Een eenvoudig audio RC oscillator bouwsetje wat een mooie sinus genereert in het hoorbare gebied en ver daarbuiten. 20-200kHz http://pa2hs.kg-uitdaging.nl/documenten/NL6832.pdf Met dank aan Henry voor de hosting!

Bram gaat het schema verbeteren en moderne onderdelen plaatsen dus hou je vast! R15 bijv. als compensatie in het laagste bereik. Jaja. Wie bouwt er mee?

gradtje

Ja... en toen ?

Hoi Raaf, moderne browsers pikken geen http meer....

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dan heb je je browser verkeerd afgesteld of je gebruikt de verkeerde browser. Voor Firefox in elk geval (nog) geen probleem.

blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi,

Deze week probeer ik deze generator uit te voeren met allemaal Silicium transistoren.
Als dat werkt zal ik proberen de vervorming lager te krijgen,
dit door een Darlington te gebruiken en een stroombron als nodig op de positie van de Emittor van de orginele AC187.

Natuurlijk weet ik dat met een NE5534A het snel mooier gemaakt kan worden,
maar het is gewoon leuk het met transistoren goed werkbaar te krijgen.
Verder wil ik minimaal 2V RMS aan de uitgang hebben

Vandaag zal ik proberen de orginele schakeling schakeling op een breadboard te zetten en de eerste testen te doen.

Hier het orginele schema via een HTTPS verbinding.
https://www.bramcam.nl/Diversen/NL6832.pdf

Groet,
Bram

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op dinsdag 10 juni 2025 12:31:27 schreef maartenbakker:
Dan heb je je browser verkeerd afgesteld of je gebruikt de verkeerde browser. Voor Firefox in elk geval (nog) geen probleem.

Maar of t handig is.....

Op dinsdag 10 juni 2025 11:26:21 schreef gradtje:
Hoi Raaf, moderne browsers pikken geen http meer....

Krijg je een foutmelding?

~~~~Vandaag zal ik proberen de orginele schakeling schakeling op een breadboard te zetten en de eerste testen te doen.~~~~

Geweldig ik ben heel benieuwd, en ga een 6V 50mA fiets achterlichtlampje opsnorren. Of het achterlicht van Oma's Gazelle Quickstep plunderen, daar rijd toch nooit iemand op in het donker.

keebrev

Special Member

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Wat later heeft Philips dit pakket op de markt gebracht als NL5132. Daar in zijn de "moderne transistors" Tr1 = BC548C en Tr2 = BC557B toegepast. Tr3 blijft AC187/01. Oude voorraad moest zeker op.

Ook het voedingsdeel is gemoderniseerd: een echte brugcel (BY164) icm 3x 680uF/40V afvlakelco's. De netschakelaar op R18 is komen te vervallen.

Andere wijziging: R5 en R6 zijn 39k geworden.

Succes Bram, ben benieuwd... :)

Foutmelding van Firefox (Kun je wel uitschakelen):

miedema

Golden Member

Ik zou er ook 1 moeten hebben. (een Philips NL 6832, geen foutmelding ;-)). Gebouwd door mijn vader. Keurig ingebouwd in een soort broodtrommeltje.

Maar waar?? Ik heb hem nog niet boven water weten te krijgen.....

groet, Gertjan.

revado

Honourable Member

Ik heb geen enkel probleem met die http site, werkt prima.
Leuk project, ik ga er ook eens naar kijken.
Mocht dat 6 volt 50 mA lampje ( Raaf) lastig zijn...
Ik heb een laatje vol schaalverlichtingslampjes van Philips NOS liggen...

En van die E10 lamphoudertjes met 2 soldeerlipjes heb er ook nog wel 100 liggen.
Allemaal uit de oude voorraad van wijlen Jaap Keizerwaard ( die het Magic Orgel ooit bouwde)
Dus als ik een van jullie daar mee kan helpen.... PM even.

[Bericht gewijzigd door revado op dinsdag 10 juni 2025 18:05:33 (32%)]

Het komt heel precies hoe dat thermistor element werkt want als er een andere erin zit wordt de regeling anders en moet de schakeling worden aangepast. Destijds waren er speciale vacuum R53 thermistors (die heette zo) en waren niet in Nederland te koop, wel in de UK. Die RC oscillator volgens dat schema kon ik niet bouwen zonder dat onmisbare onderdeel. Maar dat terzijde.

In dit Philips ontwerp brandt de gloeidraad heel flauw, dat is amper te zien en moet een 6V 50mA type zijn. Vooral bij lage frequenties is aan minieme fluctuatie's te zien dat de tegenkoppelkring werkt en er net voldoende oscillatie is. Bij hele lage vervorming is de uitgangsspanning ook iets minder stabiel en af te regelen met het instelpotje in de TK lus. Maar daar kan Bram verder in gaan als de schakeling klaar is.

Bedankt voor het meedenken en het lamp aanbod!

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die 50mA luistert nauw, net als bij de bekende stereolampjes.

De combinatie silicium transistoren met germanium vermogenstransistoren zag je wel vaker. Soms misschien vanwege de Vbe of andere eigenschappen, andere keren misschien omdat ze nog net wat goedkoper waren. Ondertussen zijn het wel allemaal 'tiktorren' geworden.

Op dinsdag 10 juni 2025 14:02:35 schreef bprosman:
[...]
Maar of t handig is.....

Ja. Normen zijn er om ondersteund te worden en bovendien zijn er milieu- en informatietechnische redenen om niet de duvel en z'n ouwe moer maar te willen versleutelen. Maar dat is meer iets voor de coffeecorner.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 10 juni 2025 20:19:51 (32%)]

nonius

set SCE to AUX.

Ik heb ooit een spotsinusgenerator gemaakt (1kHz meen ik) met een lampje als stabilisatie. Werkte erg mooi. Helaas heb ik nooit de lage vervormingscijfers kunnen behalen die in de bouwbeschrijving beloofd werden.

Wat ik eigenlijk wel grappig vond om te zien op de oscilloscoop was het stabilisatieproces van de amplitude, dat eerst een paar keer op en neer golfde tot het uiteindelijk z'n eindwaarde bereikte.

De THD was goed, maar bij mij toch een factor 10 slechter dan wat men beloofde, als ik me goed herinner (geschat aan de hand van de FFT-functie op m'n scope, en de amplitude van de grootste harmonische (2e of 3e? Ben ik kwijt) t.o.v. de fundamental).

Zal kijken of ik het schema en m'n bouwsel kan terugvinden. Moet ergens in de doos 'afgebouwde, niet-ingekaste projecten' zitten....

Het lampje brandde trouwens NIET zichtbaar - dat was juist één van de trucs, meen ik - het juiste punt op de karakteristiek vinden.

[Edit: schema gevonden, zie bijlage]

Op dinsdag 10 juni 2025 21:23:08 schreef nonius:
Wat ik eigenlijk wel grappig vond om te zien op de oscilloscoop was het stabilisatieproces van de amplitude, dat eerst een paar keer op en neer golfde tot het uiteindelijk z'n eindwaarde bereikte.

Blackdog zal/zou er wel van gruwen.

nonius

set SCE to AUX.

Blackdog zal/zou er wel van gruwen.

Ik zal er een waarschuwinkje bij plaatsen dan: NSFW NSFB: Not Safe For Work Blackdog! >:)

Op dinsdag 10 juni 2025 21:27:02 schreef ohm pi:
[...]Blackdog zal/zou er wel van gruwen.

waarom? alle wienbrugoscillatoren vertonen het hierboven beschreven stabilisatieverschijnsel, ongeacht of ze nu een lampje gebruiken of een fet om de rondgaande gain bij die ingestelde frekwentie op 1 te krijgen.

Op dinsdag 10 juni 2025 22:07:55 schreef kris van damme:
[...]

waarom? alle wienbrugoscillatoren vertonen het hierboven beschreven stabilisatieverschijnsel, ongeacht of ze nu een lampje gebruiken of een fet om de rondgaande gain bij die ingestelde frekwentie op 1 te krijgen.

Ik zie liever een kritisch gedempte amplituderegeling, maar misschien wordt de vervorming van de sinus dan onnodig groot.
Voor de meeste toepassingen is de uitslingering niet hinderlijk en ik zou ook niet weten hoe je de oscillator op het randje van afslaan moet zetten zonder uitslingerverschijnselen.

electron920

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha ohm pi,

Dan zou je de fase kunnen regelen, dit is trouwens vele malen beter dan een amplitude regeling.
Ik denk dat @TS het origineel wil behouden ik heb de versie uit jaren 80 bouwpakketje van Philips dus met silicium transistoren.
Doe er niets mee nostalgie ik denk dat ik zo'n 20 verschillende printje heb.....

Groet,
Henk.

Dat is het probleem met een RC oscillator die afstembaar is met een onnauwkeurige dubbele potmeter over een groot bereik, ergens moet je die in de tegenkoppellus zo instellen dat de oscillator nooit afslaat. En dan dat ie bij bijv. 30Hz iets meer vervormd voor lief nemen.

snip uit de beschrijving ©

De vervorming van het opgewekte signaal hangt enigszins af van de stand van R 7 / R 8. Rechtsom gedraaid (op 20 à 30) is de vervorming ca.0.1%. oplopend tot ca. 0.8% eeheel linksom . (bp' 180: ~oo).
De uitgangsspanning is over het gehele frequentiegebied van 20 - 200.000 Hz constant
binnen -1 dB ect

Wellicht geeft een stereo potmeter met een betere gelijkloop en dan lineair ipv log een lager vervormingcijfer.

Op dinsdag 10 juni 2025 21:23:08 schreef nonius:
De THD was goed, maar bij mij toch een factor 10 slechter dan wat men beloofde, als ik me goed herinner (geschat aan de hand van de FFT-functie op m'n scope, en de amplitude van de grootste harmonische (2e of 3e? Ben ik kwijt) t.o.v. de fundamental).

De FFT functie van een oscilloscoop met een vertikale resolutie van 8-bit moet je met een flinke korrel zout nemen...

electron920

Ha RAAF12,

Nee ik denk het probleem is.... je gebruikt een laagdoorlaat en hoog doorlaat die je beiden moet afstemmen.
Het is dus veel beter een LC resonator op een hoger frequentie als selectief element te gebruiken en,
daarna doormiddel van het heterodyne proces te converteren.
Mijn audio generator kan van 0,001 Hz tot 1 MHz in een keer afstemmen zonder band schakelaars.
Maar dit is een geheel andere aanpak en valt buiten jou topic.

Groet,
Henk.

Op dinsdag 10 juni 2025 22:55:01 schreef RAAF12:

Wellicht geeft een stereo potmeter met een betere gelijkloop en dan lineair ipv log een lager vervormingcijfer.

de vervorming komt vooral omdat het lampje bij 30Hz begint mee te knipperen (al dan niet zichtbaar), de versterking blijft dus niet meer constant.
Overigens bestaat er een later versie van de kit waar de frekwentieregeling middels variabele condesatoren gebeurt, en het lampje werd een FET.

electron920

Ha kris van damme,

Dat is de uitvoering die ik heb een week of drie geleden nog in mijn handen gehad ik was toen voor een vraag,
opzoek naar Philips printen voor een scope.

@RAAF12,

De gelijkloop (niet te gek maken) is niet zo belangrijk de Q van de RC combinatie is laag.
Tolerantie van de C en R is ook niet zo zeer van belang je tuned de afwijking er uit, wel is de stabiliteit van belang.
De frequentie is het product die kan je niet direct regelen wat je regelt is de fase.

Groet,
Henk.

Kijk hier eens naar, ik heb heel veel van die dingen gebouwd als jong en onbezonnen gassie. Goede gelijkloop wegens het nauwkeurige platenstelsel in de varco's.
Later zo'n ding gebouwd met een dubbele varco van 500pf en een FET maar dat ding kreeg ik niet stabiel. Waarschijnlijk omdat die teveel storing oppikte wegens de hoge ingangsimpedantie.
Ik ben wel zeer benieuwd naar het brouwsel van Bram. Fietslamp lig klaar:-)
Maar ben niet zo'n pennenlikker die het leuk vind om een forum vol te schrijven :-) Ik Google liever en sla de facts op in het long time memory :-)