Ah duidelijk, dan kom je met mijn redenering alsnog niet verder.

Op donderdag 3 april 2025 22:09:28 schreef CRTHans:
Dat zou ik iemand moeten laten doen. Dat uitlezen tenminste, getallen herleiden tot een cirkel zal geen probleem zijn maar ik weet niet hoe je die Eprom uit moet lezen.

Ik weet niet hoe handig je bent met electronica en met breadboarding maar in principe zou je deze EPROM met de hand kunnen uitlezen d.m.v. een 8 voudige dip-switch (met pull-ups) op de adresbus en 8 ledjes (met serie weerstanden) op de databus van de EPROM (en nog wat rand aansluitingen, CS en de benodige voeding van de EPROM).
Het zijn 256 adressen die je dan moet aflopen en de status van de ledjes (aan of uit) moet noteren bij de stand van de dip-switches, duurt even maar is te doen denk ik.

Misschien een open deur:

Als iemand een GOEDE (beschreven ) EPROM heeft , kan ik die uitlezen en dupliceren op een maagdelijke EPROM dmv een "Willem" programmer print (ooit bij ALI gekocht) en een WIN XP PC , met DB25 connector op de LPT poort.
https://pd3wdk.nl/de-willem-programmer/
https://www.cpcwiki.eu/index.php/Willem_Programmer

Ik heb al verschillende mensen geholpen om hun 27C128 en 27C256 Motormanagement EPROMS van de Weber _ Marelli P7 en P8 ECU te kopieren .

De P7 en P8 Werd midden tachtiger jaren, gebruikt in de Ferrari F40, (2 ECU's) maar ook in de Ducati 851 en Moto Guzzi Daytona 1000 en de Ford Cosworth.
Dit in een tijd dat een BMW R100RS motor nog contactpunten had!

Als een eprom aangetast is door langdurige lichtinval, dan is (in mijn ervaring) de output ook onstabiel en varieert met omgevingslicht, temperatuur, de nabijheid van iets als je vinger (capaciteit) enz. Dat lijkt hier niet het geval te zijn.

Kijk eens wat er gebeurt als je wat met een haarfohn rondblaast in het apparaat?
Heb je alle ic's op sockets al eens "reseated"?

Het kan ook nog zijn, zoals ik eerder aangaf, dat de down-counter D-FF's voor kwadrant I (en IV) van de cirkel niet meer correct werken en te vroegtijdig door de nul heen gaan waardoor de rechterzijde van de cirkel te kort is.

Het kan zeker geen kwaad (en verdient aanbeveling) om de inhoud van de EPROM uit te lezen en te controleren of de getallen inderdaad nog juist zijn na de langdurige blootstelling aan lichtinval door het EPROM venster, er kunnen toch bits zijn omgevallen / gewist.

Op donderdag 3 april 2025 22:49:54 schreef Bobosje:
[...]

De EPROM bevat getallen voor de twee down-counters voor de kwadranten I en II van de cirkel.
Voor de kwadranten III en IV worden de getallen gespiegeld uitgelezen van resp. kwadranten II en I.
Foutieve getallen in kwadrant I komen dan ook gespiegeld in kwadrant IV terecht.

Aangezien de linker helft van de cirkel helemaal correct is en de rechter helf geinverteerd wordt opgebouwd zou je inderdaad kunnen denken aan hetgeen je eerder schreef.

Quote Een andere oorzaak kan zijn dat de downcounter D-FF's (IC10 t/m IC13 in Unit 2) hun werk niet meer correct doen en te vroeg op nul uitkomen waardoor de cirkel aan de rechterzijde te kort is.

Maar goed, al met al werk aan de winkel. Ik kom hier op terug als de zaak in orde is en waar de fout zat. Dank allen voor de tips en het meedenken.

Het lijkt erop dat de cirkel wel helemaal gelezen wordt, maar alleen niet met de juiste timing gerenderd wordt.

De timing komt uit de EPROM, de (timing) getallen uit de EPROM worden per lijn geladen in de down-counter voor kwadrant I (en IV) en die per lijn aftelt tot de rechter rand van de cirkel waarna er een puls volgt voor de rest van het circuit in de PM5544. Die aftelling eindigd schijnbaar te vroegtijdig (de puls komt te vroeg) waardoor de cirkel aan de rechterzijde niet klopt (te kort is).

Potmeter R-11 bijregelen op board U4 heeft zeer weinig effect zoals de beelden van de monitor laten zien, ik had veel meer verwacht. Potmeter op minimaal en van de cirkel is er meer af, potmeter R-11 op maximaal en er komt ietsje bij zoals 2e monitorbeeld laat zien.

U vermeldt niet of het effect van bijregelen van R11 beduidend minder is dan het effect van bijregelen met R8 (voor de linkerhelft van het beeld). Is dit zo?

Is condensator C6 gecontroleerd op lekkage? Zitten IC10 en IC9 in IC-voetjes, zodat ze omgewisseld zouden kunnen woren om te kijken of het probleem zich mee verplaatst? Indien geen IC-voeten, dan zou ik overwegen de IC's te demonteren en in IC-voeten te zetten. Indien verwisselen van IC9 en IC10 ertoe leidt dat het probleem zich naar de linkerhelft verplaatst, dan zit het probleem in IC10.

Hetzelfde geldt voor C7: lekkage? IC6 in een IC-voet? Dan tijdelijk vervangen door een ander exemplaar.

Heeft het (tijdelijk) bijplaatsen van, zeg, 10pF over C6 tot gevolg dat de cirkel behoorlijk vervormt? In de juiste richting, of in foute richting? Of vervang gewoon C6 eens door een ander exemplaar van 100pF (of evt. 82pF); ik weet dat u zegt dat u de condensator heeft doorgemeten, maar ik vraag me af of hoe/waarmee u dit gemeten heeft. En ook op lek, of verloop in capaciteit in functie van de voorspanning die erop staat? Wat voor soort condensator is het, een keramische? NP0?

Waar staat 'O.S.' voor in dit schema? Hebben deze pulsen de correcte waarde (1.8us-1.15us)? Zo niet, dan zit het probleem toch in deze hoek (IC10 en omgeving).

Zijn de waardes van O.S. 1.6us-1.0us, van IC9, wel correct?

Tenslotte, wat foto's van het relevante deel van de printplaat kunnen iemand hier mogelijk op een idee brengen welke componenten eens aan een nader onderzoek te onderwerpen.

Potmeter op minimaal en van de cirkel is er meer af, potmeter R-11 op maximaal en er komt ietsje bij zoals 2e monitorbeeld laat zien.

Het lijkt er dan wel op dat er goede info uit de eeprom's komt.

Het lijkt mij ook dat als er UV licht in zo eeprom kan komen dat er meer zo niet alles gewist moet zijn.

Inderdaad ongebruikelijk dat er geen afdekstickertje op de EPROM zit; kan me niet voorstellen dat Philips dat er vroeger niet opgeplakt zou hebben, dat zou wel zeer onverantwoordelijk zijn geweest. Dus mogelijk heeft een vorige eigenaar het stickertje eraf gepeuterd, óf het is er af gevallen (kleeflaag uitgedroogd). In dat geval zou ik wel lijmresten verwachten op het EPROM, die ik ook niet zie.

Denk dat ik hier ettelijke honderden (mogelijk meer dan duizend) gesloopte EPROMs in de rommelbakjes heb liggen, alle met het originele afdekstickertje. De enige zonder sticker zijn degene waarbij ik het er zelf afgepeuterd heb.....

Het feit dat hij mogelijk lang zonder heeft gewerkt zou mij ertoe nopen om zo snel mogelijk de data van de EPROM uit te lezen en veilig te stellen voor de toekomst. (evt. ook voor andere bezitters van een zelfde apparaat). Omdat het om zo weinig bytes gaat (256) zou ik het ook eventjes uitprinten en de print-out in een zip-lock zakje doen en binnenin het apparaat bevestigen. Daar gaat in de toekomst iemand mogelijk nog blij mee zijn.

Wil de EPROM hier met alle plezier uitlezen, maar OP zit nogal een eindje uit de buurt. En aan de post zou ik een dergelijke EPROM (nu z'n gewicht in goud waard) zeker niet toevertrouwen. Maar vast wel een CO lid in de buurt van Voorhout die nog een EPROM-programmer heeft (moet mogelijk wel eerst eventjes het stof van afgeblazen worden ;) ).

Op vrijdag 4 april 2025 17:56:27 schreef nonius:
U vermeldt niet of het effect van bijregelen van R11 beduidend minder is dan het effect van bijregelen met R8 (voor de linkerhelft van het beeld). Is dit zo?

Dat ga ik dit weekeinde eens proberen, heb ik niet gedaan en kom er zeker op terug.

Is condensator C6 gecontroleerd op lekkage?

C6 is een ceramisch buistype, kunnen die ook lek zijn? zal eens nameten.

Zitten IC10 en IC9 in IC-voetjes, zodat ze omgewisseld zouden kunnen woren om te kijken of het probleem zich mee verplaatst?

Er zit niet een IC op een voetje, allemaal direct op de print gesoldeerd

Indien geen IC-voeten, dan zou ik overwegen de IC's te demonteren en in IC-voeten te zetten. Indien verwisselen van IC9 en IC10 ertoe leidt dat het probleem zich naar de linkerhelft verplaatst, dan zit het probleem in IC10.

Dat zou ik inderdaad kunnen doen, goede tip.

Hetzelfde geldt voor C7: lekkage?

Een ceramisch schijftype van 220pF, zal ik nameten.

IC6 in een IC-voet? Dan tijdelijk vervangen door een ander exemplaar.

Nee, niet in een voet, direct op print.

Heeft het (tijdelijk) bijplaatsen van, zeg, 10pF over C6 tot gevolg dat de cirkel behoorlijk vervormt? In de juiste richting, of in foute richting? Of vervang gewoon C6 eens door een ander exemplaar van 100pF (of evt. 82pF)

Het is een ceramisch buistype.

Ik weet dat u zegt dat u de condensator heeft doorgemeten, maar ik vraag me af of hoe/waarmee u dit gemeten heeft. En ook op lek, of verloop in capaciteit in functie van de voorspanning die erop staat? Wat voor soort condensator is het, een keramische? NP0?

Ik heb de ceramische buiscondensatoren niet kunnen meten. Valt buiten het berijk van mijn AtlasESR+ meter, alleen de Electrolyten die weliswaar in het circuit OK lijken te zijn.

Waar staat 'O.S.' voor in dit schema? Hebben deze pulsen de correcte waarde (1.8us-1.15us)? Zo niet, dan zit het probleem toch in deze hoek (IC10 en omgeving).

Geen idee waar O.S. voor staat en zal pulsen op een scope moeten bekijken.

Zijn de waardes van O.S. 1.6us-1.0us, van IC9, wel correct?

Zal ik ook moeten meten na toch eerst een extender board zien te maken want in bedrijf kom je met de meetpennen nergens bij, anders draadjes tijdelijk aan solderen.

Tenslotte, wat foto's van het relevante deel van de printplaat kunnen iemand hier mogelijk op een idee brengen welke componenten eens aan een nader onderzoek te onderwerpen.

Zal ik plaatsen, wordt vervolgd. Hartelijk dank voor de inbreng punten waar op te letten, voorlopig werk aan de winkel.

Op vrijdag 4 april 2025 19:08:35 schreef nonius:
Inderdaad ongebruikelijk dat er geen afdekstickertje op de EPROM zit; kan me niet voorstellen dat Philips dat er vroeger niet opgeplakt zou hebben, dat zou wel zeer onverantwoordelijk zijn geweest. Dus mogelijk heeft een vorige eigenaar het stickertje eraf gepeuterd, óf het is er af gevallen (kleeflaag uitgedroogd). In dat geval zou ik wel lijmresten verwachten op het EPROM, die ik ook niet zie.

Inderdaad heel vreemd geen plakker er op toen ik de zaak nader bekeek en heb het er na maken foto er meteen een stukje zwart isolatieband op geplakt en je hebt gelijk, geen lijmresten te zien.

Denk dat ik hier ettelijke honderden (mogelijk meer dan duizend) gesloopte EPROMs in de rommelbakjes heb liggen, alle met het originele afdekstickertje. De enige zonder sticker zijn degene waarbij ik het er zelf afgepeuterd heb.....

Het feit dat hij mogelijk lang zonder heeft gewerkt zou mij ertoe nopen om zo snel mogelijk de data van de EPROM uit te lezen en veilig te stellen voor de toekomst. (evt. ook voor andere bezitters van een zelfde apparaat). Omdat het om zo weinig bytes gaat (256) zou ik het ook eventjes uitprinten en de print-out in een zip-lock zakje doen en binnenin het apparaat bevestigen. Daar gaat in de toekomst iemand mogelijk nog blij mee zijn.

Ja, die mogelijkheid heb ik helaas niet, zal iemand moeten vinden waarvoor ik wel meer dan een uur rijden voor over zal hebben om het veilig buiten de post om te kunnen brengen en later weer ophalen.

Wil de EPROM hier met alle plezier uitlezen, maar OP zit nogal een eindje uit de buurt. En aan de post zou ik een dergelijke EPROM (nu z'n gewicht in goud waard) zeker niet toevertrouwen. Maar vast wel een CO lid in de buurt van Voorhout die nog een EPROM-programmer heeft (moet mogelijk wel eerst eventjes het stof van afgeblazen worden ;) ).

Ik neem je aanbod graag aan, dan maar een eind rijden om zekerheid te krijgen dat de Eprom OK is.

Ik neem je aanbod graag aan, dan maar een eind rijden om zekerheid te krijgen dat de Eprom OK is.

Ok, heb net het stof even van de ouwe trouwe Toshiba MS-DOS laptop afgeblazen en de EPROM-software opgestart. De programmer die ik heb is de ART EPP-1F (via RS232).

In de EPROM-database in de software kom ik uw EPROM (AM1702a) echter niet tegen, noch de MM5213. Van AMD kan ik de volgende EPROMs in elk geval uitlezen & programmeren:

Ook de MM5213 (National Semiconductor) kom ik niet tegen:

Heb ook de lijst van alle andere fabrikanten doorgesnuffeld om te zien of ik daar een vergelijkbaar (256x8 bit) EPROM tussen zag, maar niets gevonden. Volgens mij is het kleinste type dat ik kan uitlezen/programmeren 2k*8 bit:

Sta er een beetje verbaasd over, de EPROMs die ik in het verleden heb geprogrammeerd waren allemaal vrij klein (2716, 2732), maar niet zo klein als de uwe (256*8)

Dus bij deze m'n excuses dat ik u met een dode mus heb blijgemaakt.... Hopelijk is er iemand anders op het forum die u wel uit de brand kan helpen!

[Edit: vond hier in één van de lades nog een AM1702 (datumcode 8348) en krijg hem inderdaad niet uitgelezen.]

De vraag van nonius ''Tenslotte, wat foto's van het relevante deel van de printplaat kunnen iemand hier mogelijk op een idee brengen welke componenten eens aan een nader onderzoek te onderwerpen.

Heb ik hier een foto van het circle memoryboard waar de Eprom op zit overigens het enige IC MET voet zag ik. Ook een foto van het vertical divider board waar regelaar R 11 start circle right op zit.

LET OP! Foto Eprom nog zonder plakkert.

Desgewenst kan ik ook even de schema's inscannen voor de meedenkers waar nog meer op te letten naast de punten die ik hier al heb verzameld zodat ik komende dagen ermee aan de slag kan.

Mijn dank is groot nonius voor uwe inspanningen. Ik heb voorlopig werk genoeg en heb wellicht de mogelijkheid met iemand de Eprom uit te wisselen die ook een PM5544 heeft staan, hopelijk met Eprom en niet de oudere met ringkern geheugen, dat weet ik nog niet.

Vriendelijke groet,
Hans

[kortsluiting tussen de oren, verwijderd]

Overigens, die 1702 blijkt nog een gevalletje apart te zijn om te programmeren; daar is o.a. 47V voor nodig. Was blijkbaar de allereerste commerciële EPROM.

Graag gedaan. En bij het zoeken naar de EPROM-programmer vond ik zojuist ook nog een Megger waarvan ik niet eens wist dat ik hem had; Edgecumbe Peebles Metrohm. Nu bezig om hem weer in orde te maken voor regulier gebruik.

die ook een PM5544 heeft staan, hopelijk met Eprom en niet de oudere met ringkern geheugen

:) Tsja, en terwijl we hier een beetje lacherig doen over EPROMs van 256*8 bit verliest een mens soms wel eens uit het oog dat het destijds de opvolger was voor ringkerngeheugen, en in die zin een hele grote stap voorwaarts in afmetingen, gemak en herprogrammeerbaarheid.

Of het ook een stap voorwaarts was in de zin van betrouwbaarheid weet ik niet, het ringkerngeheugen zelf lijkt me erg betrouwbaar (hoewel mechanisch kwetsbaar).

Op vrijdag 4 april 2025 17:40:42 schreef CRTHans:
Potmeter R-11 bijregelen op board U4 heeft zeer weinig effect zoals de beelden van de monitor laten zien, ik had veel meer verwacht. Potmeter op minimaal en van de cirkel is er meer af, potmeter R-11 op maximaal en er komt ietsje bij zoals 2e monitorbeeld laat zien.

Klopt het dat de cirkel aan de rechterzijde er afgeplat uitziet t.o.v. de mooie ronding aan de linker zijde?

Potmeters R8 en R11 dienen alleen voor het vastleggen van de horizontale start positie voor het starten van het uitlezen van de EPROM getallen en het laden van de down-counters.
Potmeter R8 legt het start moment vast voor de kwadranten II en III en potmeter R11 legt het start moment vast voor de kwadranten I en IV.

Als de rechterzijde er afgeplat uitziet dan kan dat alleen maar komen door een foutieve EPROM of down-counter waardoor de timing van de puls die de rechterrand van de cirkel vastlegt te kort is, de puls wordt te vroegtijdig gegenereerd.

De EPROM bevat cirkel timing getallen voor de kwadranten II en III (niet voor I en II zoals ik eerder zei). De spiegeling van kwadrant II naar kwadrant I en van III naar IV gebeurd bij het laden van de twee down-counters waarbij met hetzelfde timing getal een down-counter bitsgewijs wordt gepreset en de andere down-counter bitgewijs wordt gecleared met de bits van het timing getal uit de EPROM.

Er zit ook een spiegeling tussen de kwadranten II en III (en dus ook tussen I en IV) maar dat heeft te maken met de interlacing van de cirkel voor het even en oneven video frame.

Een fout in de EPROM vervalt hiermee, de linkerzijde van de cirkel is immers goed.

Blijft over dat de downcounter (IC10 t/m IC13) voor de rechterzijde van de cirkel het niet goed doet.

Op vrijdag 4 april 2025 22:27:59 schreef nonius:
Tsja, en terwijl we hier een beetje lacherig doen over EPROMs van 256*8 bit verliest een mens soms wel eens uit het oog dat het destijds de opvolger was voor ringkerngeheugen,
en in die zin een hele grote stap voorwaarts in afmetingen, gemak en herprogrammeerbaarheid.

Zelfs de eerste computergestuurde PRX telefooncentrales van Philips waren nog met ringkerngeheugen. (ter grootte van een schoenendoos)
En moesten geprogrammeerd worden met een ponsband! (Dan zijn we toch in relatief korte tijd een flink eind vooruit gegaan... :) )

Blijft over dat de downcounter (IC10 t/m IC13) voor de rechterzijde van de cirkel het niet goed doet.

Dan is het waarschijnlijk één van de lagere, minder-significante bits, aan de beperkte vervorming te zien?

Waarschijnlijk.

Kan TS eens een grote scherpe foto van het hele testbeeld nemen met de optische as van de camara lens loodrecht en midden op het beeldscherm (om zo min mogelijk foto distortie te hebben) en hier posten?

Ik heb hier een foto met lensje van de tablet recht voor het centrum van het beeldscherm. Ik heb het idee dat de verticale lineariteit van het beeld ook niet 100% is maar dat zit dan in de monitor maar dat terzijde.