Een microfoon heeft geen dynamiek het geluid wel, van heel stil tot oorverdovend hard. Ik heb zo'n mic ooit nieuw gekocht:
https://www.akg.com/on/demandware.static/-/Sites-masterCatalog_Harman/…

SPL en vervormingscijfers worden opgegeven door de fabrikant.

Op zondag 20 oktober 2024 21:56:47 schreef RAAF12:
Een microfoon heeft geen dynamiek het geluid wel, van heel stil tot oorverdovend hard. Ik heb zo'n mic ooit nieuw gekocht:
https://www.akg.com/on/demandware.static/-/Sites-masterCatalog_Harman/…

SPL en vervormingscijfers worden opgegeven door de fabrikant.

Ik bedoelde het dynamisch bereik. Noemde het dynamiek het is natuurlijk dynamisch bereik. Dat is beperkt bij zo'n ECM van een paar Cent dus ik snap de toepassing ervan niet in een meetinstrument.

Hallo allemaal,

Dit was niet allemaal de bedoeling om zover door te gaan op de theoretische kant van het meten met een dB meter maar toch wel interessant en het was ook niet de bedoeling om een hele goede meter te bouwen wat toch niet lukt blijkt nu.
Het was eigenlijk de bedoeling, zoals @electron920 al vermeldde, om iets te bouwen wat ik leuk vind en dat ik het ook gelijk kan gebruiken maar dat gaat op deze manier niet denk ik.
Ik wacht voorlopig @Aart nog even af of hij nog een optie heeft voor dat prima bruikbare instrumentje of wordt dit ook een probleem met kalibreren?

Groet,
Krl

Ha krl,

Dat was mij al duidelijk en dat is zeker leuk en leerzaam ik denk dat als @Aart tijd kan vrij maken,
het zeker gaat lukken de ingeslagen weg is goed.
Om de verschillen subjectief te bepalen is prima, je kunt langs de snelweg of trein spoor een goede indruk opdoen.
Door deze te vergelijk krijg je zonder ijken een mooi resultaat niet alles hoeft in absolute zin...
Als @Aart minder tijd heeft neem ik het stokje wel over we wachten even af want anders lopen er twee ontwerpen door elkaar,
dat schept alleen maar verwarring.....

Groet,
Henk.

Ik heb vandaag wat op breadboard gezet.

Bedoeling was iets te maken dat op een enkele voedingsspanning werkt, omdat dat nu eenmaal praktisch is.

Het voorbeeld uit de LM3915 ds gebruikt een voeding van 12 V, daar ben ik vanuit gegaan.
Omdat de actieve gelijkrichter voor clippen niet veel verder komt dan 3Vdc output moet de schaal van de 3915 echter flink kleiner ingesteld worden als in dat voorbeeld, 9,7 V.
Dat lukt allemaal wel, maar waar ik dan last van heb is dat de LM3915 de beloofde 30 dB niet meer haalt. Het bereik zakt onder de 20 dB. Meh.
De ds waarschuwt hier ook wel voor, het komt door offsets. Maar ik heb dan ernstig mijn twijfels bij de haalbaarheid van 60 dB met twee 3915's in serie.

[edit update:]
Ik had zelf last van offsets.. Buffer weggelaten, dimensionering van de gelijkrichter omhoog. Nu haal ik 25 dB tussen het aan gaan van de eerste en de laatste led. Dat is net wel / niet buiten spec, maar het gaat de goede kant op. Dimensionering is niet optimaal, gelijkrichter heeft een paar dB headroom.
Ik had het beter eerst even op een gewone sy 15V voeding werkend kunnen maken, maar zo gaat dat.

Hallo Aart,

Het heeft nogal wat voeten in aarde geloof als ik het zo bekijk.
En er wordt lustig gesmeten met technische termen, maar dat geeft niet ik wacht het rustig af en heb geen haast en het schema ziet er nog vrij eenvoudig uit tot zover.

Groet,
Krl

Om dit weekeinde af te ronden met iets werkends heb ik er nog een eenvoudige microfoon-voorversterker voor gezet.

In plaats van de potmeter zou een in vier stappen van 15 dB omschakelbare verzwakker goed kunnen werken. Door R5 aan te passen naar b.v. 330 kΩ kan een "slow" uitlezing gemaakt worden.

En dan doet-ie het https://youtu.be/By5Zg4_otEQ

Grootste gemis is enige filtering. Allicht zou met aangepaste en/of extra condensatoren (in de verzwakker, en over R4) al wat te verbeteren zijn, maar ik heb niet onderzocht hoe een formele "C" karakteristiek er uit ziet.
Een A-weging filter is te vinden in de Elektuur Halfgeleidergids van 1995, pagina 89.
Een 60 dB display met twee LM3915's zou natuurlijk ook mooier zijn.. Maar eigenlijk neig ik dan zelf snel naar een Arduino + adc met flinke resultie voor al die delen die geen audio zijn.
Nu ik de schakeling nog eens bekijk denk ik overigens dat ik door de Dc koppeling weer last van offset zal hebben.

Ik doe dit vooral omdat ik er zelf lol in heb, het is toch altijd weer leerzaam wat je bij het maken van een "eenvoudige" schakeling tegenkomt.
(Mopper, ik was vanochtend een tijd op zoek naar wat bleek een sluiting tegen de can van de microfoon te zijn ;)

Hi Aart,

Gisteren heb ik je eerste schema ook op een bordje geprikt en gekeken of de ledjes wapperde. :+

Ik zie nu dat je de spannings deler hebt aangepast voor een beter bereik, ik had bij de oude configuratie vrij veel AC spanning nodig voor het laatste LEDje.

Als de tijd er is vanmiddag, zal ik je nieuwe weerstand waarden er in monteren en de AC waarden van de ingang spanning noteren,
zodat men kan zien dat het 3dB stapjes zijn en een testje van het frequentie bereik.

Groet,
Bram

Hallo Aart,

Neem mij niet kwalijk dat het even heeft geduurd, want ik was niet in de gelegenheid om te reageren.
Dit is wel een heel eenvoudig schema wat ik eigenlijk niet had verwacht.
Hierbij kan ik niets afstellen zoals in het schema van Poptronix van TS. Als u het goed vindt kom ik toch nog even terug op de schakeling van de dB meter van TS?
Ik dacht namelijk dat u dit schema, met diverse aanpassingen zou toepassen, maar dat zit er niet in geloof ik?
Hierin worden 10 stappen stappen per led gedaan, wat ik wel prima vond al is het niet zo zuiver?
Wat is nu bij uw schema het laagste en hoogste bereik?

Groet,
Krl

Hallo,

Ik geloof dat Aart weinig of geen tijd heeft want ik zie geen reactie meer op mijn vragen/opmerkingen of moet ik nog even geduld hebben?

Misschien dat @electron920 mij ook nog een tip kan geven waar ik die IC's en microfoon evt. kan bestellen zoals u vermeldde op uw eerste reactie?

Groet,
Krl

Hi,

In ieder geval even ene kleine opmerking van mij dan... ;)

Ik heb Aart zijn schakeling gebouwd op een breadbortje en was niet onder de indruk van de werking.
Dit had Aart zelf ook al aangegeven, de opbouw is gewoon te simpel voor een goede werking.

Het wordt al snel complexer als je dubbel zijdige gelijkrichting wilt, en JA dat wil je, geluid is er A-Symetrisch.
En de filtering die je nodig heb, en je wil ook als is het maar een klein beetje weten wat het niveau is, alleen maar een waperend metertje heb je eigenlijk niets aan.

Komt ik weer terug bij de voorgestelde meters eerder in dit topic, koop er daar één van, wordt je veel gelukkiger. :+

Groet,
Bram

Ha krl,

Je kunt de schakeling/ontwerp van @Aart gebruiken en een en ander aanpassen maar je kan ook uw eerste idee gebruiken.
Ik had die chips opgezocht op eBay de verzendkosten zitten in het bedrag wat ik noemde....
Heeft u alle andere onderdelen wel ?
Ik kan kijken of ik binnenkort daar iets erbij kan kopen dan heeft u geen verzendkosten.
Als de overige onderdelen een probleem zijn zou ik een pakketje kunnen maken waar alle onderdelen inzitten in dat geval,
stuur een DM mijn adres staat op CO.
Die LPC663 is een SMD die kan op een DIL printje zetten dan kan je met de gebruikelijk tools werken....

Groet,
Henk.

Excuses, het is altijd leuk iets te maken maar mijn tijd en aandacht zijn uiteindelijk beperkt.
Ook speelt hetzelfde als bij bijvoorbeeld dit recente topic. Het kan goed zijn dat mijn gepruts ook hier niet het juiste antwoord is.

Ha Aart,

Dat is aan mijn kant ook vaak zo teveel meedenken, maar te weinig tijd om de hobbyist te helpen ;(
Ik denk als ik het zo zie dat jou ontwerp met hier en daar een aanpassing (dat zou ik kunnen doen) zeker niet verkeert is.
Maar het eerste ontwerp is uiteraard ook goed bruikbaar ik heb alle componenten in het vizier voor @krl alleen,
de LPC663 is SMD ik kan behalve is China geen DIL meer vinden dus dan een adapter printje....

Groet,
Henk.

Hallo,

Ik haak even af maar wil er wel graag op terugkomen als het weer een beetje beter gaat.
Hoop op begrip en hopelijk tot gauw.
@electron920 Dank voor het aanbod.

Groet,
Krl

Hallo Henk,

Ik heb u een mail gestuurd zoals u heeft vermeld, maar ik zie geen reactie.
Heeft u geen tijd of is de mail niet aangekomen?
Daarom reageer ik maar even op CO.
Als het niet lukt wilt u dan even reageren.

Groet,
Krl