Op donderdag 4 juli 2024 16:19:12 schreef revado:
Hoe is de olie in het hydroliek systeem?

Olie moet schoon zijn, dat ben ik met je eens.

Maar dat ding rijd toch elektrisch?

Op donderdag 4 juli 2024 16:35:24 schreef Lambiek:
[...]
Olie moet schoon zijn, dat ben ik met je eens.

Maar dat ding rijd toch elektrisch?

Nee, met een hydrolische "motor" die het bestuurbare wieltje aandrijft.
Daarom zoek ik het daar ook in.
Mogelijke oorzaken.
Olie vuil, kleppen sluiten niet goed of de schoepen zijn flink gesleten ( door nooit verversen van de olie).

Als het ding wel gewoon heft is de pomp met motor niet direct verdacht.

Wat doet zijn elektrische motor dan ? Alleen de pomp aandrijven ?

[Bericht gewijzigd door fred101 op (27%)]

Vraagje beterffende rijden.

Is de aandrijving voor rijden hydraulisch of met een apparte elektrische motor ?

Op donderdag 4 juli 2024 16:55:38 schreef fred101:
Wat doet zijn elektrische motor dan ? Alleen de pomp aandrijven ?

Klopt.
Zo ken ik die kleine heftruckjes ten minste.
En TS geeft ook aan bij de 2e foto "hydrauliekmotor" wat dan de aandrijfmotor is.

Vroeger met zo'n soort heftruckje gewerkt die had ook een hyraulische motor op het aandrijf / stuurwieltje.
Die mototr draaide mee.
Zat geen voor en achyteruit op maar het stuur doordraaien was achteruit.
Heeft deze dat ook?

[Bericht gewijzigd door revado op (28%)]

Oké, dat ding is dus hydraulisch aangedreven. Als de motor en pomp goed werken moet het dus in het hydraulische systeem zitten zou je zeggen. De druk naar de hydromotor hoog genoeg? Lek in de hydromotor zelf? Zitten er drossels in het leidingsysteem naar de hydromotor? Zijn de ventielen goed?

Ik twijfelde al aan de bekabeling van de elektro motor maar als ik hem een halfuurtje laat ploeteren. (Met moeite wel te verstaan) Dan lijkt ie het zomaar weer op te pakken....

Dat lijkt me dan toch de olie te zijn. Na 30 minuten dus als de olie warm begint te worden dan werkt hij een stuk beter.

Dat is ook mijn redenering.
Of een vorige eigenaar dacht olie is olie...
Ik zou in zo'n geval de olie verversen, flink laten werken, weer verversen en ook de filter vervangen.
En dan hydrauliek olie gebruiken die er in hoort.

Of een vorige eigenaar dacht olie is olie...

In het begin klopt dat wel met andere olie werkt het voor een tijdje ook gewoon. Maar naar verloop van tijd gaat het toch fout. Ik heb wel eens gezien dat de olie een soort schuim werd, dat zal voor het heffen geen probleem zijn maar voor in de motor zal dat niet lekker werken.

Aan de TS, zag het anker er exact uit zoals de hier bijgevoegde foto ?

Er zit een directe haakse overbrenging onder de elektromotor en drijft het achterwiel aan. Maar ik ben het eens, ik zal eens zien hoe de staat van de olie is. Ik han het me niet voorstellen want als ik met de hand aan de elektromotor draai (direct het anker draaien) rolt de heftruck

Ik sta open voor andere opties maar naar het weekend kan ik pas een ampère tang hebben. Word vervolgd

Ah, dat geeft meer duidelijkheid, dan is de aandrijving dus toch direct en niet hydraulisch.
Inderdaad stroom meten.
En de olie hoe dan ook bekijken / verversen.
Die kan er zo maar 40 jaar in zitten.

is het vooral met optrekken dat de motor traag is? bergop is de stroom niet niks met zo'n ding, motor is een 3kW model vaak. dat kan de accu's toch weleens zijn, Ri hoger geworden en die warmen op als je bezig bent, ook zou je er dan in de winter meer last van hebben als in de zomer. de motor regeling kan er ook nog mee te maken hebben, hoe snel de regeling naar max uitstuurt.

Het zijn nieuwe accu's ...

Stroom meten als de TS niet weet of het een serie, shunt of compound motor is legt ook niet veel af .

[Bericht gewijzigd door Lead Acid op (67%)]

Op vrijdag 5 juli 2024 08:18:52 schreef revado:
Ah, dat geeft meer duidelijkheid, dan is de aandrijving dus toch direct en niet hydraulisch.

Dus toch elektrisch aangedreven.

Inderdaad stroom meten.

Dat dus en de aansluitingen van alle kabels controleren en de controller controleren, als die er op zit.

En de olie hoe dan ook bekijken / verversen.
Die kan er zo maar 40 jaar in zitten.

Ja, maar dat heeft dan weer niets met het rijden te maken, volgens de TS heft hij goed toch.

Dus beginnen met spanning op de motor te meten tijdens gebruik. Dat is makkelijker dan stroom en zegt ongeveer evenveel.

Op vrijdag 5 juli 2024 10:17:51 schreef Lambiek:

Ja, maar dat heeft dan weer niets met het rijden te maken, volgens de TS heft hij goed toch.

Als de olie te dik is geworden geeft dat extra weerstand.
TS geeft aan dat, zodra de olie warmer wordt, het rijden beter gaat.
Daarom zal het meespelen als is het niet de hoofdoorzaak.

Overigens zijn die kleine truckjes niet heel sterk, zijn gemaakt voor een vlakke hal en dergelijke.

Op vrijdag 5 juli 2024 11:06:28 schreef revado:
Als de olie te dik is geworden geeft dat extra weerstand.
TS geeft aan dat, zodra de olie warmer wordt, het rijden beter gaat.
Daarom zal het meespelen als is het niet de hoofdoorzaak.

Eigenlijk is dat ook vreemd, als je alleen rijd en niet heft zou die dikke olie niets uit moeten maken.

Of de hydrauliekpomp moet continue draaien, ook tijdens het rijden. Maar ik neem aan dat die pomp alleen draait als je moet heffen. Zou wel zo efficiënt zijn. maar ik ken die dingen verder ook niet, alleen ervaring met grote heftrucks.

Er zijn oudere types waarbij de stuurbekrachtiging duidelijk hoorbaar is omdat deze uitgeschakeld is zolang er niet gestuurd wordt en inschakelt zodra het stuur voldoende bewogen wordt (lees: bij rechtuit rijden, bij het maken van een bocht blijft 'ie over het algemeen aan om het tegensturen niet volledig op de gebruiker af te wenden)

Bij het kleine driewielertje waar ik nog een jaar of wat mee gereden heb op m'n vorige werk was die pomp duidelijk hoorbaar en als de accu leeg begon te raken werd het rijden ook duidelijk minder zodra je begon te sturen, waardoor je soms echt heel rechtlijning begon te rijden als je (natuurlijk) ver van het laadpunt af was.

Dus: als je stuurt, slaat er dan een hydrauliekpomp aan voor de stuurbekrachtiging?

Allemaal, de heftruck word alleen met de elektromotor aangedreven. De hydrauliekpomp word alleen aangestuurd als ik wil hefffen. hydrauliekolie ziet er zuiver uit.

Ik ben nog niet in staat geweest de stroom te meten wanneer de motor gebruikt word. Alleen de spanning in de accus gemeten en die blijven goed.

Zal vrijdagavond (hobby klusavond) de contacten allemaal losmaken schoonmaken en of vervangen.

En de spanning op de motor? Daaruit kun je bijna net zoveel afleiden als uit de stroom.

Op woensdag 10 juli 2024 12:13:02 schreef maartenbakker:
En de spanning op de motor? Daaruit kun je bijna net zoveel afleiden als uit de stroom.

Ja, maar beide meten is beter.

Als de spanning in kakt kunnen het nog verschillende dingen zijn, slechte bedrading, slechte accu, slecht contact ergens. Als het goed is, is dit een motor met een bekrachtigt veld, daar kan ook nog iets mis mee zijn. Als de spanning op dat veld op één of andere manier in kakt, verlies je aardig wat vermogen.

Er valt dus één en ander te controleren en te meten. :)

Dit!

Evt. in plaats van een DMM een 24V lampje (oude vrachtwagen koplamp) op een zichtbare plek in de cabine monteren en de draden rechtstreeks met de motorcontacten verbinden. Dan heeft u een visuele indicatie of de spanning (te veel) inzakt tijdens gebruik onder last. Als de spanning flink inzakt kunnen bedrading, contactors, overgangsweerstanden bij de verbindingen, etc. het probleem zijn.

Blijft de lamp even fel branden maar 'trekt' de motor niet goed, dan zou ik de motor toch eens aan een nader onderzoek onderwerpen. Kunnen koolborstels vrij bewegen (had ik al vermeld en u zei dat borstels in orde waren), de commutator, wikkelingen, ...

Hoe wordt de motor 'geregeld'? Is er geen controller? Ik zou het raar vinden als er alleen maar een 'aan/uit'-regeling van de motor plaatsvindt ('alles of niets'), maar zoals gezegd, ik heb geen ervaring met heftrucks.

Edit:
Gekke gedachte: kan het zijn dat de motor 'geregeld' wordt door eerst op 12V aan te lopen (van één accu dus) en kort daarna over te schakelen op 24V? Als dat zo zou zijn dan is er mogelijk iets mis met de bedrading, contactors e.d. die het moeten overnemen nadat de motor is aangelopen op 12V. Pure speculatie van mijn kant, zonder verder precies te weten hoe uw heftruck werkt, maar het zou wel de symptomen kunnen verklaren. (te weinig motorvermogen op 12V, tot na flink wat trillingen de 24V-contactor eindelijk wat contact gaat maken). Hoe dan ook, meten met een DMM zoals Maarten zei, of met een 24V-gloeilampje over de motorcontacten zoals ik zei, zou veel informatie moeten opleveren.

[Bericht gewijzigd door nonius op (10%)]

Op woensdag 10 juli 2024 14:32:04 schreef nonius:
Hoe wordt de motor 'geregeld'? Is er geen controller?

Dat vermoed ik van wel, maar we hebben wat dat betreft weinig info gekregen.

Edit:
Gekke gedachte: kan het zijn dat de motor 'geregeld' wordt door eerst op 12V aan te lopen (van één accu dus) en kort daarna over te schakelen op 24V?

Zou kunnen, maar dat rijd niet echt fijn natuurlijk. Zeker niet als je bijvoorbeeld een pallet wil pakken. :)

Eerst op een accupakket en dan op 2 pakketten zou betekenen dat een accupakket veel eerder leeg gaat dan de andere en dat gaat fout.
Dat lijkt mij dus heel onwaarschijnlijk.
Vroeger veel mobilofoons en portofoons ingebouwd in vrachtwagens en daar moest een 24 naar 12 volt omvoermer tussen vanwege de anders niet gelijke belasting van de accu's. het mocht absoluut niet op een van de 2 accu's aangesloten worden.