Hallo forumlezers,

Ik weet niet of er hier iemand te vinden is die bekend is met een testbeeld generator zoals deze dinosaurus van PHILIPS de PM5544 die het samen doet met een PM5532 sync generator en PM5545 colour encoder, bijna 40(!) printplaten elektronica bij elkaar en uitsluitend het bekende testbeeld uit tijden van weleer genereerd (eerste foto) waarvan toevallig het centre cross op foto staat uitgeschakeld maar dat terzijde.

Er is echter wat mis met het testbeeld (tweede foto) en dat is te zien bij het rode pijltje B rechts van het testbeeld wat een half blokje te vroeg eindigt, de inhoud van de cirkel klopt.

Potmeter R-11 (start circle right) op board U4 bijregelen heeft iets maar weinig effect jammer genoeg. PC boardplan (laatste foto) R-11 links bij rode pijltje op board U4 waarvan schema foto 3.

Vierde foto schema van circle memoryboard. Alle condensatoren en weerstanden meten OK, ook potmeters in orde, Ik begrijp dat niemand de fout aan kan wijzen maar een vermoeden heeft waar het mis kan gaan.

Dank en vriendelijke groet,
Hans van Kampen

volgens mij is de cirkel niet rond bij het pijltje a .
als je het blokjes patroon erom heen bekijkt.

Ter info, het testbeeld zou er zo moeten uitzien :

De cirkel aan de linkerzijde is wel OK, is wat vertekening op de tabletfoto. Rechts is het fout want eindigd niet halverwege het blokje.

Ik zal de 15mHz klok eens controleren, dank voor tip.

Inderdaad is dat het juiste plaatje van het testbeeld, vergelijk dat maar met de mijne, let niet op het ontbrekende centre cross want die stond per ongeluk uitgeschakeld, mijn rechterzijde is niet OK.

Heb je dit apparaat zo gekregen? Of is ie dit verschijnsel zomaar opeens gaan vertonen?

Mijn gevoel zegt dat er iets fout gaat op digitaal nivo. Een eprom is stuk of fout gekopieerd, een counter die een dotclock mist, oid.

Afgaande op deze beschrijving https://frank.pocnet.net/other/sos/Philips_PM5544_PM3400_Publication.p… (pagina 3 & 4) lijkt het er inderdaad op dat er iets fout gaat met het read-only memory waar de cirkel in is opgeslagen.

Is circle memory IC20 in Unit 2 van het type MM5213 (Masked PROM) of een ander ouder type geheugen of een nieuwer type bijv. EPROM?
Bij een MM5213 verwacht ik dat de inhoud correct zal zijn maar bij oudere type geheugen of bij een EPROM kan het zijn dat kan de inhoud door ouderdom misschien niet meer juist is waardoor de rechterzijde van de cirkel niet meer klopt.

Een andere oorzaak kan zijn dat de downcounter D-FF's (IC10 t/m IC13 in Unit 2) hun werk niet meer correct doen en te vroeg op nul uitkomen waardoor de cirkel aan de rechterzijde te kort is.

Op donderdag 3 april 2025 09:25:31 schreef joopv:
Heb je dit apparaat zo gekregen? Of is ie dit verschijnsel zomaar opeens gaan vertonen?

Mijn gevoel zegt dat er iets fout gaat op digitaal nivo. Een eprom is stuk of fout gekopieerd, een counter die een dotclock mist, oid.

Ik heb het apparaat van iemand gekocht die wist dat het OK is. Na een jaar heb ik het met behulp aan gesloten want er moeten nogal wat verbindingen worden gemaakt en zag een prachtig testbeeld naar ik later ontdekte dat er aan de rechterzijde van de circel iets niet OK was, te vroeg eindigt.

Wat opviel was dat een E-prom niet was afgeplakt wat ik meteen heb gedaan, wellicht zit daar inderdaad de fout al.

Ik heb het apparaat van iemand gekocht die wist dat het OK is. Na een jaar heb ik het met behulp aan gesloten want er moeten nogal wat verbindingen worden gemaakt en zag een prachtig testbeeld naar ik later ontdekte dat er aan de rechterzijde van de circel iets niet OK was, te vroeg eindigt.

Wat opviel was dat een E-prom niet was afgeplakt wat ik meteen heb gedaan, wellicht zit daar inderdaad de fout al.

Op donderdag 3 april 2025 10:23:26 schreef Patrick de Zeester:
Afgaande op deze beschrijving https://frank.pocnet.net/other/sos/Philips_PM5544_PM3400_Publication.p… (pagina 3 & 4) lijkt het er inderdaad op dat er iets fout gaat met het read-only memory waar de cirkel in is opgeslagen.

Dank voor de documentatie, ik zal het eens nalezen.

Op donderdag 3 april 2025 12:36:24 schreef Bobosje:
Is circle memory IC20 in Unit 2 van het type MM5213 (Masked PROM) of een ander ouder type geheugen of een nieuwer type bijv. EPROM?
Bij een MM5213 verwacht ik dat de inhoud correct zal zijn maar bij oudere type geheugen of bij een EPROM kan het zijn dat kan de inhoud door ouderdom misschien niet meer juist is waardoor de rechterzijde van de cirkel niet meer klopt.

Een andere oorzaak kan zijn dat de downcounter D-FF's (IC10 t/m IC13 in Unit 2) hun werk niet meer correct doen en te vroeg op nul uitkomen waardoor de cirkel aan de rechterzijde te kort is.

Ik heb even een foto gemaakt van de E-prom. Let wel, foto nog voor ik er meteen een plakker op deed want daar schrok ik van. Altijd E-prom afplakken tegen UV licht.

De kast waar de EPROM in zit is die lichtdicht of kan/kon er op een andere manier licht bij de EPROM komen gedurende lange tijd?

De EPROM kan de oorzaak zijn maar het hoeft niet. Ook de genoemde downcounter kan evt. niet meer juist functioneren en te vroeg eindigen.

Een AM1702A is wel trager als een MM5213, maar of dat veel uitmaakt betwijfel ik...

mm5213.pdf

am1702a.pdf

De EPROM bevat maar 256 bytes (256 8-bits getallen) die zou je kunnen uitlezen en kunnen controleren of ze een symmetrische cirkel vormen.
Moet niet al te moeilijk zijn om die getallen te herleiden tot een cirkel.

Staat er niet een halve cirkel in de EPROM bij dit model? Dan kan het niet aan de chip zelf of de inhoud liggen.

Op donderdag 3 april 2025 17:18:21 schreef Bobosje:
De kast waar de EPROM in zit is die lichtdicht of kan/kon er op een andere manier licht bij de EPROM komen gedurende lange tijd?

De EPROM kan de oorzaak zijn maar het hoeft niet. Ook de genoemde downcounter kan evt. niet meer juist functioneren en te vroeg eindigen.

Goede vraag, er zat geen dichte kast om de PM5544, was een open chassis en zoals eerder vermeld (nu inmiddels wel) zat er niets op het venstertje van de E-prom.

Op donderdag 3 april 2025 17:18:21 schreef Bobosje:

Er zat geen licht dichte kast omheen en er kon licht bij de Eprom komen die ook niet was afgeplakt, nu wel inmiddels.

Op donderdag 3 april 2025 18:51:07 schreef Arco:
Hier staat veel info over de PM5544: https://drive.google.com/drive/folders/1w3MYZdgU-xCFL4EsiJMpudAlwnjuC6…

Dank je wel Arco, ik zal het downloaden.

Ik moet even wennen aan de werking van dit forum, krijg antwoorden niet bij de juiste persoon maar komt steeds helemaal onderin.

Op donderdag 3 april 2025 18:33:46 schreef Bobosje:
De EPROM bevat maar 256 bytes (256 8-bits getallen) die zou je kunnen uitlezen en kunnen controleren of ze een symmetrische cirkel vormen.
Moet niet al te moeilijk zijn om die getallen te herleiden tot een cirkel.

Dat zou ik iemand moeten laten doen. Dat uitlezen tenminste, getallen herleiden tot een cirkel zal geen probleem zijn maar ik weet niet hoe je die Eprom uit moet lezen.

Op donderdag 3 april 2025 19:53:08 schreef maartenbakker:
Staat er niet een halve cirkel in de EPROM bij dit model? Dan kan het niet aan de chip zelf of de inhoud liggen.

De EPROM bevat getallen voor de twee down-counters voor de kwadranten I en II van de cirkel.
Voor de kwadranten III en IV worden de getallen gespiegeld uitgelezen van resp. kwadranten II en I.
Foutieve getallen in kwadrant I komen dan ook gespiegeld in kwadrant IV terecht.