SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op dinsdag 4 maart 2025 22:56:13 schreef Lucky Luke:
Mijn conclusie is dat Leids kraanwater na opdrogen geen geleidend residue achterlaat (als je apparatuur op minder dan pakweg 100 V werkt, ik heb tot 300 V getest).
Ja en nee; als het spanningsloos was op het moment dat het nat werd, valt het vaak wel mee.
Een tijdje terug liep het accupakket van de duik lamp van een vriend van me vol met zoet water, die hebben we vrij snel open gemaakt en droog geblazen met droge lucht, maar de elektronica was helemaal gecorrodeerd door de elektrolyse.
Als het was spanningsloos was, heb je nog het probleem dat je mogelijk hygroscopische zouten op je board krijgt, waardoor je toch weer vocht krijgt als het board in een omgeving komt met een hogere luchtvochtigheid. Ik denk dat in de meeste gevallen wel mee zal vallen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op woensdag 5 maart 2025 11:24:26 schreef SparkyGSX:
[...]
Ja en nee; als het spanningsloos was op het moment dat het nat werd, valt het vaak wel mee.
Ja, inderdaad, spanningsloos. Om achteraf mee schoon te maken na bv een gelekte batterij of een koffie-in-laptop incident.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lekker als het solderen zo mooi uitpakt:
En het werkt!
De bedoeling was om zowel top-contacts als bottom-contacts connectors te kopen. Toen ik aan het bestellen was kon ik van 1 connector niet vinden of ie top of bottom was. Blijkt ook bottom te zijn. Ik heb nu ook wat "opposite side" flatcables besteld (nou ja, op de "te bestellen" lijst gezet).
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ja, als die sot 200 micron verschoven zou hebben gezeten, dan had het gewoon pertinent NIET gepast.
De module aan de FPC is een barcode lezer. Die heeft dus een "Beep!" output waar ik met de mosfet zo'n signaalgever op kan doen. Nu nog niet aangesloten. Het ledje doet ook blip! als ie iets ziet.
In de uiteindelijke opstelling waar ik nu mee bezig ben kan de gebruiker de BEEP! toch niet horen, dus de mosfet er niet op is niet zo'n probleem. Maar "voor de test" voor evt andere toepassingen later, handig dat ie er op zit.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tsja, connectors en spanningsregelaars staan in de top 5 blunders van layouts. Altijd checken en nog een keer en nog een keer.
rew
Ik had de module nog niet toen ik het printje ging maken. Dus wat noemen ze pin 1 van de connector was bekend dat dat een issue zou zijn. Ik heb overwogen twee pinouts voor de connector op de print te doen, maar besloten dat een top-contact connector ook zou moeten gaan. Maar bij het bestellen kon ik die dus niet duidelijk vinden.
Op vrijdag 4 april 2025 09:12:56 schreef bjokal:
Blijkbaar heeft everlight LEDs waarbij de afgeplatte kant NIET de kathode aangeeft[bijlage]
Dacht eerst aan een productiefout, maar het komt gewoon overeen met de datasheet.
[bijlage]
zo heb ik nog ergere gehad.
platte kant, langere been EN intern dat ze fout waren. vermoedelijk de DIE ondersteboven erin.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op vrijdag 4 april 2025 09:12:56 schreef bjokal:
Blijkbaar heeft everlight LEDs waarbij de afgeplatte kant NIET de kathode aangeeft[bijlage]
Dacht eerst aan een productiefout, maar het komt gewoon overeen met de datasheet.
[bijlage]
Zit de platte kant niet bij 1 poot maar midden ertussen? 
De foto komt wat Escher-achtig op mij over omdat ik de platte kant bij een poot verwacht. De ‘inkepingen’ in de pootjes lijken dan niet op dezelfde hoogte te zitten. Ik denk dat dat optisch bedrog is? (Dek het klemmetje eens af met je hand als je die foto bekijkt, dan zie je denk ik wat ik bedoel: dan lijkt het of de pootjes naast elkaar op de foto staan ipv dat de rechter iets ‘dichterbij’ is).
Op vrijdag 4 april 2025 10:25:01 schreef Lucky Luke:
[...]
Zit de platte kant niet bij 1 poot maar midden ertussen?
Die zit inderdaad tussen de poten in.
De ‘inkepingen’ in de pootjes lijken dan niet op dezelfde hoogte te zitten. Ik denk dat dat optisch bedrog is?
De foto is onder ongeveer 45 graden genomen, die inkepingen zitten op dezelfde hoogte.
Lucky Luke
Ik vind dat deze tip van Sine uit SYP eigenlijk ook wel hier mag:
Op maandag 31 maart 2025 21:31:07 schreef Sine:
Tipje van flipje. De "bullet" connectors uit de auto wereld passen prima op zo'n stekker pen.
Want ik vind het een aardig trucje en dit is meer de plek om er over door te discussiëren dan dat SYP dat is.
Ik heb het ook eens geprobeerd:
Er zijn 2 maten stekkerpennen voor eurostekkers, blijkbaar... 1 van mijn netadapters heeft dikke pinnen, de andere dunne.
Misschien dat op de 'dikke' stekkerpen een blauwe bulletconnector past, die heb ik niet los liggen (Zitten aan het bed van mijn Leapfrog Creatr printer)
En op een 'merikaanse stekker, met gaatjes, past een oogje (m3). Maar niet alle 'merikaanse stekkers hebben die gaatjes. En het is ook niet zo mooi geïsoleerd als met zo'n ronde connector. Er past helaas geen spade/faston overheen...
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
In een UK stekker past ook prima een platte euro stekker.
Je hebt wel een balpoint nodig om het (vierkante) aardlipje/beveiligings-nokje in de WCD even in te drukken.
Werkt prima als je in een hotel zit en er net geen europeese WCD is om effe je telefoon of laptop op te laden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een 10mm2 kroonsteen werkt ook prima. of bij sommige adapters kun je de "stekker" verwisselen, draadjes direct op de contacten solderen. is het geheel nog compacter..
Op zondag 4 mei 2025 13:57:31 schreef Lucky Luke:
Er zijn 2 maten stekkerpennen voor eurostekkers, blijkbaar... 1 van mijn netadapters heeft dikke pinnen, de andere dunne.
Als het goed is zijn die 4mm, een dikkere variant bestaat, maar dat is geen euro stekker.
Misschien dat op de 'dikke' stekkerpen een blauwe bulletconnector past, die heb ik niet los liggen (Zitten aan het bed van mijn Leapfrog Creatr printer)
Volgens mij is de "bullet" dezelfde maat, enkel bedoeld voor een dikkere diameter ader.
Op zondag 4 mei 2025 17:59:27 schreef testman:
een 10mm2 kroonsteen werkt ook prima. of bij sommige adapters kun je de "stekker" verwisselen, draadjes direct op de contacten solderen. is het geheel nog compacter..
De kroonsteen is *nogal* lompe harry, maar het werkt ...
Solderen is nou net wat ik wilde voorkomen, zo blijft de adapter prima herbruikbaar.
zo, dit weekend een halve dag gezocht achter 1 fout. dit zou zo in het 'grote ergernis topic' kunnen
.
en had ik mijn meetpen eens 1cm verder gedrukt (aan de spade connector), had ik het direct geweten, maarnee, enkel aan de zekeringlipjes gemeten
.
ik ben bezig een oldtimer in orde aan het zetten en heb wat electrische problemen. zekeringen gemeten en al eens vervangen, aan beide kanten komt 12V op de zekering.
kabelboom nagemeten, uren in schemas zitten zoeken achter eventuele verborgen doorverbindingen.... kabels meten door... maar de boel werkt niet.
ik begon de zekeringkast toch te verdenken voor slechte contacten, maar vond het niet. dus eruit gehaald:
en met aceton/thinner opgekuisd, uiteindelijk zelf gezandstraalt. die uiterst rechtse dat vergaan is, is een constante 12V. daar zou een rode draad opzitten naar de ruitensproeier motor, maar die kabel is nergens te vinden, ook nergens anders aangesloten. en ook op de ruitensproeiermotor komt geen rode toe, maar zwart/violet. maar dit terzijde.
en toen de fout gevonden.
4 van de 6 lipjes geven niet door naar de betreffende zekering. ook al zitten ze tegen elkaar met een popnagel getrokken, er is gewoon isolatie.
https://youtube.com/shorts/esyZHezh5B8
(bij geluid kan je de multimeter net horen)
dan maar aan elkaar gesoldeerd en de boel werkt.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
De kraan past.
En zit op de juiste plek.
Aansluiting vertikaal was bewust en is ook goed..
Het heeft wel met de kraan te maken...
rob040
Golden Member
Tsja, dan blijft alleen warm en koud husselen over, volgens mij.
Knoppen even verwisselen bij montage van de kraan?
Lucky Luke
Geen afvoer aangelegd? (Maar dat is niet echt een fout. De stortbak op warm water aansluiten, dat is een fout. Water uit het gasfornuis, dat is een fout. Riolering die ophoudt in de kruipruimte, dat soort dingen zijn fouten. Een afvoer vergeten is meer een ohja, vooruit, plannen is belangrijk, en dan alsnog aan te leggen. Zoiets als een kabeltje weer loshalen om de buitenkant van een plugje eromheen te schuiven)
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (17%)]
Ook niet...
De leidingen zitten beiden goed, het kraan deel is perfect. Zal vanavond de oplossing posten.
@lucky Luke: idd de afvoer vergeten!!
Ik was de vloerverwarming al aan het leggen!
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (29%)]