dan ver onder die 750 euro blijven.
Dat is nu helaas wat meer geworden, maar het blijft in ieder geval nog steeds mijn eigendom en ik zie het als een investering in het huis (onder de noemer duurzaam).
Een collega van mij wil de paal nu overnemen voor 200 euro en ombouwen naar dat SmartEVSE.
Voor hem is het inderdaad een super basis. De paal biedt veel ruimte en lijkt behoorlijk degelijk (behalve het modem).

Totaal komt dan uit op:
- 665 euro voor de Wallbox
- 100 euro verlies op de Homeline
- 76 euro voor een Hager 3p aardlekautomaat
- 50 euro voor de grondkabel
(- 2x dat gat graven voor de paal, maar die workout is priceless)

Op 5 januari 2024 09:21:33 schreef revado:
Jammer dat je deze oplossing hebt moeten kiezen, maar heel begrijpelijk.
Als iemand de oude nog wil kopen via V&A horen we misschien toch nog wat het probleem is geweest.
Misschien heeft de vorige eigenaar hem wel om deze reden weg gedaan.

Ik heb nog een punt.
Je wil 22 Kw laden,dat is ruim 7 Kw per fase, dan heb je een 3x32 amp groep nodig en dan is 5x4mm toch veel te dun? Zijn je hoofdzekeringen dan wel toereikend?

Goed punt!
Ik wil eigenlijk geen 22kW laden. De Wallbox zal ik dan ook op 11kW terugschroeven (en tzt mogelijk nog de loadbalancing mocht ik daar nog zin in hebben).
We hebben zoals bijna iedereen 3x25, dus is 3x32 laden sowieso geen optie.
Upgraden naar 3x35 wil ik niet ivm de kosten.

Op 5 januari 2024 18:44:02 schreef testman:
[...]

en jij denkt dat je alle ellende hebt gehad, dat merk laadpalen is goed in ellende, vooral het afschuiven op de klant ervan.. om e flux met de apps het hele spul werkende te krijgen is al een dingetje op zich, bij meerdere laders is dat een probleem.

O god, bedankt voor de heads up.
We gaan het meemaken, ik ga zo de paal plaatsen en hopelijk kunt het me om de paal voor E-flux te configureren.
Voor mij geeft het al veel meer rust nu ik weet dat ik 1) zelf bij de configuratie kan dmv BT/Wifi AP en hier zelf controle over heb en 2) ik zelf de communicatie tussen de paal en de wereld in beheer heb (wifi).
Bij de Homeline was dat niet zo en daarmee is het niet gelukt om de communicatie uberhaupt tot stand te brengen en daarmee was het dus ook niet mogelijk voor externen om de paal te configureren.
Voor mijn gevoel ben ik nu een stuk minder afhankelijk.

Voor de gene die het leuk vinden, ik zal vandaag nog even mijn ervaringen delen mbt de installatie (als amateur/DIY) evenals hoe de setup en de configuratie van de laadpas voor E-Flux Plug&Charge.
Dat laatste zal pas volgende week zijn, aangezien ik de RFID UID moet opvragen bij Multitankcard.
Een iPhone kan helaas die pas niet lezen, dus ik heb geen mogelijkheid om die zelf uit te vogelen.

je kunt een wallbox dmv de 10 standen schroef achter het frontje op de max laadstroom instellen. gebruik goed de rubbers voor de kabelinvoer en de blind dopjes voor de schroefgaten, want het ding loopt onheroepelijk vol. gezien de controllerprint in het gehele voordeksel zit zorgt 8mm water op de bodem al voor een dooie print. ben ook voorzichtig met het deksel, zit een kaartje bij om dit te openen. met iets anders breken er in no time stukken uit de rand..

ik vermoed overigens dat je de lader van het werk wel had gekregen op de plek die jij wilde als je de kabels ( utp nodig voor loadbalancing ) en paal zelf had aangelegd. dan hoeft de monteur alleen de lader op de paal te zetten en meterkast groep bijmaken. dat had ie anders ook moeten doen. paal verwijderen is niets meer als de schroeven eruit, kabels los en automaat uit de kast halen. kabels waren toch al van jou geweest.

als die paal in het leasecontract zit, is die op een bepaald moment toch ook afbetaald?
als het een werkwagen is, betaald de werkgever toch de lease, dus wat boeit het dan voor u dat er een paal bij zit?

ik versta niet dat jij voor die kosten dan opdraait. als mijn werkgever zoiets zou doen, mag die de leasewagen steken waar de zon niet schijnt.

als het je eigen wagen is dat je leased, en de werkgever wil de 'brandstofkosten' als zijnde electriciteit betalen, dan heeft die bij mij ook 2 keuzes:
1) die installeert zelf een paal en mag al blij zijn dat ik mijn electriciteitsmeter beschikbaar stelt op in te pluggen
2) die installeert niks en betaald per gereden km. nu is dat iets van 0.43ct/km.
100km rijden kost de baas dan 43€.
100km rijden is ongeveer 20kWh en dat is met huidige prijzen dan iets van 7€ electriciteit.

wat betaald je baas het liefste denk je.
43€/100km aan u
7€ per 100km electriciteit en de laadpaal voor zijn kost

Op 6 januari 2024 10:36:38 schreef fcapri:

2) die installeert niks en betaald per gereden km. nu is dat iets van 0.43ct/km.

Dan is dat in BE beter geregeld dan in NL, hier is de maximale kilometerprijs 0,23/km, daar boven betaal je er belasting over ;(

Op 6 januari 2024 10:39:23 schreef MJN:
Wat is dan loadbalancing?

Dit heb ik nooit echt onderzocht, maar volgens mij zorgt dit dat het laden gelimiteerd wordt tot wat er aan capaciteit over is.
Om te zorgen dat je zo snel als mogelijk laadt, zonder de hoofdzekering te laten springen.
Of iets met zonnepanelen, wanneer daar veel wordt teruggeleverd wat niet verbruikt wordt ga je laden.

Op 6 januari 2024 10:14:33 schreef testman:
je kunt een wallbox dmv de 10 standen schroef achter het frontje op de max laadstroom instellen. gebruik goed de rubbers voor de kabelinvoer en de blind dopjes voor de schroefgaten, want het ding loopt onheroepelijk vol. gezien de controllerprint in het gehele voordeksel zit zorgt 8mm water op de bodem al voor een dooie print. ben ook voorzichtig met het deksel, zit een kaartje bij om dit te openen. met iets anders breken er in no time stukken uit de rand..

ik vermoed overigens dat je de lader van het werk wel had gekregen op de plek die jij wilde als je de kabels ( utp nodig voor loadbalancing ) en paal zelf had aangelegd. dan hoeft de monteur alleen de lader op de paal te zetten en meterkast groep bijmaken. dat had ie anders ook moeten doen. paal verwijderen is niets meer als de schroeven eruit, kabels los en automaat uit de kast halen. kabels waren toch al van jou geweest.

Dank voor de tips!
Het frontje er af krijgen is inderdaad wat lastig.
Ik heb geen speciale tool daarvoor in de verpakking gevonden.
Heb inderdaad alle rubbers goed op de plek gestopt.

De auto wordt inmiddels opgeladen.
Heb de instelling op maximaal 16A gezet.
Echter lijkt er maar op één fase geladen te worden, ik zie maximaal 3.3kW.
Dat is 16A op één fase. Dat zie ik ook terug in de data van de P1 poort.
Heb het nog even gemeten maar er komt op drie fasen spanning binnen in de wallbox.
Mogelijk dat de auto niet op drie fasen kan laden?
Of mis ik een instelling op de Wallbox?

Voor de rest sprak tot nu toe alles voor zich.
Aansluiten was een fluitje van een cent.

Op 6 januari 2024 12:13:55 schreef tmdr:
[...]

De auto wordt inmiddels opgeladen.
Heb de instelling op maximaal 16A gezet.
Echter lijkt er maar op één fase geladen te worden, ik zie maximaal 3.3kW.
Dat is 16A op één fase. Dat zie ik ook terug in de data van de P1 poort.
Heb het nog even gemeten maar er komt op drie fasen spanning binnen in de wallbox.
Mogelijk dat de auto niet op drie fasen kan laden?
Of mis ik een instelling op de Wallbox?

Voor de rest sprak tot nu toe alles voor zich.
Aansluiten was een fluitje van een cent.

wat voor een auto hangt eraan? dit omdat er diverse EV zijn die maar op 1 fase geladen kunnen worden. en ook belangrijk, is het een losse laadkabel? en zo ja is die wel voor 3 fasen gemaakt? op de rubber mantel staat dan iets geprint van 5x2,5mm2+2x0,50mm2.

De wallbox heeft een vaste kabel, dus die moet wel geschikt zijn.
Het betreft een MG4, die volgens mij gewoon op 3p kan laden.

als je de MG4 standaard hebt, zit daar wel een 1 fase lader in. de MG4 comfort heeft wel een 3fase lader aan boord.

Ah meen je niet.
Het is inderdaad het instapmodel die sowieso al nauwelijks range heeft.
Nou ja, helaas daar moeten we het mee doen dan.
Dan ga ik de Wallbox op standje 5 zetten, zodat die met 20A laadt.

Wat zijn benzine en diesel auto’s toch fantastisch.
Je hoeft er geen infrastructuur voor aan te leggen bij je huis, hebben een enorme range en zijn binnen een minuut weer helemaal vol geladen.

dit probleem ook al eens gehad, daar een laadpaal gezet die 22kW aankon, maar de voeding niet, dus op 25A max laadstroom ingesteld. op koude dagen als die nu komen laad je in 8 uur net 100km bij.

Je bent wel dapper, een elektrische auto uit Engeland, nog steeds powered by Lucas ? :+

Lucas was wel innovatief, maaar helaas meestal niet betrouwbaar... :+
Engelse auto's hadden vaak vreemde (en slechtwerkende) zaken aan boord.

Zo heb ik een Austin Allegro gehad waar de verbinding tussen ruitenwissers en ruitenwissermotor door een Bowdenkabel werd verzorgd.
(motortje zat aan dashboard vast, enige auto waarbij ik zoiets kroms heb gezien)

Op een koude winterdag zaten de ruitenwisserbladen vastgevroren.
Bij aanzetten rukte het motortje het hele dashboard los van zijn bevestigingsschroeven...

Op 6 januari 2024 18:07:49 schreef Arco:
Lucas was wel innovatief, maaar helaas meestal niet betrouwbaar... :+
Engelse auto's hadden vaak vreemde (en slechtwerkende) zaken aan boord.

Zo heb ik een Austin Allegro gehad waar de verbinding tussen ruitenwissers en ruitenwissermotor door een Bowdenkabel werd verzorgd.
(motortje zat aan dashboard vast, enige auto waarbij ik zoiets kroms heb gezien)

Op een koude winterdag zaten de ruitenwisserbladen vastgevroren.
Bij aanzetten rukte het motortje het hele dashboard los van zijn bevestigingsschroeven...

Die had toch dat absurde stuur wat een beetje vierkant (afgeplat) was.
Bij het loslaten na een bocht sloeg dat ding door je handen.
Verhaal van dat ruitewisser prul klinkt bekend... buurman had er een.

En alles lezende in dit topic houd ik mijn diesel nog maar gewoon ;-)

Het is een lease auto en we hebben helaas niets zelf kunnen kiezen.
MG is inmiddels helemaal Chinees en/of India.
Niets Engels meer aan.
En het is een plastic Chinees ding op wielen.
Ik heb sowieso een hekel aan de Chinesium look van al die nieuwe auto’s tegenwoordig.
Maar deze is wel heel lelijk.
En daarnaast sta je om de haverklap bij de garage omdat ie geen power meer heeft.
Dat lossen ze dan op “door een software update te doen”.
En allerlei storingen die steeds opkomen en weer weg gaan van het dashboard.
Een grote bak ellende.
Maar nogmaals, we hebben geen keus!

Op 6 januari 2024 18:59:40 schreef tmdr:
Het is een lease auto en we hebben helaas niets zelf kunnen kiezen.
MG is inmiddels helemaal Chinees en/of India.
Niets Engels meer aan.
En het is een plastic Chinees ding op wielen.
Ik heb sowieso een hekel aan de Chinesium look van al die nieuwe auto’s tegenwoordig.
Maar deze is wel heel lelijk.
En daarnaast sta je om de haverklap bij de garage omdat ie geen power meer heeft.
Dat lossen ze dan op “door een software update te doen”.
En allerlei storingen die steeds opkomen en weer weg gaan van het dashboard.
Een grote bak ellende.
Maar nogmaals, we hebben geen keus!

Wat een dramading, maar inderdaad, geen keuze...
Is het aanmelden en koppelen met e flux wel gelukt?

ken het bij opel ampera's ook, accu werd al een terugroep op gedaan 1,5 jaar na aankoop. nooit gekregen want leverproblemen op de vervanger. 3 jaar na aankoop weer accu problemen dus die vervanger kwam er wel in. wel meteen meer actieradius want dat loopt in de winter ook sterk terug. software updates wilde men niet meer want dan werd ook het max motorvermogen teruggeschroefd ( om accu langer mee te laten gaan oa ) waardoor die EV nog traag werd ook. laden in de winter op 1F 16A is leuk als je met 40km per dag vooruit kunt, dat rekent de boordcomputer toch als 100km.

vooral veel bij fastned lader gaan laden met die china bak, is niet goed voor de accu's. een dealer kan zo uitlezen hoe vaak een EV aan de fastned heeft gehangen. een wagen die dat vaak heeft gedaan brengt later 2ehands minder op omdat de accu daar capaciteit op inlevert.

[Bericht gewijzigd door testman op (30%)]

Op 4 januari 2024 23:59:28 schreef K7Jz:
[...]
Interessant detail: als je de kabel door de brievenbus weer in je vaatwasser, boiler en wasmachine steekt kan je de boel makkelijk flessen.

Recent gelezen dat je een tweede meter kunt krijgen met een apart contract op dezelfde hoofdzekeringen. Wist ik niet...
(een gedeelte van de) Vaste kosten vallen dan weg op het tweede contract (*)
Dat schreeuwt ook om misbruik: op (1) een vast contract, op de ander (2) een flexibel uur-tot-uur contract. Auto opladen op de op dat moment goedkoopste aansluiting is denk ik legaal en slim, maar op moment van negatieve prijs op de ene, de zonnepanelen die dag op het vaste contract aansluiten is denk ik al op het randje, laat staan bij negatieve stroomprijs op (2) daarmee accu's opladen die vrolijk 10kW terug staan te duwen in (1) lijkt me toch echt niet de bedoeling.
Terugvedientijd van thuisaccu's wordt wel een stuk korter als je ze zo kunt gebruiken.

(*) was weggevallen, maar heb dit op Tweakers gelezen en kan vervolgens bar weinig informatie vinden behalve dat je inderdaad zo'n tweede punt aan kunt vragen.

Op 7 januari 2024 00:30:41 schreef r-p:
[...]

Recent gelezen dat je een tweede meter kunt krijgen met een apart contract op dezelfde hoofdzekeringen. Wist ik niet...
...

Zeker met die grote accu's (eventueel in de EV) liggen hier zeker mogelijkheden.

Gewoon op je brave eigen meter zonder 'laadpasfraude', auto volladen tijdens de daluren en dat weer gebruiken tijdens de piekuren.

Een dealtje maken met de buurman: hij vast tarief, jij flexibel. Tijdens de goedkope uren draaien jullie op jouw en tijdens de dure uren op zijn meter.

Je kan ook nog allebei een inverter neerzetten. Jij voedt die van de buurman tijdens jouw goedkope uren en hij die van jou bij jouw dure uren.