Op zaterdag 22 februari 2025 18:07:40 schreef joopv:
Waarom heb je elco's over de zonnepanelen? Zit er een brom op het zonlicht ):

Dat is om pieken op te vangen die veroorzaakt kunnen worden door het pwm signaal.
Op vrijdag 21 februari 2025 13:37:44 schreef Lambiek:
Ik heb vandaag een testje gedaan met een fase aansnijding en een kookplaatje van 1kW. En je kunt prima regelen tot nul verbruik.Ik moest het met de hand doen, (via een potmeter) maar dat moet nog automatisch gaan worden.
De regelaar heb ik een aantal jaar geleden gemaakt, gebruik deze vaak voor test doeleinden. Het is wel de bedoeling dat er een netfilter gebruikt wordt, om harmonische tegen te gaan.
Dit is het gebruikte schema.
[bijlage]
Hier een paar plaatjes van Home-Wizard.
Hier was er niet genoeg terug levering van de panelen, geen overschot dus.
[bijlage]
Hier terug geregeld naar 3Watt gebruik van het net.
[bijlage]
En hier terug geregeld naar 24Watt gebruik van het net.
[bijlage]
Je kunt zien dat het goed terug te regelen is. En persoonlijk vind ik een paar Watt gebruik van het net niet zo erg, het hoeft van mij niet precies op nul verbruik uit te komen.
Ik lees met grote interesse en dit is precies waar ik naar op zoek ben.
Even ter verduidelijking; de energie die je in HA uitleest is de P1 data of komt deze van een separate stroommeter?
En ik zou dit willen opschalen voor een boiler van 2 tot 2.5kw. Zou dat werken ivm verstoring op het net en de warmte dissipatie van deze schakeling?
Ik ben van plan om een domme boiler hiervoor aan te schaffen waarbij ik gebruik wil blijven maken van de ingebouwde, mechanische, thermostaat. Dan hoef je ook niet na te denken over de veiligheid.
Ik zou dit willen integreren met ESPhome (op basis van een ESP32) en HA. Die regeling heb ik al gemaakt met een koppeling naar mijn thuisaccu zodat de boiler alleen gaat werken wanneer de thuisaccu aan zijn maximum laadvermogen zit of al volledig is opgeladen.
Dag Harm, leuk project en heb je verslag helemaal doorgenomen.
Heb je overwogen om de pulsverdeling voor ieder percentage volledig in een lookup table uit te schrijven? Kan je hierdoor niet een mooiere verdeling realiseren?
Bijvoorbeeld, om 64% te dimmen moeten er 64 van de 100 halve periodes gevuld worden waarbij je een even periode altijd afwisselt met een oneven periode (of v.v.). Je krijgt dan zo'n verdeling:
1, 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 16, 17, 19, 20, 22, 23, 25, 26, 28, 29,31, 32, 34, 35, 37, 38, 40, 41, 43, 44, 46, 47, 49, 50, 52, 53, 55, 56, 58, 59,61, 62, 64, 65, 67, 68, 70, 71, 73, 74, 76, 77, 79, 80, 82, 83, 85, 86, 88, 89,91, 92, 94, 95
Met 13 bytes (104 bits) kan je per halve periode aangeven of hij mee moet doen of niet:
110110110011011011...... etc etc
Voor de volledige lookup table heb je dan 1.3Kb nodig, dat past makkelijk in een controllertje.
Of zie ik hierbij iets over het hoofd?
Op dinsdag 25 februari 2025 21:29:22 schreef Toverstaf:
Ik lees met grote interesse en dit is precies waar ik naar op zoek ben.
Ja wie niet, als je moet betalen voor je terug geleverde energie. 
Even ter verduidelijking; de energie die je in HA uitleest is de P1 data of komt deze van een separate stroommeter?
De plaatjes die je ziet komen uit de P1 meter via de app van H-W.
En ik zou dit willen opschalen voor een boiler van 2 tot 2.5kw. Zou dat werken ivm verstoring op het net en de warmte dissipatie van deze schakeling?
2kW moet gaan, maar ben nog aan het testen.
Ik ben van plan om een domme boiler hiervoor aan te schaffen waarbij ik gebruik wil blijven maken van de ingebouwde, mechanische, thermostaat. Dan hoef je ook niet na te denken over de veiligheid.
Dat ben ik ook van plan, maar dan wel een boiler met een A label. Die zijn beter geïsoleer.
Bedankt voor de bevestiging !
Ik weet niet of het zinvol is, maar je zou misschien ook een hybride dimmer kunnen maken waarbij je gebruik maakt van fase aansnijding bij lagere dimstanden en periode regeling bij hogere dimstanden. Dit zorgt misschien voor nog iets meer verdeling op het net.
Nu ook commercieel verkrijgbaar : https://www.elgris.nl/product/elwa-dimmer/?srsltid=AfmBOoqEPBhrQRVmj4_…
Maar met een prijs van 400€ zal het terugverdientijd wel erg lang zijn....
Dat is fijn voor wie op zoek is naar een kant en klare oplossing.
Gezien ik de aansturing zelf verzorg, en de prijs niet interessant vind, opteer ik toch een DIY oplossing. Ben wel benieuwd hoe ze de load dimmen, daar kan ik niets over terugvinden in de documentatie.
=> ” … heb je verslag helemaal doorgenomen. Heb je overwogen om de pulsverdeling voor ieder percentage volledig in een lookup table uit te schrijven? … ”
Ja, heb ik geprobeerd, maar is veel te veel werk en vraagt onnodige programmering. De huidige gevonden waarden voor de lookup table heb ik in relationele database berekend.
=> ” … Bijvoorbeeld, om 64% te dimmen moeten er 64 van de 100 halve periodes gevuld worden waarbij je een even periode altijd afwisselt met een oneven periode (of v.v.). … … Of zie ik hierbij iets over het hoofd? ...”
1. Probleem is dan de limiet van de seconde-definitie van de Watt. De kWh-meter moet de energiestroom per seconde eerst salderen (met elkaar verrekenen) en het resultaat sommeren (op een telwerk bijschrijven). Een ‘risico’ bij een secondenregeling (=100 halve perioden) is of de arduino-seconde net voor, op of net na kWh-seconde valt.
2. Waarom zou je elk percentage kompleet uitschrijven, wanneer een patroondefinitie volstaat. Bijomend voordeel is dat de zo gedefineerde ‘power-periode’ ruim binnen de kWh-meter-secondegrens valt.
=> ” … Ik weet niet of het zinvol is, maar je zou misschien ook een hybride dimmer kunnen maken waarbij je gebruik maakt van fase aansnijding bij lagere dimstanden en periode regeling bij hogere dimstanden. Dit zorgt misschien voor nog iets meer verdeling op het net. ...”
1. Op pag 48 is de schone netspanning weergegeven; de halve-periode-voorflank wordt minder belast dan de halve-periode-achterflank. Het lijkt er op dat juist masale fase-aansnijding (warmtepompen?) het net steeds meer uit balans brengt.
2. Bij fase-aansnijding krijgt de triac het flink voor de kiezen, en wordt een stevig portie RFI opgewekt. De dynamische periodenregeling is juist bedoeld om dat te voorkomen.
3. Van 0 tot 100% in stappen van 1% lijkt mij ‘fijn-regelig’ genoeg.
4. Wel zit ik nog te broeden op een ‘inschakel-piekstroom-soft-start’, waarbij als ‘voorloop’ op een periodentrein eerst een halve periode geschakeld wordt, gevolgd door 2 halve perioden niets. Maar dat knaagt nog ergens rond in mijn hersenpan.
=> ” … Nu ook commercieel verkrijgbaar … ”
Het is niet de enige commerciele boiler-oplossing. Zoek maar eens op ”afbeeldingen boiler, warmte accu”. De datasheet is een verkoopfolder, maar het enorme koelprofiel doet fase-aansnijding vermoeden.
1. Probleem is dan de limiet van de seconde-definitie van de Watt. De kWh-meter moet de energiestroom per seconde eerst salderen (met elkaar verrekenen) en het resultaat sommeren (op een telwerk bijschrijven). Een ‘risico’ bij een secondenregeling (=100 halve perioden) is of de arduino-seconde net voor, op of net na kWh-seconde valt.
Dat begrijp ik niet helemaal, maar het zal aan mijn denkgedachte liggen.
Je weet niet wanneer de energiemeter zijn seconde start of stopt, dit is nergens gesynchroniseerd. Door de pulsen zoveel mogelijk te verdelen in een seconde mag de energiemeter op ieder moment "instappen" zonder dat dit grote afwijkingen geeft, toch?
Ik zou zelf de arduino laten synchroniseren op het net door middel van een zero-cross detectie.
De regeling is dan vrij eenvoudig; tellertje ophogen bij iedere zero-cross detectie en in de lookup tabel opzoeken of je de triac moet activeren of niet. Teller resetten als deze 100 halve periodes heeft geteld.
2. Bij fase-aansnijding krijgt de triac het flink voor de kiezen, en wordt een stevig portie RFI opgewekt. De dynamische periodenregeling is juist bedoeld om dat te voorkomen.
3. Van 0 tot 100% in stappen van 1% lijkt mij ‘fijn-regelig’ genoeg.
De gedachten kronkel die ik heb is als volgt. In plaats van 1 halve periode door te laten van iedere 100 halve periodes kan je ook 1% van iedere halve periode doorlaten (fase aansnijding). Dit zal weinig inschakelstroom veroorzaken maar zal waarschijnlijk wel prettiger zijn voor het net.
Deze situatie veranderd als je bijvoorbeeld naar 50% gaat, daar is de inschakelstroom maximaal en heeft een periode-regeling een duidelijk voordeel. Ik kan mij voorstellen dat er een ideaal window is voor fase aansnijding en een ideaal window voor periode regeling. Een microcontroller kan hier eenvoudig tussen schakelen.
joopv
Golden Member
Op vrijdag 28 februari 2025 10:41:19 schreef Toverstaf:
[...]Dat begrijp ik niet helemaal, maar het zal aan mijn denkgedachte liggen.
Je weet niet wanneer de energiemeter zijn seconde start of stopt, dit is nergens gesynchroniseerd. Door de pulsen zoveel mogelijk te verdelen in een seconde mag de energiemeter op ieder moment "instappen" zonder dat dit grote afwijkingen geeft, toch?
.
Hmm voer voor wiskundigen..
Teken het even uit. Teken bv een 50% dutycycle blokgolf van 1 Hz. Neem een willekeurig tijdblok van 1 seconde, schuif die over die blokgolf. Het gemiddelde blijft 50%, waar je ook start.
Op vrijdag 28 februari 2025 10:21:58 schreef Harm J Seef:
1. Probleem is dan de limiet van de seconde-definitie van de Watt. De kWh-meter moet de energiestroom per seconde eerst salderen (met elkaar verrekenen) en het resultaat sommeren (op een telwerk bijschrijven).
Een ferraris meter saldeert realtime. Als je daar een spoel of condensator aanhangt draait ie 1/100 seconde vooruit en 1/100 seconde achteruit (Netto staat ie dus stil).
Dat hele idee van dat er per seconde geïntegreerd wordt is gewoon onzin.
2. Bij fase-aansnijding krijgt de triac het flink voor de kiezen,..
Ik denk dat het reuze meevalt. 
..en wordt een stevig portie RFI opgewekt.
Hier een paar scoop beelden: de sinus (wit) is direct voor het netfilter gemeten. Het filter staat tussen de netspanning en de fase aansnij regelaar.
De stroom is gemeten (geel) met een stroomtang op de scoop en laat de aansnijding zien. De stroom is gemeten tussen de regelaar en de belasting. Belasting is 1000W in deze.
Hier is de belasting vol aangestuurd. De regelaar wordt niet warmer dan 35 graden Celsius.
De dynamische perioderegeling is juist bedoeld om dat te voorkomen
Ben ik met je eens, maar ik vraag me af of dat goed gaat werken. Je wilt nul op de meter, heb je al getest of het werkt? Of heb je alleen maar een artikel geschreven en een stukje code gemaakt en niet getest?
EDIT:
Kan je nog een plaatje laten zien zonder netfilter. Dan krijg je pas echt rommel. 
Je test met een load van 1000w. Kan je hetzelfde filter gebruiken voor een 2000w load of moet je een andere nemen?
Op vrijdag 28 februari 2025 16:22:15 schreef Toverstaf:
Je test met een load van 1000w. Kan je hetzelfde filter gebruiken voor een 2000w load of moet je een andere nemen?
Het filter is van Schaffner type FN2060 16A, daar kan dus makkelijk een 2kW verwarminselement aan.
https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwjFuMyK…
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Allereerst dank voor het laten zien wat de noodzaak van een filter is.
Onze boiler is 2000watt, kan iemand bevestigen dat dit net filter dan ook voldoet?
https://www.eoo-bv.nl/netfilters/15185-schaffner-fn2010-10.html
Op vrijdag 28 februari 2025 17:53:12 schreef rudig76:
Onze boiler is 2000watt, kan iemand bevestigen dat dit net filter dan ook voldoet?
https://www.eoo-bv.nl/netfilters/15185-schaffner-fn2010-10.html
In principe kan het, maar persoonlijk zou ik een 16A type nemen.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Kom ik op deze of een 25A variant.
Deze 16A variant is verdacht goedkoop. Hoe kan ik bepalen of ik toch voor de duurdere 25A zou moeten gaan?
https://www.eoo-bv.nl/netfilters/2234-netfilter-kroonsteen.html
Op vrijdag 28 februari 2025 20:08:10 schreef rudig76:
Kom ik op deze of een 25A variant.
Deze 16A variant is verdacht goedkoop. Hoe kan ik bepalen of ik toch voor de duurdere 25A zou moeten gaan?https://www.eoo-bv.nl/netfilters/2234-netfilter-kroonsteen.html
Je moet gewoon voor een schaffner filter gaan.
joopv
Golden Member
Op vrijdag 28 februari 2025 10:53:59 schreef JoWi:
[...]
Een ferraris meter saldeert realtime. Als je daar een spoel of condensator aanhangt draait ie 1/100 seconde vooruit en 1/100 seconde achteruit (Netto staat ie dus stil).
Dat hele idee van dat er per seconde geïntegreerd wordt is gewoon onzin.
Een ferraris heeft geen aparte telwerken voor vooruit en achteruit. Maar stel dat ie dat wel zou hebben, dan heeft die schijf nog altijd een bepaalde massatraagheid. Die kan niet 100, of 50 of 5 keer per seconde van draairichting wisselen. Misschien niet eens 1 keer per seconde.
Hetzelfde geldt voor de P1 poort van een moderne meter. Die geeft maar 1 keer per seconde output. Mijn meter (2017 geplaatst) zelfs maar 1 keer per 10 sec.
Als ik dus een solar/batterij/boiler/huishouden combinatie wil hebben die naar een nul-op-de-meter situatie moet regelen, ben ik dan verplicht om aparte meetspoelen te gebruiken voor realtime energie data?
Dat vind ik moeilijk te geloven. Ik denk dat de P1 data leidend is in de berekening van de facturering. Maar als iemand kan uitleggen dat (en waarom) dat niet zo is dan hoor ik dat graag. Krijgt de netbeheerder andere data dan wat er op de P1 poort zichtbaar is?
Op zaterdag 1 maart 2025 10:47:38 schreef joopv:
Krijgt de netbeheerder andere data dan wat er op de P1 poort zichtbaar is?
Ik denk het niet. Als ik de data vergelijk (van homewizard) met de data die ik op de afrekening krijg, dan klopt dat precies tot op de Watt.
Op zaterdag 1 maart 2025 10:47:38 schreef joopv:
[...]
Een ferraris heeft geen aparte telwerken voor vooruit en achteruit. Maar stel dat ie dat wel zou hebben, dan heeft die schijf nog altijd een bepaalde massatraagheid. Die kan niet 100, of 50 of 5 keer per seconde van draairichting wisselen. Misschien niet eens 1 keer per seconde.
Ik beweer ook niet dat je hem ziet bewegen, maar een ferraris meter is een inductiemotor. Ooit op de HTS eens uit moeten rekenen dat ie inderdaad reëel vermogen meet.
Over die integratie periode: Ik heb hier nog een SSR liggen. Als ik er een 1kW heater aansluit en mijn panelen wekken minder dan 1000 maar meer dan 500 Watt op en ik stuur de SSR aan met een blokgolf van 1Hz (1/2 seconde aan, 1/2 seconde uit). Dan zou de importteller niet veranderen?
Als hij dat wel doet is de integratietijd dus korter dan 1 sec.
MGP
LDmicro user.
Op zaterdag 1 maart 2025 23:00:44 schreef JoWi:
... Als ik er een 1kW heater aansluit en mijn panelen wekken minder dan 1000 maar meer dan 500 Watt op en ik stuur de SSR aan met een blokgolf van 1Hz (1/2 seconde aan, 1/2 seconde uit). Dan zou de importteller niet veranderen?
Dan gaan beide tellers, verbruik en teruggave, omhoog en ik ben het volledig eens met uw vorige opmerking.
Ik heb een tijdje geleden ergens gelezen dat een digitale teller tussen de 20 en 30 samples per halve periode neemt, nieuwere zullen waarschijnlijk sneller zijn, over wat gaat deze discussie dan eigenlijk.
Wat er op dat schermpje staat is een berekening in kWh en niet hoe het werkt, evenzo wat P1 toont, of dat nu per seconde of per 10 sec is.
Ik heb het gevoel dat als je iets maar genoeg beweert dat het als waarheid zal aangenomen worden, het rare is dat ze anderen willen overtuigen om dat te controleren en meten.
joopv
Golden Member
Op zaterdag 1 maart 2025 23:00:44 schreef JoWi:
[...].
Over die integratie periode: Ik heb hier nog een SSR liggen. Als ik er een 1kW heater aansluit en mijn panelen wekken minder dan 1000 maar meer dan 500 Watt op en ik stuur de SSR aan met een blokgolf van 1Hz (1/2 seconde aan, 1/2 seconde uit). Dan zou de importteller niet veranderen?
Als hij dat wel doet is de integratietijd dus korter dan 1 sec.
Kan je dit experiment uitvoeren? Dat zou mooi zijn, kan veel duidelijk maken. Meten is weten.
Het beste lijkt me een onbewolkte tijdspanne met een zonnehoek tov je panelen die 500-1000W oplevert. P1 data loggen. En zo weinig mogelijk andere gebruikers in huis...