Show Your Repairs!

mel

Golden Member

Op dinsdag 30 juli 2024 23:34:57 schreef High met Henk:
Oei, ik had 2 weken terug ook een leuke:
Een plc met alleen een profibus DP kaart eraan. Hier een Vipa 2xx series.

Deed het niet goed en ze hadden geen spare aan boord. Ik had op het zustertje wel een spare cpu en profibus kaart, maar geen koppelstukje. Mag jij raden wat er kapot bleek?
Het koppelstukje!!

De oude PLC en profibus kaart met dubbelzijdig tape aan elkaar geplakt en even creatief met een stukje netwerkkabel.

[bijlage]

En het werkt weer, nu konden ze uitpakken en klaar maken voor het werk. We zijn de haven in Lulea, Zweden aan het uitbaggeren..

Dit valt onder de noemer"Liboniseren¨ , iets met list en bedrog oplossen :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op dinsdag 30 juli 2024 22:56:04 schreef kris van damme:
een cameracrew duwde een XLR stekker in de desbetreffende aansluiting, maar er zat geen release knop meer in... dan krijg je de stekker er niet meer uit, ze hebben met man en macht geprobeerd, resultaat kabel uit de XLR getrokken, maar de XLR zit er nog in.

Lijkt makkelijk, maar heel veel broadcastcamera's hebben (om begrijpelijke redenen) geen ontgrendel-lip die je in de insteekrichting in moet drukken om de stekker te ontgrendelen, maar een vrij kleine 'knop/lip' die je dwars op de stekker in moet drukken, waarmee je de vergrendelpal omhoog duwt, meer een soort wip dus. Dat maakt het verwijderen van een stekker bij verdwenen ontgrendeling een stuk moeilijker dan met de 'gewone' ontgrendel-lip.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op zaterdag 27 juli 2024 22:23:34 schreef henri62:
Probleem is: Display helemaal dood. (Kortom doet niks meer).

Dit was de bush-fix die ik zaterdag avond gemaakt had:

Een oude 4 kW commander drive die me al een keer of 4 eerder uit de brand had geholpen.
Die is er gisteren weer uitgehaald en nu zit de gerepareerde drive weer rechtsboven in de kast. Maar daar blijkt nu ook nog het output relais het niet te doen, dus maar even doorverbonden, balen moet er dus weer uit.
Heel dat spul moet nog een half jaartje mee en dan wordt alles gesloopt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

M'n ouwe trouwe HP8558B spectrum analyzer had al een tijdje geleden de geest gegeven, of toch in elk geval, de frequentie-uitlezing er van. Een jaar geleden had ik al een reparatie eraan uitgevoerd, maar dit had een ander probleem geïntroduceerd.

Onder het motto 'waarom vandaag doen wat je tot morgen kunt uitstellen'... werd de reparatie elke keer uitgesteld, ook omdat er geen haast bij was; ik gebruik de SA niet meer dagelijks.

Vandaag mezelf toch maar eens kwaad gemaakt, de SA-module uit het mainframe getrokken met het plan om heel de frequentie-uitlezingsmodule maar weer eens grondig onderhanden te gaan nemen, tot ik direct zag wat het probleem was: twee losse draadjes (waaronder de massa). Zo simpel zou het toch niet kunnen zijn?....

De draadjes waren afgebroken net waar de vertinning ophield.

Teruggesoldeerd en alles werkt weer zoals het hoort. Het duurde langer om de soldeerbout op te warmen dan dat de eigenlijke reparatie in beslag nam.

Deze solderingen blijven een kwetsbaar punt, er is geen enkele vorm van mechanische ontlasting van de soldeerverbinding en de draden. Misschien dat ik er nog eens wat hotglue op doe. Of misschien ook niet.

Het is een oud beestje maar ik heb er al veel plezier aan beleefd (en ook al heel wat werk aan gehad ook trouwens om hem aan de praat te houden).

De Spectrum Analyzer, weer in z'n volle glorie:

fred101

Golden Member

Ik heb dat zelfde probleem bij een HP scoop gehad. Ook net na de vertinning afgebroken. (was wel een ouder beestje) Was lastig vinden want een paar zaten nog net met 1 zwart geworden vezeltje vast.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Op zaterdag 3 augustus 2024 17:33:51 schreef nonius:

Deze solderingen blijven een kwetsbaar punt, er is geen enkele vorm van mechanische ontlasting van de soldeerverbinding en de draden. Misschien dat ik er nog eens wat hotglue op doe. Of misschien ook niet.

Ik gebruik altijd 2-componenten lijm van bison, hot-glue laat uiteindelijk ook los en geleid ook een heel klein beetje.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Het is een oud beestje maar ik heb er al veel plezier aan beleefd (en ook al heel wat werk aan gehad ook trouwens om hem aan de praat te houden).

Foert. Zojuist een knetter-geluidje (gesprongen zekering?) en het beeld wordt donker en alles valt uit. Het apparaat stond een uurtje of 3 ingeschakeld na ca. een jaar niet meer gebruikt te zijn, dus ik vermoed elco-problemen. Ik meende te horen dat het uit het mainframe (182C) kwam, niet uit de SA zelf. Scale-illumination werkt ook niet meer dus zal wel ergens in de hoek van de voeding zitten.

Op zaterdag 3 augustus 2024 21:48:23 schreef nonius:
[...]

Foert. Zojuist een knetter-geluidje (gesprongen zekering?) en het beeld wordt donker en alles valt uit. Het apparaat stond een uurtje of 3 ingeschakeld na ca. een jaar niet meer gebruikt te zijn, dus ik vermoed elco-problemen. Ik meende te horen dat het uit het mainframe (182C) kwam, niet uit de SA zelf. Scale-illumination werkt ook niet meer dus zal wel ergens in de hoek van de voeding zitten.

rifa in netfilter last van terminale rottigheid? of ga je dat bewaren voor de zomer van 2025 :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee, geen rook en ook geen stank, en ik heb nog geen RIFA-condensator gevonden. Het is HP, geen Philips. :)

Alle zekeringen (2x primair, 4x secundair) waren in orde.

Het zit wel ergens in de laagspanningsvoeding, A1. Alle lijnen (+100, +15, -12.6 en -100) staan op 0V, terwijl de 4 serie-regelaars toch netjes ingangsspanning krijgen uit de trafo en gelijkrichtbruggen. De +100V zou ook werken als referentie voor de andere spanningen, volgens servicemanual, al snap ik nog niet hoe.

Er is geen kortsluiting in de belasting (hij gaat ook niet in de stroombegrenzing), maar op de één of andere manier krijgt de 100V-serie-transistor geen enkel stuursignaal op z'n basis. Als ik door de basis van de serietransistor een kleine stroom stuur (+147Vdc, via 1M weerstand) dan verschijnt op de emitter 1.3Vdc. Met 100k wordt het 16Vdc, dus die tor lijkt in orde (een HP-speciaaltje, 1854-0417, in de HP cross-reference wordt er geen vervanger opgegeven. 2 andere serie-torren zijn volgens de cross-reference gewone 2N3055's).

Eerst eens proberen te doorgronden hoe die voeding nou eigenlijk hoort te werken....

revado

Honourable Member

HP heeft die rookbommen heel veel gebruikt, vooral over de net entree...
Meestal gaan ze met een audio en visuele show de eeuwige jachtvelden op.

Dit kleine wrakje (Philips L2x70b draagbare buizenradio) stond al een tijd in een kleine kringloopwinkel in Zaandam. Ik heb hem ooit ter plekke getest voor de verkoper - hij werkte met veel haperen en kraken. Er zat een kleine anodebatterijvervanger in, dus met één D-cel er bij ging alles goed.

En zo ziet ie er nu uit!

Allereerst had ik het oppervlakkig vuil met vochtige schoonmaakdoekjes weggehaald, maar hij was nog steeds erg grauw. Vervolgens met tandpasta gepoetst, toen was het boekbinderslinnen weer mooi, maar het zat nog wel los.
Ik heb dat weer vastgeplakt aan de kast met houtlijm, wat ik met wattenstaafjes en een dikke injectienaald 'subcutaan' heb ingebracht op plekken waar je er niet direct wat op kan smeren (het zit ook nog vastgenaaid).

De kast is van een soort behandeld hardpapier gemaakt, en helaas door vocht in de loop der jaren erg bobbelig geworden. Hier heb ik verder niets aan gedaan.

De knoppen gepoetst met Commandant, die glanzen weer mooi. De bedieningsorganen gangbaar gebruikt met kruipolie en gesmeerd met PTFE spray.

Het enige wat nog mist, zijn wat mooie messing schroeven die de onderkant en bovenkant van de kast samen houden - en officieel ook nog een draagriempje maar die laat ik achterwege.

De anodebatterij-vervanger (Silver Exciter) laat ik ook achterwege. Ik heb enorme mazzel gehad, toen ik 'm aan het testen was. Ik heb geen vrees voor die 67v, dat zal vast prikken maar niet heel gevaarlijk zijn. Maar wat is hier wel gevaarlijk aan?

Wie het ziet mag het zeggen, ik kreeg er zelf even kippenvel van.
Het is wel een leuke curiositeit. Volgens mij zit er een soort stabilisatiebuis in die de spanning op een zener-achtige manier constant houdt. Maar het schema moet ik nog uittekenen.

Voor de compleetheid nog het schema van het radiootje. De eenvoud zelve. Ik heb het verbruik nog niet gemeten, maar veel is het niet.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Rechts: schoongemaakt met vochtige reinigingsdoekjes.

Links: schoongemaakt met tandpasta. Dat is écht een wonderbaarlijk goed schoonmaakmiddel!
Hij was dus egaal zo vuil als je rechts ziet.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 5 augustus 2024 22:19:12 (13%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
High met Henk

Special Member

Okee niet te showen wegens geen foto maar verhaal is brilliant:

Ik was bij Fred101 om een potmeter voor mijn kachelklep op te halen.
Bellen mijn ouders: aardlek vlamt eruit en de IT ligt ook plat.
Megger bij Fred geleend en door gereden.

Kom daar aan; oorzaak snel gevonden: close in boiler had aardfout, dus afgekoppeld.

Echter de thermostaat display en de PoE switch bleken ook dood.
Ga daar op zondag maar naar zoeken als je bedrijf maandag weer moet draaien....

Ding open geschroefd: zit er een delta (china) voeding in van 230 naar 12 V 2.5 A die dood is.
Even een adapter gezocht en gevonden die 5A LeVert.
Stukje dubbelzijdig tape en de stekker naar de PCB van de switch eraan gesoldeerd en 230v deel netjes aan chassis gesoldeerd en hobbelen weer met het ding..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Even een adapter gezocht en gevonden die 5A LeVert. Stukje dubbelzijdig tape en de stekker naar de PCB van de switch eraan gesoldeerd en 230v deel netjes aan chassis gesoldeerd en hobbelen weer met het ding..

Dat roept de herinnering op aan de keer dat ik voor een vroegere kennis z'n zinkvonkmachine (EDM) had gerepareerd met een externe 230V-adapter. De voedingstrafo van de besturing was kapot dus had ik het op die manier 'tijdelijk' gefixt met een los adaptertje ('wall wart').

Korte tijd later kreeg ik tot m'n stomme verbazing te horen dat hij de oorspronkelijke on-board trafo NIET hersteld wilde hebben, de losse adapter beviel hem namelijk heel erg goed: hij kon nu de 3-fase hoofdschakelaar van de machine uitzetten, terwijl dankzij het kleine adaptertje (op 1-fase 230Vac) tóch de machine-instellingen in het geheugen bleven staan.

Later heeft hij de machine verkocht aan iemand anders, en de (mijns inziens knullige) losse adapter gepresenteerd als een 'feature', om energie te besparen en tóch de geheugeninstellingen vast te houden. De koper was diep onder de indruk van zoveel vindingrijkheid...

'Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing'.

Precies zo (en met een honeywell thermostaat + relais) heeft de koelkast in mijn studentenwoning jaren gedraaid :)

Henry S.

Moderator

Op maandag 5 augustus 2024 22:12:33 schreef Ledlover:
[bijlage]

Wie het ziet mag het zeggen, ik kreeg er zelf even kippenvel van.

Geen netscheiding, en metalen knopjes kan wat ongewenste sensatie geven.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Precies. Ik deed de aanname dat een anodebatterij-vervanger wel een mini trafootje er in zou hebben voor die 15mA die 'n portable trekt.

Dus ik zat er lekker met m'n tengels aan, aan de 1,5v batterij om die contact te laten maken, en ook het radiootje zelf heeft genoeg aanraakbare metalen delen. Ik vind het een bijzonder dom ontwerp, want geen enkele portable is zo ontworpen dat ie zo goed geïsoleerd is als een U-toestel.

Schok kreeg ik gelukkig niet.

Op dinsdag 6 augustus 2024 17:55:14 schreef Ledlover:
Precies zo (en met een honeywell thermostaat + relais) heeft de koelkast in mijn studentenwoning jaren gedraaid :)

Mijn diepvries ook, en ali thermostaat (met van die 2 displaytjes) van een knaak een 230V relaistje.
The ingebouwde thermostaat is namelijk stuk.
Hangt er al een jaar aan +kWh metertje om te kijken wat die nu echt gebruikt.

Op woensdag 7 augustus 2024 14:03:04 schreef henri62:
[...] Mijn diepvries ook, en ali thermostaat (met van die 2 displaytjes) van een knaak een 230V relaistje.
The ingebouwde thermostaat is namelijk stuk.
Hangt er al een jaar aan +kWh metertje om te kijken wat die nu echt gebruikt.

heb het ook eens met een klokje opgelost, thermostaat doorverbonden en stekkerklokje in de voeding. elk uur een X tijd aan. nog te warm, dan meer tijd aan, werkt ook prima, zeker als de omgeving niet te veel in temperatuur schommelt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik wil nog een nieuwe (kleine) kist kopen, maar ik heb nu nog een koelkastje staan ter reparatie: PTC startrelais stuk. In de reguliere handel hier in NL kost zo'n ding bijna 30 euro, belachelijk voor een ding van een paar euro kostprijs.

Ik heb nu bij alie wat besteld wat ook goed is (kost ca 1 euro komt nog wat verzending bij), alleen duurt nog een maandje of zo. Blijkt de motor toch niet goed te zijn kunnen zowel de kast als de kist in 1 keer weg naar de recycle als ik een nieuwe koop.
Dus die reparatie moet nog effe wachten.

Hoeben

Golden Member

Nog niets te showen toch al foutdetectie gedaan:
Omdat ik alsnog een analoge voeding nodig had even een oude PE1542 uit de voorraad gehaald. Even testen en psst prtprt rook. En stinken.

Ik weet 99,999% zeker dat ook daar dus een RIFA in gebruikt is. Of liever gezegd was.

Wat heb ik een hekel aan die RIFA troep.

fred101

Golden Member

Ja, belachelijk dat zo'n Rifa na 50 jaar al oprookt ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Dat is inderdaad wel belachelijk lang, geen idee wat daar mis is gegaan tijdens de productie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vandaag weer eens een andere van de ODE2 invertek frequentie regelaars onder handen genomen (van de stapel die ik heb liggen) en weer een stuk schema erbij gemaakt in mijn repo.

Deze keer was er weer een 'via' breuk in de key multiplexing, dus 1 toets deed het niet. Ik zag ook dat het display iets zwakker leek te branden.
Leek te werken maar helaas ik kreeg de gekste errors.
Soms wel soms 1 uur geen probleem dan weer een It-trp, spontaan laden van defaults (P-def) etc. Tot consequent er een storing op stond It-trp.

Kwam er achter dat de 10V output (voor een potmeter) ook nog maar 7.7V was.
Het circuit die de 10V maakt is ongeveer hetzelfde als de ODP2 een opamp die 10V maakt, kwam dus ook nog maar 7.7V uit maar de input spanning was maar 4.3V maar nu komt die spanning gewoon uit de voedings rail.
Je raad het al, ook een 'via' in de print half onderbroken (varieerde van 22-120 Ohm) in de print. Volgende draadje er maar weer op.

Om hopeloos van te worden, kijken hoelang die het nu blijft doen. Nog effe en ik heb het hele schema op papier staan als ik ze alle 11 gerepareerd heb. Nog 6 drives te gaan.

De kwaliteit van de PCB's is duidelijk beneden de maat, met name de doorplateringen zijn gewoon ruk.