Shaped
Golden Member
Hallo,
Ben een newbe op dit forum, maar derhalve altijd al geïnteresseerd geweest in electronica en schakelingen.
Ik kamp nu echter met een klein probleem, die ik graag aan experts wil voorleggen.
Laat ik voorop stellen dat het gebruik van onderstaande schakeling, niet door mij is bedacht, maar wel goed schijnt te werken. Het betreft een creatieve toepassing die al is al toegepast en ik ook wel wil overnemen. Ik twijfel alleen of de schakeling op ten duur niet gaat falen, of dat de gebruikte componenten niet sterk genoeg zijn voor de langere duur.
Het idee is om de achterlichten van een mijn auto als DRL te laten fungeren.
Eventueel met of zonder schakelaar er tussen
1 lamp gebruikt 0,50A. Beide dus 1 ampere op 12 tot max 16 volt.
Zie bijlage 1.
De boordcomputer (BCM) schakelt de lichten aan.
Dit signaal betreft alleen een + en wordt doorgegeven naar de IPDM zekeringdoos van de auto.
Vanuit de IPDM zekeringsdoos liggen de kabels naar de achterlichten links achter (LA) en rechts achter (RA).
Achterlichten gaan branden
Zie bijlage 2
Het idee is om een tweede 12 volt aansluiting te gebruiken, en de draden in de IPDM die naar de achterlichten gaan, ook te gebruiken voor DRL.
Hiervoor moet het signaaldraad vanaf de BCM onderbroken worden. Op die BCM draden worden si-gelijkrichter diodes (10a10) gesoldeerd, om de BCM te beschermen van de tweede 12 volt bron.
Op de tweede 12 volt bron, worden ook si-gelijkrichter diodes (10a10) gesoldeerd om deze juist te beschermen van de BCM.
In het midden van de twee 12 volt bronnen, is de vertakking die wordt aangesloten op de draden die naar de linkse en rechtse achterlichten gaan.
Ansicht een creatieve oplossing, echter mijn bedenkingen:
- de IPDM zekeringsdoos bevind zich in de motor ruimte. Trillingen, warmte maar ook kou is daar van toepassing. Verfijnde techniek zoals diodes zie ik daar niet meteen in thuis. De levensduur kan aanmerkelijk verkort worden daardoor.
—> wat is jullie idee hierover?
- de toegepaste diode is een si-gelijkrichter 10a10 met een blokkeerspanning van 1000volt en max 10a (zie https://www.conrad.nl/nl/p/diotec-si-gelijkrichter-diode-p1000m-p600-1…). Stel dat mijn auto accu leeg is, en er een jumpstarter op wordt gezet.
Een jumpstarter levert menig ampere.
—> Is een diode van 10A sterk genoeg om die slag in het interne circuit te kunnen weerstaan?
Alvast dank voor het lezen en verneem graag jullie idee hierover
Paulinha_B
Honourable Member
Huh, het klinkt allemaal heel vergezocht en ingewikkeld.
Overweeg om permanent met dimlicht te rijden, dan gaat het standlicht (voor en achter) ook mee. Of is dat te simpel?
Shaped
Golden Member
Bedank voor je reactie, maar helaas te kort door de bocht 
Voor heeft mijn auto al led drl lampen (standaard).
De achterlichten zijn ook led, maar dus geen drl.
De voorgestelde schakeling is vrij simpel en effectief, al heb ik mijn twijfel over de duurzaamheid.
Vandaar dus de vraag.
Ik zou dat om een paar redenen niet doen.
Een diode geeft een spanningsval van 0,7 volt en dat scheelt je aanzienlijk in de lichtopbrengst.
Ander probleem kan zijn dat de boordcomputer rare meldingen gaat geven.
Ook daar is 0,7 volt minder en dat ziet hij misschien als een fout.
Dan kan je er beter een setje aparte dagrijlampen ( dat is DRL) op zetten.
Of gewoon dimlicht aan zoals als gesuggereerd.
De dimlichtschakelaar is misschien wel aan te passen zodat de lampen pas aangaan met contact aan of draaiende motor, daar is hier al een ander topic over.
Edit: je had al een antwoord gepost.
Daar over, ik verbaas mij er over dat bij veel auto;s de dagrijverlichting achter niet aan is.
Ik heb een volvo ( meerdere gehad) en daar branden de lampen achter wel overdag.
Is het niet programmeerbaar?
[Bericht gewijzigd door revado op (18%)]
Paulinha_B
Honourable Member
Okee, ook mijn wagen heeft vooraan dagrijlichten. Dat belet me niet om ook dimlicht te ontsteken, en daarmee branden ook de achterste standlichtjes. Simpel en effectief. Of het dan LEDs zijn of niet maakt totaal niets uit.
Misschien een beetje ontstoken door de gadgetariabacil?
Shaped
Golden Member
Op donderdag 31 juli 2025 20:42:53 schreef revado:
Ik zou dat om een paar redenen niet doen.
Een diode geeft een spanningsval van 0,7 volt en dat scheelt je aanzienlijk in de lichtopbrengst.
Ander probleem kan zijn dat de boordcomputer rare meldingen gaat geven.
Ook daar is 0,7 volt minder en dat ziet hij misschien als een fout.
Dan kan je er beter een setje aparte dagrijlampen ( dat is DRL) op zetten.
Of gewoon dimlicht aan zoals als gesuggereerd.
De dimlichtschakelaar is misschien wel aan te passen zodat de lampen pas aangaan met contact aan of draaiende motor, daar is hier al een ander topic over.Edit: je had al een antwoord gepost.
Daar over, ik verbaas mij er over dat bij veel auto;s de dagrijverlichting achter niet aan is.
Ik heb een volvo ( meerdere gehad) en daar branden de lampen achter wel overdag.
Is het niet programmeerbaar?
Dank voor je reactie
Klopt dat er inderdaad een spanningsval is.
Ik heb twee andere kennissen die deze truk al hebben toegepast, en de spanningsval is daar niet zichtbaar.
Anders gesteld: er komt nog genoeg licht uit de achterlampen.
De softwarematige oplossing is ook onderzocht.
Hierop kregen de twee kennissen een nul op het request.
Als ik me goed herinner, moest er code geschreven worden dan.
Ik heb nog geen weerklanken gehoord dat de bcm (bij de twee kennissen) foutmeldingen geeft.
Shaped
Golden Member
Op donderdag 31 juli 2025 20:43:42 schreef Paulinha_B:
Okee, ook mijn wagen heeft vooraan dagrijlichten. Dat belet me niet om ook dimlicht te ontsteken, en daarmee branden ook de achterste standlichtjes. Simpel en effectief. Of het dan LEDs zijn of niet maakt totaal niets uit.Misschien een beetje onstoken door de gadgetariabacil?
Wellicht, maar er heerst een nadeel aan het gebruik van dimlichten.
De interne navigatiesysteem reageers op het gebruik van dimlicht, door het scherm donkerder te maken.
Dat is wel handig, als het inderdaad donker buiten is. Met normaal daglicht is het niet praktisch
Als je diodes zou willen gebruiken, soldeer ze dan aan de draad en doe er een stuk krimpkous overheen.
Dan is het mechanisch stevig.
Er is krimpkous met lijm er in te koop, dan is het ook nagenoeg waterdicht.
Wel of niet gebruiken van diodes is aan jou zelf.
Shaped
Golden Member
Op donderdag 31 juli 2025 21:02:00 schreef revado:
Als je diodes zou willen gebruiken, soldeer ze dan aan de draad en doe er een stuk krimpkous overheen.
Dan is het mechanisch stevig.
Er is krimpkous met lijm er in te koop, dan is het ook nagenoeg waterdicht.
Wel of niet gebruiken van diodes is aan jou zelf.
Ansicht zijn er veel schakelingen in een auto met diodes.
Het gebruik ervan zie ik niet als een probleem.
Echter; deze diodes worden in een zekeringsdoos geplaatst, die in een motor ruimte zit.
Trillingen, kou, warmte ed, naast wellicht nog tikken van andere draden.
Krimpkous met lijm is inderdaad een goed idee!
Hoe zit het met het aantal ampere? Zou dat toereikend zijn (voor bv jumpstart ed)
De achterlichten gebruiken zelf maar 1A, dus een 10A diode zou hier in theorie geen probleem mee mogen hebben.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als ik een auto zou rijden waar het niet meer mogelijk is om het licht gewoon uit te zetten, zou ik altijd de voorkeur geven aan dimlicht (1. gemaakt om niet te verblinden, werkt slechter dan vroeger maar beter dan sommige DRL, 2. je vergeet dan niet om bij donker naar dimlicht om te schakelen, 3. veel simpeler). Maar dat is natuurlijk geen oplossing als je DRL wilt voeren.
Ik denk dat het voor een specifieke oplossing kan helpen om merk en type auto te vermelden.
Shaped
Golden Member
Op donderdag 31 juli 2025 21:17:08 schreef maartenbakker:
Als ik een auto zou rijden waar het niet meer mogelijk is om het licht gewoon uit te zetten, zou ik altijd de voorkeur geven aan dimlicht (1. gemaakt om niet te verblinden, werkt slechter dan vroeger maar beter dan sommige DRL, 2. je vergeet dan niet om bij donker naar dimlicht om te schakelen, 3. veel simpeler). Maar dat is natuurlijk geen oplossing als je DRL wilt voeren.Ik denk dat het voor een specifieke oplossing kan helpen om merk en type auto te vermelden.
Bedankt voor je reactie.
De dimlicht optie, of om alle lampen (incl. drl) uit te zetten, blijft gehandhaafd met de licht schakelaar.
Volgens mij is dit een standaard klusje voor een een zogenaamde canbus programmeur. Doorgaans zijn dit lieden met een set OBD2 stekkers en een laptop die aan huis aanpassingen kunnen maken zoals permanent uitschakelen van bepaalde piepjes.
Shaped
Golden Member
Op donderdag 31 juli 2025 21:35:26 schreef K7Jz:
Volgens mij is dit een standaard klusje voor een een zogenaamde canbus programmeur. Doorgaans zijn dit lieden met een set OBD2 stekkers en een laptop die aan huis aanpassingen kunnen maken zoals permanent uitschakelen van bepaalde piepjes.
Dank voor je reactie.
Inmiddels stevig aan het googlen hier of ik iets kan vinden.
Nog geen resultaat tot dusverre
Paulinha_B
Honourable Member
Op donderdag 31 juli 2025 20:59:22 schreef Shaped:
[...]Wellicht, maar er heerst een nadeel aan het gebruik van dimlichten.
De interne navigatiesysteem reageers op het gebruik van dimlicht, door het scherm donkerder te maken.
Dat is wel handig, als het inderdaad donker buiten is. Met normaal daglicht is het niet praktisch
Dus omdat je een kreupel navigatiesysteem hebt wil je kreupele toestanden doen met je boordlichten? Tsja, je doet maar.
Overigens kan ik zoiets in mijn eigen navigatiesoftware ( https://www.navit-project.org/ ) instellen, bij default stond het ook aan, maar het berekende dan wel het aan/uit-moment uit de satellietinformatie in plaats van voort te gaan op de boordverlichting. Evenzeer heb ik dat afgezet in het configbestand.
Trouwens, in een tunnel steek je toch ook wat meer licht aan? Ik vind het allemaal heel heel krom klinken. En met met twee krommen maak je niet een rechte!
Shaped
Golden Member
Op donderdag 31 juli 2025 21:51:36 schreef Paulinha_B:
[...]Dus omdat je een kreupel navigatiesysteem hebt wil je kreupele toestanden doen met je boordlichten? Tsja, je doet maar.
Overigens kan ik zoiets in mijn eigen navigatiesoftware ( https://www.navit-project.org/ ) instellen, bij default stond het ook aan, maar het berekende dan wel het aan/uit-moment uit de satellietinformatie in plaats van voort te gaan op de boordverlichting. Evenzeer heb ik dat afgezet in het configbestand.
Trouwens, in een tunnel steek je toch ook wat meer licht aan? Ik vind het allemaal heel heel krom klinken. En met met twee krommen maak je niet een rechte!
Bedank voor je reactie en toegevoegde waarde aan mijn vraag Paulinha!
Zal wel een stomme vraag zijn. Maar wat is een DRL? Een derde rem licht ofzo?
Verder is het knutselen aan de rij verlichting van een auto niet altijd even handig. Het aantal lampen en de positionering van de lampen is aan nogal wat regels gebonden. Een APK afkeur of een boete kan het gevolg zijn als e.e.a. niet voldoet aan de regels.
Verder gaat er door de diodes alleen de stroom voor de lamp(en). En je zei toch dat dat een half ampère was? Waarom zou dat meer worden als je een starthulp gebruikt. Normaal loopt de startstroom via een dikke kabel van de accu door een startrelais direct naar de startmotor. En dat is inderdaad een forse stroom. Bij mijn wagen is dat iets van 600 ampère. Als je een starthulp gebruikt loopt die grote stroom van de starthulp naar de startaccu en dan naar de startmotor. Die loopt dan toch nooit naar een verlichtingsunit.
Een diode kan overigens prima in de motorruimte. Diode is in de fabriek zeer hermetisch dicht geseald. Daar komen echt geen vuile vloeistoffen in hoor. En als je de diode en de soldeerverbindingen inkapseld in een stuk krimpkous met lijm blijft het echt wel een halve eeuw goed hoor. Normaal gesproken zou ik zeggen dat het belangrijk is om de diode op een coole plaats te monteren (uit de zon en uit de buurt van hete onderdelen als uitlaten en motoren en in de rijwind). Maar met een stroompje van maar een half ampère is zelfs dat niet eens nodig.
ik denk dat ingrijpende wijzigingen in de verlichting niet eens mag..Buiten dat, als je achterlichten branden, dient ook de kentekenverlichting aan te zijn.Gewoon de boordverlichting aanzetten op dimlicht lijkt me eenvoudiger..Ik heb toch dat daglichtverlichtingsgedoe nooit gesnapt.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ik begrijp dat DagRijVerlichting gedoe ook niet zo.
Mijn huidige auto heeft overdag de mistlampjes voor aan en als het donker wordt gaat automagisch de gewone verlichting aan incl achterlichtjes.
Ik kan het ook niet uitzetten overigens.
Dagrijverlichting maakt alleen maar dat motorfietsen -nog- slechter zichtbaar worden in het verkeer.
Op vrijdag 1 augustus 2025 06:54:16 schreef mel:
ik denk dat ingrijpende wijzigingen in de verlichting niet eens mag..Buiten dat, als je achterlichten branden, dient ook de kentekenverlichting aan te zijn.Gewoon de boordverlichting aanzetten op dimlicht lijkt me eenvoudiger..Ik heb toch dat daglichtverlichtingsgedoe nooit gesnapt.
Dat dagverlichtingsgedoe komt uit de tijd dat er LED auto lampen kwamen. Er was toen al vastgesteld dat rijden met dimlicht aan veiliger was, maar er was ook het milieu aspect: die gloeilampen gebruikten best veel energie. Buitendien meenden sommigen dat de prestaties van hun koekblik achteruitgingen.
LED lampen losten dat probleem op.
Maar tegenwoordig hebben alle auto's LED verlichting. De TS moet niet zo zeuren en gewoon met dimlicht aan gaan rijden ;o)
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Die menen dat de prestaties achteruit gingen waren dezelfde die 3 kW aan muziek aan hadden staan tijdens het rijden zeker....
Als je dat denkt te merken qua prestaties....
Vroeger had oma hier een Audi 50.
Dynamo was een 35A exemplaar, motor een 900cc (uit een Polo, later een 1300 cc)
Dynamo vervangen door een 100A uit een Audi 100.
Dubbele koplampen gefabriekt (met Honda Accord lampen) a la Golf GTI.
Max verlichting gelijktijdig aan was 4 x grootlicht a 120W per stuk.
De 900cc verbreeuwde er niet van.
Op vrijdag 1 augustus 2025 00:02:22 schreef Ex-fietser:
Dag Rij Lampen
Op vrijdag 1 augustus 2025 07:53:12 schreef Jinny:
Die menen dat de prestaties achteruit gingen waren dezelfde die 3 kW aan muziek aan hadden staan tijdens het rijden zeker....
Als je dat denkt te merken qua prestaties....Vroeger had oma hier een Audi 50.
Dynamo was een 35A exemplaar, motor een 900cc (uit een Polo, later een 1300 cc)
Dynamo vervangen door een 100A uit een Audi 100.
Dubbele koplampen gefabriekt (met Honda Accord lampen) a la Golf GTI.
Max verlichting gelijktijdig aan was 4 x grootlicht a 120W per stuk.
De 900cc verbreeuwde er niet van.
En dan de raampjes open met een armpje er uit om die 3 kW luidkeels de omgeving in te blazen...
Beïnvloedt de stroomlijn en DAT remt af 
Goh, ja die Audi 50, buurtje uit de flat had er een, een knalgele.
Veel plezier mee beleefd tijdens de "testritten" ( als 15 jarige
).
Dat de achterlichten niet gewoon mee branden met de dagrijverlichting heb ik nooit begrepen.
Na een discussie hier op het forum daar eens op gelet, ik dacht dat ze standaard mee branden op alle auto's, maar nee hoor.
Maar een paar merken doen dat wel goed.
In een tunnel vaak een auto zonder achterlichten, dan is voor de DRL wel aan , en de dashboard verlichting ook, de bestuurder weet het dus niet eens...
Onbegrijpelijk, en ik denk dat TS het daarom wil, en dan snap ik hem wel.
Jinny
Golden Member
Dan is mijn auto iets intelligenter geprogrammeerd, daar staan als gezegd de mistlampjes voor altijd aan, en gaat de hele kerstboom aan als de auto vind dat het te donker wordt. (Toyota Pro Ace, ofwel een Citroen Jumpy)
Met een Mercedesbus (huur auto) heb ik me ook wel eens klem gevloekt omdat het dashbord niet zichtbaar was 's nachts.
Geen doen.
Tot ik er achter kwam (na 30 km) dat het dus de (toen mij onbekende) DRL was en ik dus alleen de koplampen aanhad.
Gewoon uitvoeren zoals je 2 kennissen het hebben gedaan volgens schets 2.
Alle mogelijke explosies en rampen die je verzint weerleggen kost ons enkel teveel onbegrepen tekst inkloppen.
Neem wel dioden zoals bv SB840, 1N5822, STPS3150... dat zijn Schottky's.
Zet ook nog een schakelaartje in de +12V zodat je kunt kiezen tussen "Origineel" en "Gepimpt" 
Shaped
Golden Member
Day Running Lights.
Led verlichting om overdag beter zichtbaar te zijn, voornamelijk bij weercondities waarin dimlichten niet meteen nodig zijn.
Verder is het knutselen aan de rij verlichting van een auto niet altijd even handig. Het aantal lampen en de positionering van de lampen is aan nogal wat regels gebonden. Een APK afkeur of een boete kan het gevolg zijn als e.e.a. niet voldoet aan de regels.
Ben ik me van bewust, maar in dit geval maak ik gebruik van bestaande verlichting, die alleen gaat branden zodra de auto start (samen met de drl lampen voor)
Verder gaat er door de diodes alleen de stroom voor de lamp(en). En je zei toch dat dat een half ampère was? Waarom zou dat meer worden als je een starthulp gebruikt. Normaal loopt de startstroom via een dikke kabel van de accu door een startrelais direct naar de startmotor. En dat is inderdaad een forse stroom. Bij mijn wagen is dat iets van 600 ampère. Als je een starthulp gebruikt loopt die grote stroom van de starthulp naar de startaccu en dan naar de startmotor. Die loopt dan toch nooit naar een verlichtingsunit.
Ik heb dat anders meegemaakt.
Toen mijn accu het eens begaf, heb ik gebruik gemaakt van een jumpstarter (opgeblazen powerbank type).
In eerste instantie sceptisch, maar gebruikt natuurlijk en verbaasd over de prestaties ervan
De auto startte maar het eerste wat opvalt is dat zodra deze aangekoppeld wordt, de interne verlichting van de auto feller brand dan dat deze normaliter doet.
Om die reden mijn zorgen over dit project.
Een diode kan overigens prima in de motorruimte. Diode is in de fabriek zeer hermetisch dicht geseald. Daar komen echt geen vuile vloeistoffen in hoor. En als je de diode en de soldeerverbindingen inkapseld in een stuk krimpkous met lijm blijft het echt wel een halve eeuw goed hoor. Normaal gesproken zou ik zeggen dat het belangrijk is om de diode op een coole plaats te monteren (uit de zon en uit de buurt van hete onderdelen als uitlaten en motoren en in de rijwind). Maar met een stroompje van maar een half ampère is zelfs dat niet eens nodig.
Hier kan ik wat mee!
Dank voor jullie input Ex-fietser zo ook Revado, OXO en K7Jz
De optie van K7Jz wil ik ook nog even uitzoeken, omdat dit de minst ingrijpende oplossing kan zijn.
In het algemeen:
Ik verbaas me wat over enkele reacties van andere members op het forum.
Op een forum zoals deze zouden juist reparatie vragen, of hobby-/project vragen zoals de mijne gesteld kunnen worden.
Een beoordeling of mening over het project die een aantal members zo bijzonder vrijwillig wil geven (al dan niet met lichte kracht termen of botte opmerkingen) voegt niets toe, anders dan dat het meer zegt over de persoon zelf.