Een kleine radio met accu en oplaadbaar via USB, een formidabel geluid komt er uit zo'n klein kassie. Op de meegeleverde brol oordoppen doet ie ook stereo. Ik moet nog lezen wat ie allemaal kan ontvangen, alleen de omroep FM band even geprobeerd. €85

Alleen is 85€ beetje duur.

Ik heb ook zo'n bakje met potmeters gescoord, de grote PIHER's (zitten ook wel kleine in). Veel daarvan hebben geen opdruk, sommige een gecodeerde opdruk maar wat mij opviel bij het meten was dat er heel veel spreiding in de waardes zit: 100k versies hadden waardes tussen de 80 en 120k, bij de 1M types idem. Ik vermoed dat het produktie afkeur partijen zijn. Niet dat ze daarmee onbruikbaar zijn maar je moet ze dus wel selecteren.

Voor deze prijs is het zowiezo geen issue natuurlijk. Ook wat bakjes met through-hole assorti condensatoren en PLCC voetjes daar gescoord.

Verder wat nauwkeurige axiale filmcondensatoren gekocht:

Op zaterdag 31 mei 2025 12:19:45 schreef Jinny:
Maar nog geen co'rs gezien.

Ik was er ook (voor mij 20 km) samen met mn buurman. Ik kon de auto naast het voetbalveld parkeren dus vlakbij de ingang. Het was wel erg druk, moesten in de rij staan bij de kassa maar ging vlot. Score: een wifi usb stick van 5 €, bleek plug en play te zijn.

Die zakjes met componenten die KGE heeft gekocht wat heeft die verkoper ontzettend veel liggen, keurig gesorteerd en ook nog eens merken.
Een adres om te onthouden!
Ik heb ook een kaartje meegenomen.

Op zondag 1 juni 2025 10:12:04 schreef KGE:
Ik heb ook zo'n bakje met potmeters gescoord, de grote PIHER's (zitten ook wel kleine in). Veel daarvan hebben geen opdruk, sommige een gecodeerde opdruk maar wat mij opviel bij het meten was dat er heel veel spreiding in de waardes zit: 100k versies hadden waardes tussen de 80 en 120k, bij de 1M types idem. Ik vermoed dat het produktie afkeur partijen zijn.

Even een stel van mijn nieuwe Piher instelpots nagemeten: allemaal mooi op waarde. (en die waarden waren ook mooi evenwichtig over de hele range verdeeld.) De assortimentsdoos waar ze in zaten doet vermoeden dat het gewoon de voorraad van iemand geweest is.

Wat betreft geen opdruk: kijk nog eens goed. Bij de nieuwe Pihers wordt de opdruk gelaserd: zwart op zwart, bijna niet te zien....

Ook ik heb het vermoeden dat die bami bakjes gevuld worden met productie overschotten, te lang in magazijn, 2e keus, et cetera. Uitkijken dus...

groet, Gertjan.

Op zondag 1 juni 2025 09:45:15 schreef Roland van Leusden:
[...]

Alleen is 85€ beetje duur.

[bijlage]

Yep, was een impuls aankoop. En nu even de manual doorspitten en kijken hoe de LW aan gaat. De FM, KG en MG is al geprobeerd en en werkt tadeloos. Ik was weer even bij de seals vanmiddag en was getuige van een douane en politie actie bij een binnengevaren schip. Never a dull moment :-)

Ik heb zelf enkele jaren terug een Tecsun PL-680 meegenomen uit China, het zijn prima toestellen. Die zit op Ali boven de 150€ dus daar komen dan nog invoer, handeling en BTW kosten bij.

Ik wel afgedongen €4 maar ik lig niet wakker van geld vond het zo'n leuk klein model. En ook fijn dat ie rechtsboven aangeeft hoe sterk het signaal is en de S/N ratio. Ik had vroeger zo'n lompe Sony ICF2001 ook met een keyboard maar die weer doorverkocht aan een luisteramateur. Er lagen ook diverse kleine analoge Grundig radio's buiten. Deze komt van een handelaar die binnen een tafel had. Deze heeft ook leuk spul www.htfelectronics.nl zitten in Goor.

Die Sony ICF2001 was een goede voor je aandelen in de batterijenhandel..
Dat ding zoop batterijen.

Ja dat was zeker zo en wel een hele moderne radio voor die tijd. Ik zoek nu een vertaling van dat Chinese manual van de Tecsun PL-330.
Of iemand die kan uitleggen hoe de langegolfband kan worden aangezet....

Bedankt daarmee zal het wel lukken!

Op zaterdag 31 mei 2025 17:59:51 schreef miedema:
Het raadsel van vandaag is die "Symmetrie Meetbrug". Komt bij de PTT vandaan. Als iemand me daar meer over kan vertellen, dan hoor ik het graag!

Omdat de afstandsbediening en monitoring van navigatiebakens vroeger ook via telefoonlijnen liep, moesten de technici daar er ook wat van weten, en ik daarom ook. :)

De C en R in het kastje worden voor de meting niet bediend, maar zijn om het kastje af te regelen op een bekende, symmetrische kunstbelasting. Ze worden zo ingesteld dat, bij aansturing met LF, de spanning over de 400 ohm nul is. Ik heb zelf nooit meegemaakt dat dit nóg eens hoefde te gebeuren: bij de check was het altijd nog prima.
Noem het een 'eenmalige instelling' voor het exemplaar in kwestie.

Enfin, de eigenlijk meting is dat je de echte telefoonlijn aan het kastje hangt, en dan met een LF-insturing van bijv. 300 tot 3400 Hz kijkt naar de verhouding tussen ingangsspanning en spanning over die 400 ohm.
Bij meer onbalans wordt die tweede spanning groter. De verhouding (in dB) werd gebruikt als getal voor de symmetrie.
(Wel geschiedenis nu; de besturing/monitoring loopt allang niet meer over analoge lijnen.)

Wij gingen natuurlijk niet voor elke frequentie overnieuw in en uit meten en op elkaar delen. We zorgden dat de insturing altijd boven een bepaald minimum lag, en controleerden tijdens de sweep of de meting nergens boven een bepaald maximum uitkwam. Een goede lijn haalde dat gemakkelijk; maar soms plofte een lijnbeveiliging (zo'n surge arrestor cartridge), en dan was de balans weg.. maar dat hadden we meestal vóór de periodieke meting al wel door. :)

Leuk dat we hier weer eens zien dat de norm-impedantie van telefoonlijnen 800 ohm was (vandaar die 400 ohm; Z/2), en niet 600 ohm.
In een thread alweer een tijdje terug heeft iemand me daar heel lang over aangevallen ('het is 600 ohm, iedereen zegt dat, vraag maar aan Google' - de democratisering van kennis: de meeste stemmen hebben gelijk), tot ik uiteindelijk maar de betreffende pagina's uit het PTT-instructieboek heb gescand. :)

Op zondag 1 juni 2025 19:43:03 schreef Jinny:
Die Sony ICF2001 was een goede voor je aandelen in de batterijenhandel..
Dat ding zoop batterijen.

idd. ik had er ook een,maar wel met netadapter..

Op zondag 1 juni 2025 22:04:08 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Omdat de afstandsbediening en monitoring van navigatiebakens vroeger ook via telefoonlijnen liep, moesten de technici daar er ook wat van weten, en ik daarom ook. :)

De C en R in het kastje worden voor de meting niet bediend, maar zijn om het kastje af te regelen op een bekende, symmetrische kunstbelasting. Ze worden zo ingesteld dat, bij aansturing met LF, de spanning over de 400 ohm nul is. Ik heb zelf nooit meegemaakt dat dit nóg eens hoefde te gebeuren: bij de check was het altijd nog prima.
Noem het een 'eenmalige instelling' voor het exemplaar in kwestie.

Enfin, de eigenlijk meting is dat je de echte telefoonlijn aan het kastje hangt, en dan met een LF-insturing van bijv. 300 tot 3400 Hz kijkt naar de verhouding tussen ingangsspanning en spanning over die 400 ohm.
Bij meer onbalans wordt die tweede spanning groter. De verhouding (in dB) werd gebruikt als getal voor de symmetrie.
(Wel geschiedenis nu; de besturing/monitoring loopt allang niet meer over analoge lijnen.)

Wij gingen natuurlijk niet voor elke frequentie overnieuw in en uit meten en op elkaar delen. We zorgden dat de insturing altijd boven een bepaald minimum lag, en controleerden tijdens de sweep of de meting nergens boven een bepaald maximum uitkwam. Een goede lijn haalde dat gemakkelijk; maar soms plofte een lijnbeveiliging (zo'n surge arrestor cartridge), en dan was de balans weg.. maar dat hadden we meestal vóór de periodieke meting al wel door. :)

Leuk dat we hier weer eens zien dat de norm-impedantie van telefoonlijnen 800 ohm was (vandaar die 400 ohm; Z/2), en niet 600 ohm.
In een thread alweer een tijdje terug heeft iemand me daar heel lang over aangevallen ('het is 600 ohm, iedereen zegt dat, vraag maar aan Google' - de democratisering van kennis: de meeste stemmen hebben gelijk), tot ik uiteindelijk maar de betreffende pagina's uit het PTT-instructieboek heb gescand. :)

dit valt onder de categorie "opa vertelt" , heerlijk die verhalen :) (ik hoor ook bij de oude lullen, ik vertel ook altijd van alles..en nee. ik ben nog niet seniel :9 )

Dit is mijn score van afgelopen beurs. Een kristal oortelefoontje, Een 12 volt phoenix voedinkje. Ik ga mijn trafo voeding afdanken en vervangen door dit ding. Daar heb ik erg goede ervaringen mee op het werk. Ze zijn beter dan die sitop dingen van siemens. En een paar varco'tjes en 4 keer een vroege radiobuis. Een B406 en 3 x een A425 buis.

De buizen zijn bestemd voor radio toestel van een Nederlandse fabrikant met de naam: De Nederlandsche Radio Werken. Deze fabrikant heeft maar een jaar of 10 bestaan en is door de grootmacht Philips vernietigd. Ook in 1924 ofzo toen google en microsoft nog niet bestonden gebeurde dit soort dingen.

De radio in kwestie, een NRW427C heb ik ooit ook op een beurs als los paneel zonder de lampen gekocht. Ik heb verder ook geen schema of andere gegevens van dit toestel. Dat schema is niet echt moeilijk te achterhalen of beter na te tekenen en dat heb ik dus wel achterhaald. Dat schema lijkt wel een klein beetje op dat van een radio. Het stamt uit een tijd dat men nog helemaal niet wist hoe je een radio moest maken. Men probeerde eather golven te vangen op een manier waarvan men net een klein beetje ontdekt had hoe dat werkte. Men had ook net de triode radiobuis uitgevonden. Ook daarvan wist men nog amper hoe het werkte en de buizen uit die tijd waren ook alles behalve goed.

Zo'n buis of beter lamp deed wat ja, maar wat en hoe precies was in 1924 nog best wel een grote vraag. Omdat ik niet weet welke lampen er in moeten, (Ik, weet alleen dat het triodes moeten zijn.) heb ik er maar een paar uit ongeveer die tijd bijgezocht. Ik wilde dus eigenlijk vier keer een B406 hebben. Daar heb ik er één van gevonden. En dan heb ik nog drie keer een A425 gevonden. Die zijn bijna hetzelfde als de B406. De gloeidraden heb ik op de beurs even gemeten met een vijf euro multimeter. Daarvan weet ik zeker dat ze het doen.

Of ze het ook in de radio gaan doen? Dat gaan we zien. Waarschijnlijk gaan ze wel wat doen. Maar de radio op zich is eigenlijk al een vrij slecht ding. Echt een detector zit er niet eens in. Je moet waarschijnlijk wat rommelen met de gloeistroominstellingen en dan is het afhankelijk van de antennesignaal sterkte in welke lamp de detectie gaat plaatsvinden. Het lijkt me gewoon leuk om zoiets eens uit te proberen. Hoe deden onze voorvaderen dit? De radio is gewoon 100 jaar oud.

Hieronder het radio paneel met de vier buizen er op geprikt:

Op maandag 2 juni 2025 07:00:23 schreef mel:
[...]idd. ik had er ook een,maar wel met netadapter..

Wat ik vergeten dat het kon :-) had je er een originele Sony adapter bij? btw moet nog ergens het service manual hebben liggen.

Op maandag 2 juni 2025 08:03:24 schreef Ex-fietser:
[bijlage]

Een B406 en 3 x een A425 buis.

De buizen zijn bestemd voor radio toestel van een Nederlandse fabrikant met de naam: De Nederlandsche Radio Werken. Deze fabrikant heeft maar een jaar of 10 bestaan en is door de grootmacht Philips vernietigd. Ook in 1924 ofzo toen google en microsoft nog niet bestonden gebeurde dit soort dingen.

[[bijlage]

Open je daar een topic over?
Dat is een heel leuk project, ook om te volgen!

[Bericht gewijzigd door Sine op (58%)]

Op maandag 2 juni 2025 08:29:51 schreef revado:
[...]

Open je daar een topic over?
Dat is een heel leuk project, ook om te volgen!

Af en toe zal ik wel een berichtje maken als ik weer een stapje verder ben. Het is een honderd jaren plan. Dit paneeltje ligt ook al weer een paar jaar bij mij. Er zijn een paar jaar lang minder beurzen geweest en je moet ook nog net een beurs hebben waar ze ook nog spullen verkopen die in deze radio passen. De laatste beurs waar ik heen geweest ben in België had leuke dingen maar geen radiobuizen van van de generatie die in deze radio thuishoort. Dat is het leuke van de beurs in Beetsterzwaag. De beurs is niet groot maar ze hebben eigenlijk van bijna alles wat. Of je nu 100 jaar oude meuk wilt hebben of modern 10GHz spul. Het is er echt allemaal.

Ik moet voor deze radio nu eerst een kast maken. Een beetje zoals die origineel hoort te zijn voor deze radio. Ik heb maar één wazige foto van deze radio in de originele kast. Ik heb al wel schellak kunnen kopen (bij ome ali). Dat is wat in die tijd gebruikt werd om een radio mee af te werken. Dan moet ik een batterijen set gaan maken die er uit gaat zien zoals een batterij er in die tijd uitzag. Intern, in de er oud uitziende batterij, komen dan een paar moderne omvormertjes en een aansluiting voor een moderne powerbank. In die tijd werkte de meeste radio toestellen op batterijen omdat veel huizen gewoon nog geen stroom aansluiting hadden en omdat een z.g. plaatspanningsapparaat (die waren er al wel) gewoon erg duur was. En dan zal ik ook nog een geschikte luidspreker moeten gaan zoeken of maken. In die tijd had men van die hoorn luidsprekers. Impedantie van 2 of drie KΩ ofzo. Er is ook een weerstand kapot. En die waren in die tijd ook speciaal. Het zijn een soort van glazen buisjes lijkend op glaszekeringen gevuld met koolstof ofzo iets dergelijks. In elk geval werk zat dat nog veel tijd gaat kosten. Het zou dan een erg langdurige topic gaan vrees ik. Misschien als ik klaar ben een topic met alle (ombouwplannen), maar voorlopig af en toe een rapportje. Het ding is al 100 jaar oud en heeft nu opeens echt geen haast.

Dat is inderdaad een leuke.
Lijnimpedantie is inderdaad 800 Ohm.
De apparatuur zoals telefoontoestellen en netlijnkaarten en netlijnoverdragers zijn wel 600 Ohm.
Daar is mij als uitleg ooit voor gegeven dat dit is om samen met de bekabeling in een pand en in de openbare centrale, wat bij elkaar flinke lengtes kunnen zijn , toch onder of rond die 800 Ohm uit te komen,
Leek mij een logisch antwoord.

.....

Dank je FET!

Erg leuk om te lezen. En geeft voldoende aanknopingspunten om zelf verder te graven.

groet, Gertjan.

Op maandag 2 juni 2025 08:08:52 schreef RAAF12:
[...]

Wat ik vergeten dat het kon :-) had je er een originele Sony adapter bij? btw moet nog ergens het service manual hebben liggen.

jazeker :)

Op maandag 2 juni 2025 08:03:24 schreef Ex-fietser:
[bijlage]

Dit is mijn score van afgelopen beurs. Een kristal oortelefoontje, Een 12 volt phoenix voedinkje. Ik ga mijn trafo voeding afdanken en vervangen door dit ding. Daar heb ik erg goede ervaringen mee op het werk. Ze zijn beter dan die sitop dingen van siemens. En een paar varco'tjes en 4 keer een vroege radiobuis. Een B406 en 3 x een A425 buis.

[....
Zo'n buis of beter lamp deed wat ja, maar wat en hoe precies was in 1924 nog best wel een grote vraag. Omdat ik niet weet welke lampen er in moeten, (Ik, weet alleen dat het triodes moeten zijn.) heb ik er maar een paar uit ongeveer die tijd bijgezocht. Ik wilde dus eigenlijk vier keer een B406 hebben. Daar heb ik er één van gevonden. En dan heb ik nog drie keer een A425 gevonden. Die zijn bijna hetzelfde als de B406. De gloeidraden heb ik op de beurs even gemeten met een vijf euro multimeter. Daarvan weet ik zeker dat ze het doen.

[....]
Hieronder het radio paneel met de vier buizen er op geprikt:

[bijlage]

Hier vind je wat data van die Philips buizen (envan vele andere

Edit: Oeps! :o Zie lager in dit draadje

Op maandag 2 juni 2025 10:51:37 schreef RAAF12:
Ik had de eerste versie numeriek keypad was uniek op een draagbare radio.

https://radiojayallen.com/sony-icf-2001-am-fm-sw-portable-a-most-unusu…

Dat klopt :) ,de heer Foreman schreef er een review over in Radio Bulletin.Niet langer aan de afstemknop draaien maar gewoon de freq. als een telefoonnummer intoetsen en luisteren....
Het was ook ideaal voor de vakantiegangers die op de wereldomroep af wilden stemmen.Niet langer zoeken op de KG maar gewoon de freq.inkloppen.
Edit\Maar die review ging over de Grundig Satelliet (denk ik opeens)