benleentje
Golden Member
staan de gegevens op de potmeter of is het een standaard 10k potmeter ?
Ja de gegevens staan erop.
Ja diverse potmeter types zoals lineair, logaritmisch, rev log, mono stereo en nog wat meer.
maar deze kleine zijn toch altijd lineair 1 kanaal.
de ri compensatie doet ook gekke dingen met de motor en luistert ook heel nauw, die heb ik minimaal verdraait en dat geeft al verbetering betreffend stabiel rpm onder belasting.
Goed om te horen. Eigenlijk horen daar wat mij betreft die 20 slagen potmeters in ipv de 1 slag (1x rond) die je nu heb. Maar die 20 slagen hebben meestal een andere inbouw maat.
Maar als het nu goed is lekker zo laten zitten.
Als de motor aan voorkant normaal ook open is zou ik zoals lambiek zegt kijken of je daar iets aan ruimte kan winnen. Of anders een ventilator in stuk PVC buis oid en die op de achterkant van de motor erbij zetten. Mooiste is dan via een temperatuur regeling.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 20 juli 2024 17:30:36 schreef benbijcircuitsonline:
de ri compensatie doet ook gekke dingen met de motor en luistert ook heel nauw, die heb ik minimaal verdraait en dat geeft al verbetering betreffend stabiel rpm onder belasting.
Hij komt nauw, maar "te hoog" dan gaat ie raar doen. (onstabiel). Omdat de weerstand toeneemt met de temperatuur moet je hem "werkt nog net" afstellen als de motor koud is.
ik ga wel ff wat doen aan de koeling van de motor want na 45 tot 60 minuten kan je de hand er niet meer op houden.
Klinkt goed. Pijngrens ligt op 52 graden o.i.d Dus als ie na een uur 52 graden is dan houdt ie het ook wel 10 uur achter mekaar vol.
benleentje
Golden Member
De motor mag aan de buitenkant nog wel 80 graden worden. Maar toch vind ik binnen een uur de 50 graden toch wel wat snel. Maar als 1 kant van de motor dicht zit is dat ook nog niet overdreven snel.
HEt is een 6000rpm motor en pas op die snelheid is de koeling maximaal.
Als 6000rpm = 2000 rpm voor de spindel. Dan zal op 100 rpm van de spindel de motor op 300 rpm draaien en dat is zelf met de motor aan beide kanten open te weinig koeling.
Dus ik zou zeker naar een goede extra ventilator op zoek gaan.
https://www.conrad.nl/nl/p/tru-components-temperatuurregelaar-ntc-50-t…
OP mijn ventilator heb ik bovenstaande temperatuur regelaar aangesloten en dan kan je ook nog eens de temperatuur zien en dan bij bv 50 graden pas de ventilator aan laten gaan.
Een goede manier om zo een temperatuur voeler aan de motor te koppelen is via 0,1mm dik alutape. De alutapae zelf geleid ook warmte zodat de voeler goed gekoppeld zit aan de motor. Dunner alutape kan ook maar dan heb je meer lagen nodig.
Op zaterdag 20 juli 2024 19:58:44 schreef benleentje:
OP mijn ventilator heb ik bovenstaande temperatuur regelaar aangesloten en dan kan je ook nog eens de temperatuur zien en dan bij bv 50 graden pas de ventilator aan laten gaan.
Een goede manier om zo een temperatuur voeler aan de motor te koppelen is via 0,1mm dik alutape. De alutapae zelf geleid ook warmte zodat de voeler goed gekoppeld zit aan de motor. Dunner alutape kan ook maar dan heb je meer lagen nodig.
had toevallig zo een ding al 2 jaar op de tafel liggen, toentertijd gekocht voor mijn auto want temp regeling van auto deed raar, dus wel een 12v ding maar met een klein 12v adaptortje erbij en klaar is kees. kosten 2 jaar terug bij opencircuit.nl iets van 2 of 3 euro.
dan nog ff een pc ventilatortje erbij en koelen maar.
in principe kan je ook de temp regelaar weglaten en permanent koelen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 20 juli 2024 20:39:28 schreef benbijcircuitsonline:
in principe kan je ook de temp regelaar weglaten en permanent koelen.
Afhankelijk van hoe erg je die ventilator vind kwa herrie.
Ik heb hier een labvoeding en die vind ik nogal veel herrie maken. Zelfs met "temperatuur gestuurd" is ie in de laagste koelstand luider dan de andere labvoeding.
Op zaterdag 20 juli 2024 21:34:23 schreef rew:
[...]Afhankelijk van hoe erg je die ventilator vind kwa herrie.Ik heb hier een labvoeding en die vind ik nogal veel herrie maken. Zelfs met "temperatuur gestuurd" is ie in de laagste koelstand luider dan de andere labvoeding.
m.i. zal de ventilator het geluid van de draaibankmotor niet overtreffen, dus geen punt wat mij betreft.
benleentje
Golden Member
De meeste ventilatoren lukt het goed om lucht te verplaatsen. Maar als er dan teveel weerstand is en dat is bij jouw in de vorm van door de motor zelf dan doen de meeste ventilatoren heel erg weinig. En vooral die stille ventilatoren laten het dan afweten.
Een ventilator die veel druk kan opbouwen is helaas een stuk minder stil.
Mijn gehoor is niet de beste maar ik heb denk ik speciale ventilator gevoelige oren. IK hoor die dingen bijna altijd.
Maar goed probeer eerst een goede ventilator te vinden. Voel dan aan de andere kant van de motor of er ook echt lucht door de motor geperst word, want lucht aan de buitenkant rond de motor heb je bijna niets aan deze motor heeft immer geen koelribben. Plus dat het anker waar de stroom doorheen gaat in het midden draad. Dus je moet echt met de lucht in de motor zien te komen. En als je dan een goede ventilator heb en je vind het weinig geluid maken dan is dat alleen maar mooi.
ik wil iedereen hartelijk bedanken voor de tips en adviezen, probleem is opgelost.
tevens weer een hoop bij geleerd hier door.
tot het volgende probleem.
mvg, ben.
[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op (11%)]
benleentje
Golden Member
Goed om te horen dat het probleem is opgelost.
Is ook het warmte probleem opgelost of is dat iets waar je later naar gaat kijken.
Op dinsdag 23 juli 2024 18:10:42 schreef benleentje:
Goed om te horen dat het probleem is opgelost.Is ook het warmte probleem opgelost of is dat iets waar je later naar gaat kijken.
ben nog bezig met het warmte probleem, ben hier en daar gaten aan het boren in de motor om de luchtstroom te verbeteren want die is serieus knudde.
heb ook al een pc ventilator gemonteerd op de motor en die doet al goed werk maar nog niet goed genoeg doordat de luchtroom niet goed is.
en als alle gaten er in zitten dan doe ik een fijn horrengaas om de motor om spanen en slijpstof in de motor te vermijden.
ik zit ook nog te denken om een aantal aluminium ribben op de motor te lijmen/monteren, baat het niet dan schaad het niet.
en als het later dan nog steeds een probleem is, wat ik niet verwacht, dan gaat er een 380v motor met vfd er op.
Op vrijdag 26 juli 2024 13:44:26 schreef benbijcircuitsonline:
[...]ben nog bezig met het warmte probleem, ben hier en daar gaten aan het boren in de motor om de luchtstroom te verbeteren want die is serieus knudde.
Huh????????
Waarom in de motor en niet in de bevestigingsplaat waar de motor vast zit?
Of zoals ik al eerder zei, een paar ringen tussen de motor en de bevestigingsplaat?
Op dinsdag 23 juli 2024 10:25:40 schreef benbijcircuitsonline:
ik wil iedereen hartelijk bedanken voor de tips en adviezen, probleem is opgelost.
...
Wat heeft HBM dan gezegd over het halve toeren in achteruitgang, waar je dit topic voor geopend hebt?
benleentje
Golden Member
heb ook al een pc ventilator gemonteerd op de motor en die doet al goed werk maar nog niet goed genoeg doordat de luchtroom niet goed is.
Dat is wat ik al eerder zei. Een PC ventilator iets vaak iets van 12V en 0,29A. Die ventilator kunnen goed veel lucht door een kast verplaatsen. Maar als je echt lucht in de motor wil persen moet je eerts iets van een kanaal (pvc buis maken maar je hebt ook echt een betere en krachtigere ventilator nodig. Mijn ventilator doet op 12V ca 1A.
Waarom in de motor en niet in de bevestigingsplaat waar de motor vast zit?
De ventilator in de motor is ontworpen om lucht door de motor te persen. Ga je nu zomaar extra gaten boren dan onderbreek je de goede werking van ventilator waardoor het ook mogelijk is dat het juist slechter gaat koelen. Beter dan het nu is maar je kan beter de luchtstroom zo origineel mogelijk houden.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (29%)]
Misschien een rare opmerking van mij.
Dit is een machine die voor de hobby wordt gebruikt, verwacht dan eigenlijk niet dat de motor voor langere tijd continue belast wordt.
Ik heb zo'n zelfde soort draaibank (iets kleiner en ouder type) maar daar kan ik gewoon de hele dag mee draaien, zonder probleem.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Misschien niet erg aardig van mij maar ik heb het idee dat de TS problemen zocht in de machine in plaats van hem gewoon te gebruiken. 
benleentje
Golden Member
Op vrijdag 26 juli 2024 17:01:33 schreef HD13:
Misschien een rare opmerking van mij.
Dit is een machine die voor de hobby wordt gebruikt, verwacht dan eigenlijk niet dat de motor voor langere tijd continue belast wordt.
Ik gebruik mijn draaibank ook maar weinig maar als ik heb gebruik kan dat ook ineens een paar uur of meer achter elkaar zijn. Niet dat de motor dan continu draait maar er is tussentijd ook maar heel weinig tijd om af te kunnen koelen. De motor zou dat gewoon ten alle tijden aan moeten kunnen ook als die een keer wel een paar continu draait.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (17%)]
nonius
set SCE to AUX.
[PA3GWS] ik heb het idee dat de TS problemen zocht in de machine in plaats van hem gewoon te gebruiken.
Bij Chinese (of Indiase) machines is dat een verstandig idee. Eerst uit elkaar halen, fouten corrigeren, verbeteringen aanbrengen en dan opnieuw in elkaar zetten en gaan gebruiken.
'Kwaliteitsbeheersing' wordt in China niet met een hoofdletter 'K' geschreven.
benleentje
Golden Member
Zegt zo een Chinees ineens, "Kwaliteitsbeheersing? Ik dacht dat je bedoelde kwantiteitsbeheersing"
.
Op vrijdag 26 juli 2024 15:06:01 schreef Nightwalker:
[...]Wat heeft HBM dan gezegd over het halve toeren in achteruitgang, waar je dit topic voor geopend hebt?
dat het standaard/normaal is, maar de reden WAAROM hebben ze niet gegeven.
Op vrijdag 26 juli 2024 14:05:53 schreef Lambiek:
[...]
Huh????????Waarom in de motor en niet in de bevestigingsplaat waar de motor vast zit?
Of zoals ik al eerder zei, een paar ringen tussen de motor en de bevestigingsplaat?
nee, niet in de motor zelf geboord maar aan de kopse (koolborstel) kant, want die was zo goed als dicht en nu kan er fijn lucht doorheen.
tevens ook 5mm dikke ringen tussen motor en bevestigingsplaat gemonteerd.
en ook nog gaten in de bevestigingsplaat geboord voor een betere lucht doorstroom.
en als laatste op de koolborstel-kopse kant een pc fan gemonteerd, die heb ik zo gemonteerd dat ie de warme lucht uit de motor zuigt ipv blaast,
want dat kon sowieso niet want de interne mechanische fan blaast van de pully-kant naar de koolborstel-kant dus moest mijn pc fan wel op zuigen staan ander vecht ie tegen de mechanische fan in en dan weet je zeker dat er niets meer gekoeld wordt.
en met zuigen is het sowieso beter want nu kan die geen stof/spaantjes naar binnen krijgen
nu koelt het geheel een stuk beter, maar de echte test weet ik pas als ik ga draaien onder belasting.
Op vrijdag 26 juli 2024 17:59:32 schreef pa3gws:
Misschien niet erg aardig van mij maar ik heb het idee dat de TS problemen zocht in de machine in plaats van hem gewoon te gebruiken.
het antwoord van nonius 2 antwoorden verder dekt exact de lading, maar had ikzelf ook al eerder gemeld hier.
[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op (10%)]
nonius
set SCE to AUX.
Tsja, en het zijn niet alleen de Chinezen die wel eens een steekje laten vallen. Zojuist vloog er een soldeer-pin uit m'n handen, rolde op een meetapparaat en viel vervolgens precies in één van de koelopeningen ervan, geheel volgens de Wet van Murphy:
Gelukkig stond het apparaat uit. Direct opengeschroefd en ondersteboven gehouden, de boosdoener kwam er direct uit gevallen.
Het zou een kleine moeite zijn geweest voor Philips/Fluke om voor deze openingen een fijn metaalgaas gemonteerd te hebben..
(net zoals ik het verbazingwekkend vind dat de Chinese fabrikant van de draaibank niets voor de koelopeningen van de motor heeft geplaatst - dat is bij een draaibank vragen om problemen). Maar ook onze 'grootste lampenfabriek uit het Zuiden des Lands' liet dus wel eens een steekje vallen...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs