Nu dat je Home Assistant draaien hebt, wil ik me toch nog even moeien...
Vergeet je GPIO van de pi, als er iet gebeurd(bv kortsluiting, meer dan 3.3v op de pinnen,.. is je Pi dood en je HA ook
Je Pi met HA heeft dus enkel een voeding en netwerk nodig.
Al je interfacing doe je over netwerk, bv met zo een relaiskaart dat ik eerder al aanbracht.
Sommige hebben interne webpagina waar je timers enzo kan instellen...
Dus als je HA plat ligt werkt dit wel nog verder dan.
Met je opstart in HA wil/kan ik je wel helpen, in het weekend...
....
Hoi,
Dit is wat ik wil doen.
Elke dag om 6.00 uur relais 1 aan en om 17.00 uur uit.dit blijft elke dag hetzelfde, kan is een keer veranderen.
relais 2 aan 7.00 uur uit 18.00 uur veranderd elke week wel naar gelang daglicht.
relais 3 6x per dag 10 sec aan verandert niet echt veel maar wel maandelijks.
relais 4 gaat ook met daglicht mee. verandert maandelijks.
dus ik heb een klok nodig,
Ik heb nog wel een bord USR-WIFI-IO-83. daar kan ik op inloggen op ipadres,
maar dan alleen aan en uit.
ben in home assistent aan het rondstruinen, ga direkt even naar domoticz kijken heb net een image op een SD kaart gezet, en ga daar als t lukt domoticz opzetten.
Grtn
Martien.
....
Dit zou ik dus zeker in die relaiskaart programmeren
Je kan zelfs een lichtsensor aansluiten op die relaiskaart, zodat je echt schakelt op lux niveau
Morge,
bedankt alvast voor all hulp,
maar ben niet bezig hiermee tot na t weekend,
maar ga er mee verder dan,
Martien.
Hoi,
Ik heb besloten om verder te gaan met Homeassistant, ga bij iemand kijken die het werkend heeft.
ik heb wat zitten stoeien met gpio toggle in terminal venster maar kreeg signaal eruit,
kon wel met gpio blink {pin} een led aanmaken maar niet meer uit,
wel leuk om te expirimenteren,
tot later,
Martien.
Hoi, ik ben er weer.
Ik heb wel wat vorderingen gemaakt met HA, maar de vinger er achter toch nog niet, met wat hulp hier kan ik al wat lidl lampen schakelen(zigbee). en een fijstofmeter uitlezen, en met HACS een zigbee sonoff usbdongle plus aan de praat. nu wil ik met dit relaisbord aan de slag.
https://www.amazon.nl/dp/B0CYSVQ8RT/ref=pe_28126711_487805961_TE_item
een usb - ttl programmer heb ik, maar mij is nog niet duidelijk hoe te beginnen. misschien is er iemand die dat ook zo heeft en anders graag hulp.
grtn Martien.
Installeer ESPhome, in HASS, en kijk eens naar een (recent!) stukje voorbeeldsoftware.
De rest wijst zich eigenlijk zelf.
hoi,
even voor de duidelijkheid,
ik heb rechts in HA, ESPhomebuilder staan en ook HACS,
moet ik nu in ESPHOme builder naar HACS zoeken en dan een voorbeeld zoeken?
Of in ESPhomebuilder naar een voorbeeld zoeken.
Of moet ik in hacs naar esphome zoeken.
Sorry maar nog niet zoveel kaas van gegeten (hi).
Martien.
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Hier staan ESPHome voorbeelden: https://esphome.io/ & https://esphome.io/guides/diy
Volgens mij is dit het voorbeeld van jouw board:
https://devices.esphome.io/devices/AC-DC-ESP32-Relay-x4
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
..foutje
[Bericht gewijzigd door marcob op (96%)]
Op zondag 5 januari 2025 14:29:05 schreef MartinusP:
hoi,
even voor de duidelijkheid,
ik heb rechts in HA, ESPhomebuilder staan en ook HACS,
HACS? ESPhome is een standaard addon voor HASS, ga dat niet installeren via HACS. Als je dat wel gedaan hebt dan kiep dat er af en voeg de addon toe. HACS komt niet voor in het rijtje van dingen van wat je nodig hebt.
ben er weer,
esphome ziet device, dan connect ik, en wil die er software opzetten voor gebruik, dat lukt niet om een of andere reden .
heb nu een andere ESP32 gepakt,deze wordt rechtstreeks op de usb poort geprogrammerd, wordt ook gezien en geprogrammeerd voor wifi.
nu ben ik op een webpage van ota update, vraagd bestand kiezen ,
kan het bestand basic config wel copy, maar niet plakken.
zover ben ik nu.
Martien.
marcob
Honourable Member
Als het goed is heb je in de 'ESPHome Buider' in HA nu een device staan. Druk hier op de knop edit. Plak daar de voorbeeld programmering. Druk dan rechtsboven op 'install' via Wireless.
MartinusP,
HACS is prima, daar staat allerlei leuk spul in, maar als HASS zelf een officiële addon heeft is dat (meestal) de betere keuze.
Je probleem is de eerste installatie, dat moet direct kunnen via esphome, let er even op dat je een USB kabel gebruikt met data lijntjes!
@marco,
Dat lukt alleen als je er al initieel software op gezet hebt, die ook nog eens de correcte wifi credentials heeft.
dit is nu de voortgang, met edit device in esphome. nu nog de code, moet die erachter geplakt worden?
marcob
Honourable Member
Dit moet onder WiFi, met je eigen credentials natuurlijk:
wifi:
ssid: MyHomeNetwork
password: VerySafePassword
# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
ap:
ssid: "ESPHOME"
password: ap_password
captive_portal:
# Webserver & sensor
web_server:
port: 80
[Bericht gewijzigd door marcob op (18%)]
En je ziet aan het rode slingertje onder wifi al dat daar iets niet klopt.
Ga niet direct je wifi gegevens invullen in iedere config, gebruik daar de wifi secrets voor.
wifi:
ssid: !secret wifi_ssid
password: !secret wifi_passwordRechts boven in esphome staat een slotje met SECRETS, vul daar je wifi credentials in.
[Bericht gewijzigd door Sine op (13%)]
marcob
Honourable Member
Op maandag 6 januari 2025 00:16:51 schreef Sine:
Rechts boven in esphome staat een slotje met SECRETS, vul daar je wifi credentials in.
Ik wilde het niet te ingewikkeld maken voor Martinus 
Maar inderdaad SECRETS gebruiken voor al je gegevens is het beste.