Show your projects! Part 35

Wat is het bezwaar tegen een wat grotere weerstand (bv net als R8: 220k) over de "AC" kant? (te weten voor de brug).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Niets, dat zou prima kunnen. Alleen doet dat bij een dikke C met nog een paar volt er in niet heel veel meer.

Tot een volt of twee heb je een belasting van 10k, onder twee volt is de stroom door een 220k nog maar iets van een uA. Daar ga je niet veel mee ontladen.
Dus dat kan prima. In mijn geval voegt het niet veel toe.

miedema

Golden Member

Een ding dat ook meespeelt bij het ontladen van een elco is de diëlektrische absorptie. De meesten zullen het verschijnsel wel herkennen: als je een elco kortsluit, dan zal er na het opheffen van die kortsluiting toch weer een spanning op de klemmen van die elco verschijnen.
Een weerstandje over die klemmen laat die energie wegvloeien.

groet, Gertjan.

Sine

Moderator

Oh ja, en bij die dikke elco's waar ik mee getest heb is dat meer dan een paar volt.
En daarvoor werkt zo'n weerstand prima (of bij 'enge' condensatoren een stukje draad rond de aansluitingen als ze ontladen zijn)

Dat heeft in mijn geval weer geen zin, het doel is een elco leeg trekken (met een paar meetpennen) om er dan veilig aan te kunnen frieten.
Ik ga het doosje er niet aan langer dan nodig aan laten hangen.
En als ik dat wel doe loopt de spanning toch niet veel verder op dan 2V, daar kan ik dan weer prima mee leven :)

Op maandag 15 januari 2024 14:56:11 schreef Tidak Ada:
[...] Ik zit nu toch echt te wachten op iemand, die een horloge maakt met een ZM1250 (5×7dot) neon displaytje (Met alle respecht voor LuckyLuke zijn ontwerp, want dat is toch een geniaal idee).
Dat ZM1251 ding is kleiner dan een potzegel, dus dat zou je toch in een horlogekast moeten kunnen frotten ;)

[afbeelding]

[afbeelding]

Wat een gaaf display, helaas een beetje "unobtainium", waarschijnlijk dat je er daarom nauwelijks projecten mee vindt.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Beetje. Iets modernere variant: Van de 180 in het assortiment is er maar 1 "in stock" Geen idee hoe groot ie is (haalbaar voor horloge).

https://www.lcsc.com/products/LED-Displays-Dot-Matrix_642.html?keyword…

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Al aangehaald in een ander topic, een vervangend ontwerp wat ik gemaakt heb (had) voor een muntproever-timer (camping wasdroger) die regelmatig defect raakt (transformator al eens vervangen, inmiddels 3x de EEPROM). Dit was mijn eerste JLPCB ervaring paar jaar geleden maar nu eindelijk eens afgemaakt.

De leverancier levert er niets meer van, en kan/wil alleen nog een nieuwe leveren a 360,- Euro ex. btw. , waarbij ook alle in omloop zijnde munten vervangen moeten worden.

Wat er precies fout gaat met de X2402 weet ik niet precies, mijn gok is het steeds wegschrijven van tellers op de zelfde plaats, alhoewel volgens de specs dat 100.000 keer zou moeten kunnen en zo druk is dat ding nu ook weer niet. De rest van de EEPROM zijn tijds en relais instellingen (daar heb ik wel doc van).

Anyway, leuke reden om weer eens met een ATMEGA328 te knutselen en te leren, met in eerste instantie de Arduino ontwikkel omgeving maar nu met CODEIO.

Oude versie (met OTP 8051 achtige):

Mijn versie (met ATMEGA328 en interne EEPROM, schakelaars en LED even voor testdoeleinden, zijn normaal jumpers), display print is de zelfde gebleven :

Display print met SAA1064, hier even de displays verwijderd om de display aansturing te kunnen meten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Dat is wel heel netjes, ziet er voor iemand die er een losse blik op werpt gewoon uit als een af-fabriek vervanger.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op woensdag 7 februari 2024 13:18:54 schreef bprosman:
Dit was mijn eerste JLPCB ervaring paar jaar geleden maar nu eindelijk eens afgemaakt.

Klopt! Staat op je print voor mensen die weten hoe het werkt.... (het nummer achter de _Y op de print is JOU volgnummer binnen JLCPCB).

rob040

Golden Member

Eind vorig jaar heb ik mezelf een Hameg HM8123 cadeau gedaan. Prachtig instrument, maar met een standaard TCXO aan boord. En ik vond dat die nogal verliep.
Hameg leverde af fabriek ook een versie met een OCXO, de HM8123X.
Bij toeval kwam ik in contact met een HM8123X eigenaar en met zijn hulp mijn apparaat ook aangepast. Dat is eigenlijk heel eenvoudig, de TCXO print is ook geschikt voor een OCXO. Hameg gebruikt een Morion MV103 en die zijn gelukkig nog te vinden op eBay, in gebruikte staat (dan zijn ze al lekker verouderd).
Maar ik wilde het originele printje niet vermeubelen, dus een kopie laten maken met kleine aanpassingen. Ik heb twee weerstandjes van 10kΩ toegevoegd om Uin op de halve referentiespanning te zetten, ik heb de pin header in through-hole uitgevoerd en silkscreen aan beide zijdes toegevoegd.
Die instelling van Uin op de helft van Uref is niet echt nodig bleek later, want als de ingang open is dan is de spanning rond de 2,6V. Ik heb de weerstanden wel toegevoegd, wellicht is het geheel nu wat stabieler. Ik hou niet van zwevende pinnen. :-) Hameg laat die Uin pin dus open.
De module ziet er zo uit:

Verder zijn er geen aanpassingen nodig, wel een justering/kalibratie. Ik heb een ombouwinstructie gemaakt, dan is het verhaal waarschijnlijk helemaal duidelijk:

HM8123 upgrade to an OCXO v2.pdf

Ik heb nog een paar printjes en pin headers over, mocht iemand belangstelling hebben.

miedema

Golden Member

Ha rob040,

Gefeliciteerd met een mooie mod. Netjes gedaan!
De cal procedure van de counter regelt dus niet de frequentie van de oscillator bij, maar rekent het frequentieverschil er uit.

groet! Gertjan.

rob040

Golden Member

Hi Gertjan,

Dank je wel! :-)
Klopt, de originele TCXO had zelfs geen mogelijkheid om te trimmen. Deze truc paste Hameg ook al bij zijn voorganger, de HM8122, toe. Daar werd de afwijking nog op een geheugenchip op het oscillatorboard opgeslagen. Hier was dat wel voorzien, maar niet toegepast. Scheelde mij weer een IC inkopen. ;-)

Groet, Rob

Ik maakte een relais klok, met analoge wijzers. Omdat het kan :+

En de verplichte achterkant..

Lambiek

Special Member

Gaaf ding Aart. :)

Waar worden de relais door aangestuurd?
Door iets van een timer of zo?
Kan dat niet één twee drie ontdekken op de print.

Of door een extern iets?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ha Aart,

Een schema zou leuk zijn.
Ik heb nog wat SMD relais en iedem bistabiele relais.

Wat doen die blokjes achterop de meters? Horen die bij de meters of zit daar iets geheimzinnigs in?

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
RAAF12

Golden Member

Er zitten wat drukknopjes zo te zien naast de 4 bussen. Een rij van 6 relais doet vermoeden dat ie t/m 59 minuten telt schakelt. Mja, het blijft een raadsel :-)

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

De klok is eigenlijk een dochterklok en loopt op de minutenpuls van het klokkennet hier in huis, dat wordt gestuurd door een vroege DCF77 moederklok van Hörz.
Een minutenpuls delen vanaf b.v. de 50 Hz netspanning lijkt nog lastig, en een synchroonmotor met een schakelwals zoals ik ook wel zag.. tsja, dan is men al weer dicht bij een normale klok ;)

De blokjes achterop de 100 µA Philips meters horen bij de behuizing van de meters.

Ik heb een artikel geschreven op mijn site, maar er is van dit hobby-knutsel project geen compleet schema. De inspiratie kwam overigens van CO, maar ik kan het betreffende topic niet meer vinden.

De drukknopjes zijn om hem op tijd te zetten. De drukschakelaar is voor de lampjes.

Dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2400864#2400864 (Of het “gesloten schooltopic” dat er aan vooraf ging)?

Ik snap slechts in hoofdlijnen wat je doet (Minutenpuls afdelen, pulsen tellen, met extra contacten op teller de R2R ladder schakelen om de meter te sturen, en dat dan nogmaals voor de uren), maar ik vind het heel gaaf en mooi gebouwd ook. Dacht zelfs even dat het neonlampjes waren ;) (maar het zijn gloeilampjes).

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Om een en ander eenvoudiger te maken zou je bi-stabiele relais moeten gebruiken. Als je het type met één spoel neemt (= puls relais), scheelt dat ook weer energie.
Ik has ooit van plan een klok te maken, zoals @Aart met twee realis als flopflop, maar dat ging zoveel stroom gebruiken, dat ik het heb afgeblazen.
Weliswaar zaten daar ook dekatrons in, maar toch, ook zonder die buizen wa het al te energie onvriendelijk.
Helaas heb ik vorig jaar een flink aangal van die bi-stabiele relais (SMD uitvoering) op de K.A.R. radiomarkt in Bladel verkocht. Ik heb er nog maar 12 over. Nu begin ik toch echt spijt te krijgen.... ;(

Ook alle 0,1% weerstanden zijn verkocht. Hoe dom kan een mens zijn!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Sine

Moderator

0,1%-ers heb je hier echt niet voor nodig, de gewone 1% metaalfilm voldoen prima.

Je wilt alleen een stapel relais hebben, en het liefst dezelfde. Een beetje kamm relais doet iets van 0,3 - 0,5W.
De FF constructie die Aart gebruikt verbruikt nog minder, want in actieve toestand staan er twee spoelen in serie.

Bi-stabiele relais zijn niet handig, dan moet je ook weer iets van pulsvorming fabrieken.

Wat ik heb is vergelijkbaar met een stroomstoot-schakelaar; dus je geeft hem een tik en hij komt in een andere stand, een tweede tik en hij komt terug in de beginstand. En dat in SMD formaat. Ik denk dat een C of een elco'tje voldoende is om de puls door te geven. Stroomverbruik alleen voor de duur van de puls.

Of zie ik dat verkeerd?

Bij mijn weten is het gebruikelijk dat bij bistabiele relais met 1 spoel de polariteit omgedraaid moet worden om om te schakelen.

Er zijn volgens mij vele mogelijkheden, ik heb er geen studie van gemaakt en gebruikte wat ik voorhanden had. Ik kocht wel wat relais en voeten bij op Marktplaats.
Ik raakte dus meer dan een jaar geleden (Dank, Lucky!) geïnspireerd en ben sindsdien op- en af aan het prutsen geweest. Dat het zo lang was had ik niet verwacht, maar u weet vast hoe dat kan gaan :)

fred101

Golden Member

Gaaf ding die klok. Maak je nog custom schalen voor die meters ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op maandag 12 februari 2024 16:41:47 schreef Tidak Ada:
Stroomverbruik alleen voor de duur van de puls.

Of zie ik dat verkeerd?

Volgens mij heb je gelijk als er dus net als een stabiele drukschakelaar (*) relais zijn die met de stroompuls dus "op het knopje drukken". Die zijn er vast en zeker.

Maar zouden die relais van aart niet veel contacten hebben zodat je grappenmakerij als "delen door 15" kan bouwen. De eerste twee "deel-door-4" zijn makkelijk, maar dan moet je een deel-door-15 maken om de uren-sectie een tikkie te geven.

(*) 1x drukken aan, 1x drukken uit......