Dag allen!
In eerste instantie kreeg ik de wasmachine even niet meer aan. Na wat kloppen en doen lukte dit weer - programma afgemaakt. Een paar dagen later was het helaas voorbij. De wasmachine schakelt zichzelf aan en uit elke x seconden. Dit varieert gigantisch, soms echt elke seconde en soms duurt het 30-60 seconden. Meestal is aan voor 1 of 2 seconden, dan voor langere tijd uit. Rinse and repeat. Dit is dus overigens vóór het starten van een programma - daar kom ik niet eens aan toe. Dus ik krijg het aan-deuntje te horen, dan valt de boel weer uit. Ik kan dat deuntje inmiddels dromen!
Geprobeerd:
- Andere WCD - geen effect
- Alle printplaten losgekoppeld en weer aangesloten - geen effect
- Aan / uitknop doorgemeten - is in orde
- LNK364GN en veiligheidsweerstand vervangen - geen effect
De wasmachine bestaat uit 2 printplaten voor zover ik kan zien: de hoofdprintplaat (?) en de printplaat bij het bedieningspaneel.
Mijn kennis houdt hier helaas op ben ik bang. Zijn er nog mensen hier die mij verder kunnen helpen voordat ik een monteur moet bellen? Bijgevoegd 2 foto's van beide printplaten. De LNK364GN lijkt op deze foto beschadigd maar is dat niet, dit is de vervanging. Dat zwarte is een ongelukkige reflectie van de flux / soldeerdamp (?) op de IC.
Hartelijk dank!
Klinkt of er een rot elcootje zit in de voeding.
Heb je een scoop?
Dat kun je meten of er een rimpel in je voeding zit.
Op woensdag 6 augustus 2025 20:43:17 schreef daandc:
Klinkt of er een rot elcootje zit in de voeding.Heb je een scoop?
Dat kun je meten of er een rimpel in je voeding zit.
Ik heb helaas geen scoop. Kan ik dit op een andere manier controleren? Of is het wellicht de gok waard om deze allemaal te vervangen?
Dit was overigens al wel in me opgekomen als mogelijkheid omdat ik een beetje weet hoe zulke voedingen werken van een vorig reparatieklusje van een alarmcomponent die ook zo'n LNK ICtje gebruikt voor de DC voeding. Ik had de output wel gemeten met m'n multimeter maar de verbrekingen of dipjes zullen veel te kort zijn om dat zonder scope waar te nemen, begrijp ik dat goed?
[Bericht gewijzigd door baskeee op (34%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De 10uF 400v staat niet bol?
Een een eenvoudige test is kijken of temperatuur een invloed heeft. Warm de boel eens op met een haardroger en kijk of het veranderd.
Een andere test is zo weinig mogelijk aansluiten. Bv de 230v toevoer en de connectie tss de 2 printen om te kijken of het dan uitvalt. Er kan bv periferie de boel verzieken. Bv de pressostaat op het digitaal circuit dat sluiting geeft of de ntc niet aardingsverlies geeft....
De aan/uit doormeten is geen goede zaak. Als het daar in zit ga je dat niet meten
Wat je kan doen is de 4 aansluit beentjes terug solderen. De hitte gaat intern iets veranderen. Kijk dus eens of er voor en na bijsolderen een verschil merkbaar is. Er af halen is niet altijd een vooruitgang. Je moet alle 4 de beentjes gelijk warm krijgen zonder schade te maken. Dat is meestal niet zo succesvol. Bijsolderen moet lukken zonder schade te maken.
[Bericht gewijzigd door EricN op (34%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Kijk eens bij de relais aansluitingen en schuifstekers waar de hoofdstroom loopt, rotte solderingen, of oxide misschien? Die zouden intermitterend contact kunnen maken.
Dit ziet er ook vreemd uit maar hij is al vervangen begrijp ik.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (11%)]
Dank voor jullie reacties!
Geen van de elco's staan bol. Ik heb de haardroger er even bij gepakt en zie eigenlijk geen verschil. Het aan- en uitspringen van de machine is super willekeurig en soms slechts sporadish en dat blijft het na verhitting. Ook zo min mogelijk aansluiten (AC en de kabel van de hoofdprint naar de bedieningsprint) heeft geen waarneembaar effect. Ik heb de 3 elco's bijgesoldeerd en direct hierna de boel weer aangesloten, ook dit heeft geen effect - ook niet na een nieuwe verhitting.
Ik heb de print meerdere keren goed nagelopen en zie geen rotte solderingen of oxide. Op enkele kleine imperfecties na zou ik de print visueel als nieuw beschrijven. Die foto met de verdachte LNK IC is gemaakt na vervanging door mij maar zoals gezegd is die foto geen weerspiegeling van de werkelijkheid. Dat zwarte is slechts soldeerdamp wat door het licht vreemd tot uiting is gekomen op de foto.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Hoor je iets klikken van relais op de hoofdprint bij uitval? Dan kun je nog downsizen en ook de bediening elimineren om te kijken of het dan nog random uitvalt. In dat geval zit het zeker geïsoleerd op de hoofdprint.
Doet het ook nog gek als je de aan knop ingedrukt houdt?
Wat gebeurt er als je de printen lichtjes plooit? Torst?
Op donderdag 7 augustus 2025 18:51:50 schreef EricN:
Hoor je iets klikken van relais op de hoofdprint bij uitval? Dan kun je nog downsizen en ook de bediening elimineren om te kijken of het dan nog random uitvalt. In dat geval zit het zeker geïsoleerd op de hoofdprint.
Doet het ook nog gek als je de aan knop ingedrukt houdt?
Wat gebeurt er als je de printen lichtjes plooit? Torst?
Geen geklik helaas. De aan/uitknop ingedrukt houden heeft geen effect, ook het plooien van de print niet. Ik weet niet wat je precies bedoelt met torst?
Wel hoor ik als ik goed luister een soort gering, heel zacht in volume. Ik weet niet of gering het goede woord is, in ieder geval een constant geluid op zeer laag volume (moet de plaat echt bij m'n oor houden om het te kunnen horen). Komt volgens mij van de elco's? In ieder geval uit die hoek. Het geluid is erg onstabiel in toonhoogte - het gaat constant omhoog en omlaag in toon. Is dat een teken dat de elco's toch tegen het einde van hun leven aanzitten? De transformator wellicht? Of zou dat allemaal niet moeten kunnen als hitte geen merkbaar effect geeft? Zou een volledig gezonde print uberhaupt een geluid moeten maken of is dat per definitie foute boel?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Torsen is draaien. Maar blijkbaar irrelevant. Een voeding zingt altijd wel wat. Maar het is moeilijk vanhieruit vast te stellen of het abnormaal is luid is. Wat doet de spanning over de 25v elco's tijdens de uitval? Valt die ook wag?
Op vrijdag 8 augustus 2025 06:27:36 schreef EricN:
Torsen is draaien. Maar blijkbaar irrelevant. Een voeding zingt altijd wel wat. Maar het is moeilijk vanhieruit vast te stellen of het abnormaal is luid is. Wat doet de spanning over de 25v elco's tijdens de uitval? Valt die ook wag?
Bedoel je over de individuele elco's? Multimeter op DC en de 2 pinnen van die 2 elco's apart meten? Ik check het even omdat er toch 230v in de buurt loopt en ik zeker wil zijn dat ik het juiste doe.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Op vrijdag 8 augustus 2025 19:37:15 schreef EricN:
Over C2 of C10. Beide secundaire elco's. Als de voedingsspanning wegvalt moet je dat daar meten.
C2 meet 7v, C10 meet 5v, zowel als de machine uitgevallen is als deze aanspringt.
@daandc op dezelfde manier maar met de multimeter op ac?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Klopt. Zelfde meting maar op ac.
Staat het toestel in een vochtige ruimte of in de winter koude ruimte?
Bij AEG kom ik wel eens kruipstromen tegen door print oxidatie. Maar dan is er meestal vocht in het spel.
Op vrijdag 8 augustus 2025 22:02:51 schreef EricN:
Klopt. Zelfde meting maar op ac.
Staat het toestel in een vochtige ruimte of in de winter koude ruimte?
Bij AEG kom ik wel eens kruipstromen tegen door print oxidatie. Maar dan is er meestal vocht in het spel.
C2 meet in ac 14,5v, C10 10.4v.
De machine staat niet in een vochtige ruimte. Wel is ie tweedehands en daar stond hij volgens mij in de badkamer ?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
dat zijn bijzonder hoge meetwaarden. Zelfs voor defecte elco's. Ik vermoed meetfout. Zeker dat je goed en lang genoeg contact had met de meetpen? Ac meten op dc moet zich even stabiliseren. Indien de meetwaarde blijft zou ik beginnen met de 3 elco's te vervangen. Gaat in deze modellen zelden stuk dus ik ben daar skeptisch over naar succes toe.
Vochtigheid kan via's doen uitbloeden en dan krijg je de gekste reacties zoals ondermeer dit. Het is visueel vast te stellen maar je moet goed weten op wat exact te letten.
Het is toch echt zo. Ik neem aan dat ~10s voldoende tijd is? Het is ook stabiel op die waarde, wellicht ~.1v variatie. Ik kan eventueel mijn DSLR erbij pakken om wat macro foto's te maken indien je daar wellicht iets mee kan?
Super bedankt voor je hulp overigens, dat wordt echt gewaardeerd! 
[Bericht gewijzigd door baskeee op (14%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Dat wordt elco's vervangen of scoop boven halen. Mogelijks krijg je die waarde door constant wegvallen vd aansturing. Dan gaan nieuwe elco's altijd niet helpen maar gezien de beperkte mogelijkheden en speculatie is vervangen toch de volgende stap. De 10/400 niet vergeten. Die kan mss toch het constant wegvallen veroorzaken. Hij ziet er nog goed uit maar een afgebroken pootje kan altijd.
[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]
Meet de zwarte condensators C11 en zijn broertje er naast eens door, deze hebben de functie voor voeding voor de aan/ uit knop en zijn vaak enorm verlopen...
Elcotjes zijn besteld.
Op zaterdag 9 augustus 2025 18:58:02 schreef smd:
Meet de zwarte condensators C11 en zijn broertje er naast eens door, deze hebben de functie voor voeding voor de aan/ uit knop en zijn vaak enorm verlopen...
Helaas heeft mijn multimeter geen capaciteitsmodus, dat wordt dan een lastig verhaal volgens mij? Als er een alternatieve methode is probeer ik dit graag. Zal ik indien mogelijk mijn bestelling nog aanpassen om deze 2 er nog bij te zetten?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Wat staat er op de condensatoren? Zie ik daar 223? Dat zou 22nF zijn dan.
Kun je aan een 100kohm weerstandje geraken? Of iets anders?
Low budget condensator test: (indien de condensator specs het toelaten. Zie eerste vraag
1: zet de weerstand in serie met de condensator
2: zet netspanning op het geheel. Zie dat het veilig blijft!!
3: meet de spanning over de weerstand
4: bepaal de stroom I=U/R
5: meet de spanning over de condensator
6: bereken Xc. Xc=U/I
7: bereken Xc via de specs en vergelijk beide Xc's
Xc=1/2.pi.f.C
2.pi.f=314,1592
C=0,000000022? Nog te bevestigen.
Op zondag 10 augustus 2025 21:47:42 schreef EricN:
Wat staat er op de condensatoren? Zie ik daar 223? Dat zou 22nF zijn dan.
Kun je aan een 100kohm weerstandje geraken? Of iets anders?Low budget condensator test: (indien de condensator specs het toelaten. Zie eerste vraag
1: zet de weerstand in serie met de condensator
2: zet netspanning op het geheel. Zie dat het veilig blijft!!
3: meet de spanning over de weerstand
4: bepaal de stroom I=U/R
5: meet de spanning over de condensator
6: bereken Xc. Xc=U/I
7: bereken Xc via de specs en vergelijk beide Xc's
Xc=1/2.pi.f.C2.pi.f=314,1592
C=0,000000022? Nog te bevestigen.
OK, daar heb ik helaas de middelen niet voor. Of in ieder geval niet om het degelijk en veilig te doen. Dat zou ik moeten gaan MacGyveren en dat lijkt me geen goed plan.
Kan je mij een vervanging van deze caps aanwijzen op eoo-bv.nl? Ik kan geen exacte match vinden. Dan kan ik die met een beetje geluk nog geleverd krijgen bij mijn lopende bestelling. Na een tijdje googlen en zoeken begrijp ik dat de Y2 certificatie vrij belangrijk is ivm de netspanning? Zo'n Y2 equivalent kan ik niet vinden, maar ik weet niet of ik naar het juiste op zoek ben en of die certificatie wel nodig is. Ze zijn inderdaad 22nF. Volledige label:
okaya
y f 2 2 3
0.022uf k y2
300v L