maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Da's leuk om te weten. Ik ken semiprofessionele apparaten die gewoon frontjes van echte printplaat gebruiken. Silkscreen als opdruk.
Bij plastic frontjes zou je capacitieve aanraaktoetsen kunnen maken. Moet er wel weer een printplaatje achter.
Op maandag 20 januari 2025 20:39:47 schreef maartenbakker:
Da's leuk om te weten. Ik ken semiprofessionele apparaten die gewoon frontjes van echte printplaat gebruiken. Silkscreen als opdruk.Bij plastic frontjes zou je capacitieve aanraaktoetsen kunnen maken. Moet er wel weer een printplaatje achter.
Zou dat niet werken met een dubbelzijdige print-frontplaat?
Op maandag 20 januari 2025 20:39:47 schreef maartenbakker:
Da's leuk om te weten. Ik ken semiprofessionele apparaten die gewoon frontjes van echte printplaat gebruiken. Silkscreen als opdruk.
Leuk, heb je daar een voorbeeld van? Heb zelf ook nog een projectje dat een net kastje waard is. En ik zie dit als de manier om een net frontje te maken voor iemand zonder ambities op mechanisch vlak (zoals ik). 
Jos heeft ook een beschrijving op de website.
Oa. https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/signstudio-advanced.html
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (46%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zondag 26 januari 2025 11:16:58 schreef PE9SMS:
[...]Leuk, heb je daar een voorbeeld van? Heb zelf ook nog een projectje dat een net kastje waard is. En ik zie dit als de manier om een net frontje te maken voor iemand zonder ambities op mechanisch vlak (zoals ik).
[/url]
Simpel zwart/wit is de Lasercom DX FM tuner die je hier ziet: https://www.youtube.com/watch?v=2BDN63jK7Hg
Wordt veel gebruikt om uitzendingskwaliteit te bewaken, zodoende noem ik die sem-professioneel.
rob040
Golden Member
Op maandag 20 januari 2025 17:42:10 schreef rew:
Dit keer geen domme-fout-verpakt-als-tip. Maar een echte tip:JLCPCB kan tegenwoordig frontpanels maken. Ik wilde vandaag hier gaan vragen hoe ik een frontje met "window" voor een scherm kan maken. Maar ze kunnen gewoon PET inclusief "doorkijkgat voor een scherm" maken.
Voor mijn huidige project ga ik (na chinees nieuwjaar) een PET ding bestellen. Dan kan je knoppen er achter doen en dan sluit het PET de doos af zodat ie hopelijk waterdicht kan blijven.
Maar ook "acrylic" kan. Ik denk dat dan het knopje drukken door het ding heen wat lastiger wordt.
Das inderdaad een mooie tip. Ik kan er op de site van JLCPCB nog niks van terugvinden, of zit dat ergens verstopt als je een PCB gaat bestellen?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die transparante LCD vensters in frontpanelen is altijd lastig om te weten wat je precies krijgt.
Tijdje terug bij meerdere fabrikanten gevraagd of de transparante niet glimmende vensters geschikt waren voor hi-res grafische lcd displays.
Niemand durfde daar antwoord op te geven. ("zou U moeten uittesten"...
)
Als de granulariteit van het matte oppervlak te grof is, krijg je heel vervelende moiré patronen...
nonius
set SCE to AUX.
Niemand durfde daar antwoord op te geven. ("zou U moeten uittesten"...)
Een sample ervan aanvragen? Dan weet men het zeker. Zo heel raar vind ik dat antwoord ('zou u moeten uittesten') niet, alleen de klant kan bepalen wat hij acceptabel vindt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik dacht alles wel gezien te hebben, maar de Chinezen blijven je toch verbazen... 
Ik had een setje van 3 ledkaarsen besteld (China, via Amazon). Die hebben een probleem wat ik niet voor mogelijk hield.
Er moeten 2 AA cellen in, en... die passen niet (houder is zeker een paar mm te kort. (zelfs heel hard erin drukken met beide duimen lukt met geen mogelijkheid)
Hoe krijg je het voor elkaar om een AA houder te maken waar geen AA in past? (ook AAA past niet, houder is dan veel te groot)
Met veel moeite (wrikken met een hele brede schroevendraaier) krijg je ze erin, maar eruit is dan nog lastiger.
Ze mogen retour... 
Bijsluiter was ook wel amusant voor een 10cm lange en 8cm dikke kaars:
"May be harmful if swallowed"... 
Arco
Special Member
Op maandag 10 februari 2025 12:04:24 schreef nonius:
[...]Een sample ervan aanvragen? Dan weet men het zeker. Zo heel raar vind ik dat antwoord ('zou u moeten uittesten') niet, alleen de klant kan bepalen wat hij acceptabel vindt.
Het gaat niet om acceptabel zijn, maar of een grafisch display wel of niet bruikbaar is, da's geen kwestie van persoonlijke smaak.
(moirévorming is nooit acceptabel)
maartenbakker
Golden Member
Toch snap ik wel dat ze het antwoord niet weten. Moiré en aanverwante optische verschijnselen, hangen niet alleen van de exacte korrelgrootte van je matfilter en LCD af maar ook van het patroon van beide. Dat zijn dus als 4 factoren.
Op maandag 10 februari 2025 12:10:19 schreef Arco:
Ik dacht alles wel gezien te hebben, maar de Chinezen blijven je toch verbazen...Ik had een setje van 3 ledkaarsen besteld (China, via Amazon). Die hebben een probleem wat ik niet voor mogelijk hield.
Er moeten 2 AA cellen in, en... die passen niet (houder is zeker een paar mm te kort. (zelfs heel hard erin drukken met beide duimen lukt met geen mogelijkheid)Arco je had er ook chinese AA's bij moeten bestellen.
[Bericht gewijzigd door daandc op (28%)]
nonius
set SCE to AUX.
Bijsluiter was ook wel amusant voor een 10cm lange en 8cm dikke kaars: "May be harmful if swallowed"...
Die waarschuwing zou er niet opstaan als het niet nodig was 
Je moest eens weten wat voor creatieve toepassingen sommige mensen wel niet voor voorwerpen weten te bedenken. En in welke lichaamsopeningen die voorwerpen gestoken worden.....
Mijn broer moest voor z'n studie stage lopen op een spoedafdeling van een ziekenhuis. Wat daar allemaal voorbijkomt.... z'n verhalen waren bron van hilariteit tijdens menig familiediner. Waaronder een man die iets in een, eh, 'lichaamsopening' had gestoken maar het er daarna niet meer uitkreeg. Artsen verwijderden het, bleek een barbie pop te zijn. Patiënt griste de pop uit de arts z'n handen zonder boe of bah te zeggen en liep daarna doodleuk het ziekenhuis uit, alsof er niets gebeurd was....
Een bedankje kon er ook niet meer af.
Dus eigenlijk is de veiligheidswaarschuwing op die kaars nog redelijk conservatief.
Maar on-topic: het is me al langer opgevallen dat ook AA-cellen onderling toch wel verschillende afmetingen hebben. Sommige cellen krijg ik alleen met geweld in m'n portofoon, terwijl andere wel gewoon goed passen. Blijkbaar hebben sommige fabrikanten het fabricageproces niet helemaal onder controle en vallen de afmetingen van de cellen buiten tolerantie.
Arco
Special Member
Arco je had er ook chinese AA's bij moeten bestellen.
Zou dat 't zijn...
(de Action batterijen zijn 'Made in Poland')
Ik heb diverse merken geprobeerd, niet een pastte erin...
Houder is gewoon stom gemaakt. Het minpool veertje is niet zoals gebruikelijk pyramidevormig, maar gewoon recht (als een balpenveertje)
(bij een pyramidevormig veertje vallen de windingen naast elkaar, bij een recht veertje vallen ze op elkaar, dus ver indrukken gaat niet.)
Op maandag 10 februari 2025 22:49:12 schreef Arco:
Houder is gewoon stom gemaakt. Het minpool veertje is niet zoals gebruikelijk pyramidevormig, maar gewoon recht (als een balpenveertje)
(bij een pyramidevormig veertje vallen de windingen naast elkaar, bij een recht veertje vallen ze op elkaar, dus ver indrukken gaat niet.)
Eruitknippen die veertjes. Met een beetje mazzel passen de batterijen precies en is de veerkracht van de behuizing precies voldoende voor een goed contact.
Aha, de afmetingen kloppen dan wel, maar ze waren vergeten dat er nog wat in moest. Net zoiets als het zwembad dat toch niet van olympische afmetingen bleek te zijn, omdat men vergeten was dat het nog betegeld werd.
Arco
Special Member
Op maandag 10 februari 2025 23:17:45 schreef Hensz:
Aha, de afmetingen kloppen dan wel, maar ze waren vergeten dat er nog wat in moest. Net zoiets als het zwembad dat toch niet van olympische afmetingen bleek te zijn, omdat men vergeten was dat het nog betegeld werd.
Zelfs zonder contacten is de houder krap en passen de batterijen met veel moeite, schijnbaar heeft De Chinees zelf niet gekeken of 't past,,, 
jerome
Golden Member
Zo iets krijgt men als de server onder het aquarium een plaats krijgt en er een lek ontstaat. Als men daarbij ook nog een paar weken gaat wachten om iemand te vragen of dit nog herstelbaar is, moet men geen hoge school hebben gelopen voor een antwoord.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als ik iets aan details van de postzegel wil bekijken, dan click ik er op en krijg ik: "The image could not be loaded".
Op dinsdag 4 maart 2025 11:01:00 schreef jerome:
Zo iets krijgt men als de server onder het aquarium een plaats krijgt en er een lek ontstaat. Als men daarbij ook nog een paar weken gaat wachten om iemand te vragen of dit nog herstelbaar is, moet men geen hoge school hebben gelopen voor een antwoord.
Servers zijn per definitie niet geschikt voor waterkoeling 
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Fred101 krijgt het werkend, als je ‘m genoeg betaald en van de juiste materialen voorziet

Ik heb me tot nog toe beperkt tot een laptop die een slok koffie had gekregen van zijn eigenaar.
En soort van ontopic: uitgezocht of kraanwater goed genoeg is om printen mee schoon te maken (omdat hier zo vaak om demiwater geroepen wordt). Mijn conclusie is dat Leids kraanwater na opdrogen* geen geleidend residue achterlaat (als je apparatuur op minder dan pakweg 100 V werkt, ik heb tot 300 V getest). (Link naar blogpost)
(Maar de hele rand van die print is aangetast! Is het een zoutwater-aquarium?)
EDIT:
* De print moet dus droog zijn voordat er spanning op gezet wordt. Tijdens het schoonmaken staat er gèèn spanning op!
jerome
Golden Member
Is ondertussen afgevoerd. Geen zout water, maar heeft veel te lang onder spanning gestaan, niettegenstaande het al niet meer werkte. Een telefoon die in het water valt is best te redden als men daar vlug bij is. Had hier ook gekunt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zoiets ook eens gehad bij een toegangscontrole systeem. er was een hoofdwaterleiding gesprongen hoger in het pand, het water liep door de beton kanaalplaten overal uit het plafond. de PoE switch kon daar niet tegen, rond de 50V op die pcb, daar fikten de printsporen van weg.