Ondertussen...
Ik dacht ik kan blijven zoeken, ik bouw het chassis er maar weer eens uit en demonteer de VHF en UHF/Kanalenkiezer.
De aangemonteerde UHF tuner laat ik er even af, de oorspronkelijke VHF Tuner er weer in.
Daarvoor heb ik R2 aangebracht voor het opvangen van de gloeispanning van 2 buizen van de UHF Tuner. Volgens schema moet dat 50 Ohm, zijn.
Vind ik veel, maar alah, gewoon maar doen.
Aangesloten, en gelukkig werkt het beeld weer. Dus niet: geen signaal er in, beeld weg. En ook de contrastregeling werkt.
Wel als je het contrast sterk opdraait vervormt het beeld. De hor sync lijkt dan overstuurd.
Deze VHF kanalenkiezer vertoon nu wel weer zijn oude kuren. D.w.z. de fijnafstemming werkt, maar is erg gevoelig.
En je ziet ook wel wat geluid in het beeld als je ook maar een klein beetje niet 100% finetuned.
Buizen PCF80 en PCC88 vervangen, maakt niks uit. Ergens zit er dus iets niet lekker in die kanalenkiezer.
Maar of je daar kunt foutzoeken in dat HF spul...
Zijn het niet gewoon de buisvoetjes van de PCF en de PCC die van binnen geoxideerd zijn? Zeker die latere bruine pertinax voetjes met metalen ring waren daar vatbaar voor.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dit type Kanalenkiezer heeft volgens mij geen keramisch staafje, maar een draaicondensator die wordt bediend met de afstemknop.
Wel zit een een schroefje, maar ik lees dat die bedoeld is om de oscillatiefrequentie van de kiezer in te stellen waardoor je de kanalen iets kunt opschuiven.
Maar er zit iets instabiels in het ding. Het verschijnsel geluid in beeld duidt er m.i. ook op dat er iets mis is.
Edit: Het type is A3 792 30
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ja, dat is hem wel. Ik heb de schakelaar voor de eventuele UHF tuner er ook even afgehaald om alles zo simpel mogelijk te houden.
Frappant detail: ik heb de metalen kap er even afgeschroefd. Dan kun je de kanalen-blokjes er uit trekken om eventueel schoon te maken.
Maar zonder die kap doe de kiezer het een stuk beter...
Arco
Special Member
Die broodjes werden vaak smerig en hadden slecht contact, paar keer ronddraaien en/of schoonmaken deed wonderen.
(in die tijd waren ze onvrijwillig 'passieve meerokers' omdat er flink wat afgedampt werd in meeste huishoudens...
)
Dat klopt wel. Je kan dat goed merken door de knop van de kanalenkiezer iets aan te spannen (lichte draaibeweging).
In principe gebruik ik alleen kanaal 4, met de modulator als input.
Dus dat broodje maar eens extra aandacht geven.
Daarom zou die UHF tuner niet eens meer hoeven te worden gemonteerd.
Die kwam er destijds om NED2, ZDF etc. te kunnen ontvangen via de ether.
Die gingen allemaal op de UHF uitzenden.
Rond Venlo hadden ze meer keuze, destijds en in de buurt van Vlaanderen ook
Vhf kanaal 3 RTBF 1 Liege
Vhf kanaal 5 Nederland 1 Roermond
Vhf kanaal 9 Ard Langeberg
Uhf kanaal 31 Nederland 2 Roermond
Uhf kanaal 34 Nederland 3 Roermond
Uhf kanaal 35 ZDF Wesel
Uhf kanaal 42 RTBF 21 Liege
Uhf kanaal 44 BRT Tv1 Genk
Uhf kanaal 47 BRT Tv2 Genk
Uhf kanaal 52 RTL Wesel
Uhf kanaal 59 Vox Wesel
In de Randstad was het NL1,2 en het REM eiland. Dat werd later de TROS. Later kwam 3 erbij, en soms sporadische ontvangst een UK, BE of F zender als de condities goed waren.
Het lijstje komt uit dit forum https://www.radioforum.nl/viewtopic.php?start=15&t=32643&sid=9…
Er is ook een piratenafdeling
Door dat zijwandje te verwijderen wijzigen de capaciteiten of is er instraling van de modulator. Mooi dat het beeld dan beter wordt.
Arco
Special Member
Maar het hoort natuurlijk niet zonder zo'n zijplaatje. De modulator staat op een grote afstand, die kan niet instralen.
Grappig dat de output van de kanalenkiezer met een gewoon stukje draad naar een ander punt wordt geleid, dat afgeschermd verder gaat.
Het totale resultaat van de TV wordt steeds beter. Het ding geeft mooi beeld.
Ik moet wel nog e.e.a. afstellen, de afbuiging bv met die verschuifbare platen. Ook is het beeld iets te breed (niet de uitzending maar hij 'vult' teveel). Moet iets smaller. Zal ook wel kunnen worden ingesteld.
Op woensdag 4 juni 2025 13:58:43 schreef RAAF12:
Rond Venlo hadden ze meer keuze, destijds en in de buurt van Vlaanderen ookVhf kanaal 3 RTBF 1 Liege
Vhf kanaal 5 Nederland 1 Roermond
Vhf kanaal 9 Ard Langeberg
Uhf kanaal 31 Nederland 2 Roermond
Uhf kanaal 34 Nederland 3 Roermond
Uhf kanaal 35 ZDF Wesel
Uhf kanaal 42 RTBF 21 Liege
Uhf kanaal 44 BRT Tv1 Genk
Uhf kanaal 47 BRT Tv2 Genk
Uhf kanaal 52 RTL Wesel
Uhf kanaal 59 Vox WeselIn de Randstad was het NL1,2 en het REM eiland. Dat werd later de TROS. Later kwam 3 erbij, en soms sporadische ontvangst een UK, BE of F zender als de condities goed waren.
Het lijstje komt uit dit forum https://www.radioforum.nl/viewtopic.php?start=15&t=32643&sid=9…
Er is ook een piratenafdeling
Door dat zijwandje te verwijderen wijzigen de capaciteiten of is er instraling van de modulator. Mooi dat het beeld dan beter wordt.
Ik herinner me dat in 1958 in Utrecht, waar ik toen woonde, kanaal 4 (Lopik) werd gebruikt, ik dacht de sterkste zender van nederland.
Iets anders kregen we daar niet.
Na verhuizing naar het oosten werd het Markelo, kanaal 7.
Nee, ik wil deze eerst in optimale staat hebben.
En vervolgens zal er vast wel weer eentje op mijn weg komen.
Het aardige is dat mensen het ook leuk vinden.
Na een paar 'nostalgische' avondjes met Swiebertje, Ivanhoe, Mik & Mak, Floris, etc werd ik onlangs door RTV Oost gevraagd met de oud-spelers van GA Eagles, die in 1965 de bekerfinale speelden, een samenvatting van die wedstrijden te bekijken.
In de Kuip nog wel. Voorafgaande aan de 'echte finale' pas geleden.
Dat moest natuurlijk op een oude TV in zwart-wit. Dat mocht ik verzorgen met mijn gerestaureerde 17TX210A.
Het angstzweet brak me wel even uit, toen ik die cameraploeg met mijn oude TV zag sjouwen en schuiven... 
Maar hij hield het en het was een leuke ervaring!
https://www.oost.nl/sport/3512149/met-de-ga-eagles-bekerfinalisten-van…
het begint er echt op te lijken! 
Beeld is goed, contrast en helderheid regelen beide goed, geen schermvergroting bij hogere helderheid. En een kraakhelder geluid zonder enige brom.
De gloeispanning op de beeldbuis is nu 6,1V.
Komt door de serieweerstand van 50 Ohm vanwege de nu afgekoppelde UHF tuner.
Maar misschien ook niet erg, dan slijt het ook wat minder.. 
Ik moet hem nog wat afstellen qua hoogteverdeling en het afbuigjuk moet exact horizontaal worden gedraaid.
Maar ik ben hier al erg blij mee!
Om het beeld helemaal goed te krijgen ben ik wat aan het stoeien geweest met de metalen schijven op het afbuigjuk.
Met name de teletekstlijnen, ondertiteling etc zijn heel duidelijk boven in beeld.
Maar dat valt nog niet mee.
Je kunt het beeld er wel mee schuiven, maar ook donkere vlekken in de hoek mee creëren.
Als ik die wegdraai staat het beeld weer niet in het midden.
Voorts valt op dat de bovenste helft van het beeld zichtbaar meer out-of-focus is. De lijnen van het testbeeld zijn daar minder scherp dan de onderste helft.
Wat is nu een handige manier/procedure om dit goed te krijgen?
OF gewoon try-and-error?
Edit: Ik ben wat verder met spelen.
Ik krijg het beeld zonder vlekken in de hoeken. Ga ik het beeld verticaal vullen, dan gaat het richting ei. Maak ik het verticaal kleiner, dan wordt het aardig rond, maar zie je de teletekst lijnen weer. Maar dat heeft ws ook te maken met de 5:4 (of 4:3) beeldverhouding. Het signaal wat van de Humax receiver komt is 16:9 dacht ik. Dan krijg je wellicht altijd balken.
Deze is redelijk rond.
Je kunt hier ook zien dat de lijnen (en tekst) scherper zijn dan boven.
Is dat ook ergens in te stellen?
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (32%)]
Met Instelling beeldverhouding 4:3 en beeldformaat letterbox 14:9 ben ik alle 'troep' kwijt...
Toch wel een redelijk resultaat, niet?
Nu alleen de focus nog gelijk over het hele beeld en de perfectie nadert...
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (37%)]
Als er veel naar zenders wordt gekeken zouden TXT lijnen bovenin beeld storend zijn. Maar bij oude video's zonder TXT lijnen weer niet. Aan jou de keuze.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (39%)]
Op woensdag 4 juni 2025 21:34:28 schreef RAAF12:
Als er veel naar zenders wordt gekeken zouden TXT lijnen bovenin beeld storend zijn. Maar bij oude video's zonder TXT lijnen weer niet. Aan jou de keuze.
Niet alle zenders hebben dat overigens. En de een in meerdere mate dan de ander.
Maar met de gemoemde instelling 4:3 en 14:9 ben ik ze kwijt, terwijl praktisch het volledige beeld (zie de rondjes in de hoeken) er wel is.
het is strak en scherp, zelfs zo scherp dat de 4,433 MHz kleurendotjes er goed doorkomen. (er zat toen nog geen 4,43 notch filter in tv's)
het zou nog mooier worden mocht je enkel het Y signaal ( luminantie signaal) naar je modulator sturen. vraag is of je TV setup box dat soort uitgang nog heeft.