vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
De ESR waardes zijn m.i. wat aan de hoge kant.
Het beste is om ze te meten op de werkfrequentie van de schakelende voeding, meestal wordt er dan gemeten op 100kHz.
De 47 uF/400V moet gemeten worden op 100Hz.
Met welk testertje is dit alles gemeten, en weet hoe die het meet en op welke frequentie die meet?
Vind het persoonlijk jammer (nog) geen duidelijke oorzaak te hebben kunnen vinden bij deze fout.
Ja. ik heb een opleiding elektronica genoten. (MBO Niveau 4) Al was het niveau/de bezigheden/opdrachten niet om naar huis te schrijven. Diep triest zelfs... Destijds meer kennis opgedaan door interesses / YouTube video's.
Een aantal van jullie kennen mij van jaren geleden op dit forum met verschillende vragen net na mijn studie toen ik begon te proeven en ondervinden in de elektronica.
Na m'n opleiding nog wat aan hobby dingen gedaan. daarna door een andere afslag in mijn leven in de installatietechniek terecht gekomen. Niet per se slechter of beter Beide draadjes kunnen pijn doen hahah.
Alleen niet meer de dingen die ik vroeger graag deed. Inmiddels heeft de tijd me denk min of meer ingehaald, maar probeer iedere dag nog bij te leren.
Vond in het begin ook de vakjargon en de (hedendaagse) afkortingen lastig in deze thead.
Ja ik had gehoord van een geschakelde voeding (heb ik gelukkig ook in mn PC) maar dat dit een "SMPT" is géén idee.
Ik ben/was we er toen al van bewust dat condensators niet het eeuwige leven hebben en deze kunnen uitdrogen / snel defect raken. toch blijf ik ze fascinerend vinden.
vind het machtig mooi dat een crappy stukje pcb die je nieuw koopt voor 9.- online zoveel mooie reacties teweeg brengt onder enthousiastelingen.
Laat ik een ieder bedanken voor zijn/ haar reacties en wie weet kunnen we deze lader nog redden

Hoi Vergeten,
Zoals eerder vermeld heb ik géén Die-Hard repair tools
Het meeste komt van Aliexpress vandaan omdfat ik het te weinig gebruik.
Dit is het metertje en dit geeft hij aan:
Wel een kek dingetje. herkent ook componenten (digitaal) waarvan ik niet een in 1 oog opslag zie wat het is.
Als je zegt dat het wellicht aan deze elco ligt ivm 100hz werking kan ik hem eventueel vervangen (mits voorradig)
Wanneer is een ESR Ohm weerstand discutabel?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een 22 uF Panasonic FM heeft nieuw een ESR die max 0,33 is. Versleten is 2x de ESR. Nu is de Panasonic een erg goede elco dus die ESR zal lager zijn dan die van China crap. De Capaciteit meet zo te zien ook goed. Dan zit de fout niet in die elco's.
SMPS = switch mode power supply = schakelende voeding.
Je zou als oefening de boel kunnen uit tekenen. Aan de hand van het schema kun je dan dingen gaan meten. Zit er een controller IC of is hij zelf oscillerend ? Normaal kijk ik met de scoop of het ding oscilleert. Met een AM radio kun je op de MG soms ook horen dat hij oscilleert.
De werking is eigenlijk simpel. Je hebt een diodebrug die 230V gelijkricht tot 325Vdc. Daarna ga je daarmee een oscillator maken. Door dat op een hoge frequentie te doen kun je alles klein houden ipv een dikke 50Hz trafo te moeten gebruiken. Aan de secundaire kant van je kleine trafotje wordt het AC signaal (hoeft geen sinus te zijn) weer gelijkgericht en afgevlakt met elco's. Er zit ook ergens een feedback welke zorgt dat de spanning de juiste waarde heeft. Vaak via een optocoupler tussen primair en secundair. Maar er zijn ook andere manieren.
Het oscilleren wordt gedaan door een SMPS of PWM regelaar of door de primaire wikkeling met een condensator als resonante kring te gebruiken. Dat noem je zelf-oscillerend.
Dit is heel grof wat zo'n ding is. Er zijn talloze varianten maar deze uitleg geeft je wat houvast.
Ik adviseer TS dringend om niet live (d.w.z. met aangesloten netspanning) aan de primaire zijde te gaan meten om te bepalen of de SMPS wel of niet oscilleert of om probeert op te starten.
230VAC netspanning is al dodelijk laat staan 325VDC of ongeveer 600VAC piekspanning over de primaire wikkeling...
Zonder evaring / kennis en zonder geschikte (meet) apparatuur (die ook zorgen voor je eigen veiligheid) hier niet aan beginnen...
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik heb er zo al drie gerepareerd, was de schakel mosfet in de primaire. Ik zet daar mijn geld op in. 
Of een of meerdere van de andere onbekende (smd) halfgeleiders die defect zijn...
Of een sluiting in de trafo...
Snubber circuit dat defect is...
etc.
etc.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Nou heb ik niet het hele topic nogmaals gelezen maar heb je R14 al eens na gemeten. Die ziet er een beetje raar uit zo.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 18 mei 2024 20:24:50 schreef dark kevin 2:
Hoi Vergeten,Als je zegt dat het wellicht aan deze elco ligt ivm 100hz werking kan ik hem eventueel vervangen (mits voorradig)
Dat zeg en bedoel ik niet, deze buffer elco's (47 uF/400V) zijn zelden kapot of slecht, het is de laatste verdachte!
***UPDATE***
Hij werkt weer! 
Het was de mosfet op de koeling.
Deze had ik losgehaald en vertoonde rare meetwaardes i.t.t. een nieuwe/vervangend model.
Ook m'n Aliexpress Part/ESR tester van de vorige foto zag dat het defecte exemplaar 2 diodes waren, terwijl deze bij een nieuw exemplaar netjes Mosfet aangaf.
Dus deze netjes vervangen voor een nieuwe en werkt weer.
Super blij mee. 
Thanks @ CrossFireX 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.