Op zondag 11 augustus 2024 23:45:27 schreef maartenbakker:
Dat is inderdaad wel belachelijk lang, geen idee wat daar mis is gegaan tijdens de productie.

Vervangen door een MKP waar ik er toch pallets vol van heb. Helaas doen de 20V bereiken het niet, alleen het 7V bereik. Maar dat is nu even genoeg.

Eens kijken, ik heb een RIFA in een naaimachine kapot gehad, in een Philips scope, in deze voeding, bij klanten veel gezien. En ook mensen gesproken die hun apparaat weggooiden omdat hij "ontploft" was. Echt kwaliteit.

Wel zonde dat zoveel mensen er bang van werden en hun spullen weggooiden.

Maar ik weet nu wel hoe je ze kapot krijgt: een paar weken in een iets vochtiger ruimte, garage, kelder, zetten!

Zo heb ik ook nog een lijstje: Een commander FO, Endress&Hauser flow meter, Philips scoop en nog wat ander Philips meet apparatuur. Een paar besturingen ergens van, geen idee meer wat.

Op maandag 5 augustus 2024 22:12:33 schreef Ledlover:
Wie het ziet mag het zeggen, ik kreeg er zelf even kippenvel van.

Van die seleniumgelijkrichter krijg ik ook ietwat kippenvel. Als die ooit uitrookt is een Rifa er niets tegen >:)

Laat ik ook een reparatie posten, dit moet met spoed i.v.m. retourneren naar Japan.
Voor mijn ruismeetplaats de uitbereiding tot 26,5 GHz alle andere apparatuur heb ik al :P
Zo is het apparaat op de post gedaan

maar helaas zo kwam het niet aan bij mij

je kunt de gaten in de doos zien :(

De verzender heeft toe gezegd alles te vergoeden qua reparatie kosten of terug sturen tja....
Een eerste onderzoek de SMA 3.5mm adapters zijn rijp voor de vuilnisbak dus verder gekeken.
Het microgolf deel gedemonteerd zodat ik beter zicht hebt op de connectoren

duidelijk is de verbuiging van het sub chassis te zien (1 semi rigid verwijderd)

Eerst de connector elektrisch en mechanisch meten daarna kijken voor het frontpaneel....

Groet,
Henk.

Op dinsdag 20 augustus 2024 23:59:29 schreef McAwesome:
[...]

Van die seleniumgelijkrichter krijg ik ook ietwat kippenvel. Als die ooit uitrookt is een Rifa er niets tegen >:)

Daar weet ik alles van.
Ooit een opgerookt in een oude buizenversterker met flinke sluiting.
Zo'n dichtgevouwen aluminium geval van siemens.
Die stank vergeet je nooit meer, daar ruikt een rifa rookbom lekker bij inderdaad :)

Op woensdag 21 augustus 2024 00:19:46 schreef electron920:
Voor mijn ruismeetplaats de uitbereiding tot 26,5 GHz....

Ha electron920,

Mooi ding! En wat jammer dat er met de verzending schade was.....
Als de connectoren door de doos konden komen, was de padding rond het apparaat kennelijk véél te mager |:(.

Hopelijk krijg je hem zelf weer in orde.
In het gunstigste geval levert het je een weer goed werkend apparaat op, mét een flinke korting als schadevergoeding >:).

Maar het blijft natuurlijk helemaal niet leuk om een mooi apparaat zo te zien arriveren.

groet! Gertjan.

Afgelopen weekend ook een fijne repair kunnen afronden.
Met een beetje geluk een defecte Agilent 54622D gekregen. Knoppen onder het scherm slecht en kwam niet door de user cal. Om te beginnen de PCB van de knoppen gereinigd met IPA en een beetje contactspray en de CMOS accu vervangen, helaas nog altijd self cal fail "Digital tressholds".

Daarbij viel op dat D15 van de logic in altijd hoog was. Als check even een arduino geprogrammeerd om al zijn lijnen te toggelen op ander interval. Niet alleen d15 zat vast, ook D9, D10 en D11, alleen die op logisch laag.
Op component niveau zoekend werd duidelijk dat de bijbehorende pinnen van de Agilent 1NB4-5036 comperator niet meer werkten. Schijnt vaker voor te komen te zien aan verschillende topics op internet van HP logic analyzers die hetzelfde probleem hebben.
Op goed geluk een nieuwe 1nb4-5036 op ebay besteld, even los met de hetelucht bout, hop, U2050 vervangen.

Met als resultaat:

En als dubbel check nog een keer de arduino eraan:

alle lijnen vrolijk heen en weer dansend.

Ha heer miedema,

Ja dat was de krant uit Japan dus erg dun, ik heb ook aangegeven dat de verpakking niet in orde was daar waren ze ook achter gekomen |:(
Dit is echt een redelijk duur onderdeel, je hebt er een mooie scope voor....

Groet,
Henk.

Vandaag wat mechanisch werk is goed gelukt

Elektrisch de connector tot 30 GHz gemeten prima bij 100 kHz 0,06 dB bij 26,5 GHz 0,6 dB :D

Ha electron920,

Dat ziet er weer tamelijk recht uit!
En de connector is dus ook recht gebleven, ook qua frequentiecurve :-)

gefeliciteerd & groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Ja dat is prima gelukt het veert iets terug maar dat vertekend er zit namelijk nog een raam voor die,
het dunne aluminum keurig in model drukt.....
Ik was blij met de meetresultaten van de connector dat is voor zo'n connector ruim binnen spec.
De verzender in Japan had het retour formulier al gestuurd maar ik hebt liever het apparaat om de meetinstallatie compleet te maken.
Hij is nu compleet totaal € 7.000,- maar goed dan kan je wel van 100 kHz tot 26,5 GHz het ruisgetal en de versterking geweept meten.

Groet,
Henk.

Op zondag 11 augustus 2024 23:14:18 schreef Hoeben:
Ik weet 99,999% zeker dat ook daar dus een RIFA in gebruikt is. Of liever gezegd was.

Ik weet het 100% zeker ;) In m'n PE1540's heb ik ze allebei preventief vervangen.

https://m-voorloop.nl/techn-restauratie-philips-pe1540.html

Als ik weer thuis ben (ben op 'werkvakantie') zal ik nog wat reparatie-werk tonen.

Op vrijdag 23 augustus 2024 16:55:29 schreef weardguy:
[...]
Ik weet het 100% zeker ;) In m'n PE1540's heb ik ze allebei preventief vervangen.

https://m-voorloop.nl/techn-restauratie-philips-pe1540.html

Als ik weer thuis ben (ben op 'werkvakantie') zal ik nog wat reparatie-werk tonen.

in mn herinnering zitten die zelfs voor de netschakelaar en zekering. in mn 1540 ging die rifa ook roken zonder dat het ding aanstond.

Op vrijdag 23 augustus 2024 19:44:23 schreef testman:
[...]

in mn herinnering zitten die zelfs voor de netschakelaar en zekering. in mn 1540 ging die rifa ook roken zonder dat het ding aanstond.

Gelukkig niet, netjes na de schakelaar en zekeringen:

Een collega op m'n werk had vorig jaar een tuinlampje meegenomen dat er mee opgehouden was.

Meerdere zaken geprobeerd, maar er zat geen leven meer in. Het chipje op het ding was een stroomgestuurd geval, dus ik gokte dat met het overbruggen van 1 van de defecte LEDs er weer licht uit zou komen.

Dat resulteerde inderdaad in licht uit de resterende twee LEDs, maar dan wel heeel kort. Met een flits gaven die ook de pijp aan maarten.

Ik had nog wel wat LEDs liggen (dacht ik), maar dat bleken allemaal multichip-LEDs met een doorlaatspanning rond de 9 Volt te zijn en dat ging 'm niet worden.

Ik moest toch nog wat bij Mouser bestellen en bestelde 100 LEDs, de rest kon ik vast wel gebruiken voor de modelbouw.

Maar ja, de kleurtemperatuur was gissen, maar met tuinverlichting zat ik met 2700K hopelijk goed. (dit uit m'n hoofd).

Na het eraf raggen van alles behalve de bruggelijkrichter, een klassiek stroombronnetje opgebouwd rond een torretje en de 3 LEDs in serie gezet en gemikt op een stroom van ongeveer 55 mA.

Toen bleek dus ook dat een spoor vrijwel volledig weg-gecorrodeerd was. Ik gok eigenlijk dat dat als zekering heeft gefungeerd.

En ook de LEDs er weer op: er is licht!

Op het werk werd het spul nog van een laag coating voorzien om meer corrosie voor te zijn.

En recent kon ik het resultaat zelf aanschouwen. Ik heb goed gemikt met de kleurtemperatuur (de camera ziet het beter dan het menselijk oog, in werkelijkheid moet je erg veel moeite doen om de gerepareerde te onderscheiden van de rest)

Gokje wagen.
De middelste is de gerepareerde.
Overigens mooi gedaan.

Ik ga voor de linkse :)

En inderdaad, die 8-poters zijn stroombronnetjes. Blijkbaar is dat goedkoper dan een torretje en twee diodes.
Weer wat gered van het stort.

Ik denk de middelste, die weardGuy lijkt me er wel eentje die je expres op een dwaalspoor zet, mogelijk dat het groen van de plant de camera voor de gek houd. En zo veel witter doet lijken.

Tja, lastig ..

Ik mis overigens een afvlak C, die heeft men weer mooi wegbezuinigd met gratis stroboscopische effecten als gevolg.

@ohm pi,
Die middelste staat scheef ... dus die valt daarom al af, en het zijn allemaal dezelfde lampjes.

[Bericht gewijzigd door Sine op (27%)]

Op maandag 26 augustus 2024 20:01:28 schreef winands:

Op maandag 26 augustus 2024 21:00:33 schreef Sine:
Ik ga voor de linkse :)

Ik stem rechts! Die ziet er het nieuwst uit.

Op maandag 26 augustus 2024 21:35:55 schreef Sine:
@ohm pi,
Die middelste staat scheef ... dus die valt daarom al af

Extra lood en extra componenten na reparatie! De lamp is topzwaar en gaat daarom scheef staan. Het zou dus de middelste kunnen zijn.
Maar ik blijf bij rechts!

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (35%)]

Op maandag 26 augustus 2024 15:02:46 schreef weardguy:
een klassiek stroombronnetje opgebouwd rond een torretje en de 3 LEDs in serie gezet en gemikt op een stroom van ongeveer 55 mA.

Daar zijn heel mooie IC-tjes voor bijvoorbeeld een BCR405U, verder geen componenten nodig.
Ze zijn er ook voor andere stroomsterkten.

Op maandag 26 augustus 2024 20:01:28 schreef winands:
Gokje wagen.
Overigens mooi gedaan.

U gaat door voor de koelkast ;)

De netheid zat 'm dat ik dit als oefening zag ter modificeren van printplaten op m'n werk. Ik heb het nu een paar keer gedaan, maar dat is toch elke keer nog zweten om dat netjes voor elkaar te krijgen. Dit ding kan niet neerstorten, dus dat vond ik een mooie oefening.

@ Sine: die afvlak-C zat er origineel wel, maar de voeding levert gelijkspanning, reden dat ik 'm weggehaald heb.

@ Thevel, ja zo'n soort IC (met een rare schakeling van de LEDs) zat hier ook op. Het barst van de mooie IC's voor dit soort zaken, maar eens is het eind zoek wat ik wel en niet op voorraad heb/houd ;)

Ik heb laatst eindelijk na maanden mijn laptop die al 5,5 jaar oud is weer goed gekregen, het probleem was dat de laptop soms niet aan wilde en je heel vaak het scherm open en dicht moest doen en hij uiteindelijk na soms pas een uur opeens wel aan wil.

Het bleek dat op de power button wel 3,3 volt stond zoals het hoort van de super I/O controller chip alleen het rare was dat de massa van het knopje op de een of andere manier geen goed contact maakte, dus heb dit opgelost met een draadje en voor de veiligheid een 470 ohm weerstandje. Is zonde om de laptop weg te gooien want het is een i3 8e generatie die ik van 4GB naar 16GB ram geupgraded heb en met net een nieuwe 512GB SSD met daarop Debian linux.

Het toetsenbord heb ik ook al een keer op de lompe manier moeten vervangen, was koffie over gevallen en hij zat in het plastic vastgelijmd, kostte maar 10 euro bij Aliexpress en in Nederland was voor meer dan 100 euro alleen het complete bovendeel te krijgen 8)7

In de categorie 'klooien met accu's'... Voor dat kleine videocameraatje (waar ik elders op het forum al over de reparatiepoging van het ND-filter geschreven heb) heb ik meerdere accu's.
Omdat ik het zo'n prettig geval vind, heb ik niet zo gek lang geleden een tweede tweedehands gekocht.

Daar zaten nog 2 goede accu's bij, de rest was gaar, net zoals mijn eigen accu's.

Bij een val had een van de derde partij-accu's (Jupio) het kapje mooi gelost, dus kon ik zien wat voor cellen er in zaten.

De originele JVC (BN-VF823) kreeg ik alleen met enig geweld open (eerste beginnetje met een schroevendraaier, daarna wat hameren met een nylon hamertje en daarna nog wat wrikken).

Het verschil tussen beiden is duidelijk: de JVC blijft veel meer een eenheid, terwijl de Jupio vrijwel z'n volledige innerlijk prijsgeeft.

Van de Jupio bleek 1 cel-aansluiting heel slecht gesoldeerd te zijn op de print, zodanig slecht dat ik vermoedde dat niet de cellen het probleem waren, maar puur de verbinding naar de print.

Een meting leek die kant op te wijzen, want in rust zat er een verschil van maar 400 microVolt tussen beide cellen. Ook bij opladen liepen ze amper uit de pas en na een tijdje satureren op de lader was het verschil nog altijd maar 11 milliVolt. Ik heb weliswaar niet gekeken wat er gebeurt onder last, maar mijn ervaring is dat onbalans al in rust meetbaar is.

Bij de JVC accu was het verschil veel groter met 170 milliVolt (en dit kwam bij laden ook niet meer goed, met de lader die snel 'einde lading' aangaf)
Wel gewoon nette Panasonics (CGR14500) tegen de merkloze cellen in de Jupio accu.

Maar ja... kan ik die cellen vervangen? Als ik zo naar de printjes keek werd vervanging praktisch onmogelijk, omdat ze de cellen puntlassen met de strips al aan het BMS-printje.

Daarnaast wist ik natuurlijk niets van het BMS-printje.
Ik verwijderde de positieve aansluiting van de print en soldeerde die daarna weer vast. Als het goed was, had ik nu geen spanning meer op de contacten naar de buitenwereld. Dat klopte. Na even op de lader was het BMS weer tot leven gewekt en deed 'ie alles nog wat 'ie moest doen.

Bij nkon zocht ik nieuwe cellen uit. Het type wat ik eigenlijk had willen hebben (Sanyo UR14500AC) was toen net uitverkocht, dus ging ik voor de Vapcells. Helaas, niet gezien, maar dit zijn dus geen 14500's, maar 143500's: ze zijn 14,3 millimeter in diameter tegen 14 van de Sanyo's.

Dit plaatje is dan ook het twijfelgeval: ik kreeg dit alleen met fors proppen in de behuizing. Pas toen begon ik te meten en ontdekte ik het maatverschil (toen had ik natuurlijk al meerdere cellen besteld...)

Meer in deel 2!

Oké... dat ging 'm dus niet worden. Gewacht tot de Sanyo's weer leverbaar waren en die besteld. Die hadden weer een ander probleempje: waar de CGR14500's en de Vapcells een platte onderkant hebben, loopt de isolatie van de Sanyo's door OVER de negatieve aansluiting.

Daardoor krijg ik ze met geen mogelijkheid gepuntlast in de behuizing, omdat die extra dikte net teveel is.

Maar daar is met een scalpel wel wat aan te doen.

Inmiddels was ik er ook eindelijk uit hoe ik dit het beste aan kon pakken. Aan de uitstekende stripjes van het originele BMS werden wat verlengingen gepuntlast, voldoende om aan de cellen te kunnen puntlassen.

De cellen werden 'aan de rand' gepuntlast, zodat ik ruimte overhield voor de stripjes van de BMS-print.
Dat kan je hier goed zien.

Het verbinden van printje met de cellen deed ik half in de behuizing, door er eerst twee cellen in te stoppen en dan het samengestelde pakket-met-printje er op te leggen en te puntlassen. Op die manier kwam het er kaarsrecht op.

Daarna even op de lader om de boel tot leven te wekken en... jawel, er is weer spanning.

Dubbelzijdig plakband op de bovenkant van de cellen om deze tegen de bovenkant van de behuizing te verankeren en inschuiven van het geheel. Gelukkig het past, want wat komt dit precies...

Daarna (voorlopig) met hete lijm de boel weer gedicht. Of dat voldoende houdt? De tijd zal het leren...

Zo... nu de rest nog...