The packaging suggests it contains 680 grams of mercury

"Weapon of mass destruction" :+

2) Een CV 1243 Silica Penthode

De buis:

Hoogte c.a. 35 cm

Data:

CV1243_Silica pentode.doc

Leuke aanwinsten! Da's effe wat anders dan een PL509 of ECC81.... Zelfs de verpakkingskoker is al prachtig om te zien.

Maar volgens mij is het ten huize Tidak Ada één grote milieudelict-zone.... :) Is dat asbest in die silica penthode? Zou me niet verbazen.

voor alleen al die gloeidraden te voeden moet er een nieuwe wijktrafo worden gebouwd.. :P

Dat is ietswat gechargeerd!
Asbestos is een lange termijnkiller vaak pas na 30 jaar gaan de mensen last krijgen. Ik kende een schilder die veel werkte in de buurt van oude asbesthoudende daken. R.I.P
Buiten gaat het na een X aantal jaren verweren en kunnen deeltjes loskomen, ouwe gevelbeplatingen in flats van 40 jaar en ouder bevatten vaak asbest. Be carefull with that stuff, TA.
Mooi stukje glaswerk. Kan je gloeidraad voeden met een auto accu? 13V 40A
Het valt me mee dat die meegestuurde file te lezen was want op deze bak staat geen tekstverwerker.
/OT Getyped met een vinger wegens een bijtincident met een Duitse herdershond.

Op vrijdag 23 mei 2025 23:38:00 schreef nonius:
Leuke aanwinsten! Da's effe wat anders dan een PL509 of ECC81.... Zelfs de verpakkingskoker is al prachtig om te zien.

Maar volgens mij is het ten huize Tidak Ada één grote milieudelict-zone.... :) Is dat asbest in die silica penthode? Zou me niet verbazen.

De schitterende verzameling van TA is uniek!

Op zaterdag 24 mei 2025 06:17:39 schreef mel:
voor alleen al die gloeidraden te voeden moet er een nieuwe wijktrafo worden gebouwd.. :P

Daar is in voorzien met die nieuwe hsp lijn vanaf Borssele O-)

Heb ik gelijk voldoende spanning om gelijk te richten

Op zaterdag 24 mei 2025 10:15:46 schreef Tidak Ada:
Heb ik gelijk voldoende spanning om gelijk te richten

"gelijk" heb je :)

Trouwens wel een heel indrukwekkende buis!

Vanochtend kwam mijn vroegere buurman en zendamateur Tom PA0TZE even langs met 5 Teleste modules uit een voormalig kopstation van een (kabel)provider.
Voorlopig heb ik geen tijd om er wat mee te gaan doen maar er zit prima bruikbaar UHF spul in zei hij.

Bij ons op de zaak worden bij de kerstborrel de relatiegeschenken dmv lootjes verdeeld. :)

Altijd handig een multimeter..

Meetapparatuur kan je nooit genoeg hebben.. ;)

Op zaterdag 20 december 2025 11:25:14 schreef daandc:
Bij ons op de zaak worden bij de kerstborrel de relatiegeschenken dmv lootjes verdeeld. :)

Altijd handig een multimeter..

Nog geen idee wie de OEM van deze is. Wel fijn dat die True RMS is.

Asbestos is een lange termijnkiller vaak pas na 30 jaar gaan de mensen last krijgen. Ik kende een schilder die veel werkte in de buurt van oude asbesthoudende daken. R.I.P.

Be carefull with that stuff, TA.

Nou wensen we TA natuurlijk al het goede toe. Maar ik heb zo het idee... dat TA inmiddels wel op een leeftijd is dat het onwaarschijnlijk is om nog last te krijgen van een dergelijke 'lange termijn killer' die nu wordt 'toegediend'. Soms moet je het ook pragmatisch bekijken :)

@daandc: ik heb beroerdere 'relatiegeschenken' gekregen...

De volgende keer dat ik asbest moet verwijderen zal ik Tidak Ada vragen om het te komen doen, die wordt al dagelijks blootgesteld eraan en zal er waarschijnlijk toch al wel immuun voor zijn.... >:)

(maar zal hem wel een stofkapje geven tijdens het werken hoor! Ik ben de beroerdste niet.)

Die Bosch-multimeter is inderdaad leuk. Ook al wordt het niet je hoofd-DMM, altijd handig voor in een gereedschapskist!

Mij hoor je niet klagen mannen.. ;)

Is een welkome aanvulling bij de rest van mijn apparatuur.

Op zaterdag 20 december 2025 12:20:47 schreef EricP:
[...][...]Nou wensen we TA natuurlijk al het goede toe. Maar ik heb zo het idee... dat TA inmiddels wel op een leeftijd is dat het onwaarschijnlijk is om nog last te krijgen van een dergelijke 'lange termijn killer' die nu wordt 'toegediend'. Soms moet je het ook pragmatisch bekijken :)

...

Klopt, die 25-30 jaar haal ik niet meer ;(

Om het verse jaar gepastvrolijk te beginnen.
Gisteravond bij onze beste vrienden ,achter een glas met uiterst ,,pruimabele" inhoud vertelde hij dat er nog twee afdankertjes waren klaargezet bij de deur van een van zijn hobbyruimtes.
Dat bleken twee apparaten van het fabrikaat Solartron te zijn.
Zeer bejaard en vallende in de categorie ,,bootankers"
Niet de mooiste maar wel gratis.

Hij had ze ooit eens gekregen, er in jaren niets mee gedaan en aldus.

De ene is een oscillator model OS101
De ander een oscilloscope CT316 uitgerust met 24 electronenbuizen.

De oscillator ( audio generator) werkt en nog goed ook.
De scoop doet niets en dus is het ding even uitgekast.
Verder onderzoek is noodzakelijk.
Het aansluitsnoer doet pijn aan mijn ogen; zo'n instrument voorzien van een grasmaaimachinesnoer is schokkend.

Prachtige techniek om te zien, maar wat een aparte opbouw met die buizen onder 45 graden op die profielen.
Is wel "compact" bouwen zo.
Mooi, ben benieuwd of je er weer licht uit gaat krijgen.

Prachtige scoop en ook te gebruiken als straalkacheltje O-)

Leuke aanwinst, en roept herinneringen op:

Mijn allereerste 'echte' scoop (los van een eigen zelfbouwsel, en later het zelfbouwsel van een ander) was een grote Solartron buizenocilloscoop. Vrij smal en hoog. Met een groot, oranje scherm. Wat ik me er vooral nog van herinner is de enorm-trage fosfor, die zo lang nalichtte dat het apparaat voor 'normaal' scope-gebruik vrijwel onbruikbaar was. Leek bijna een radarscherm, zo groot en traag.

Die scope had ook 'dakje' of 'schoorsteentje' bovenop, om de warmte kwijt te kunnen....

Ach, en het netsnoer.... de gustibus et coloribus non est disputandum :)

(als het tenminste wel een randaarde heeft, wat vaak niet het geval is bij die oranje snoertjes)

Op donderdag 1 januari 2026 11:50:14 schreef pietplof:
Gisteravond bij onze beste vrienden ,achter een glas met uiterst ,,pruimabele" inhoud vertelde hij dat er nog twee afdankertjes waren klaargezet bij de deur van een van zijn hobbyruimtes.

Hoe goede vrienden zijn dat? Er lijkt iets waar je normaal de EOD voor zou bellen te zitten in die tweede scope.

Uit nieuwsgierigheid, wat is de naam van deze connector?

Ik herken die connectors, die zaten ook op m'n allereerste gekochte zelfbouwoscilloscoop (een zelfbouwsel van iemand, uit waarschijnlijk de jaren '60, door mij gekocht in ca. '93). Wat ik me er nog vooral van herinner is dat je zo makkelijk een krokodillenklemmetje op de centrale pin kon klemmen.

Heb deze connectors sindsdien nooit meer gezien. Lijkt me een militaire coax-connector?

Op vrijdag 2 januari 2026 23:50:54 schreef nonius:
(een zelfbouwsel van iemand, uit waarschijnlijk de jaren '60, door mij gekocht in ca. '93)

Was dat misschien de Glimworm?

Dat is een PYE Coaxial Connector. Dateert al uit 1939 en zit op Engelse (Radar)apparatuur jaren '40/'50/'60.

http://www.pyemuseum.org/divisions/communications/pye_telecom/products…