Op vrijdag 9 augustus 2024 16:35:37 schreef High met Henk:
[noob modus engage]
Wat is een ams?
[Noob modus disengage]

Ik ken die afkoring als alarm monitoring system of automatic mooring system...

Automatic Material System, dit is een systeem om automatisch van filament te wisselen. Bijvoorbeeld voor meer kleuren prints.
Of om niet van rol te hoeven wisselen als je met een ander materiaal wil printen.

Op vrijdag 9 augustus 2024 15:39:50 schreef High met Henk:
Die 5 is idd ook wel mooi en niet eens zo duur.
Maar wat moet je er naast filament allemaal bij aanschaffen als beginner?

Niets eigenlijk. (de zijwanden in mijn foto moet je wel los bestellen als pakket, maar zonder kan natuurlijk ook)
Ik heb er alleen een stukje ledstrip ingeplakt als verlichting.

En heeft het ding een heated bed voor ABS?

Ja, je kunt er alle gebruikelijke materialen mee printen (ABS,PLA,PETG,...)

Mijn voorkeur gaat ook wel uit naar een kubus ipv open frame.

Een kubus heeft betere stabiliteit bij printen.

Dan de laatste vraag: hoe krijg ik het ontwerp bij de printer?

Kan met USB kabel of met SD card. (een .gcode file)
Ik heb de sonic pad van Creality met Klipper erbij, dan kun je ook via LAN en WiFi verbinding maken. (kun je altijd later nog installeren)

Bij AMS denk ik aan Austrian MicroSystems... ;)

Dan is dit wel een leuke optie?
https://eu.store.bambulab.com/nl-nl/collections/3d-printer/products/p1…

Alleen nog filament erbij kopen Dan Denk ik?
Deze is Al dicht aan de zijkanten

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (25%)]

AMS is dan "optioneel" denk ik. Kan je later overwegen.

Sjieke printer denk ik.

Op vrijdag 9 augustus 2024 15:39:50 schreef High met Henk:
Die 5 is idd ook wel mooi en niet eens zo duur.

Maar wat moet je er naast filament allemaal bij aanschaffen als beginner?

En heeft het ding een heated bed voor ABS?

Mijn voorkeur gaat ook wel uit naar een kubus ipv open frame.

Dan de laatste vraag: hoe krijg ik het ontwerp bij de printer?

Je kunt een Raspberry Pi met Octoprint overwegen, dan kan t evt ook via WiFi.

Die bambu printers hebben al zoiets aan boord. (vandaar dat ze een stapje duurder zijn dan de concurrentie).

De "normale" manier van werken is dat je "online" werkt. De ontwerpen gaan dan van jou slicer naar "the bambu cloud" en daarvandaan naar jou printer.

Als je het echt wilt, kan je ook "offline" maar dan moet je "handigheid" inleveren.

Nog 2 korte vragen:

Als ik goed begrijp.heb je voor de bumbu dus een online account nodig. Zijn daar abonnement kosten aan verbonden?
Wat gebeurt er als bumbu omvalt? Heb je dan een hele dure press papier

En dan de echte killer vraag: dit zijn allemaal filament printers. Volgens mij waren er ook printers die met andere media werken (gel/toner of weet ik wat). Ik zie daar weinig meer van, is dat duurder, of bestaat het niet meer??

@HmH zoek op: Resinprinters

o.a. hier:

https://www.123-3d.nl/3D-printers-p1603.html

Hars printers hebben mijn voorkeur, veel mooier afgewerkte print's en je kan echt heel kleine details printen.

Niet echt geschikt om behuizingen te maken, het kan wel, eerder voor mijn behoeften: fijn mechanika.

't is dat de financien het op het moment niet toelaten, anders had hier al zo'n schoon machien gestaan.

Groetjes,
eSe

Waarom zou je geen behuizingen kunnen maken?

In aanschaf valt het wel mee.
Mijn dichter zal met name beeldjes (paardjes) willen printen.

Ik pasmalletjes voor in een WCD frame en letters voor op de motorkap van een auto (incl montage pinnetjes)

Waarom zou je geen behuizingen kunnen maken?

Dat heb ik niet geschreven, wel dat het niet echt geschikt is, kost veel meer tijd. De lagen zijn veel dunner dan bij filament.

Ik heb al de details van de verschillende printers nog niet gelezen, maar ik denk dat de basisplaat veel kleiner is dan bij filament printers.

Groetjes,
eSe

Als je Klipper gebruikt gaat het printen een stuk sneller en nauwkeuriger (doordat er veel meer rekenkracht beschikbaar is)

Op woensdag 14 augustus 2024 21:41:59 schreef Arco:
Als je Klipper gebruikt gaat het printen een stuk sneller en nauwkeuriger (doordat er veel meer rekenkracht beschikbaar is)

Denk niet dat je met Klipper een resinprinter aan kunt sturen, maar voor een filamentprinter klopt dit inderdaad.

Weer iets nieuws, klipper: moet op een Debian board, maar wat het doet? Geen idee.

Ik ben noob hierin, maar wat raden jullie aan: resin of filament als ik zeg beugeltjes/frames en ornamenten.

Behuizingen zie ik mezelf zo snel niet printen..

Klipper bestaat al best een tijdje. Ik heb het ooit geprobeerd met mijn CR-10 in combinatie met een Raspberry Pi. Toen was dat allemaal nog beta, dus ik ben uiteindelijk gegaan voor octoprint. Dat heb ik jaren gebruikt. Daarnaast heb daar allerlei aanpassingen aan gedaan. Er zit een BLTouch op, en ik heb ooit het hele hotend vervangen omdat de originele na een mislukte print in een blok plastic veranderde. |:(

Maar helaas heeft de CR-10 de laatste tijd wat problemen. Telkens als ik wat wil printen ben ik eerst weer een uur aan het modderen voordat hij weer werkt. Gisteren wilde ik weer printen, na 2 uur modderen heb ik een nieuwe printer besteld: de Ender 3 V3 KE. Ik wil een printer die werkt zonder te veel gemodder. :) Een ander nadeel van de CR-10 is alle losse kabels en de losse controller box. In de ender zit dat allemaal in een frame verwerkt.

Ik heb gehoord dat de firmware op de Ender 3 V3 KE in wezen ook Klipper is, maar ik heb me daar verder niet in verdiept.

Wat betreft de CR-10, ik heb niet zoveel ruimte thuis. Dus ik vermoed dat deze in een hoekje komt. Ik zit nog te twijfelen wat ik ermee aan moet. Zijn build oppervlakte is wel groter, dat kan nog wel eens van pas komen. Wellicht dat ik die ga verbouwen waardoor alles wat meer een apparaat wordt. Ook denk ik dat ik de aansturing dan vervang, het probleem van die PI is dat hij vroeg of laat een keer crashed vanwege de SD-Kaart. Al heb ik wel begrepen dat er tegenwoordig kaartjes zijn die daar beter tegen kunnen.

...die PI is dat hij vroeg of laat een keer crashed vanwege de SD-kaart

Je hoeft er geen SD kaart meer in te steken, RPI's (vanaf versie 3?) kunnen opstarten vanaf een usb stick, harde schijf of ssd en ik dacht ook "boot from network".

Gedaan met die vervelende en trage sd kaartjes :)

Denk niet dat je met Klipper een resinprinter aan kunt sturen...

Met een resin printer is dat ook niet nodig, die heeft alleen een Z-as, onderaan is een glasplaat met daaronder een LCD scherm waar je de actuele laag op projecteerd. Dan licht aan gedurende een tijd, afhankelijk van het soort "hars" en sterkte van de lichtbron.

Licht uit, stapje van de Z as omhoog, volgende laag projectie en licht aan...enz, enz.

Er zijn ook resinprinters met een laser die punt na punt de hars laat harden, maar al die info, met voor en nadelen van de verschillende systemen, vind je op het Net. Beetje zoeken :-)

Groetjes,
eSe

[Bericht gewijzigd door eSe op (49%)]

De Ender 3V3 firmware is volgens mij gewoon Marlin...
Voor klipper heb je een Rpi of Creality Sonic Pad nodig...

https://c1.neweggimages.com/productimage/nb640/B7VES2210310JEC5Z87.jpg

Ik kom dit tegen online:
https://www.reddit.com/r/Creality/comments/193615t/ender3_v3_ke_open_s…

Annex en of Klipper? Annex ken ik zelf niet.
Blijkbaar is de firmware open source.

Op donderdag 15 augustus 2024 13:20:25 schreef hardbass:
het probleem van die PI is dat hij vroeg of laat een keer crashed vanwege de SD-Kaart.

Echt ik maak dat heel zelden mee. Ik heb nu 4 "octoprint" machines (1 orange pi) met SD kaart draaien (en 2 2D printer servers) en dat sd kaart kapot nog niet meegemaakt.

Op donderdag 15 augustus 2024 13:57:36 schreef rew:
[...]Echt ik maak dat heel zelden mee. Ik heb nu 4 "octoprint" machines (1 orange pi) met SD kaart draaien (en 2 2D printer servers) en dat sd kaart kapot nog niet meegemaakt.

Bij mij kwam dat alleen maar voor bij RPi's die op SD ook een database stonden bij te houden bijv voor Home Assistant

De 3V3-KE versie draait inderdaad Klipper, die had ik nog niet gezien...
Jammer dat ze weer voor een Y_as printbed hebben gekozen i.p.v. een Z-As. (zoals bij de Ender 5, da's wat robuuster.)

Ik heb het nu meerdere keren gehad, maar ik kan me goed voorstellen dat er best wel wat kwaliteit verschil zit tussen de kaartjes. Geen idee waar die kaartjes van mij precies vandaan komen.

Op de zaak gebruikte wij destijds Banana pi. Dat was toen de enige die een echte sata ondersteuning had voor een ssd schijfje. (icm onze andere eisen) We hebben toen ook fabrikanten benaderd met de vraag: Welke sd kaart is geschikt voor deze toepassing. Het antwoord was toen: Geen enkele!

Maar dan praat ik wel al over zoon 7 jaar terug.

Maar wat is dat klipper dan? En wat zijn de voordelen?
Ik ben een noob hierin en heb nooit met een 3D printer gewerkt.

Ook de vraag of de Bumba lab alleen in de cloud werkt heb ik geen antwoord

En tenslotte of voor mij nu een raisin of filament printer beter is .

Ik heb 2 filament printers. Een udelta en een creality cr-x 10. De delta is lekker snel, de creality kan lekker groot..
De derde printer is een resin printer, een elegoo saturn 4k. Print niet heel groot, maar wel heel precies en ik vind hem lekker snel. Nadeel van hars printen is wel dat je de print moet wassen met ipa en moet uitharden met uv. Op zich niet heel veel werk, maar je moet je afvragen of je dat door een 12 jarige wilt laten doen..

De delta stuur ik rechtstreeks aan met de pc via usb. De creality werkt via een pi met octoprint, zelf eraan toegevoegd. De elegoo werkt met een usb stick.

Voor wat jij wilt doen, kleine inzetstukken en beeldjes printen lijkt hars mij het mooiste. Omdat je daarmee hele gedetailleerde en sterke prints maakt.

De keuze is aan jou :)

Op vrijdag 16 augustus 2024 07:32:15 schreef High met Henk:
Maar wat is dat klipper dan? En wat zijn de voordelen?
.

Om dat te kunnen uitleggen is iets historie nodig.

In den beginne was het zo dat 3D printers gemaakt werden door een zooi steppers bij mekaar te gooien en aan te sturen met een arduino-met stepper-shield er op.

Een aantal slimme mensen hebben een firmware voor de arduino gemaakt die de zogenaamde GCODE kan interpreteren en uitvoeren: Op de juiste momenten pulsjes aan de stepper-drivers sturen.

In de loop der jaren zijn er ook andere processoren in gebruik geraakt om 3D printers te gaan aansturen.

Later werden goedkope Linux computers (RPI) toegevoegd aan 3D printers om "netwerk" en "web interface" aan de 3D printer toe te voegen. Toen realiseerde iemand zich: Nu hebben we een 16MHz 8 bit CPU die zich uit de naad moet werken om van de GCODE de pulsjes uit te rekenen, terwijl 30cm verderop een 4-core 1800MHz ARM uit z'n neus staat te vreten om een paar kb/sec aan gcodes naar de 8-bitter te sturen. Wat nu als we die 8-bitter nu alleen de pulsjes laten sturen en op de ARM de GCODES naar pulsjes vertalen?

Dat is Klipper geworden. De lowpower (tegenwoordig ook wel 72MHz ARM processor) CPU doet alleen een vooraf uitgerekende serie pulsjes geven op de juiste momenten en de host (meestal RPI) rekent dan GCODE -> pulsjes uit.

Het voordeel is nu dat je meer processing power hebt en een makkelijkere (minder "real-time") programmeer omgeving. Ingewikkelde processing stappen als "input shaping" worden nu mogelijk. En dat input shaping is dan weer nodig om iets sneller te kunnen printen.

Wat is input shaping? Stel je maakt een haakse bocht met je nozzle. in 1 richting moet ie "plots stoppen". Je zult merken dat het systeem dan mechanisch nog wat natrilt. Omdat dit op opeenvolgende lagen op precies dezelfde wijze gebeurt ga je dat zien in het eindresultaat. Dit kan je voorkomen door het stoppen speciaal ZO te doen dat je minder trillingen krijgt. Dat kan je ook doen door langzamer te accellereren en decelereren, maar... dat is langzaam.

Ik heb ook een hars printer staan, maar eerlijk pak ik daar niet zo snel naar. Het is best wel wat geklieder met die hars en daarmee minder praktisch om even iets te maken. Maar de details die je ermee kan printen is echt heel strak. De printjes breken wel makkelijk, de FDM-printjes zijn aanzienlijk sterker. Al zag ik laatst wel ergens dat je ook hars hebt die steviger is.

Misschien ook goed om te weten, die hars schijnt best ongezond te zijn. Ik heb zelf altijd nitrile handschoenen aan. Als tip, doe wat IPA in een plantenspuit. Als de printjes uit de printer komen, kan je daar het ergste eerst afspoelen. Dan blijft het IPA in je was bad langer goed. Verder, zorg voor een grote rol met doekjes die je makkelijk kan pakken als je handen al onder de hars zitten.

HMH:
Op de meeste printers draait Marlin. Dit draait op een microcontroller die vervolgens de stappenmotoren aanstuurt. Marlin doet dus alle berekeningen om van G-Code naar stapjes te gaan. Daarbij moet hij ook rekening houden met allerlei instellingen van de specifieke printer. De eerste printers, bijvoorbeeld mijn CR-10, heeft een Arduino Nano aan boord. Je kan je voorstellen dat de beperkte rekenkracht van deze controller een limiet is voor de snelheid van het printen.

Het idee van Klipper is dat dit draait op een mini-pc, zoals een Raspberry pi bijvoorbeeld. De G-Code wordt omgezet op een veel krachtiger systeem. De controller die de motoren aanstuurt wordt dan voorzien van een relatief dom stukje firmware. Alle berekeningen etc. gebeuren dus in de mini-pc.

Dit is de basis, er zijn veel meer voordelen aan Klipper:
- https://www.klipper3d.org/Features.html
- https://www.reddit.com/r/3Dprinting/comments/11f3vda/what_is_so_specia…

Ik denk dat ik dit weer eens ga draaien i.c.m. mijn CR-10. Ik had een BL touch op mijn printer gezet, alleen de firmware werd daardoor te groot om op de controller van de CR-10 te passen. Daarom heb ik toen de SD-Kaart support uitgezet, aangezien de G-Code toch via octoprint naar de printer werd gestuurd.