Op maandag 10 februari 2025 15:55:40 schreef winands:
Het blijf een beetje schommelen.
[bijlage]
Waar zit de fout?
Is de frequentiemeter niet stabiel of is de oscillator niet stabiel? Met een beetje pech zit je oscillator ca 17Hz naast de gewenste frequentie. Met deze fout heeft het geen zin om de potentiometer te verfijnen.
Of de instabiliteit zit in de potentiometer. Dan wel natuurlijk.
Hallo ohm pi
Zover ik weet is er geen fout.
De frequentie varieerd ongeveer 1 mhz.
Dit kan aan de frequentiemeter liggen maar ook aan de oscillator of alle twee.
Omdat het maar 1 mhz is ben ik er tevreden over.
Het afregelen was een priegel werk omdat ik een 10 slagen potmeter van 10k heb gebruikt.
Had hier beter een lagere waarden voor kunnen gebruiken.
Maar om alles los te solderen was mij te veel werk.
Op maandag 10 februari 2025 21:40:39 schreef winands:
Hallo ohm pi
Zover ik weet is er geen fout.
De frequentie varieerd ongeveer 1 mhz.
Sorry,
Dan lees ik je afbeelding fout.
Totale beginner
LTE-M/NB-IoT/WiFi/BLE/GNSS - https://www.quickspot.io
@Spog2: niet helemaal, het gaat over een Sequoia LISST-ABS (https://www.sequoiasci.com/product/lisst-abs/) deze sensor meet sedimentdichtheid, snelheid en richting op een bepaalde diepte.
stomme vraag, maar ik zie hier regelmatig mensen helemaal leip worden van die 10Mhz oscillators, die iedereen in zijn hobby hok wil hebben. Maar waar gebruiken jullie die nou eigenlijk voor?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ik gebruikte het vroeger om jitter (en frequentie) te meten op de klok van SDH netwerkapparatuur. Maar dat was werk, en lang geleden.
Ik denk dat het nog steeds de standaard is voor tijdsreferenties. Makkelijker om een echt goede referentie te hebben van hoe lang een seconde is, dan ieder meetapparaat een eigen referentie XO.
nonius
set SCE to AUX.
En als je op hoge frequenties wilt meten (zeg, 10GHz) zal je referentieoscillator toch behoorlijk goed moeten zijn, anders meet je onzin op dergelijke frequenties.
Voor mijn ieniemini scoopje (DSO138) had ik een "Acryl" kastje besteld op AliExpress. Tijdens het in elkaar zetten liet ik m vallen en brak het voorste plaatje
. Omdat ik geen zin had het ding weer onafgemaakt in de kast te leggen en er een kastje voor ge-3D-print.
https://www.thingiverse.com/thing:1708650
Meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt er een portable versie van te maken. 18650 celletje, oplader printje en DC/DC convertertje om de 3.7V op 9V te brengen. Het oplaadprintje heb ik gewone led's op gezet die aan de buitenkant zichtbaar zijn. Frontje geprint (glanzend stickervel voor in de laserprinter).
Kastje was net niet diep genoeg om er een echte batterijhouder in te zetten .
De originele DC plug is afgekoppeld en als oplaadplug gebruikt
Ik ga hem onder ander gebruiken om de SA en signaalgenerator en counter op dezelfde klok te laten lopen.
Op woensdag 12 februari 2025 14:28:24 schreef nonius:
En als je op hoge frequenties wilt meten (zeg, 10GHz) zal je referentieoscillator toch behoorlijk goed moeten zijn, anders meet je onzin op dergelijke frequenties.
Snap ik niet.
Als de frequentie van je oscillator 1% swiebert, dan maakt dat toch niet uit of het op 1MHz of 10GHz is?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Als ie op 10 MHz 1% onstabiel is is dat 100 kHz.
Op 10 GHz is dat dan 10 100 MHz onstabiel.
Dat kan dan ervoor zorgen dat het signaal ondetecteerbaar is.
Of je zit er 10 100 MHz naast met meten...
Jinny
Golden Member
Op woensdag 12 februari 2025 23:25:37 schreef winands:
1% van 10 GHz is dat niet 100 MHz?
Duf en niet opgelet..
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Geen puur electronica project maar wel gerelateerd. Iedereen heeft vast wel eens gehad dat je ergens bent waar je wat (elektronica )gereedschap nodig hebt. Zie hier de Man-bag, een geen-mode accessoire voor iedere elektronicus.
4 vakken waarvan 1 voor een DMM en accessoires, een vak voor telefoon, powerbank en USB kabels en meter. Daarnaast vakken voor oa geld en papierwerk. Aan de onderkant een gereedschap rol met twee multitools (een Leatherman crunch en een limmited versie van Victorinox met in de bek een speciale inkeping voor AMP stekkertjes. Verder 4 kleine maat steeksleutels, een bitset, en dingen als pincetten en een mes om kastjes open te maken. Aan het eind van de rol een vak voor krokodil kabeltjes. Er moet nog een rsimpel plat regelbaar voedingkje komen wat ik vanuit de powerbank kan voeden.
Oja, zelf gemaakt uit tentstof met een Pfaff 1214 een beest van een machine uit 1976
nonius
set SCE to AUX.
Ha, daar kan geen Dior/Prada/Louis-Vuitton tegenop!
En zie dat ik niet de enige ben die wel eens achter een naaimachine kruipt. Heb een oude Gritzner GZ (systeem 'Pfaff') en een Pfaff 1215 met boventransport. Die Gritzner is m'n favoriet, degelijk, onverwoestbaar en goed. Een leren foedraal naaien voor een bijl doet hij met gemak.
Voordeel van zelf maken is dat je het precies aan je eigen gebruik/wensen/gereedschap kan aanpassen. Ik prefereer zelf trouwens koffers met een harde schaal, die beschermen de inhoud wat beter. Ben momenteel toevallig net bezig om een nieuwe gereedsschapskoffer in te plannen:
heb in het verleden meer van dergelijke koffers gemaakt, deze manier bevalt mij erg goed, veel beter dan de echte Parat-koffers, omdat de indeling 100% aansluit op m'n wensen & gerief.
Het rekje rechtsboven op de foto is erg handig voor op de werkbank. Heb er alleen spijt van dat ik hem niet 2x zo breed heb gemaakt.... De zwarte mini-tasjes zijn erg handig voor in m'n normale aktetas; zo heb ik toch altijd het meest essentiële electronica gereedschap bij me. Tsja, zoals dames altijd een klein naaisetje in de handtas schijnnen te hebben, zit er bij mij altijd een klein electronicasetje in de tas.
Oh ja: voor de Leatherman Wave heb ik geen gereedschapskoffer/tas nodig, die heeft een permanent plekje in m'n broekzak.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mooi ingerichte koffers.
Mijn Victorinox is een versie die voor een explosieven opruimingsdienst is gemaakt (Ik weet niet voor welk land) Deze was niet te koop. Ik had goede contacten met de vertegenwoordiger. Op een bepaald moment kwam hij binnen met deze. Hij was bij de fabriek geweest en had er twee gekregen. Een voor mij, een voor hem zelf. (Ik was dealer van Leatherman en Victorinox) De wave heb ik in de 25 jaar limited jubileum versie. Je ziet links van de multimeter ook een mes zitten, dat is een first production run versie van de Appelgate Fairbairn.
nonius
set SCE to AUX.
Ah ok, je hebt de Leatherman's zelf ook verkocht dus? Heb de mijne destijds in de VS aangeschaft, daar kostten ze 40% van de prijzen hier, heb er destijds gelijk maar twee gekocht. Geen moment spijt van de aankoop gehad. Ook al hebben een paar veertjes (twee voor de tang en één lockveer van het zaagblad) het recent begeven, hij werkt er nog steeds prima om. 99% van de tijd is het alleen de tang die gebruikt wordt. Geen schande dat na 20 jaar dagelijks gebruik er wat slijtage optreedt. Denk dat ik binnenkort de 'backup' wave maar eens in gebruik ga nemen. Wat me ooit wel verbaasde is dat Leatherman z'n eigen security-'torx' bitjes gebruikte: niet met 6, maar met 5 lobben....
Je elegante tas/rol heeft me toch op het idee gebracht ook nog eens een gereedschapsrol te maken. Heb er al een paar voor houtbewerkingsgereedschap, maar het is eigenlijk nooit in m'n gedachte opgekomen om zoiets ook voor electragereedschap te maken. Onder het motto, 'beter goed gejat dan slecht bedacht' de vraag of je ook foto's hebt van het andere deel van de tas? Een kant-en-klaar patroontje zal er wel niet beschikbaar zijn, neem ik aan 
Maar een rits erin zetten gaat boven m'n naaimachinevaardigheden uit.....
nonius
set SCE to AUX.
Eén van de handigste dingen die ik ooit gemaakt heb is een simpel piepertje dat zeer luid piept en oplicht wanneer er spanning op een wandcontactdoos staat. Verdraaid handig als je twee verdiepingen lager in de meterkast aan het zoeken bent welke groep/zekeringautomaat je moet uitschakelen, zonder dat je een 2e persoon nodig hebt.
Is een oud 13-in-een-dozijn adaptertje ('gekraakt' in de bankschroef, om hem open te krijgen), voorzien van een DC-buzzertje en een wit LEDje. De buzzer zit aan de binnenkant van de behuizing vastgeplakt, met een klein gaatje in de behuizing voor het geluid. Daarna het hele zaakje weer dichtgelijmd met Bisonkit. De enige uitdaging was om een zo klein mogelijke adapter te vinden, die zo min mogelijk plek in de gereedschapskoffer inneemt.
Het gemak, heen-en-weer trappenlopen en roepen dat dit onnozele ding me bespaard heeft is moeilijk te beschrijven....
@nonius,
Dat is een mooi handig dingetje.
Maar wat is de meerwaarde van het ledje? Die zie je toch niet door de verdiepingsvloeren heen?
nonius
set SCE to AUX.
Klopt. Maar wel in een luidruchtige omgeving in dezelfde ruimte 
Was een kleine moeite om het LEDje toe te voegen, maar inderdaad, het piepertje heeft de meeste waarde.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Zit die led direct (via een X2 C + R) aan het net?
Dat is wel riskant want de plastic behuizing van een led isoleert niet voldoende en voldoet niet aan de doorslag eisen!
(Werd vroeger afgekeurd door de Kema)
[Bericht gewijzigd door henri62 op (10%)]
Jinny
Golden Member
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 16 februari 2025 20:52:47 schreef nonius:
... dat Leatherman z'n eigen security-'torx' bitjes gebruikte: niet met 6, maar met 5 lobben....
Het heet Pentalobe, voor als je eens een bitje of schroefje zoekt.