Op dinsdag 10 december 2024 10:08:04 schreef Manfredwetzels:
[...]

niet iedereen heeft webasto geld en ik zal hem mischien 5 keer per jaar gebruiken dan is het een dure investering ( diegene wat deze kachel gekocht heeft heeft de nieuwe nu al ruim 1.5 jaar in haar camper zitten zonder problemen dus weet niet of ze heel slecht zijn )

Tja sorry hoor maar als je dit niet kunt kopen, dan kun je hem beter gewoon niet kopen. Dat is beter dan een levens gevaarlijk en duidelijk illegaal apparaat via de grijze import kopen. Een fatsoenlijke diesel verwarmer is inderdaad duur. Maar dat is nooit zonder reden. De fabrikant geeft namelijk ook bepaalde garanties en heeft het toestel dan ook goed getest of beter laten testen door een onafhankelijke instantie. En dat zijn zeer kostbare testen. Als je zo'n apparaat aanschaft zit er ook altijd een lijst met aansluitvoorwaarden en een manier om het ding op de juiste manier aan te kunnen sluiten. Bij gasinstallaties mag het zelfs alleen door gecertificeerde (gas)installateurs gedaan worden. En dat is heus niet om te pesten ofzo, nee gewoon omdat er de laatste tijd vrij veel bootjes, campertjes, enz. zijn ontploft en ook best wel wat gevalletjes van koolmonoxide vergiftiging hebben plaatsgevonden.

Gaat er dan alsnog iets mis dan komt er een onderzoek waaruit de oorzaak naar voren zal komen. Als uit dat onderzoek blijkt dat de fabrikant fout zit dan zullen er wat juridische maatregelen getroffen worden die zeer nadelig kunnen uitpakken voor de fabrikant.

Als blijkt dat de oorzaak een niet goed gekeurd toestel of dat het toestel gewoon op een foute manier wordt gebruikt dan is eigenaar als die het overleeft gewoon schuldig.

Is het 5 keer per jaar warmzitten hetzelfde waard als het risico lopen dat je de rest van je leven op een houtje moet bijten wegens een dood door schuld ofzo?

Van mensen die zeggen dat ze hall sensors willen overbruggen in potentieel gevaarlijke apparaten hebben duidelijk geen flauw benul van techniek en zijn eigenlijk levensgevaarlijk. Je kunt ook een kind van zes een stel cobra's geven en bos lucifers. Het kind zegt dan jottum dan kan ik gaan leren hoe je een cobra moet afsteken.

In het geval van de TS zou ik zeggen gooi het spul aan de kant of beter weg en probeer te leren hoe een dergelijk apparaat werkt zodat je je in elk geval de gevaren in zo'n apparaat leert kennen, enj daarmee om te gaan.

En China stuff is helemaal niet altijd slecht. Ze maken daar ook hele mooie en goede dingen. De prijs is vaak wel een indicator. Als het veel te goedkoop is in vergelijking met andere vergelijkbare producten dan is dat al iets om op te letten. De goede mooie Chinese spullen kosten ook gewoon geld. Misschien iets minder omdat de arbeidslonen daar lager liggen. Maar als het tien keer minder wordt is dat erg verdacht.

Dus als je het geld niet hebt voor een echte? Koop het gewoon niet.

Ik ben er wel vanuit gegaan dat dit een niet goedgekeurd apparaat betreft dat niet via een fatsoenlijke importeur het land is binnengekomen. Als dat wel zou zou zijn kun je gewoon je leverancier bellen en vragen naar spare onderdelen, schema's onderhouds- en repair- manuals. En zelfs een monteur om je probleem te verhelpen.

nieuw uit de doos werkt niet garantie een nieuwe gekregen werkt perfect

@Ex-fietser uit de eerste post van de TS, en daarmee is de zaak voor de importeur afgedaan. De ellende begint nu de TS de defecte wil herstellen maar daar niet de kennis en spullen voor heeft.

In het geval van de TS zou ik zeggen gooi het spul aan de kant of beter weg

Inderdaad, leg de defecte unit opzij voor spare parts.

Op donderdag 12 december 2024 18:11:24 schreef Paulinha_B:
Gewoonlijk heb ik de pest aan filmpjes, maar dit was verhelderend: mijn eigen exemplaar gaf een foutcode E10 en het boexke gaat maar tot E9.
Nu heb ik een tip om met de luchtblazer in de inlaat te gaan, inderdaad had ik al verdenkingen van stofophoping.
Dank!

De lijst met foutcodes die ik heb gaat tot 11.

Edit: @Ex-fietser. Hoeveel vervangen er elke 10 jaar hun gas ontspanner en bijhorende darm? Zelf gedaan hoeft niet synoniem te zijn voor slecht gedaan. Gasleidingen worden na installatie getest met de nodige te verkrijgen middelen. Verder zijn er in de vrijetijdssector wel wat cowboys actief. Ik heb een niet zo kleine dealer de remmen van mijn caravan zien testen. Een balk in de koppeling, er een keer aan trekken en wil je dan eens aan het wiel draaien? Ik ben er nooit meer binnen geweest en ben voor een remtest naar mijn garage gereden.

Op de keuring wordt ook de gasinstallatie niet gekeurd. Wel van een LPG installatie. In Duitsland wordt er alle 2 jaar bij TÜV een druktest uitgevoerd.

Zelf gebruik ik de CDH in een serre. Daar zie ik echt geen problemen in. Dat is niet hermetisch afgesloten. De uitlaat gaat naar buiten. Ik meet regelmatig de CO. Niet met een gekeurd toestel maar toch beter dan niks. Bij het opstarten zie ik ook geen rook. Wat ook altijd een pro is. Ik gebruik ook geen stookolie maar rode petroleum. Brand wat zuiverder dan stookolie.

In een caravan of boot zou ik altijd een CO/CO2 alarm installeren. Een boot heeft ook het nadeel dat CO2 zwaarder is dan lucht. Voor CO maakt het geen verschil.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (59%)]

@Ex-fietser

ik vindt jouw vrij kort door de bocht als iemand vraagt of hij iets kan overbruggen en het antwoordt is nee dan is het voor mij goed wil niet zeggen dat die persoon geen verstand heeft van techniek want ik denk qua techniek aan bijvoorbeeld hydrauliek op graafmachines ik genoeg weet ligt dus gewoon aan de techniek

punt 2 je weet helemaal niks over de veiligheidsvoorzieningen op mijn boot
ja zelfs ik heb 2 koolmonoxide melders een boven in en een laag bij de vloer (slim van mij he ) en dat voor iemand die geen verstand heeft van techniek

en punt 3 als je niet met oplossingen wilt komen schrijf dan helemaal niks

met vriendelijke groet die wat geen verstand heeft van techniek

Ik denk dat er toch wel een beetje verschil is tussen hydrauliek in graafmachines en de werking van dieselkachels. Overbruggen van sensoren lijkt me in beide gevallen in ieder geval niet de juiste aanpak. Meten, meten en indien nodig sensor vervangen? Dat ding zit er niet voor niets. In je auto haal je het rode 'smeeroliedruk' lampje er toch niet uit als het gaat branden (omdat je verstand hebt van techniek)?

Op vrijdag 13 december 2024 07:48:52 schreef soldeersmurf:
Ik denk dat er toch wel een beetje verschil is tussen hydrauliek in graafmachines en de werking van dieselkachels. Overbruggen van sensoren lijkt me in beide gevallen in ieder geval niet de juiste aanpak. Meten, meten en indien nodig sensor vervangen? Dat ding zit er niet voor niets. In je auto haal je het rode 'smeeroliedruk' lampje er toch niet uit als het gaat branden (omdat je verstand hebt van techniek)?

Tuurlijk zit er verschil in techniek maar er werd gezegd geen verstand van techniek en ik heb idd toegegeven dat ik een beginner ben in de electronica maar het is duidelijk dat ik het niet snap en dat ik een verboden woord heb gebruikt

en wat ik bedoel (mocht het niet duidelijk zijn) met overbruggen ff overbruggen(testen )doet ie het dan wel nieuwe hallsensor kopen zo wordt het in mijn gebied van techniek ook vaker gedaan ff overbruggen mits er geen gevaar is op schade en dergelijke is de storing dan weg nieuw onderdeel halen en erop monteren want in real life mag zon machine eigenlijk niet stilstaan dit is iets anders als er ernstige vervolgschade of gevaar kan ontstaan dan is dat een nogo in iedere situatie

Op vrijdag 13 december 2024 09:41:28 schreef Manfredwetzels:
[...]
en wat ik bedoel (mocht het niet duidelijk zijn) met overbruggen ff overbruggen(testen )doet ie het dan wel nieuwe hallsensor kopen zo wordt het in mijn gebied van techniek ook vaker gedaan ff overbruggen mits er geen gevaar is op schade en dergelijke

Een elektronische schakeling is vaak ingewikkelder dan een hydraulisch systeem, simpel doordat er veel meer verschillende onderdelen zijn, die afhankelijk van de toepassing ook nog verschillende dingen kunnen doen en vaak ook nog parasitaire eigenschappen kunnen hebben die soms zelfs bewust worden "misbruikt". Hydrauliek is een vakgebied op zich zelf waar ook heel veel bij komt kijken maar het is bij reparatie vaak wat overzichtelijker, er loopt vloeistof door "dingen" en slangen. Stroom loopt ook door "dingen" en traces, maar die dingen zijn een stuk ingewikkelder (zoals een IC met 80 pootjes) en er zijn vreselijk veel verschillende onderdelen.

Het is opvallend dat vooral elektronica leken (Maar mogelijk experts op een ander gebied) vaak dingen gaan overbruggen of weglaten (dit lees je regelmatig hier in topics) , echter zonder te weten wat ze nu precies doen. Dus niet wetend of het gevaarlijk is. Soms kan dat gewoon, meestal kan het niet. Daarvoor moet je ook hier precies weten wat het onderdeel doet, hoe het werkt en of weghalen gevaarlijk is. Als je iets fout doet bij elektronica kan het letterlijk in 1 klap fout gaan.

Een basis hall sensor heeft 3 aansluitingen (Maar vaak zit zo'n ding geïntegreerd met meer elektronica en meer pootjes) De uitgang kan analoog of digitaal zijn waarbij digitaal weer een hele rits opties qua protocol heeft. Overbruggen is dus al heel lastig en compleet zinloos. Als je het echt probeert in alle combinaties sluit je een keer de plus en min kort, dan wordt het wel warm ;-) Of je zet plus op een bus of lijn waardoor er ineens dingen fout gaan of er gaan gewoon dingen kapot. (overbrug bv een 3V3 spanning-regelaar en zet zo 12V op een rail waar normaal 3,3V opstaat. Resultaat, alle IC's binnen 10 ms kapot. (Ik heb het resultaat gezien van iemand die iets in die trend deed)

Even vervangen is een prima methode die vaak wordt toegepast, maar alleen door exact het zelfde onderdeel. Er zijn vreselijk veel verschillende. Wat voor hall sensor in jouw kachel zit weet de fabrikant en jij als je hem bekijkt. Er staat , als het niet door de fabrikant van de kachel is weggeschuurd, een type nummer op. Chinezen hebben nogal de neiging onderdelen onherkenbaar te maken zodat collega's het niet kopiëren, net zoals ze zelf hebben gedaan. Jij gaat ook niet een hydraulische klep of ventiel zomaar door iets anders vervangen.

Je moet het zo zien, een leek in hydrauliek wil een slang waar 100bar op staat tijdelijk even overbruggen met een stuk tuinslang die bij 100 bar het nog geen seconden uithoudt.
En qua weglaten, wat gebeurd er als je een of ander ventiel wat absoluut niet weg mag even weg haalt ? Ik heb geen idee maar jij weet dat wel.

Slechte voorbeelden denk jij, wie doet er zo iets ongelooflijk doms. Simpel, iemand met 0,0% verstand van hydrauliek, bv een elektricien. ;-) Dat is ongeveer het equivalent wat leken op het gebied van elektronica soms doen, er is zelfs een "officiële" naam voor kapot-repareren.

@fred: ik heb toch heel wat ingewikkelde systemen qua hydrauliek waar ok hydrauliekboeren zich niet aan durven te wagen.

1 ervan IS een graafmachine (nee, niet mijn eigen Atlas 1202), maar daar durft in Nederland niemand ook maar aan te beginnen, dus doen we het zelf. Elektronica snap ik beter.

Toch komen die 2 samen, want door met een hydrauliek expert te praten, draait die graafmachine nu beter dan ooit.

Ik lees nergens dat er iemand iets doet met grafmachines, maar als er iemand goed is met graafmachines en hydrauliek, neem even contact met mij op.

Terug naar het dieselbrander probleem: Ik sta op het punt er 1 te kopen, maar stinken die dingen nog zo vreselijk, of valt dat wel mee? ik wil hem tijdelijk in mijn huis zetten, omdat er nog geen verdere verwarming is (warmtepomp is net klaar om aant e sluiten) en om dan de vorst eruit te houden.
Boven is echter alles al klaar incl. stucwerk, dus zit niet te wachten om in de stank te zitten als we er gaan wonen.

overigens is een hall sensor heel goed te meten: een ledje eraan met een weerstand op het juiste pinnetje en hij moet gaan knipperen: Op het ene pinnetje is hij uit (GND) op het andere is hij aan (Voeding) en op de laatste gaat hij knipperen met de omwentelingen.

Led met en weerstand uiteraard. Maar iets van 1 K en een LED die al bij lage stroom oplicht gaan echt wel werken)

Henk, natuurlijk zijn er complexe hydraulische systemen maar ook veel simpelere en veel complexere elektronische systemen(super computer, elektronen microscoop). Appels en peren. Beide vereisen verschillende soorten kennis en experts. Een hydraulisch ingenieur kan 0,0 van electronica weten en omgekeerd.

We praten hier over een dieselkacheltje dat is geen rocket science. De besturing stuurt en fan aan, een gloeiplug en een pompje. Verder kan er meer worden gemeten maar dat varieert met merk/model. bv over-verhitting er zou zelfs een CO meting in kunnen zitten, flow sensor etc. Die Chinese zijn redelijk minimalistisch. Mijn CDH had niet eens conformal coating en geen oververhitting sensor.

Een hall sensor kun je idd testen met een ledje als het ding een analoge uitgang heeft. Ik had laatst een schakeling met twee 8 potige Hall sensors. Die 8 potige hadden een CAN bus. De klant zei dat waarschijnlijk de hall sensor kapot was want met een DMM zag hij niks. Met een scoop zag in, toen ik de trigger en timing goed had staan, wel data.

Ik heb zelf mijn Chinese kachel vervangen door een Autoterm. Die heeft vorige winter dagelijks zo'n 16 uur gedraaid en hij draait deze winter alweer een paar weken. Die dingen stinken niet, zelfs niet als je ze op afgewerkte motorolie laat draaien (Ik heb een video gezien waar ze er van alles ingooide, kanaal heet iets met farm denk ik)

De uitlaat en uitlaatslang die erbij zit varieert tussen waardeloos en redelijk goed. Mijn Chinees had een niet gasdichte uitlaat en uitlaat slangen die je niet lekdicht kreeg (Ook de verbrandingskamer lekte in de warme lucht stroom door een gietfout) maar die kwam van Ali (Vorige booteigenaar kocht hem daar) Maar een vriend heeft er een bij een NL bedrijf gekocht (had iets met van vliet trucks te maken), en die had wel goede slangen en uitlaat. Het zijn Chinese Watts. De 5kW doet 2kW, de 8 kW doet 5 kW maar ook dat verschilt per aanbieder. De goede hebben een stil pompje, de slechte een pomp die je 25 meter verderop nog hoort tikken (de mijne is stil) Je hoort ze dan tikken.

oei, jullie hebben iets met een uitlaat: ik denk meer aan het idee van een heteluchtkanon...

Op vrijdag 13 december 2024 07:25:50 schreef Manfredwetzels:
@Ex-fietser

ik vindt jouw vrij kort door de bocht als iemand vraagt of hij iets kan overbruggen en het antwoordt is nee dan is het voor mij goed wil niet zeggen dat die persoon geen verstand heeft van techniek want ik denk qua techniek aan bijvoorbeeld hydrauliek op graafmachines ik genoeg weet ligt dus gewoon aan de techniek

punt 2 je weet helemaal niks over de veiligheidsvoorzieningen op mijn boot
ja zelfs ik heb 2 koolmonoxide melders een boven in en een laag bij de vloer (slim van mij he ) en dat voor iemand die geen verstand heeft van techniek

en punt 3 als je niet met oplossingen wilt komen schrijf dan helemaal niks

met vriendelijke groet die wat geen verstand heeft van techniek

Je kunt wel heel erg boos worden op wat ik zei maar ik kom in de praktijk zo vaak echt levens gevaarlijke dingen tegen. Wel eens gezien wat de gevolgen kunnen zijn van een heel klein lekje in een 400 bar hogedrukleiding? Gewoon omdat iemand een rotte pakking vervangen heeft iets anders niet pakking. Helemaal als er iemand per ongeluk juist op die plek tegen die leiding aanstaat? Heb je ooit wel eens iemand of beter de restanten van iemand moeten opruimen waarmee het iets minder goed gegaan was omdat zijn idee iets anders uitpakte dan hij dacht? Ik helaas wel.

Even iets overbruggen zonder dat je weet wat het voor iets is, is echt gewoon stom?

Op vrijdag 13 december 2024 11:47:25 schreef fred101:
[...]
Een elektronische schakeling is vaak ingewikkelder dan een hydraulisch systeem, simpel doordat er veel meer verschillende onderdelen zijn, die afhankelijk van de toepassing ook nog verschillende dingen kunnen doen en vaak ook nog parasitaire eigenschappen kunnen hebben die soms zelfs bewust worden "misbruikt". Hydrauliek is een vakgebied op zich zelf waar ook heel veel bij komt kijken maar het is bij reparatie vaak wat overzichtelijker, er loopt vloeistof door "dingen" en slangen. Stroom loopt ook door "dingen" en traces, maar die dingen zijn een stuk ingewikkelder (zoals een IC met 80 pootjes) en er zijn vreselijk veel verschillende onderdelen.

Het is opvallend dat vooral elektronica leken (Maar mogelijk experts op een ander gebied) vaak dingen gaan overbruggen of weglaten (dit lees je regelmatig hier in topics) , echter zonder te weten wat ze nu precies doen. Dus niet wetend of het gevaarlijk is. Soms kan dat gewoon, meestal kan het niet. Daarvoor moet je ook hier precies weten wat het onderdeel doet, hoe het werkt en of weghalen gevaarlijk is. Als je iets fout doet bij elektronica kan het letterlijk in 1 klap fout gaan.

Een basis hall sensor heeft 3 aansluitingen (Maar vaak zit zo'n ding geïntegreerd met meer elektronica en meer pootjes) De uitgang kan analoog of digitaal zijn waarbij digitaal weer een hele rits opties qua protocol heeft. Overbruggen is dus al heel lastig en compleet zinloos. Als je het echt probeert in alle combinaties sluit je een keer de plus en min kort, dan wordt het wel warm ;-) Of je zet plus op een bus of lijn waardoor er ineens dingen fout gaan of er gaan gewoon dingen kapot. (overbrug bv een 3V3 spanning-regelaar en zet zo 12V op een rail waar normaal 3,3V opstaat. Resultaat, alle IC's binnen 10 ms kapot. (Ik heb het resultaat gezien van iemand die iets in die trend deed)

Even vervangen is een prima methode die vaak wordt toegepast, maar alleen door exact het zelfde onderdeel. Er zijn vreselijk veel verschillende. Wat voor hall sensor in jouw kachel zit weet de fabrikant en jij als je hem bekijkt. Er staat , als het niet door de fabrikant van de kachel is weggeschuurd, een type nummer op. Chinezen hebben nogal de neiging onderdelen onherkenbaar te maken zodat collega's het niet kopiëren, net zoals ze zelf hebben gedaan. Jij gaat ook niet een hydraulische klep of ventiel zomaar door iets anders vervangen.

Je moet het zo zien, een leek in hydrauliek wil een slang waar 100bar op staat tijdelijk even overbruggen met een stuk tuinslang die bij 100 bar het nog geen seconden uithoudt.
En qua weglaten, wat gebeurd er als je een of ander ventiel wat absoluut niet weg mag even weg haalt ? Ik heb geen idee maar jij weet dat wel.

Slechte voorbeelden denk jij, wie doet er zo iets ongelooflijk doms. Simpel, iemand met 0,0% verstand van hydrauliek, bv een elektricien. ;-) Dat is ongeveer het equivalent wat leken op het gebied van elektronica soms doen, er is zelfs een "officiële" naam voor kapot-repareren.

kijk dit is een uiotleg waar je wat aan hebt

super

Op vrijdag 13 december 2024 12:44:49 schreef fred101:
Henk, natuurlijk zijn er complexe hydraulische systemen maar ook veel simpelere en veel complexere elektronische systemen(super computer, elektronen microscoop). Appels en peren. Beide vereisen verschillende soorten kennis en experts. Een hydraulisch ingenieur kan 0,0 van electronica weten en omgekeerd.

We praten hier over een dieselkacheltje dat is geen rocket science. De besturing stuurt en fan aan, een gloeiplug en een pompje. Verder kan er meer worden gemeten maar dat varieert met merk/model. bv over-verhitting er zou zelfs een CO meting in kunnen zitten, flow sensor etc. Die Chinese zijn redelijk minimalistisch. Mijn CDH had niet eens conformal coating en geen oververhitting sensor.

Een hall sensor kun je idd testen met een ledje als het ding een analoge uitgang heeft. Ik had laatst een schakeling met twee 8 potige Hall sensors. Die 8 potige hadden een CAN bus. De klant zei dat waarschijnlijk de hall sensor kapot was want met een DMM zag hij niks. Met een scoop zag in, toen ik de trigger en timing goed had staan, wel data.

Ik heb zelf mijn Chinese kachel vervangen door een Autoterm. Die heeft vorige winter dagelijks zo'n 16 uur gedraaid en hij draait deze winter alweer een paar weken. Die dingen stinken niet, zelfs niet als je ze op afgewerkte motorolie laat draaien (Ik heb een video gezien waar ze er van alles ingooide, kanaal heet iets met farm denk ik)

De uitlaat en uitlaatslang die erbij zit varieert tussen waardeloos en redelijk goed. Mijn Chinees had een niet gasdichte uitlaat en uitlaat slangen die je niet lekdicht kreeg (Ook de verbrandingskamer lekte in de warme lucht stroom door een gietfout) maar die kwam van Ali (Vorige booteigenaar kocht hem daar) Maar een vriend heeft er een bij een NL bedrijf gekocht (had iets met van vliet trucks te maken), en die had wel goede slangen en uitlaat. Het zijn Chinese Watts. De 5kW doet 2kW, de 8 kW doet 5 kW maar ook dat verschilt per aanbieder. De goede hebben een stil pompje, de slechte een pomp die je 25 meter verderop nog hoort tikken (de mijne is stil) Je hoort ze dan tikken.

ga eens kijken of ik iets van een type vindt op de hallsensor

Op vrijdag 13 december 2024 13:58:16 schreef Ex-fietser:
[...]

Je kunt wel heel erg boos worden op wat ik zei maar ik kom in de praktijk zo vaak echt levens gevaarlijke dingen tegen. Wel eens gezien wat de gevolgen kunnen zijn van een heel klein lekje in een 400 bar hogedrukleiding? Gewoon omdat iemand een rotte pakking vervangen heeft iets anders niet pakking. Helemaal als er iemand per ongeluk juist op die plek tegen die leiding aanstaat? Heb je ooit wel eens iemand of beter de restanten van iemand moeten opruimen waarmee het iets minder goed gegaan was omdat zijn idee iets anders uitpakte dan hij dacht? Ik helaas wel.

Even iets overbruggen zonder dat je weet wat het voor iets is, is echt gewoon stom?

ben niet boos vindt alleen dat als je een vraag stelt er gewoon geantwoord kan worden en niet iemand helemaal hoeft af te branden iets wat ik niet weet vraag ik tegenwoordig is dat veel op forums want daar zitten naar mijn mening de experts maar een simpel dat zou ik niet doen want dat is gevaarlijk was ook vodoende geweest en kwalitatief zal er zeker verschil zitten in de chineese variant maar bijvorrbeels ali en temu floreren zo goed omdat het allemaal zooi is

en of ik een keer iemand heb moeten opruimen waar het gruwelijk mis ging ja al meerdere keren ik ben veteraan en heb 3 uitzendingen gehad in een oorlogsgebied dus ja heb genoeg ellende gezien na de dienst in het burgerleven een colega wat in een shredder (die liep)gevallen is wil je idd niet zien

kort maar krachtig ik dacht tot je gewoon iets mocht vragen

geschreven tekst kan soms erger overkomen dan bedoeld is.

wat ik tegenwoordig allemaal van ronduit gevaarlijke dingen zie op facebook/youtube/... van zogezegdde experts, is het maar terecht dat er hier soms daadkrachtig wordt gewaarschuwd dat sommige dingen dom zijn.

er is gewoonweg teveel chinese rommel online te verkrijgen waarbij het overbruggen van 1 sensor heel zware gevolgen kan krijgen. een goedkoop ding, daar is vaak ook bespaard op de nodige veiligheden.

verder moet je er niet zo zwaar aan tillen, het is een goeie waarschuwing en ex-fietser zal je nog steeds helpen hoor als je bepaalde vragen hebt

Op vrijdag 13 december 2024 13:18:28 schreef High met Henk:
oei, jullie hebben iets met een uitlaat: ik denk meer aan het idee van een heteluchtkanon...

Een hetelucht kanon is ook niet het walhalla. Heb er eentje gehad. Volgens mij heb ik het gewoon weg gegeven. Met een deftig exemplaar kan je rekenen op een bus gas per dag. Uiteindelijk ga je gas verbranden met de lucht die binnen aanwezig is. Een uitlaat naar buiten is er ook niet, zodat gebruiken in een gesloten ruimte not done zou moeten zijn.

Zover ik weet mogen hete lucht kanonnen (diesel of gas) niet in huis gebruikt worden maar alleen in goed geventileerde ruimten (zoals tochtige schuren)

Tsja, een kanon is nu eenmaal een krachtig wapen, daar komt veel warmte uit dus het is maar normaal dat er veel brandstof ingaat. Er zullen wel situaties zijn waar dat economisch/ecologisch te verantwoorden is, dat heeft eenieder voor zichzelf in te schatten.

Verder bedankt voor die tabel met foutmeldingen, die houd ik zorgvuldig bij!

@topicstarter: de waarschuwingen kwamen wellicht ietwat vierkant over, en ook wel betuttelend, maar waren toch wel op hun plaats. Dat Chinaspul is inderdaad vereenvoudigd tot op het absolute minimum, dubbele beveiliging is daar een onbekend begrip, dus men moet weten wat men doet vooraleer iets af te koppelen of te overbruggen.

Op vrijdag 13 december 2024 18:18:08 schreef Paulinha_B:
Tsja, een kanon is nu eenmaal een krachtig wapen, daar komt veel warmte uit dus het is maar normaal dat er veel brandstof ingaat. Er zullen wel situaties zijn waar dat economisch/ecologisch te verantwoorden is, dat heeft eenieder voor zichzelf in te schatten.

Verder bedankt voor die tabel met foutmeldingen, die houd ik zorgvuldig bij!

@topicstarter: de waarschuwingen kwamen wellicht ietwat vierkant over, en ook wel betuttelend, maar waren toch wel op hun plaats. Dat Chinaspul is inderdaad vereenvoudigd tot op het absolute minimum, dubbele beveiliging is daar een onbekend begrip, dus men moet weten wat men doet vooraleer iets af te koppelen of te overbruggen.

die snap ik helemaal maar voor mijn gevoel zoals ik in dit topic door sommige behandeld werd had ik hem al overbrugd en daardoor 4 mensen vermoord :)

maar no hard feelings

vanovond weer ff gestoeid met mijn chinees krijg nu een andere melding erbij e-6

volgens het foutenboekje e6 motor fault the heater is unable to maintain correct rpm

Ik heb hier nog wat gasolie staan, dus wordt een diesel heater.
En kan evt een raam open zetten..

Ik heb een Zibro Laser en haal schone brandstof in België. Prijzen variëren een beetje tussen 1.00 en 1.10 Euro. Voor je garage en werkruimte is dat een redelijke oplossing, maar je moet wel voldoende luchten. In huis zou ik dat niet willen, je bent verbrandingsstoffen aan het uitstoten in je huis.

Als je daarvoor gaat met goedkopere petroleum raad ik je sterk aan je even in te lezen: gebruikt in ieder geval petroleum klasse C of beter. En hou er rekening mee dat er een hoop pompen zijn die beweren C te verkopen, maar duidelijk het goedkopere en minder zuivere B hebben. Ik heb dat zelf meegemaakt, je merkt het direct aan de stank. Je kunt dat makkelijk zien aan het zwavelgehalte. En als die verkoper dat niet kan laten zien weet je dat hij met B rommelt. Vooral in Nederland gebeurt dat, maar sommige pompen in België doen dat ook.

Originele Zibro brandstof is 4 keer zo duur, niet te betalen. Ik draai er zo 1 a 2 liter door per dag en dan staat hij alleen nog maar op de laagste stand.

Een heater met afvoer naar buiten is veel beter dan een zibro die binnen staat (alhoewel die handiger te verplaatsen is).

In plaats van diesel wil je wel op petroleum C stoken, dat is schoner en in België veel goedkoper.

Scroll wat naar naar beneden op deze pagina voor meer info:
https://www.maesmobility.be/nl/aanbod/petroleum-type-c/
Ik heb die van Maes nog nooit geprobeerd.

stond pas eens in een garage waar zo'n petroleum kachel stond te rammelen. dat meurt nogal en zal je zeker geen goed doen. echter was dit pand geisoleerd als een schoendoos dus konden de dampen wel weg maar evengoed was de lucht meteen merkbaar bij het openen van de deur.

Op zaterdag 14 december 2024 10:24:53 schreef Hoeben:
Ik heb een Zibro Laser en haal schone brandstof in België. Prijzen variëren een beetje tussen 1.00 en 1.10 Euro. Voor je garage en werkruimte is dat een redelijke oplossing, maar je moet wel voldoende luchten. In huis zou ik dat niet willen, je bent verbrandingsstoffen aan het uitstoten in je huis.

en niet te vergeten de hoeveelheid waterdamp die je in je ruimte pompt. met zibro je garage verwarmen is echt geen goed idee.
mijn loods heeft een oude inbouwkabel zitten met hout. er zit ook een ventilator in en de schouw zit de eerste 2meter nog in de loods. geeft immens veel warmte. en voor die paar keer dat ik de boel warm maak (vriesweer voor de oldtimers) valt die CO2 uitstoot ook nog wel mee.
andere ruimtes staat gewoon mobiele airco's. blazen warmte lucht in de ruimte, en koude naar buiten.
alleen jammer dat ze geen mobiele aircos maken waar zowel de aanvoer als afvoer via een buitengat gaan

Op zaterdag 14 december 2024 10:28:13 schreef testman:
stond pas eens in een garage waar zo'n petroleum kachel stond te rammelen. dat meurt nogal en zal je zeker geen goed doen. echter was dit pand geisoleerd als een schoendoos dus konden de dampen wel weg maar evengoed was de lucht meteen merkbaar bij het openen van de deur.

Of een slechte kachel maar meer waarschijnlijk Petroleum klasse B. Dat geeft zo'n zurige lucht. Dat wordt door dat verbrande zwavel veroorzaakt en lijkt me niet gezond. Met de Zibro en schone brandstof ruik je het amper. Alleen bij opstarten en afsluiten even.

Wel is het zo dat er een spaarstand is waardoor hij aan- en uitschakelt. Die gebruik ik alleen voor vorstbeveiliging 's nachts. Niet overdag, want dan stinkt dat wel. Overdag gaat de vorstbeveiliging uit en dan staat hij op de laagste stand te branden zonder geur. Wel moet je altijd luchten (dan is dat vocht ook weg, alhoewel die hoeveel wel meevalt.

Die Zibro heeft een CO beveiliging, maar ik heb voor de veiligheid ook nog een CO-meter gekocht, die geeft altijd 000 aan. Een vriend van mij is overleden aan CO-vergiftiging toen hij aan zijn motor werkte in een afgesloten garage. CO is erg gevaarlijk, je ziet en ruikt dat niet.