benleentje
Golden Member
Het meest storend (naast het spuuglelijke en kinderlijke uiterlijk) is die zwevende menubar.
+1
En met nadruk op meest storend want het enige wat goed is aan het nieuwe lay-out is dat er tekst op scherm komt.
Ook +1
En soms danst die balk ook nog om onverklaarbare reden.
Even scrollen lost hyet wel op, maar toch.
Tomske
PA5TD
bij plaatsen van nieuwe advertentie heb je nog maar 3 regels voor de tekst. dat is nog nauwelijks werkbaar. In de oude layout had je een regel of 5 . 10 regels zou het nog beter werkbaar maken. Net zoals het invoerveld voor deze reactie in het forum
Als er zo'n uittrek-driehoekje in het tekstvak staat, kan je het tekstvak geheel naar smaak groter en kleiner maken.
Edit: m'n bitmap was nogal lomp groot. Effe op klikken. Ik heb geen zin om dat voor zoiets triviaals nog een keer te uploaden 
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (33%)]
EricP
mét CE
Jammer dat de niet-ingelogde layout nu app-based en dus vrijwel onbruikbaar is. Elke keer inloggen is best gedoe. Jammer, jammer, jammer. Geen vooruitgang 
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Jaja gebruikers,
De horror wordt doorgedrukt, het lijkt Trump wel. 
De kans wordt steeds groter met wat ik nu zie, dat ik hier voorgoed verdwijn van CO.
Leve de vooruitgang! <= ja dat is sarcasme. 
Groet,
Bram
Hallo iedereen,
Wat een gezever hier over de nieuwe lay-out van dit forum.
Het was voor mij natuurlijk ook even wennen maar nu kan ik er prima mee uit de voeten.
Ik gebruik het trouwens nooit op de telefoon. Alleen op de desktop, laptop en iPad.
Het bevalt me prima. Dank aan degenen die er zoveel werk en tijd in hebben gestoken.
Douwe
Het nieuwe ontwerp lijkt leuk op het eerste gezicht, maar er lijkt niet echt goed over het gebruikgemaakt nagedacht te zijn.
- Koppen kunnen best een stuk kleiner dan nemen ze niet onnodig veel scherm ruimte in
- Minder witruimte, dan past er meer tekst op je scherm
- Foto's op vraag en aanbod zijn zo groot dat het overzicht kwijt raakt, maak ze kleiner dan hoef je minder te scrollen
Al met al was het oude ontwerp nog niet zo gek.
- Verhoudingen kopjes t.o.v. tekst goed gekozen, waardoor goed overzicht
- foto's op vraag en aanbod misschien iets kleien, maar wel lekker snel kunnen scannen of er iets voor je tussen zit.
Het nieuwe ontwerp komt op mij over als een commercieel WordPress theme, wat de aandacht zo snel mogelijk naar een artikel moet trekken om door te klikken. Daar zijn dat soort themes op geoptimaliseerd. Dat is dus niet een theme wat je voor een site als CO zou willen kiezen, want CO is niet een commerciële site, maar een community. Mobiel ontwerp oké, maar niet oké om dat ten koste van het huidige gebruiksgemak te laten gaan.
Dus wat mij betreft back to the drawing board, met alle feedback die al in dit draadje is genoemd.
- Hou de huidge ergonomie in stand
- Zorg dat de boel leesbaar blijf zonder te veel wit en te grote koppen
- itereer op het huidige ontwerp, gooi de goede dingen van het huidige ontwerp niet overboord (kind en waswater syndroom)
- Kijk hoe anderen het doen, reddit, neussites ets, (spoiler, geen te grote koppen, geen overbodige WP achtige witruimte)
- Luister naar feedback van de community, deze site bestaat bij de gratie van de community, zonder community gaat deze site dood.
Just my 2 cents
nonius
set SCE to AUX.
Ik denk dat de conclusie gewoon moet zijn dat ik, als niet-mobiele gebruiker, niet meer tot de doelgroep behoor.
Voelt voor mij als een gezellig dorpscafé dat plots besloten heeft om met de modetrends mee te gaan en zich te richten op een ander publiek door zichzelf te transformeren in een hippe yuppie-bar met moderne abstracte kunst aan de muren en luide avant-garde muziek uit de speakers. Niets mis mee, als je daarvan houdt. Maar het heeft niet meer de ambiance waarom ik ooit vaste bezoeker van de gelegenheid ben geworden.
Men richt zich op een andere doelgroep, en men heeft het volste recht daartoe.
Ondertussen kuier ik op m'n gemakje naar de garderobe om m'n jas te zoeken. Geen drama, geen gedoe. Hopelijk beleeft de nieuwe doelgroep net zoveel plezier aan de nieuwe site, als ik aan de oude site heb beleefd!
Panta rhei.
Moét de legacy echt weggegooid worden, straks? Mogen we dat knopje niet gewoon houden?
Ik doe mijn best, heus wel. Maar af en toe ben ik het gewoon spuugzat en ga ik terug; vooral als een topic echt ergens over gaat, en ik dat gelazer met de nieuwe opmaak er niet bij wil hebben.
Wie moet ik geld geven om dat legacy-knopje te houden? 
Alternatief: zijn er 'dingen' (weet niet eens meer hoe dat tegenwoordig heet) die een webpagina lezen, en dan de inhoud waarom het gaat in een leesbaar formaat presenteren?
miedema
Golden Member
Nonius en FET zitten dicht bij de kern:
De nieuwe opmaak zal er voor zorgen dat de oude garde zich vervreemd voelt en afhaakt.
Er zal wel nieuw publiek komen, dat zich prettig voelt bij korte, WhatsApp achtige posts met weinig diepgang. Dat past prima in de nieuwe layout, en scrollt lekker door op het mobiel.
Wel jammer dat van die oude garde de dieper gaande en uitgebreidere content komt die CO de moeite waard maakt...
Hopelijk zie ik die oude garde wel weer terug op EEVblog.
Ik blijf nog steeds hopen dat bovenstaand niet nodig is, en we hier niet weggejaagd worden....
groet, Gertjan
benleentje
Golden Member
Op woensdag 7 mei 2025 16:59:01 schreef nonius:
Ik denk dat de conclusie gewoon moet zijn dat ik, als niet-mobiele gebruiker, niet meer tot de doelgroep behoor.Men richt zich op een andere doelgroep, en men heeft het volste recht daartoe.
Ik snap dat de mobiele gebruiker ook een positieve ervaring moer krijgen met deze website. Maar dan snap ik niet waarom het ineens allemaal anders moet en dan ook nog een zo anders dat nergens meer op lijkt.
(kind en waswater syndroom)
Precies dat dus. Het nieuwe lay-out komt op mijn over als waswater en daarmee bedoel ik dat het verre van aantrekkelijk is.
De nieuwe opmaak zal er voor zorgen dat de oude garde zich vervreemd voelt en afhaakt.
Normaal vind ik een nieuwe opmaak nog niet eens zo erg en dan moet je er even aan wennen. En ik heb het geprobeerd maar het begon me enkel maar meer tegen te staan.
Ik heb het vanavond voor het eerst gezien maar het komt op mij onoverzichtlijk over.
Wat ik iedere avond doe is inloggen en dan kijken welke rood zijn en wat ik dus gemist heb.
En zo scrol ik elke dus alle topics af waar op gereageerd is of die nieuw zijn aangemaakt zodat, als ik zie dat ik iemand kan helpen met advies hierop kan reageren.
Ik zag dat de secties nu apart zijn waardoor je het niet meer op datum en tijd krijgt maar per sectie moet gaan zoeken cq uitspitten.
Ik hoop ook dat het overzichtelijk blijft/wordt want ik zou het overzichtelijke zeker gaan missen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik was op m'n tablet weer uitgelogd (dat gebeurt altijd). en toen werd ik dus weer met de nieuwe layout geconfronteerd...
Ik vind het te idioot voor woorden dat met die ontiegelijke zooi onnodige witruimte zelfs "aanmelden" niet voluit geschreven kan worden. (er staat "aanm...").
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tsja, wat kan Aanm... nou betekenen?
Ik doe maar een paar gooien...
Aanmeten? Da's dus duidelijk niet gelukt...
Aanmeren? Ik dacht dat het over electronica ging...
Aanmoedigen? Sorry, daar ben ik niet gevoelig voor (en sommige anderen kennelijk ook niet)...
Aanmodderen? Close, but no cigar...
Aanmatigen? Daar zal ik maar niet op ingaan... 
Patrick de Zeester
Golden Member
Op woensdag 7 mei 2025 19:14:14 schreef miedema:
Hopelijk zie ik die oude garde wel weer terug op EEVblog.
De oude circuitsonline forum layout is van alle forums waar op ik kom duidelijk de beste, ook aanzienlijk beter dan die van EEVblog. Waarbij je bij circuitsonline in het overzicht de actieve topics toont, zie je bij EEVblog de laatst geposte berichten, bij een actief topic komt hetzelfde topic daar meerdere keren in de lijst voor. Wat ik bij circuitsonline ook handig vind is dat de nick van de TS een andere kleur heeft.
De nieuwe circuitsonline layout vind ik een forse stap terug, ondanks dat ik deze site naast de desktop, ook op tablet en telefoon bekijk.
Ik ben het met Nonius FET en Miedema eens.
Af en toe probeer ik de nieuwe maar ga steeds weer terug.
Die nieuwe layout, zoals hij nu is, zal een nieuwe groep aantrekken die dat mooi vinden.
Maar is dat niet ook een beetje de groep die vastgegroeid is aan een mobieltje, en die voor reparaties prima youtube en ChatGPdinges gebruiken?
Alleen kunnen ze dan hier niet meer terecht voor advies van de ervaren oude garde als het kapot gerepareerd is...
Ik heb medelijden met Jeroen die doet zijn best, waarvoor heel veel waardering!
Maar de nieuwe layout, zoals hij nu is, zal het forum geen goed doen.
Pas op dat het straks geen Circuits OFFLINE gaat worden!
Het zou heel jammer zijn een groep vaste bezoekers en hun gewaardeerde inbreng te moeten missen.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Een ander forum waar ik verblijf heeft ook de layout aangepast.
Met als gevolg dat je niet meer terug kunt en er een (wat mij betreft) onoverzichtelijke boel overblijft.
Gevolg, Jinny komt daar zelden nog..
Ik heb er een 16 jaar rond gedwarreld...
Dat risico loopt CO ook.
Spog2
Honourable Member
https://forumapps.net/community/threads/should-i-or-shouldn%E2%80%99t-…
Men gaat hier voldoen aan de "consumptiebehoefte".
Echter wie gaat die behoefte invullen? Doen "ze" dat echt met een telefoon?
Ik ga hier niet prutsen met een telefoon...
Er zullen meer vragen komen, van die snelle korte slecht geformuleerde.
Er zullen minder antwoorden komen, op den duur alleen nog oneliners.
Ik ben geen donerend lid van de club, maar vind/vond het leuk om af en toe mee te denken en reparatieervaringen te delen. Velen hier zullen dat niet meer willen/kunnen als dat met een mobieltje moet.
Circuitsonline heeft een bestuur. en een Team. Zij hullen zich in stilzwijgen omtrent de noodzaak(?) van killen oude website. Waarom moet deze website dood???
Snapt U de gevolgen niet? Volgens mij wordt het hier een bak rommel.
Ik vermoed dat er meer achter zit. Misschien een opvolgingsprobleem? Verklaart U zich svp nader.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Ik heb ook de nieuwe layout 's bekeken.
En ik kan me vinden in de vele reacties hier.
Ik ben sinds 2004 lid van dit forum, en heb er de grote waarde van ingezien. Ervaren mensen die bereid zijn hun kennis en kunde te delen, zodat anderen daarmee geholpen kunnen worden. Helpen en geholpen worden.
Het fungeert voor mij ook als "community", ook al draag ik niet heel veel bij. De website is dus een soort van "vertrouwde plek met bekende mensen" geworden.
En dan komt de eigenaar met het bericht: de website gaat vernieuwd worden.
Oh oke, dat kan, dat mag. Maar, zoals bekend, een mens verandert niet graag, ook ik niet, zeker niet als het huidige ontwerp prima voldoet.
Op de laptop: geen enkel probleem om CO te gebruiken.
PC met 3 schermen: prima te gebruiken.
Op de smartphone: ik rol en scroll vlot door de topics, even wat inzoomen en het is prima te lezen.
De nieuwe variant van CO: inderdaad, veel wit, onoverzichtelijk (vooral dit), en het zal moeten wennen.
Ik vraag mezelf vooral af: wat beweegt het team om iets dat werkt, overhoop te gooien? Met als risico dat er veel (VEEL) kennis zal verdwijnen omdat mensen niet met het nieuwe ontwerp willen/kunnen/durven werken. Betekent ook dat de inkomsten zullen wegvallen (donaties).
Laat ik het nieuwsbericht citeren:
"Na zo'n 15 jaar wordt het hoog tijd voor een nieuw en fris website ontwerp voor Circuits Online. Het huidige ontwerp is verouderd en werkt slecht op mobiele apparaten."
Het wordt hoog tijd? Terwijl het gros van de gebruikers het hier niet mee eens is?
Het huidige ontwerp blijkt heus niet zo verouderd. Vrijwel iedereen vindt het huidige ontwerp helemaal prima. En het werkt ook goed op mobiele apparaten voor mij.
"Het huidige ontwerp is gelanceerd in 2009. Destijds werden telefoons en tablets nog weinig gebruikt om te internetten, maar anno 2025 is dat flink veranderd. Zo'n 62% van onze bezoeken komen van mobiele apparaten. Daarom kan het eigenlijk niet om nog een website te hebben die op mobiele apparaten niet goed werkt."
Oke, je hebt een punt. De jongere garde scrollt liever op een mobiel toestel. Maar wat heb je de jongeren te bieden als de ouderen het schip verlaten? Lijkt mij een behoorlijk risico.
En wat is er mis mee om nav de huidige layout een mobiele versie te bieden zoals elke website dat kan? En-En. Een goed ontworpen website past zich automatisch aan aan het gebruikte apparaat.
"Daarnaast was het na al die jaren weleens tijd voor een nieuwe frisse smoel en meer consistentie in het ontwerp."
Mooie woorden, maar als een site sinds 2009 perfect draait, lijkt me dat best een blijk van consistentie.
En het "fris" is natuurlijk een kwestie van smaak.
Ik vraag me af wat nou de echte reden is om van het huidige ontwerp af te willen. Past het misschien niet zo strak binnen het systeem van google, met zijn advertering-verdienmodel?
"Het nieuwe ontwerp is minimalistischer en ruimer opgezet, om de leesbaarheid te verbeteren."
Dit topic lezend zijn de meesten het daar erg mee oneens.
De meesten, waaronder ikzelf, vind de huidige layout perfect. Alles in één scherm zichtbaar, overzichtelijk, en met een enkele klik kom je waar je zijn wilt. Ongeacht het gebruikte apparaat. Waarom dan tóch willen veranderen als je weet dat 90% van de huidige gebruikers tegen is?
"Een nieuwe feature is de forum tracker,"
Die zie ik in de oude layout rechts op het scherm. Nieuw? Niet echt.
Ik lees alleen maar argumenten die feitelijk nergens op gebaseerd zijn. Behalve persoonlijke smaak.
Ik begrijp dat het team zelf mag bepalen met hun site wat ze willen.
Ik denk wel dat ze een groot risico nemen als de nieuwe layout wordt doorgezet.
Want wat is een platform waard als het z'n gebruikers wegjaagt, en daarmee de nodige inkomsten en belangrijker: de waardevolle kennis en ervaringen?
Door het toch door te drukken, hou je dus geen rekening met de mensen die het platform in de lucht houden: de betalende en tijd-investerende leden.
Laat ik beginnen met dat ik de inzet enorm waardeer en dat het ontwerp van een site zelden tot nooit een reden voor mij is om een website te verlaten, omdat het bijzaak is tegenover de inhoud.
Maar ik vind, net zoals bij de vorige redesign, dat het niet noodzakelijk een 'universele' verbetering is. Ik mis met name de wit-grijs gradient die ieder bericht in een thread had. Dat werkte voor mij heel goed om onderscheid te maken tussen verschillende berichten. Het contrast tussen achtergrond en het witte tekstvak is voor mij erg klein.
Layout extra compact werkt goed mobiel. Ik had geen bezwaar tegen zoomen en schuiven, maar het is ook wel handig dat alles in de schermbreedte past.
Maar het vervelende is, dat op mijn PC met hoge schermresolutie de boel een beetje érg klein is, zodat ik liever layout compact heb. Zoomen in de browser gaat ten koste van de overzichtelijkheid, vind ik. Maar ik kan maar één layout kiezen voor alle apparaten die ik gebruik.
De afgeronde balk doet me denken aan de 2e generatie (voor de meesten van de oude garde zal dat de eerste zijn die ze hebben meegemaakt, ik noem het maar even de 'zwartwit-layout') layout die we hadden, en ik keek even terug naar 2007 via de wayback machine - en nog steeds vind ik dat ontwerp helemaal niet gek. Geen idee meer hoe dat verschilde met de toenmalige 4:3 beeldverhouding en lagere schermresoluties. Ik weet wel dat ik genoeg te zeiken had over de toenmalige redesign (dus het ontwerp dat nu afgeschaft gaat worden. Ik geloof dat ik het teveel op Gathering of Tweakers vond lijken.
In ieder geval zeg ik: als het technisch gezien mogelijk is om de legacy optie te behouden in je usergegevens, dan zeg ik volmondig DOEN. En als het effe kan ook dus dat je dat per device kan kiezen, want op desktop heb ik liever de oude, terwijl ik mobiel de nieuwe prima vind.
Wat oude versus nieuwe garde betreft: als je wil blijven bestaan kan je niet zonder nieuwe aanwas. Zonder nieuwe mensen leert niemand ooit bij om over zeg 10 jaar de 'nieuwe oude garde' te worden. Neem een kijkje op bijvoorbeeld het NFOR en je ziet iedere maand wel een of twee berichten van 'zus en zo is overleden'. Dat doen we hier zelden, maar mensen verdwijnen gewoon uiteindelijk van de radar.
De angst voor te korte berichten deel ik niet, want die schrijft iemand van de nieuwe generatie net zo makkelijk in de oude als in de nieuwe situatie, dat blijkt wel uit de forumposts die we soms krijgen en de talloze keren dat 'we' moeten vragen naar goede scherpe foto's en merk en typenummer. Ik denk ook niet dat dat erger wordt.
Ik zou de extra compacte weergave wel de default maken die je ziet als je niet bent ingelogd.
Maargoed, uiteindelijk vind ik het allemaal wel best. Het is nog steeds véél functioneler dan de meeste andere advertentie-overspoelde, algoritme-verpeste websites die driekwart van het internet vormen tegenwoordig. De minimalistische filosofie is uitstekend.
miedema
Golden Member
Ha Nonius,
Goed om te zien dat u ook een teen in het EEVblog water hebt gestoken!
Leuk om uw weerstand opslag te zien.
Als levenslange fotograaf gebruik ik die 35mm busjes ook om van alles en nog wat in te bewaren (maar geen SMD's
)
Mij komt u daar tegen als "Gertjan". Aangesproken bij de voornaam vind ik wat prettiger. Toendertijd was bij CO "Gertjan" al bezet, dus hier is het "miedema" geworden.
Blackdog en flash2b zult u onder dezelfde nicks terug vinden. Natuurlijk zijn er meer CO'ers actief, maar dat valt minder op. (Wel opmerkelijk is dat er opvallend veel Nederlanders op EEVblog actief zijn!)
Ik verwacht dat, als de nieuwe layout verplicht wordt, ik uitgebreide posts en nieuwe topics ook meer en meer op EEVblog zal gaan doen.
.
@ Patrick de Zeester:
Op woensdag 7 mei 2025 21:38:40 schreef Patrick de Zeester:
[...]
De oude circuitsonline forum layout is van alle forums waar op ik kom duidelijk de beste, ook aanzienlijk beter dan die van EEVblog. Waarbij je bij circuitsonline in het overzicht de actieve topics toont, zie je bij EEVblog de laatst geposte berichten, bij een actief topic komt hetzelfde topic daar meerdere keren in de lijst voor.
Eigenlijk werkt dat op beide forums identiek:
Op CO klik je op "Laatste discussies" voor een lijst met recentste posts. De rood gemarkeerde zijn de posts die je nog niet hebt gelezen.
Op EEVblog klik je bovenaan op "Show unread posts since last visit". Je ziet dan de lijst van alle posts die je nog niet hebt gelezen. Dat zijn dus de "rode posts" uit het CO overzicht.
Alleen, het zijn er veel meer. Zijn er op CO soms maar 5....10 nieuwe posts, op EEVblog zijn dat dan 2 to 4 pagina's met nieuwe posts. Het aanbod is dus veel breder en dieper....
Een mooie extra functionaliteit van EEVblog is dat je ook kunt klikken op "Show new replies to your posts". je ziet dan meteen of er iemand op een post van je geantwoord heeft.
Op CO overbodig, omdat er niet veel gepost wordt, maar in de stroom nieuwe posts op EEVblog een érg handige functie!
Wat ik bij circuitsonline ook handig vind is dat de nick van de TS een andere kleur heeft.
EEVblog heeft dezelfde functionaliteit. Daar staat ter herkenning van de topic starter een potlood icoontje achter z'n nick.
Wat wel beter op CO werkt dan op EEVblog is het posten van plaatjes en links. Op CO gaat dat keurig via een pop-up, die achter de schermen het werk voor je doet. Op EEVblog heb je wat basic HTML kennis nodig om het naar je zin te krijgen.
groet, Gertjan.