miedema
Golden Member
Ha Winands,
Misschien nog wel meer waar!
En verder moet je weten waarom je wat meet....
groet, Gertjan.
Hi,
AA) Recap E300-0.1 1ste serie.
IK heb de stuurprint (P68) van mijn E300-0.1 voedinkje nu recapped, ook met dezelfde Hybrid Polymer elco's als eerder de E030-1 en E015-2( beide tweede series).
De voeding E300-1 Mk1 is heel stabiel, maar dat was hij al voor de recap.
(De voeding, gekocht van een audio reparatiebedrijf, was oorspronkelijk defect (defecte thyristor in voorregeling); De voeding is ooit van PTT Telecom geweest, getuige zegels, die niet verbroken mogen worden).
Waarschijnlijk afgedankt omdat hij niet meer aan de modernere veiligheidseisen voldeed (Stockli aansluitbussen 1ste serie, met een metalen aardbus ).
BB) Meten van dynamisch gedrag
Ikzelf kan helaas het dynamische gedrag van de voeding niet niet meten met mijn 1970-s analoge TEK 465.
In die tijd gebruikte men voor de weergave van langzame processen, een geheugenscope waar de response dmv een speciale fosfor op het scherm werd vastgehouden (heb ik zelf nog mee gewerkt (eind 1970's). Ik bezit ook geen digitale scoop.
CC) Conditie Elco's E300-0.1
De bruine afdichtmassa van de Mk1 uitgangselco (3.5 uF 350V) begint te verbrokkelen (dus binnenkort einde oefening), de twee 220uF 35V elco's voor de hulpvoeding lijken nog OK, zolang het duurt (nog geen scheurtjes te zien).
Idem de 10 uF 100V elco,ook op de hoofdprint.
Die print is zeer lastig te demonteren dus ik laat die C's maar zitten.
CC) PeakTech ESR70
Ik had begrepen dat de PeakTech ESR70 meet bij 100 KHz, terwijl
juist elco fabrikanten fabrikanten de ESR specificeren bij 120 Hz.
Dus IMHO is de PeakTech niet helemaal toepasbaar als absolute ESR meter, enkel als een qualiteitsoordeel (als de ESR bij 100KHz al heel slecht is zal die dat zeker zijn bij 120 Hz) .
DD)
Die 'Impedance metingen vs Frequentie" zijn zeer fraai en "Textbook", maar vereisen een sophisticated meetapparaat, wat ik niet heb.
Wel heb ik info van Tektronix gevonden hoe je met een scope en sinusgenerator zelf een impedance curve kunt opnemen (bijlage 1 en 2)..
Ook heb ik geen FFT meter..
Maar het is te bewerkelijk IMHO voor een reparatie (zie bijlage 1).
EE)
Ik vraag me oprecht af, of Delta zo ver ging in haar design dat ze "speelde" met de ESR van de uitgangselco om de dynamische response van de OpAmp te optimaliseren (nooit gehoord in het college Meet en regeltechniek).
Ik constateer, dat DElta over de tijd steeds de beste elco's van ROE of Sprague selecteerde.. Die waren eerst max 70 graden, later max 85 graden C en hadden typisch levensduur van max 2000-3000 uur bij 85 graden C (toen heel goed) en niet ultra lage ESR's.
De technology verbeterde natuurlijk over de periode 1965 -> 1985.(delta D serie -> late E serie) en Delta koos steeds de nieuwere technologie, dus ook lagere ESR's (zonder het schema te wijzigen!).
Ik kan me niet voorstellen, dat je die oude 1960's elco's nu zou toepassen, als je nu zou repareren, zelfs als je die nu nog (50+ jaar oud NOS) zou vinden of je moet een audiophool zijn (er worden oude voorraden nog tegen fantasieprijzen aangeboden!
https://www.ebay.de/itm/123703305096?_skw=ROE+elko&itmmeta=01JMG7F…
EE)"Poor Boy" ESR meting met Chinese tester.
Ik heb nog een Chinese componenten tester ie ook ESR's rapporteert.
Ik zal nog even deze metingen aan de oude C1, C2 en C6 van de 3 voedingen doen en vergelijken met die van de LCR40 meter van PeakTech.
Bedankt voor de uitgebreide discussies en ervaringen!!
[attachment=3]
nonius
set SCE to AUX.
Ikzelf kan helaas het dynamische gedrag van de voeding niet niet meten met mijn 1970-s analoge TEK 465.
Waarom niet?
Volgens mij is daar niet veel bijzonders voor nodig. Een flinke FET (op koelblok) die met een blokgolf aangestuurd wordt, als belasting voor de voeding. En vervolgens met een huis-tuin-en-keuken oscilloscoop het transient-gedrag van de voedingsspanning bekijken: overshoot, undershoot, overgedempt, ondergedempt, of kritisch gedempt.
Hi Nonius,
Ik had nog niet kritisch gekeken naar de tijdas.
Mijn ervaring hiermee is zeer lang geleden:
In mijn oude toepassing destijds, zette ik een methaan pulse in de ingang van een koeltoren (DMV een mechanisch, elektrisch getriggerd ventiel)
En dan mat ik de methaan Piek, die inmiddels was gedegenereerd tot een asymmetrische sinuspiek aan de uitgang van de koeltoren, met een FID (Flame Ionization detector).
De response van de FID werd doorgestuurd naar zo'n Textronix Geheugenscoop (zo'n buizenbakbeest op een karretje, geleend van de de afdeling Elektrotechniek, na lang zeuren).
Een mechanische schrijver (Honeywell) was nl. te traag voor zo'n FID en met zo'n geheugenscoop ging dit prima.
Die methaan sensors uit rookmelders (destijds spikspliner nieuw en van mijn eigen geld gekocht van Vogelzang) ) ook geprobeerd, maar die waren veel te traag:
Een FID uit een GasChromatograaf was wel snel genoeg.
Vervolgens foto's maken van de response en handmatig uitmeten.
Let wel:
Dit waren "one Shot" metingen (bedoeld om axiale dispersie van de luchtstroom in de koeltoren te meten) en te matchen met een model wat draaide op een "digitale computer" (Cray 1).
Ik was nu van plan ook "one shot belastingsmetingen" te doen met die Delta E030-1 voeding (en ik dacht dat het fosfor van mijn TEK465B analoge scoop niet lang genoeg zou oplichten).
Maar misschien kan het idd wel met een repeterende belasting zoals jij voorstelt.
Kun jij svp het schema rondom de Mosfet voor mij uittekenen?
NB:
De Delta Spec is :
Recovery time < 15 uSec to within 30mV after a step load change of 10% to 100%
Maar eerlijk gezegd:
Die 3 voedinkjes waren maar een reparatie hoor, ik was helemaal niet van plan het werk van Delta over te doen en eerlijk gezegd denk ik dat hun ontwerpen veel "trial and error" waren.
.
Dit wordt allemaal erg bewerkelijk en een studie op zich.
Ik wilde enkel die voedingen opknappen, zodat er niet plotseling een staat te springen (als je iets anders aan het doen bent) , zoals ik laatst opmerkte (kapotte E015-2 met (achteraf) een defekte (zuur spoeiende) C1.
Als je een meetapparaat pakt voor reparatie , moet je er blind op kunnen vertrouwen.
Het moet het gewoon doen en niet zelf kapot zijn.
Op donderdag 20 februari 2025 01:02:28 schreef redguuz:
Ik was nu van plan ook "one shot belastingsmetingen" te doen met die Delta E030-1 voeding (en ik dacht dat het fosfor van mijn TEK465B analoge scoop niet lang genoeg zou oplichten).
Maar misschien kan het idd wel met een repeterende belasting zoals jij voorstelt.
Het idee hier is hetzelfde als bij jouw methaan systeem: je test de regel eigenschappen door de reactie op een stap of puls te bekijken. Hier zijn een MOSFET, weerstand en een functiegenerator (of zelfs alleen een kleine blokgolfoscillator met een Schmitt-trigger inverter zoals een 40106). voldoende, volgens mij kan je dit zonder schema. Ik test zelf wel met repeterende pulsen, maar een heel lage 'duty cycle' zodat opwarming geen rol gaat spelen en je een bescheiden weerstand kan gebruiken. Je bent toch alleen geïnteresseerd in de flanken dus zolang de pulsduur maar langer is dan de 'settling time' en de herhalingsfrequentie voldoende om het op je scoop te zien zit je goed. Ik heb weleens heel moeilijk gedaan om een stappenpatroon te genereren om een foldback stroomregeling te testen waar er in stappen 8 weerstanden in- en afgeschakeld worden (hier is de stroom weergegeven zonder foldback actie):
NB:
De Delta Spec is :
Recovery time < 15 uSec to within 30mV after a step load change of 10% to 100%Maar eerlijk gezegd:
Die 3 voedinkjes waren maar een reparatie hoor, ik was helemaal niet van plan het werk van Delta over te doen en eerlijk gezegd denk ik dat hun ontwerpen veel "trial and error" waren.
.
Ik wilde enkel die voedingen opknappen, zodat er niet plotseling een staat te springen (als je iets anders aan het doen bent) , zoals ik laatst opmerkte (kapotte E015-2 met (achteraf) een defekte (zuur spoeiende) C1.Als je een meetapparaat pakt voor reparatie , moet je er blind op kunnen vertrouwen.
Het moet het gewoon doen en niet zelf kapot zijn.
Leuk dat je die Delta specificatie nog hebt gevonden. 
Ik denk dat miedema en anderen gewoon benoemen dat als je blind op je voeding wil kunnen vertrouwen je de elco's het best kan vervangen met soortgelijke. Anders moet je het werk van Delta wel over gaan doen, en dat gaat wel verder dan gewoon met een bak componenten beginnen en alle combinaties testen tot het signaal er leuk uit ziet.
Hi Kruimel,
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Ik ga tzt proberen hoe de uitgangsspanning van twee E030-1 Mk2 reageren op een stapsprong in belasting.
1) Ik heb nl een "maagdelijke" E030-1 Mk2, die nog goed werkt en een gereviseerde E030-1 Mk2 met Vishay elco's 2X100 uF 100V 125 graden C 20ATC aan de uitgang, iv de originele ROE's EB 2x100 uF 63V 85 graden C.
Eens zien of de belastingrespons identiek of tenminste "vergelijkbaar" met elkaar.
2) "New Old Stock" (NOS) ROE's zijn nog te vinden op Ebay (zelfs die beruchte bruine axiale, die allen stuk gaan en die je zo snel mogelijk UIT een Delta voeding moet slopen, NIET "nieuwe NOS" erin zetten).
Mijn probleem:
- Als ik voor veel geld exact dezelde NOS ROE 's op Ebay zou kopen voor een reparatie, weet ik nog steeds niet, of die EBAY elko's niet dramatisch in het magazijn verouderd zijn (hangt nl sterk af van het materiaal van de afsluiting (bij de ROE's is die rood/bruine afdichting duidelijk inferieur aan de latere zwarte rubberen afdichting):
BV Poly Urethane rubber is na 10-15 jaar helemaal vergaan: de zolen van nieuwe veiligheidsschoenen vielen spontaan uit elkaar tot kleine brokken na 20 jaar, ook al had ik er geen meter mee gelopen) en die veroudering vond plaats in een droge garage.
Dus persoonlijk denk ik dat het ontwerp van een voeding zodanig moet zijn dat de performance NIET dramatisch afhangt van een bepaald type elko (wat nu al lang niet meer geproduceerd wordt).
Dat zeg je trouwens zelf ook in een van je posts (dd 15 februari):
Ik zou er niet te zwaar aan tillen als ik jou was, het verschil tussen stabiel en instabiel zal echt alleen maar in een klein aantal randgevallen door de eigenschappen van de elco komen, zeker in een apparaat met die ouderwetse trage transistoren. De meeste kenmerken van elco's zijn totaal niet stabiel over tijd en temperatuur en die waarden kan je niet echt gebruiken in het ontwerpproces. Om eerlijk te zijn geloof ik ook niet dat die mensen van Delta een exact nummer hadden voor de minimale ESR van de uitgangselco, maar gewoon een bewustzijn dat een standaardelco gegarandeerd "imperfect genoeg" was om eventuele oscillaties te dempen. Anders hadden ze wel een weerstand in serie gezet met deze elco om een betrouwbare baseline te hebben. Dat heb ik ook moeten doen toen ik probeerde een voeding te maken zonder elco aan de uitgang. Daar zat uiteindelijk een kleine filmcondensator met een serieweerstand over de uitgang. Elco's hebben ook een zekere niet-lineaire dissipatiefactor die ook helpt, maar al helemaal een draak is om mee te rekenen.
Kruimel, nogmaals dank voor al je antwoorden!
(Miedema, Nonius, Blackdog, RAAF12 eva natuurlijk ook!).
miedema
Golden Member
Op donderdag 20 februari 2025 10:43:47 schreef redguuz:
Ik ga tzt proberen hoe de uitgangsspanning van twee E030-1 Mk2 reageren op een stapsprong in belasting.1) Ik heb nl een "maagdelijke" E030-1 Mk2, die nog goed werkt en een gereviseerde E030-1 Mk2 met Vishay elco's 2X100 uF 100V 125 graden C 20ATC aan de uitgang, iv de originele ROE's EB 2x100 uF 63V 85 graden C.
Eens zien of de belastingrespons identiek of tenminste "vergelijkbaar" met elkaar.
Goed idee!
Meten, en nadenken over hoe te meten, is leuk. En het levert meer inzicht op. In het gedrag en kwaliteit van jouw voedingen, maar ook in de werking van voedingen in het algemeen.
In de eerder gegeven links vindt je genoeg aanknopingspunten.
.
- Als ik voor veel geld exact dezelde NOS ROE 's op Ebay zou kopen voor een reparatie, weet ik nog steeds niet, of die EBAY elko's niet dramatisch in het magazijn verouderd zijn (hangt nl sterk af van het materiaal van de afsluiting (bij de ROE's is die rood/bruine afdichting duidelijk inferieur aan de latere zwarte rubberen afdichting):
Niet doen!
Natuurlijk zijn die oude "new old stock" elco's net zo verdroogd als de elco's die al in je voeding zitten....
Wat je wil is de eigenschappen van de originele elco's zo goed mogelijk benaderen. Je kunt de datasheets van de originele elco's opzoeken, en dan moderne elco's zoeken met dezelfde eigenschappen.
Zo denken ze er bij Delta ook over.
Peter Strayer van Delta support mailde mij (in 2016):
De elco's uit die tijd hebben we weggegooid want die zouden evengoed uitgedroogd zijn.
En hun oplossing:
Wij gebruiken in onze huidige voedingen voornamelijk Europe Chemi-con (ECC) elco's. Dat zijn erg goede en die doen het bij lagere temperaturen ook nog goed. Wanneer er hier een E-serie voeding gerepareerd wordt, kiezen ze een elco die het meest in de buurt komt. Mechanisch past dat allemaal niet zo want tegenwoordig zijn bijna alle elco's radiaal terwijl er in de E-serie nog axiale zitten.
groet, Gertjan.
Mee eens, het is helemaal niet zo relevant dat het exact dezelfde elco is, die krengen hebben sowieso een enorme spreiding in eigenschappen, zelfs direct na productie. Het gaat er gewoon om dat als ze een exemplaar hebben gebruikt dat geen bijzondere eigenschappen had, dat de vervanger niet opeens een milspec "NASA grade" superexemplaar wordt. Van die elco's van Vishay/BC/Philips zijn de standaard series nog best te krijgen en die zijn echt niet overnacht defect in zo een toepassing.
Bovendien verouderen elco's sneller als ze niet worden gebruikt dan wel, zelfs als de afdichting goed blijft. Het liefst heb je geen elco's die lang op de plank hebben gelegen of op een andere manier spanningsloos zijn geweest, want dat is vaak problematisch voor de isolerende film. De noodzaak voor het vormen van elco's komt hier vandaan.
Wederom vind ik het mooi dat je er zo mee bezig bent en het beste wil voor je voedinkjes. Oude apparaten restaureren kan soms lastiger zijn dan nieuwe.
PS Europe Chemi-con? Die naam kende ik nog niet, in mijn boekje was het Nippon Chemi-con en toen iets van United Chemi-con. Maken die ook axiale elco's?
nonius
set SCE to AUX.
Ik zoiets niet zelf ontwerpen (ben geen electronicus) maar kijken wat anderen op dat gebied reeds gemaakt hebben. Heb ik destijds ook gedaan, was een simpel schakelingetje dat ik van het internet geplukt had.
Een paar weken geleden heb ik hier op het forum ook een schema voor een dergelijke testbelasting gezien en gesaved op de PC, maar ik kan het nu niet terugvinden. Was een redelijk simpel schema.
Maar een N-channel FET, aangedreven door een 12V blokgolf, met de source aan massa en in de drainleiding een gepaste vermogensweerstand. Weerstandje van ca. 100k van gate naar massa. Meer hoeft het schakelend vermogensdeel volgens mij niet te zijn.
Dit is juist één van de testen die ik zelf eigenlijk erg belangrijk voor een voeding vind. Heb zelf in het verleden een behoorlijk aantal geschakelde voedingen gebouwd (regelbare spanning en stroom) en eigenlijk was zo'n belastingstest de eerstvolgende belangrijke test, na te proberen of de voeding een botte kortsluiting overleefde. Het regelgedrag (over/onder/kritisch-gedempt) geeft info over de mate van loop-stabiliteit. Vaak was het een kwestie van trial-and-error om het zaakje stabiel te krijgen (mijn systeemdynamica-kennis is specifiek voor werktuigbouwkunde; op electronicagebied hou ik het bij 'suck it and see', wegens te weinig theoretische kennis)
https://www.okaphone.com/artikelen.xhtml?groep=337 axiale elco's.
Wel jammer dat fabrikanten vaak te weinig ventilatie in een kast toepassen waardoor de inhoud eerder slijt. Vaak uit cosmetische of prijs redenen weigeren ze op de bovenkant gaten of sleuven te maken. Wij weten allemaal dat warme lucht opstijgt 
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (66%)]
nonius
set SCE to AUX.
Vaak uit cosmetische of prijs redenen weigeren ze op de bovenkant gaten of sleuven te maken. Wij weten allemaal dat warme lucht opstijgt
Om effectieve natuurlijke convectie te krijgen zal men ook aan de onderkant van de behuizing ventilatiegaten moeten maken, om verse koude lucht binnen te laten....
https://www.okaphone.com/artikelen.xhtml?groep=337 axiale elco's.
Hi Raaf 12,
ik dacht zelf aan deze vervanger voor de C18 : 47uF 450V:
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Chemi-Con/EGXM451ELL470MJ50S?qs=IK…
Nippon Chemicon 47 uF 420V 5000 Hrs @ 125 graden C, radial.
(Een radiale elco kan gemakkelijk op de uitgangsbussen geplaatst worden).
Overigens heeft Delta Elektronika een effectieve ventilatie in die E reeks voedinkjes voorzien: lange reeks gaten in de bodemplaat en open sleuven aan de achterkant: mooie "natuurlijke convectie" van koellucht!
Maar ik heb gisteren die E300-0.1 voeding al dichtgeschroefd, na hem 1/2 dag uitgebreid "ingebrand" te hebben.
CV en CV zijn uiterst stabiel. volgens de specs.
Maar met name de 2 X 250uF 35V (C10/C11 en 1x 10 uF 100v C13 op de hoofdprint zijn lastig bereikbaar.
Deze C's zien er nog goed uit (ik laat het maar zo);
Enkel die elco over de bussen : C18 ( 4.5uF 350V) moet nog vervangen worden, want de oranje/bruine seal is aan het verkruimelen.
Lijkt mij een goed plan om die te vervangen. Dankzij het lijstje hierboven eerder geplaatst is het mooi om te weten dat Vishay ook elco's verkoopt die tot -55 graden blijven werken. Het merendeel gaat 'maar' tot -40. edit: blijkbaar foutje want bij doorklikken naar het datablad is het toch -40.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]
haasje93
Golden Member
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Op woensdag 19 februari 2025 10:58:19 schreef miedema:
Ha Haasje93,Inderdaad een leuk cadeautje. Het zijn aardige mensen
Ik heb de voeding elektronisch in originele staat gebracht. Maar qua uiterlijk klopt er natuurlijn weinig van:
Het is een voeding met neon lampje (oudste modellen), maar wél zwarte schakelaars (latere modellen). De knoppen zijn geen Stockli, maar de moderne knoppen die op de recente Delta modellen zitten (Het witte puntje heb ik zelf gemaakt
)
Over het "-L" frontpaneel hebben we het al gehad.Het is een samenraapsel van wat Delta nog kon vinden in het magazijn. Ik kijk meer naar karakter dan naar uiterlijk
. Ik hou wel van een uniek exemplaar
.
Wat betreft die uitgangsbussen: Op de eerdere zaten in ieder geval óók de Stockli bussen. Op de -L versie mogelijk standaard veiligheidsbussen.
In een eerdere post in dit topic laat knifter ze allebei zien.Voor zover ik het weet hebben op de E series altijd Stockli bussen gezeten, en op de oudere D series zaten de Hirschmann bussen.
Zie ook deze post met info van Delta support over de bananenbussengroet! Gertjan.
Ha Gertjan,
Nu moet ik zeggen dat de rest van de "afwijkende" dingen in de snelheid mij niet eens was opgevallen. 
Zo goed ziet het er dus uit. Nu ik de plaatjes zo zag, idd er zaten op de oudere ook stockli's. Mijn geheugen liet mij op dat punt kennelijk in de steek.. Die nagemaakte stockli's lijken zo goed, dat zou mij nooit opgevallen zijn. Je hebt iig een heel mooi uniek exemplaar! 
Ik zat nog even te zoeken in mijn archief, mijn 300V Delta is op vakantie.
Dus hierbij een foto van 11 jaar geleden, van mijn bureau waar die toen voor mijn neus stond.
Op de foto te zijn de hirschmann bussen. Daarom was ik ervan overtuigd dat die bussen erop hoorden, maar als dat dus toch een modificatie blijkt te zijn..
Groet, Christiaan
HI Raaf12, Haasje 93,
1) @Raaf12
IK heb voor mijn andere (laagspanningsvoedinkjes) voor de uitgangselco's de 120 ATC2 serie van Vishay genomen (100 uF 100V 125 graden C).
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Vishay-BC-Components/MAL212029101E…
Helaas passen die niet op de kleine P68 en P211(b) printjes: Daarom heb ik die Cornell Dubillier AVG Hybrid polymer elcos gekozen.
'
2) @ Raaf12
Ben je het eens met mijn keuze van die Chemicon 4.5 uF 420V voor de C18 in de E300-0.1 ?
Ik zou ook deze kunnen nemen:
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Nichicon/UBT2W4R7MPD8TD?qs=xPTpMJN…
3) Haasje: Leuke werkkamer.
Ik zou wel oppassen met die opengezaagde TO3 torren: sommigen zouden misschien BerylliumOxide kunnen bevatten: Extreem giftig!!
Wel grappig: Ik zie bv een Homotaxial 2N3055 0f 2N3773 RCA, met die typische klemmetjes op de Die.
4)
Jij hebt blijkbaar de E300-0.1 Mk2 (zwarte schakelaars) .
(Beter design van de thyristor voorschakeling, met 2 Thyristoren.
Ikzelf heb de Mk1.
Hiervan was de 2N6241 Thyristor stuk: Vervangen door een MCR106-8G op advies van de members, hier.
miedema
Golden Member
Ha haasje 93,
Jouw E0300 ziet er ook bijzonder uit
.
Oranje neon lampje, maar wel zwarte schakelaars. En dus die Hirschmann bussen.
Ik zie overigens geen "-L"op het frontje staan. Of was dat weer een andere? Al die Deltas...
.
De E0300 die redguuz laat zien is de oudste versie. Herkenbaar aan Neuberger meter, en de metalen massa bus. Maar dus al wel met Stockli bussen.
Maar laten we niet wéér een rondje doen van alle E series versies en varianten. Dat is inmiddels vaak genoeg voorbij gekomen 
.
Wat betreft die knoppen: Toen Stockli ophield te bestaan had Delta een probleem. Ze vonden die knoppen deels gezichtsbepalend voor hun producten. De oplossing was om lookalike knoppen in eigen beheer te laten spuitgieten.
Deze nieuwe knoppen zijn van iets zachtere kunststof, het oppervlak is iets minder glad dan de originele Stockli. Ze hebben een kunststof spantang.
Ik was net bezig met een mail naar je. Maar dit topic blijft me daar vanaf houden
.
groet! Gertjan.
Op vrijdag 21 februari 2025 09:50:11 schreef redguuz:
HI Raaf12, Haasje 93,1) @Raaf12
Ben je het eens met mijn keuze van die Chemicon 4.5 uF 420V voor de C18 in de E300-0.1 ?
Het zijn beide goede condensatoren als de databladen naast elkaar worden gelegd. Beter dan de originele C's die Delta destijds gebruikte.
Die oude 2N3055 op de foto is mooi om te zien en heeft het nadeel niet van het goedkopere proces wat later werd toegepast. Want die heeft geen 'last' van second breakdown! Een reden om zuinig te zijn op het oude spul. Vermoedelijk zwerft er bij lotgenoten ook wel wat van dit spul rond. Ik kwam wel transistors tegen in voedingen die lekten tussen de collector en emitter. Normaliter meet je hier oneindig met een universeelmeter op het hoogste bereik, meestal max 10MΩ maar deze T0-3's deden dat niet. Dat kan een productiefout zijn. De voedingen deden het nog wel. Maar ik heb die transistors wel vervangen. SGS/Ates was het merk en vervangen door RCA types.
Als je een voeding hebt met zo een oude die stuk is zou ik wel opnieuw op zoek gaan naar een oude vanwege de dynamische eigenschappen. Voor een nieuw ontwerp of waar je ruimte hebt voor aanpassingen kan je ook gewoon een nieuw component inbouwen met een groter 'second breakdown' gebied die vervolgens in alle opzichten beter is. Transistoren met een groter 'second breakdown' gebied zijn er gewoon (de 2N3773 bijvoorbeeld) en in tegenstelling tot vroeger wordt dat gebied ook gegarandeerd. Eigenlijk moet je beide varianten van de 2N3055 zien als totaal verschillende transistoren waar je bij vervanging op moet letten.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Zelfs Quad had 2N3055 in de eindtrap, terwijl ze geen power kunnen leveren boven de 10KHz (toendertijd). Dat was een warme klank. 2N3055 is niet geschikt voor audiotoepassingen uit de specs al.
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (20%)]
nonius
set SCE to AUX.
ze hadden de nieuwe eigenlijk de 2N3056 moeten noemen of zo.
'Of zo' dan, want de 2N3056 bestaat reeds (zit in een TO46 behuizing).
Er zijn naar mijn weten geen andere transistoren die zo ingrijpend zijn veranderd zonder een nieuw nummer te krijgen. Het is gewoon een ander component.
Tsja, maar het is wel lekker makkelijk meeliften op de populariteit van een bestaande component, door je nieuwe transistor dezelfde naam te geven. Dat zal de verkoopcijfers zeker ten goede komen, veel meer dan wanneer hij zou zijn hernoemd naar 2N4567 o.i.d.....
Op vrijdag 21 februari 2025 22:57:44 schreef IJzerhersteller:
Zelfs Quad had 2N3055 in de eindtrap, terwijl ze geen power kunnen leveren boven de 10KHz (toendertijd). Dat was een warme klank. 2N3055 is niet geschikt voor audiotoepassingen uit de specs al.
Hoeveel is het, -1.5dB bij 20kHz? Niet iets om wakker van te liggen zelfs jonge mensen die nog iets horen boven de 15kHz zullen het verschil niet horen.
En het is een muziekversterker, niet bedoeld om een 20kHz sinus met 45W in een belasting te pompen.
miedema
Golden Member
Heren, mag ik u er aan herinneren dat de naam van dit topic het Delta voeding revisie & reparatie tips is
.
Topics als deze worden, ook na jaren, door velen doorzocht die bezig zijn met een Delta reparatie etc.
Denk aan hen, en voorkom dat ze door te veel off topic moeten waden....
groet, Gertjan.
HarmP
Golden Member
Op donderdag 20 februari 2025 18:03:14 schreef redguuz:
[...]Hi Raaf 12,
ik dacht zelf aan deze vervanger voor de C18 : 47uF 450V:
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Chemi-Con/EGXM451ELL470MJ50S?qs=IK…
Nippon Chemicon 47 uF 420V 5000 Hrs @ 125 graden C, radial.
(Een radiale elco kan gemakkelijk op de uitgangsbussen geplaatst worden).
Op het gevaar af om buiten het topic te gaan: in mijn PE1644 topic loop ik tegen gedrag van de uitgangselco aan wat ik niet meer snap ('meet goed maar werkt slecht'). Feedback daarop erg welkom!
Beste allen,
Ik heb hier een ES-075 voor mijn neus met daarin de P173 optie. Low OVL setting enabled waardoor deze niet hoger gaat dan 60 volt. Ik dacht dat ik dat zo wel terug zou vinden op de PCB om dit ongedaan te maken maar dat was iets te simpel. Ik zie hier een reeks van 4 zener diodes op de PCB waarvan er twee niet bestukt en doorgesoldeerd zijn en ik vermoed dat ik het daar moet zoeken, markering op de PCB is D7-22-12V. Iemand een idee. Deze voeding heeft wat TLC nodig want er is wel wat meer mis, maar eerst eens kijken of die P173 optie ongedaan gemaakt kan worden.
Groeten,
Antoine