Op zondag 9 februari 2025 07:00:46 schreef bprosman:
@TS , is het mogelijk het Kicad (Schema) bestand te delen ?

Hier is mijn Kicad 8.08 project directory:

Continuity Tester By Jeremy Siddons_Kicad8.zip

Gerber upload naar Aisler (alleen als viewer, ik maak alles bij JCLPCB)

Op zondag 9 februari 2025 09:52:40 schreef WWJD:
[...]

Ja uiteraard! Ik heb wat footprints etc toegevoegd dus even kijken hoe ik die ook kan delen... Dus wordt wat later vandaag...

Ik weet niet welke versie Kicad je gebruikt, bij V8 (misschien V7 ook al) kun je in het schemateken deel zowel als in het printteken deel <File><Export> en dan heb je de mogelijkheid alle symbols en footprints naar een LIB exporteren (new lib).

Als u serieus overweegt om de ToneOhm te gaan bouwen, laat het dan even weten. Mijn zelfbouwsel is gebaseerd op de ToneOhm 550A maar ik ben op punten afgeweken van het originele ontwerp, als ik het me goed herinner. Ik kan in dat geval m'n bouwdocumentatie (schema's, notities) opzoeken en ter beschikking stellen (scannen & uploaden).

Zo'n apparaat als de ToneOhm 550A vanaf de grond ontwerpen is voor mij ook een brug te ver, maar ik kan van een reeds gemaakt ontwerp meestal wel de werking begrijpen, en (al dan niet kleine) aanpassingen maken om het apparaat meer naar mijn wensen/behoeften te maken, ook rekening houdend met de onderdelen die ik heb.

De ToneOhm is trouwens leuk voor in het lab, maar ik kan me voorstellen dat het ontwerp van Jeremy Siddons ook geschikt is voor in de gereedschapstas (indien dat voor u relevant is).

Op zondag 9 februari 2025 14:21:37 schreef bprosman:
[...]

Ik weet niet welke versie Kicad je gebruikt, bij V8 (misschien V7 ook al) kun je in het schemateken deel zowel als in het printteken deel <File><Export> en dan heb je de mogelijkheid alle symbols en footprints naar een LIB exporteren (new lib).

bedankt, ik ga het nakijken!

Op zondag 9 februari 2025 14:30:32 schreef nonius:
Als u serieus overweegt om de ToneOhm te gaan bouwen, laat het dan even weten. Mijn zelfbouwsel is gebaseerd op de ToneOhm 550A maar ik ben op punten afgeweken van het originele ontwerp, als ik het me goed herinner. Ik kan in dat geval m'n bouwdocumentatie (schema's, notities) opzoeken en ter beschikking stellen (scannen & uploaden).

Zo'n apparaat als de ToneOhm 550A vanaf de grond ontwerpen is voor mij ook een brug te ver, maar ik kan van een reeds gemaakt ontwerp meestal wel de werking begrijpen, en (al dan niet kleine) aanpassingen maken om het apparaat meer naar mijn wensen/behoeften te maken, ook rekening houdend met de onderdelen die ik heb.

De ToneOhm is trouwens leuk voor in het lab, maar ik kan me voorstellen dat het ontwerp van Jeremy Siddons ook geschikt is voor in de gereedschapstas (indien dat voor u relevant is).

'U' niet nodig hoor... ;)

Ja ik ga de ToneOhm zeker nabouwen en er een PCB voor maken!
Mocht je tijd en zin hebben, die aanvullingen zouden geweldig zijn... :D

De Jeremy piepert is voor de tas inderdaad... Kosten PCB 10 euro dus dat valt mee. Onderdelen Digikey: 25 euro ex.

Op zondag 9 februari 2025 14:21:37 schreef bprosman:
[...]

Gelukt, bedankt voor de aanwijzing!

Continuity Tester By Jeremy Siddons_Kicad8.zip

Als iemand een PCB gaat bestellen voor de Continuity Tester By Jeremy Siddons, dan hou ik me aanbevolen.

Op zondag 9 februari 2025 15:14:03 schreef Roland van Leusden:
Als iemand een PCB gaat bestellen voor de Continuity Tester By Jeremy Siddons, dan hou ik me aanbevolen.

Zal het hier melden!

Ik denk dat het handig is als ik er eerst een bouw om te controleren of alles werkt (en dus de PCB OK is).

BANAAN sockets zijn niet het juiste type! Dus er komen nog aanpassingen.

Maar eerst wil ik de ervaren mensen hier vragen welke BC337/BC327 ik het beste kan kiezen!

HIER is de URL van de Digikey lijst.

? de 337 serie? Deze kan tot 800mA aan maar dat is absoluut niet nodig.

Ja ik ga de ToneOhm zeker nabouwen en er een PCB voor maken! Mocht je tijd en zin hebben, die aanvullingen zouden geweldig zijn...

Zie pdf in bijlage. Pagina 1 en 2 zijn maatgevend, het 'nette' schema, zoals het apparaat daadwerkelijk gebouwd is. Pagina 3 en 4 zijn werktekeningen met commentaar en problemen die zijn opgetreden tijdens de bouw. Blijkbaar heb ik de VCO van de 550 niet werkend gekregen en heb daarom de VCO van de 550A gebouwd. Tsja, als ik dit niet gedocumenteerd zou hebben zou ik dat nu al lang weer vergeten zijn....

Hopelijk is het bruikbaar.

Op zondag 9 februari 2025 18:44:00 schreef nonius:
[...]

Zie pdf in bijlage. Pagina 1 en 2 zijn maatgevend, het 'nette' schema, zoals het apparaat daadwerkelijk gebouwd is. Pagina 3 en 4 zijn werktekeningen met commentaar en problemen die zijn opgetreden tijdens de bouw. Blijkbaar heb ik de VCO van de 550 niet werkend gekregen en heb daarom de VCO van de 550A gebouwd. Tsja, als ik dit niet gedocumenteerd zou hebben zou ik dat nu al lang weer vergeten zijn....

Hopelijk is het bruikbaar.

HEEL HARTELIJK DANK!
Erg leuk ook om de foto's van de bouw te zien. Ook de draden zo netjes bij elkaar gebonden met dun touw... :D

Op vrijdag 7 februari 2025 19:43:03 schreef WWJD:
Wat vinden jullie van deze tester?

Ontworpen door Jeremy Siddons, de directeur van PeakTech (ja die mooie test apparaten)

één minpunt : hij springt niet zuinig om met de 9V batterij..

Op vrijdag 7 februari 2025 21:34:46 schreef electron920:

Ik heb dus mee gemaakt dat zeg, net als deze pieper in het laagste bereik 10Ω en kleiner een doorverbinding is maar,

Ik begrijp dit niet goed, want deze maakt wel nog onderscheid onder de 10 Ohm.. 2 Ohm en 5 Ohm hebben aparte ledjes/buzzergeluid.

Op zaterdag 8 februari 2025 21:36:42 schreef fred101:
Mijn 7510 heeft een dry resistance mode die ik gebruik voor relais contacten. Die doet ook maar 100mV (of 50mV dat ben ik even kwijt) en dat in 4 draad mode.

was dat geen 1 mV? voor slechte contacten meet je best met een zo laag mogelijke spanning. (maar dat wist je)

de oeroude UNIGOR 6E(P) gebruikt slecht 1mV in de lagere Ohms bereiken om die reden.. regel die maar eens op 0 Ohm...
grappig:
de Philips PM2404 gebruikt iets van een 9V openklemspanning in het laagste Ohm bereik. daarmee kan je dus nooit een slecht contact opsporen.
waar zaten ze met hun gedachten?

Op zondag 9 februari 2025 10:28:31 schreef nonius:
[...]

Verbaas me erover dat hij niet gewoon een opamp heeft gebruikt i.p.v. met discrete componenten een opamp na te bouwen, maar dat is zijn (ontwerp-)beslissing geweest.

mee eens, de discrete opamp was beter een "echte" opamp geweest. Niet dat ik iets tegen torren heb, maar hier oa oorzaak van het grote verbruik.

Op zondag 9 februari 2025 10:28:31 schreef nonius:
[...]

Het schakelingetje van Fred101 is ook verdraaid leuk, heb het schema op een kladje geschetst en ligt hier nu op de werkbank klaar om na te bouwen (incl. originele germanium transistor). 1.5V, zuinig en klein, da's altijd handig voor in de gereedschapskoffer.

das een variatie op de testofon. een astabiele multi met complementaire transistoren, maar (voor TS)kan geen onderscheid maken tussen 10 Ohm en 5 Ohm. (alles onder 1K geeft zowat dezelfde buzz), maar blijft een leuke schakeling. (ook als metronoom te gebruiken)

Op zondag 9 februari 2025 11:25:13 schreef MGP:
Kan iemand mij uitleggen wat je meer met zo'n toestel kunt doen dan met een digitale multimeter?
Ik ben nu al 60j dagelijks met elektronica bezig en zie niet in wat je hiermee beter kunt doen.
Misschien ben ik niet met de juiste tak van de elektronica bezig maar zou graag eens horen waarvoor jullie dat gebruiken.

snelle reactie (nogal wat multimeters zijn traag eer de buzz komt en de 0 Ohm op het display verschijnt).

simpel en duidelijk. vooral handig als je veel zeer laagohmig moet meten, en enkel dat/

Op zondag 9 februari 2025 15:58:57 schreef WWJD:
[...]

Zal het hier melden!

Ik denk dat het handig is als ik er eerst een bouw om te controleren of alles werkt (en dus de PCB OK is).

BANAAN sockets zijn niet het juiste type! Dus er komen nog aanpassingen.

Maar eerst wil ik de ervaren mensen hier vragen welke BC337/BC327 ik het beste kan kiezen!

HIER is de URL van de Digikey lijst.

? de 337 serie? Deze kan tot 800mA aan maar dat is absoluut niet nodig.

Paar opmerkingen / tips :

Laat even de DRC er over lopen en kijk er aub even naar. Ik kreeg "Isolated copper fill" warnings. Hoeft natuurlijk niet ernstig te zijn.
VCC en GND zijn labels, daar hoef je geen footprint aan te hangen, krijg je alleen maar foutmeldingen op.

Ik vindt Diotec Semiconductor vaag, zou ze zelf van Onsemi nemen, die heeft Digikey zo te zien niet, maar Mouser wel.

https://nl.mouser.com/c/semiconductors/discrete-semiconductors/transis…

Ik hoef ze niet aan te schaffen, heb ze hier nog van Philips in een bakje liggen.

Verbaas me erover dat hij niet gewoon een opamp heeft gebruikt i.p.v. met discrete componenten een opamp na te bouwen.

Ach, ik heb wel iets met dit soort retro schakelingen, nog genoeg losse transistoren in de bakjes hier.

Oh, weer een aantal reacties hier waar ik geen Email melding van kreeg! wat is dat toch!? |:(

Breadboard test gedaan, werkt prima!

VIDEO (met slecht geluid): https://youtu.be/u4OBeSYH2u0

Op het eind van de video test ik 2 weerstanden: 10,12 en 10,28 Ohm
Hysteresis is erg goed, beter dan verwacht. dus bij 2 Ohm piept het ding en bij 2,3 Ohm niet meer etc.

Op maandag 10 februari 2025 09:52:16 schreef bprosman:
[...]
Paar opmerkingen / tips :

Laat even de DRC er over lopen en kijk er aub even naar. Ik kreeg "Isolated copper fill" warnings. Hoeft natuurlijk niet ernstig te zijn.
VCC en GND zijn labels, daar hoef je geen footprint aan te hangen, krijg je alleen maar foutmeldingen op.

Dank voor je opmerkingen!

Klopt, die "Isolated copper fill" foutmelding is niet ernstig las ik aan de hand van de verklaring van die foutmelding...

Voor zover ik weet heb ik niet bewust foorprints aan de power labels gekoppeld?

Op maandag 10 februari 2025 09:57:12 schreef Roland van Leusden:
[...]

Ik vindt Diotec Semiconductor vaag, zou ze zelf van Onsemi nemen, die heeft Digikey zo te zien niet, maar Mouser wel.

https://nl.mouser.com/c/semiconductors/discrete-semiconductors/transis…

Ik hoef ze niet aan te schaffen, heb ze hier nog van Philips in een bakje liggen.

[...]

Ach, ik heb wel iets met dit soort retro schakelingen, nog genoeg losse transistoren in de bakjes hier.

Dankjewel, ja ik twijfelde ook over Diotec. Maar na wat lezen over dit bedrijf lijkt het toch een prima merk al heb ik wel voor Onsemi gekozen. ;) Omdat ik SMD wil gebruiken heb ik een berg BC817/807 gekocht voor dit project (en andere) bij Digikey.

Het werkt als verwacht, zie video/post hierboven.

Jeremy legt in zijn bouwbeschrijving uit dat hij JUIST geen IC's wilde gebruiken, gewoon om de lol.

uit de handleiding:

100mV Continuity Tester

Jeremy Siddons
Document Rev 1.5
10/09/2024

• Test continuity in or out of circuit instantly.
  • Only 100mV test voltage across an open circuit.
  • 3 low resistance thresholds: 2Ω, 5Ω and 10Ω.
  • 3 tones of audible alert.
  • Low battery warning.
  • Not affected by semiconductor junctions.
  • Highly immune to even very large capacitances.
  • Fast response (faster than many multimeters).
  • Nearly all transistor based (except the regulator).
  • Standard 4mm sockets.

Introduction

This design started as a “self challenge”. I wanted to design a good quality continuity tester that would not be fooled by semiconductors and large capacitances. I also wanted to make it with no ICs.

Crazy? Yes, of course.

The design

would be much simpler with a couple of cheap quad Op-Amps, or even a little micro, but where’s the fun in that?
Apart from the voltage regulator (which is a low dropout 5V regulator in a TO92 package), there are no ICs at all in this
design.

The design is based around long-tailed-pairs (LTPs). LTPs are most frequently seen at the core of Op-Amps.

One LTP is used as a linear amplifier, to amplify the small voltage across the test probes.
Further LTPs are used as comparators to detect the various thresholds associated with 2Ω, 5Ω and 10Ω being across the test probes. A final LTP is used for low battery monitoring.

Design Overview

The design comprises of the following stages:

• Input Front End - To create 100mV across the probes.
  • Linear Amplifier - To amplify the voltage across the probes.
  • Comparators - To switch on LEDs when the amplified voltage reaches certain thresholds.
  • Oscillator - To produce an audible tone which varies according to the number of LEDs lit.
  • Comparator - For low battery detection.

ALs de PCB klaar is voor deze tester is het volgende project de Tone Ohm 550A nabouwen. Maak ik wel een aparte post van voor diegenen die dit ding ook willen maken.

Eindelijk klaar!

Ook een gaatjesprint ontwerp gemaakt maar deze is natuurlijk veel compacter.

Op naar een volgend project...

Ziet er netjes uit! Genot voor het oog, een klein kunstwerkje.

Kleine kanttekening: bij dergelijke batterij-gevoede apparaatjes gebruik ik zelf altijd een 'locking switch', om te voorkomen dat de schakelaar per ongeluk 'aan' gaat (door er tegen te stoten bijv.) en de batterij vervolgens ongemerkt leegloopt. Totdat je het uiteindelijk dan toch merkt wanneer je het apparaat de eerstvolgende keer wilt gebruiken.

Ben door schade en schande wijs geworden, wat dat betreft....

Op maandag 31 maart 2025 13:00:56 schreef nonius:
Ziet er netjes uit! Genot voor het oog, een klein kunstwerkje.

Kleine kanttekening: bij dergelijke batterij-gevoede apparaatjes gebruik ik zelf altijd een 'locking switch', om te voorkomen dat de schakelaar per ongeluk 'aan' gaat (door er tegen te stoten bijv.) en de batterij vervolgens ongemerkt leegloopt. Totdat je het uiteindelijk dan toch merkt wanneer je het apparaat de eerstvolgende keer wilt gebruiken.

Ben door schade en schande wijs geworden, wat dat betreft....

dankjewel! Die tip voor die schakelaar is top! Had ik niet aan gedacht!