Loewe SL320 chassis half beeld; fout rond GPU te zoeken, hoe werkt zoiets?

Sommige tv's hebben gekke dingen, maar hoe werkt dat nu?

Betreffende Loewe tv heeft een half beeld, rechterkant heeft bij beeldweergave digitale ruis, bij enkel OSD gekleurde spikkels. Zie ook bijgevoegde foto's. Linkerkant is soms goed, soms negatief beeld.

Dergelijk fenomeen is in het SL3 chassis een echte klassieker zoals de bij de QFU van Philips. Bij de Loewe moet je de GPU reballen en klaar.
Dit is bij deze print gebeurd en helpt niets.
Ik had ooit de GPU kapot, die zijn gewoon te vervangen. Een 100% zeker goed exemplaar erop helpt niks.

De GPU los is te loggen.
Ik vergeleek de log met een goed werkende print. Op enkele kleinigheden na die veroorzaakt worden door een andere Panel ID instelling is die log identiek.

Wat kan er aan zo'n GPU mislopen dat die een half beeld laat zien?
Iets defect in de RAM chips zou toch tot fouten moeten leiden in de logs zou ik denken?

Met wat voor bus zit het panel aangesloten? LVDS, V-by-One, EDP? Als er een bolton (Philips term) of sub board (TVLogic term) tussen het chassis en de TCON zit die van de ene bus naar de andere moet vertalen is dat een kandidaat. Het panel zelf kan vergelijkbare dingen doen omdat de drivers vaak in 2 helften verdeeld zijn maar is hier voor mij niet de eerste kandidaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]

dit riekt naar paneel probleem, word het niet erger/ minder erg als de tv langer aanstaat? heb bij een monitor gehad dat deze na 20min een grote baan van boven naar onder kreeg, vooral als het warmer als 20 graden was. deze baan verdween geheel weer als de monitor langer als 45min aanstond. het zat in een ic op de rand van het lcd welke temperatuur gevoelig was. wrs door jaren warm/koud worden. ding had een 25.000 uren op de klok..

Door die tweede foto denk ik eigenlijk niet dat het een panelprobleem is. Een herhalend patroon dat niet precies 1, 2 of 4 pixels breed is zou eerder nog op RAM wijzen dan op een fout in de bus naar het panel of de bolton of het panel zelf. Ik ken de architectuur rond de aansturing niet bij Loewe dus durf er alleen wat algemeens over te zeggen.

Ik ging uit van UHD, klopt dat ueberhaupt? Bij een Full HD panel moet je het niet rondom de bus naar het panel zoeken denk ik maar bij een UHD panel denk ik wel omdat de data daar 4 keer zo breed is en typisch in stukken gehakt wordt en/of over een andere bus dan simpel raw LVDS gejaagd wordt.

Laat ik het zo zeggen, als ik een UHD monitor binnen krijg met dit soort typische klachten op 1 beeldhelft dan 'reseat' ik eerst alle bekabeling tussen mainboard en panel en als dat niet helpt test ik met een ander sub board of duw ik even op het sub board om op een loszittende FPGA te testen. Maar dan ga ik dus wel uit van een architectuur die op diezelfde manier in elkaar zit. Er waren en zijn meer manieren om UHD signalen te versturen.

Allereerst is het zeker en vast geen panelprobleem, want met een ander SSB erin werkt dat ding perfect.

Nu ben ik niet helemaal thuis in de benamingen die je geeft, Maarten. Het is een UHD toestel. Er gaan twee flatcables rechtstreeks van het SSB naar de T-Con. Hopelijk zegt je dat voldoende? Er zit geen printje tussen zoals bij de 55PUS8601 het geval is.

Wat ik altijd gek gevonden heb bij dit chassis: Je hebt ze gehad van 40" tot ergens 85" ofzo.
De 40" en de 48" hebben slechts 1 kabel van het SSB naar de T-Con, terwijl de grotere broertjes twee kabels hebben.

Middels de Panel ID in te lezen weet de software welk scherm en welke features er moeten vrijgeschakeld worden.

Deze is 55" en heeft dus twee flatcables naar de T-Con. Ook die zijn zeker goed, want zoals gezegd met een ander SSB werkt hij perfect.

2 kabels naar een UHD panel zou een ouderwetse LVDS bus kunnen zijn. Flink brede kabels?

Het signaal op 1 van die twee kabels zou fout kunnen gaan. Waar komen die kabels vanaf het mainboard? Direct een grote chip in?

P.S. eDP en V-by-One zijn oplossingen om het panel met minder aderparen aan te sturen, dus met serieel signaal over een enkele flatcable. Dit maakt panels met hoge resoluties en refresh rates een stuk minder gevoelig voor slechte bekabeling en lengte van de printsporen of kabels. Op de TCON zit dan een chip die het signaal decodeert en de synchronisatie reconstrueert. eDP is eigenlijk gewoon de interne versie van de displayport die ook voor computermonitoren gebruikt wordt. Kwam denk ik voor het eerst voor in duurdere laptops.

Op vrijdag 9 mei 2025 20:37:09 schreef Beeldbuisje:
Allereerst is het zeker en vast geen panelprobleem, want met een ander SSB erin werkt dat ding perfect.

.

tja, dat stond niet in de startpost..

maar gezien je 2 kabels hebt, al eens geprobeerd om die 2 te ruilen van plek? kan best eens 1 van die kabels zijn, maar de stekker op de andere print geeft die problemen niet vanwege klemkracht oid. heb ook wel vaker storingen opgelost door de bandkabel om te draaien. de buigingen in de kabel zaten dan anders en het probleem was weg.

Wel ja, vermits er geen foutcodes gegenereerd worden zit ik ook al een tijdje aan die stekkers te denken. Daarom eigenlijk mijn vraag hier hoe zoiets werkt. En ook vraag ik me af waarom het bij de 40 en 48" met 1 kabel werkt.

Heb diverse van die printen bij de sloop liggen. Het zal niet eenvoudig zijn om die pluggen te vervangen.

Even een close up van hoe het eruit ziet in de tv en de print los.

De chip waar de sporen in verdwijnen is de GPU die al gereballd is?

Hij kan natuurlijk ook stuk zijn, en er zit niet veel omheen, maar ik zou eerst toch gokken op de RAM. Ik betwijfel of je dat in de logs terugziet, want het is videoram waar geen programmacode in staat. Ik verwacht niet dat daar een checksum op zit of dat de GPU tijd heeft om het na elke schrijfactie te verifiëren.

Even wat feedback in dezen: die stekkers lijken me wel goed te zijn. Elke pin afzonderlijk doorgemeten naar het ander einde van de kabel en dat is ok.

Inmiddels loopt de GPU zo goed als elke keer vast tijdens het starten (logs) en geeft tv geen beeld meer.

Dat hij kapot is, is zo goed als onwaarschijnlijk, want er zit al een andere op van een werkende print die exact hetzelfde foutbeeld gaf.

De print ligt opnieuw bij Deusjevoo om de RAM chipjes ook eens over te zetten. Wordt vervolgd...

Dat vermoeden heb ik ook dat het de RAM chips zijn. Kan het merk chips niet zien, maar Samsung RAM chips waren nogal gevoelig daarvoor( als het 100% uitgesloten is dat het niet het beeldscherm is uiteaard)

[Bericht gewijzigd door smd op (25%)]

Het is sowieso geen defect scherm. Het enige wat dat scherm mankeerde was een gelig geworden diffusor. Zie een eerder topic van mij daarover.

Ik heb een aantal werkende borden van dit type liggen, maar helaas hebben ze geen aansluiting voor een harddisk, noch Dolby Digital decoder. Doch goed genoeg om het paneel te testen en dat werkt, zeker nu er een goeie diffusor in zit, perfect.

Het zijn geen Samsung RAM chipjes. Ik post even een close up van wat er in zit.

Om nu eventjes off-topic te gaan: je hebt me wel een fantastische tip gegeven ivm een andere hoofdbreker... _/-\o_
Ik heb een Sony KDL42-W805A op de werkbank staan. Op het eerste zicht dood, op het tweede zicht geen CPU activiteit meer, maar die laatste wordt wel warm. Trekt hard op de QFU epidemie, dus de print naar Deusjevoo en reballen maar.
Toestel heeft het een week prima gedaan, waarna het probleem terug optreedt eens de tv vanuit deep-standby wakker gemaakt wordt.

Geen idee of en hoe je zo'n chassis (RB1G) logt. Aan mijn ampèremeter kan ik wel zien dat hij in zijn opstartproces plots blijft steken.
De GPU van de Loewe uit dit topic laat mooi in de logs zien dat hij plots blijft steken (in de situatie dat je totaal geen beeld krijgt).

Nu heeft die Sony wel ram chipjes van Samsung. Eén en één zou hier wel eens twee kunnen zijn...

Ja, het zou best eens kunnen, maar Sony is meestal een probleem met eMMc geheugen.. jou Loewe gebruikt ook geen top merk gehugens!

De Sony kdl-XXw805a serie had last van loszittende procesoren, rotte NAND's die je niet kon vervangen zelfs niet met een nieuwe want er bleek een koppeling te missen die in het hidden deel van de NAND zat die je niet kon uitlezen, helaas veel van moeten afkeuren, m.a.w. rommel in het kwadraat.

@smd: het is de tweede keer dat ik dat probleem in zo'n Loewe meemaak terwijl het geen GPU defect is. De eerste keer was van een klant en zij koos voor een nieuw SSB. Dat zijn ruilprinten bij Loewe en is dus terug opgestuurd.

@william1967: Zo, ik was altijd van mening dat de NAND's een ziekte was in de Android's van Sony. Dit is een "gewoon" Sony OS.
Van de flatscreen apparaten van Sony weet ik te weinig. Dit model heeft het volgens de eigenaar toch 12 jaar onberispelijk gedaan. 20.000 speeluren op de klok.

Puur uit nieuwsgierigheid probeer ik de RAMs ook nog eens. Lukt dat niet zal ook dit apparaat voor de vuilbak wezen.

Op donderdag 29 mei 2025 19:37:38 schreef Beeldbuisje:

Van de flatscreen apparaten van Sony weet ik te weinig. Dit model heeft het volgens de eigenaar toch 12 jaar onberispelijk gedaan. 20.000 speeluren op de klok.

kreeg onlangs een philips ambilight welke het na 12 jaar had begeven. dat bleek een 1e reeks QFU te zijn, waar er maar weinig die leeftijd van gehaald hebben als ik het mag geloven :P

Enige tijd geleden een LE40M86 op de bank gehad beeld flikkerde wit volgens klant en dat waren Ctjes in voeding en mainboard, ff met Fohn bewerkt en TV kwam tot leven. Maar... beeld was donker,wit was geel en mankeerde veel meer. Blijkt difuser te wezen, zwakke CCFL lampen etc. TV maar afgekeurd.. had 61,396 hrs op de teller!

@testman: dat zou best eens kunnen meevallen. Waar ik werk is de QFU 1.1 en 1.2 destijds massaal verkocht geweest vanwege hun uitmuntende beeld in die tijd.
Ik kom regelmatig bij diverse klanten binnen ook voor witgoed herstellingen. Van die QFU's kom je er nog vrij veel tegen. Soms schrik ik daar ook van.

Die van mijn schoonouders speelde destijds de hele dag door. Doet het ook nog steeds, maar staat nu ergens anders en minder in gebruik.

@smd: zal eentje zijn van toen Samsung per vergissing eens degelijke tv's maakte.
Ik moest een tijdje terug een L2710 chassis herstellen. Voor het 100Hz gebeuren plaatste men een extra printje met BGA chip. Die zat los. Reball en dat ding werkte weer. 17 jaar oud, iets over de 50.000 uur had die ook.
Ik schrok ervan, want toch met Samsung paneel erin. Wel vaker de zwakke schakel 8)7

Yup, de QFU's waren IDD massal verkocht, maar ik zie ze nu ook massaal verdwijnen, allemaal moederborden. Panelen waren best goed!

Bij de QFU 1.1 met 240 processor zijn de 46” panelen ook niet goed te noemen. Wel vaker aan de linkerkant verticale lijntjes.
Bij de Loewe Individual 46 slim frame (SL220) is dat paneel ook gebruikt. Daar is de elektronica wel beter, maar heb je dat weer.
In het verleden eens 4 QFU’s opgehaald voor het paneel. Alle 4 slecht.

Dus je zoekt 46" panelen uit de QFU serie??

Op het moment voorlopig geen nodig, maar ik heb ze wel nodig gehad.
Gisteren nog zo'n Loewe opgehaald. Voorlopig ziet het er een voedingsprobleem uit deze keer.

Wat de panelen betrof: het waren enkel die gebruikt werden in de QFU 1.1, meerbepaald in de 46PFL7007 en 8007.

Om eens even de uitkomst te geven in dit ding. Zij die gokten op een RAM probleem zaten er het kortst tegen.
Deusjevoo had 100% goed ram geheugen geplaatst en het probleem bleef. Of dit nu toeval was of niet, maar sinds dan startte de GPU wel elke keer op, doch half beeld bleef.

Weekje verlof en van die print heb ik een gedetailleerd schema. Dan zijn er zo van die dagen dat je plots aan iets denkt...
Bij de QFU al vaker gekke logs gehad door referentiespanningen op het RAM geheugen die niet goed zijn.
Bij deze Loewe is er een stukje op die GPU die men DDR3 interface noemt. Die VREF spanningen komen hier ook voor en ja hoor, bingo! Spanning niet correct door een verlopen spanningsdeler.

Doet het inmiddels weer prima! Dank voor het meedenken...

Nog iets geks waar ik altijd tegenaan loop bij dit chassis: de kleurinstelling. Het is een van de weinige reeksen waar Loewe voor een paars-blauwig beeld gekozen heeft in de standaardinstelling. Elke SL3-4 en 5 LCD heeft ervan. De OLED's zijn veel natuurlijker ingesteld. Mits wat geduld en regelen krijg je ze perfect. Dat doe ik dan ook altijd.
Ik had het al half opgegeven bij die print en er stak een van mijn reserve borden in. Beeld was echt een parel. Je kan in het service menu de grijstint en het wit instellen. Ik schreef alle waardes over en stelde dat nu in de originele print in. Véél te rood.
Wat regelen en doen en nu staat ie goed, maar met compleet andere waardes als op dat ander bord.
Het zijn identiek dezelfde printen, met identiek dezelfde software en componenten. Toch andere instellingen. Begrijpen wie kan ?

Ander paneltype en revisie?

Worden Loewe TV's van standaardwaarden voorzien of worden ze in de fabriek gekalibreerd / afgeregeld?

Op vrijdag 8 augustus 2025 11:50:02 schreef maartenbakker:
Ander paneltype en revisie?

De SSB's zijn in dezelfde televisie gebruikt. Panel ID staat natuurlijk op dezelfde ingesteld.

Ik hoor bij ons op het werk van de Loewe vertegenwoordiger toch steeds dat elke televisie apart gekalibreerd wordt voor hij de doos in gaat.