rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dat is BGA144 . Daarnaast moet je de pitch opgeven. Als die 7mm echt zeven is, dan lijkt de pitch me iets van 0.5mm te zijn. Dan hebben ze het over "fine pitch", dus FPBGA144. Ik vond op die zoekterm een chip die waarschijnlijk veel groter was (maar ik kon de maten niet zo snel in het datasheet vinden.)
Op zondag 18 februari 2024 17:48:19 schreef rew:
Dat is BGA144 . Daarnaast moet je de pitch opgeven. Als die 7mm echt zeven is, dan lijkt de pitch me iets van 0.5mm te zijn. Dan hebben ze het over "fine pitch", dus FPBGA144. Ik vond op die zoekterm een chip die waarschijnlijk veel groter was (maar ik kon de maten niet zo snel in het datasheet vinden.)
bedankt voor je antwoord. heb hem even tussen de micrometer geklemd, en het is 7mm spot on. de afstand tussen de eilandjes lijkt geen 0,5mm.
de eilandjes groeperen niet centraal tov de 7mm, maar naar één hoek opgeschoven...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
dit (die van de foto)was een uitgesoldeerde chip, en de restjes soldeer gaan wat naar links en rechts, vandaar leek het eerst geen 0,5mm. eens goed gekeken met een nieuwe chip. het is idd 0,5 mm.
met de zoekterm van Arco.. gevonden P-TFBGA144-7x7-0.50 (jeita) en ook PTBG0144KA-A .... ik ga het niet onthouden vrees ik 
Het is een meter in een Ex uitvoering, voor meer info hebben wij ook veel meer info nodig.
@Hieronder: hey een kenner
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Dit lijkt er verdacht veel op....
Wat ik ervan begrijp is het een gevaarlijke stoffen/gas detector/snuffelaar...
Voortgaande op de tekst op het toestel:
EEX iba BASEEFA T3 ex94c2270 model gama
zegt microsoft het volgende :
The term “EEX iba BASEEFA T3 ex94c2270 model gama” appears to be related to explosion protection and certification standards. Let’s break it down:
EEX: This likely refers to explosion protection. The “E” stands for “explosion,” and the “EX” indicates that it pertains to equipment used in potentially explosive atmospheres.
iba: Unfortunately, I couldn’t find a direct match for “iba.” It might be a specific reference related to the context in which this term is used.
BASEEFA: BASEEFA is an organization that provides certification for explosion protection. It ensures that electrical and non-electrical equipment meets safety standards for use in hazardous environments.
T3: The “T3” classification indicates the temperature class for electrical equipment. In this case, it means that the equipment can operate safely in an environment with a maximum surface temperature of 200°C (392°F).
ex94c2270: This alphanumeric code might be specific to a particular product or model. Unfortunately, I couldn’t find a direct match for it.
Model Gama: Again, without additional context, it’s challenging to pinpoint the exact meaning of “Model Gama.” It could refer to a specific product line or series.
In summary, the term seems to relate to equipment designed for use in hazardous environments, adhering to explosion protection standards. If you have more context or specific questions, feel free to provide additional details!
Hopelijk brengt dat u iets verder in uw zoektocht
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het klinkt als gel*l van een dronken druif. Ik wist niet dat Bill Gates ook LSD tripjes deed. Kennelijk geleerd van zijn vriend Jobs.
Als chatgpt het nieuwe lmgtfy is dan denk ik dat het geen kwaad kan als China inderdaad die internetkabels een keer doorsnijdt....
(let wel, kritiek op de staat van het internet, niet op goede bedoelingen van Vangheluwe maar wel een tip: laat chatgpt niet je huiswerk doen of juridische pleitnota's schrijven, onder de streep kom je er zelf slecht op te staan)
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]
EEx ibe IIB T3
BASEEFA No. EX94C2270
EEx Explosieveilig (ATEX)
ibe intrinsiek veilig (energie zo laag dat het geen explosie kan veroorzaken)
IIB gasgroep
T3 temperatuur klasse
BASEEFA NOBO ( keuringsinstituut)
EX94C2270 certificaat nummer van de keuring
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 21 februari 2024 20:28:41 schreef Q96:
EEx ibe IIB T3
BASEEFA No. EX94C2270EEx Explosieveilig (ATEX)
ibe intrinsiek veilig (energie zo laag dat het geen explosie kan veroorzaken)
IIB gasgroep
T3 temperatuur klasse
BASEEFA NOBO ( keuringsinstituut)
EX94C2270 certificaat nummer van de keuring
Eigenlijk betekend het niet meer of minder dan dat het apparaat gasdicht is, er dus geen ontsteekbare gassen kunnen binnendringen.
(energie zo laag dat het geen explosie kan veroorzaken)
Per definitie onjuist.
Als er een batterij/accu in zit is die energie meer dan voldoende om een vonk=ontsteking te veroorzaken, bij uitschakelen.
Maar omdat hij gasdicht is gebeurd dit niet.
Intrinsiek hoeft niet perse gasdicht te zijn ,er kan ,b.v. een accu die helemaal ingegoten is en waarvan de uitgangsstroom beperkt is tot onder intrinsiek veilige waarde, in zitten.
Gr.F_S
Voor jullie waarschijnlijk een simpele, voor mij een twijfel. Ik heb hier een sturingkastje dat overspanning heeft gehad. Nu zitten er bij de ingangslijnen zwarte smd componenten. Meet 0L en 0,42nf op de fluke maar heeft geen markering. Van wat ik weet kan het een cap zijn maar bijvoorbeeld ook een smd tvs. Is er een manier om zonder het originele schema er achter te komen wat voor onderdeel dit is? Alvast bedankt!
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Met de marking code op de SMD vind u mogelijks hier https://www.s-manuals.com/smd de juiste SDM
Geeft wat meer info over het kastje.
Foto's , type, wat doet het en dergelijke.
Dit is puur kristallen bol werk 
Het is een soort schakelkastje van ABB. Het staat parallel dus het kan inderdaad van alles zijn. Er zitten meerdere op en ze meten allemaal 0L dus het is geen ferrite bead. Helaas geen markering
Als het om de onderste componenten gaat, dat zijn waarschijnlijk condensators.
Vandaar die 0,42nf.
Er licht rechts een los op de print.
Hoort waarschijlijk onder naast die andere drie.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
eenvoudige test: zijn ze magnetisch?
niet of klein beetje > condensator, TVS of VDR
veel > bead
Ook beads kunnen doorbranden en OL geven, wat je overhoudt is de eigencapaciteit; daarvoor is 420p geen gekke waarde.
Ik heb in mijn 40+ jarige electronica loopbaan nog nooit zwarte condensatoren gezien, altijd bruin/beige/geel.
Ik denk ook dat het condensatoren zijn, ze zijn niet magnetisch. Door de opmerking van fatbeard lijkt de kans het grootst dat het tvs componenten zijn. Ze zijn eruit gevlogen bij overspanning dus dat kan zowel een tvs als condensator zijn. Ik ga tvs erin zetten en hopen op het beste
[Bericht gewijzigd door Mahsjong op (21%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."