Zijn je RxD en TxD goed aangesloten vanuit je USB adapter, ik moet telkens een null-modem adapter gebruiken !

Dat is een goede ik ga zo even kijken op welke ader de USB adapter een signaal geeft als ik de PC een bericht laat zenden.

En de RX en TX zitten inderdaad omgedraaid. Even 2 draadjes omgelegt via een tussen printje en ik ontvang nu heel veel.

En nu krijgt ik echter continu data binnen en random getallen.
Of zou de Chip in de voeding nu defect zijn?

Als ik de DB9 kabel eruit trek of de voeding uitzet dan heb ik geen ontvangst. Dan ligt het niet aan mijn USB converter.

Misschien staat hij in Talk Only ? Misschien is dat te regelen met Add?

Staan alle RS232 settings nu goed? m.a.w. zijn de strings enigszins leesbaar? Als het garbage is staat er meestal een pariteit of lengte niet goed.

RS232 chips gaan niet zo snel kapot als er 2 TxD aan elkaar hangen.

Zijn de DTR/DSR en RTS/CTS actief die kruis ik nl ook maar als je voeding geen HW handshake heeft zijn ze niet aangesloten.

O... en je USB Serial kan je nl ook testen door pin 2 en 3 door te verbinden zonder aan je voeding aan te sluiten, zou je dan wat je typt terug moeten zien in PuTTY (of....)

Misschien staat hij in Talk Only ? Misschien is dat te regelen met Add?

Add is het enkel het adres.
De manual zegt enkel aqls instelling geen comm, ASCII of HEX
Maar in mijn voeding zitten daar dus 5 instellingen en Angle kan ik ook op 0 of 1 zetten.
Daar ga ik morgen wel wat meer proberen, misschien zijn dan de signalen wel geïnverteerd?

Als het garbage is staat er meestal een pariteit of lengte niet goed.

Wat er binnen komt gaat continu door en is onzin data. IK heb de pariteit allemaal geprobeerd het aantal stopbits ook maar de lengte staat op 8 en daar verder niets mee geprobeerd. Ik kan niet hoger dan 8 instellen

In de voeding gaan er een kabel met 5 aders naar de compoort print. Maar daar zit ook een niet vermelde BNC connector op?
Correctie kabel heeft 4 aders afscherming.
In de kabel zit dan TX, RX, 5V, BNC signaal en afscherming = massa.

Geen handshake signalen.

IK ga morgen wel weer verder.
Eerst maar eens meten wat er aan signaal uit de voeding komt.
Ik heb nog ergens een logic analyzer liggen.

En daarna een lijstje maken met alle mogelijke instellingen en die opnieuw allemaal proberen,zodat ik niet iets vergeet wat ik nu denk wel gedaan heb.

Dat doorverbinden ga ik morgen ook uitproberen.

Met 2 en 3 doorverbonden ontvang ik niets.

USB converter is een
Digitus DA-70157

Ik heb 3 USB converters maar deze is de enige die nu nog onder windows werkt.

Net even een uurtje mijn Yokogawa 7552 en Analogic DP100 een 2.5V referentie laten loggen.

Leuke verschillen te zien:

Jammer trouwens dat TC niet beide gegevens in 1 histogram kan zetten met de kleurtjes zoals in de Chart.

De DP100 is sneller op temperatuur maar schommelt wel, terwijl de 7552 er 30m over doet maar wel veel minder schommelt. Averaging voor beide meters stond uit en de 7552 had een Sampling Interval van 220ms (heel snel).

Als ik op beide (opgewarmde) meters averaging aan zet, en op 16x (max van de DP100) dan zijn de meters het beter eens:

Op vrijdag 22 augustus 2025 21:53:44 schreef benleentje:
Met 2 en 3 doorverbonden ontvang ik niets.

USB converter is een
Digitus DA-70157

Ik heb 3 USB converters maar deze is de enige die nu nog onder windows werkt.

Ik gebruik een DSD TECH SH-RS232A, zelfde chipset als jou Digitus.

Misschien heb je pin 2 en 3 verkeerd geïnterpreteerd op de male dsub connector, dat doe ik wel eens :)

https://m.media-amazon.com/images/I/71eWnT8Po1L._AC_SL1500_.jpg

Op zaterdag 23 augustus 2025 10:28:03 schreef flash2b:
Net even een uurtje mijn Yokogawa 7552 en Analogic DP100 een 2.5V referentie laten loggen.

Ha flash2b,

Leuke meting.
Je kunt mooi zien dat de Analogic een hogere resolutie uit geeft (een digit meer?), terwijl de Yokogawa afrondt op hele laatste digits. Dat is ook wat je terugziet in het histogram.

Allebei 5,5 digit meters, en toch geeft de Analogic 10x meer resolutie :-). (Er zijn meer meters doe dat doen)
Vraag is wat je er aan hebt, want de referentie is natuurlijk niet stabiel genoeg voor 6,5 digit nauwkeurigheid. Ook is de ruis hoger dan bij een 6,5 digit meter. Daar is met middelen nog wel wat aan te doen.

Het grote voordeel illustreert je meting: als je wilt zien of iets drift, dan zie dat vrij snel in je Analogic meting, terwijl die drift bij de "echte" 5,5 digit Yokogawa nog lang verbogen blijft in de stappen/sprongen van de laatste digit.

Verder is er niet zo veel te concluderen. Behalve 2 verschillende meters heb je ook 2 verschillende referenties gemeten. Die ook weer eigen eigenschappen hebben, zoals opwarmtijd en eigen ruis. Dus is onduidelijk wat waar vandaan komt.

Als je de opwarmtijd van de meters wilt vergelijken, hang ze dan samen aan één referentie, en zet die referentie uren aan voordat je de meting begint.

groet, Gertjan.

Op zaterdag 23 augustus 2025 11:33:05 schreef flash2b:
[...]

Misschien heb je pin 2 en 3 verkeerd geïnterpreteerd op de male dsub connector, dat doe ik wel eens :)

Waarom heb je nu weer gelijk. _/-\o_

Ik heb zelf niet iets verkeerd geïnterpreteerd maar is het printje wat ik gebruik is verkeerd genummerd.
DB9 pin5 gat naar nummer 1.
Ik heb 1 van onderstaande printjes en daar heb ik dan nog een 2de DB9 connector aan verbonden. En bij die 2de connector heb ik de nummering van het printje aangehouden.

https://nl.aliexpress.com/item/32843206169.html?spm=a2g0o.productlist.…

Op zaterdag 2 augustus 2025 17:18:31 schreef benleentje:
[...]Ik heb een Matrix APS7100, een AC voeding van 1000W daar dacht ik ook van daar zou ik wel een definitie van willen hebben.

Ha benleentje,

Het is hier eerder gezegd (verzucht?) de communicatie met je meter aan de pruttel krijgen is het halve werk. Dat ondervindt je nu aan den lijve....

Inderdaad is RS-232 een protocol met veel mogelijkheden en valkuilen. Dus daar wat kennis en handigheid in hebben is een pré.

Een USB naar serieel adapter gebruiken voegt daar weer een laag van foutmogelijkheden overheen. Niet alle adapters ondersteunen alle RS-232 lijnen, en kunnen verschillend bedraad zijn... (nog los van driver problemen)
Wellicht heb je een oude PC met echte seriële poort? Eerst proberen daarmee verbinding te maken met je Matrix zorgt dat er alweer heel wat minder dingen mis kunnen gaan.

Keuze voor ASCII protocol en baudrate heb je al gevonden. Voor wat betreft de overige RS-232 parameters is 8N1 de meest gangbare keuze. (8 bita, No parity, 1 stopbit). Verder zou ik beginnen met "no handshake".

.

Heb wel de voeding open gemaakt en daar zit een Sipex SP232 chip in, dat zou toch op RS232 moet duiden?

Die Sipex SP232 is een RS-232 line driver / receiver. Zeg maar een MAX232 kloon. Het lijkt er dus op dat je Matrix een serieuze RS-232 interface heeft. (dus werkt met "echte" RS-232 niveaus: +12V en -12V). En mogelijk dus niet werkt met "TTL serieel" met 0V en +5V niveaus.

Als je toch naar dat printje kijkt, dan zou je kunnen kijken of er opto-couplers op zitten. In dat geval zou de voeding voor het galvanisch gescheiden deel uit de stuurlijnen van de SR-232 verbinding getrokken kunnen worden. En het maar de vraag is of jouw USB-RS-232 adapter dat ondersteund. Maar gezien de Sipex SP232 verwacht ik dat niet.

Overigens, als je twijfelt aan de pinnummers van een sub-D connector: ze staan altijd in de connector bij de pinnen. Op de foto van flash2b hierboven kun je dat mooi zien.

.

HEt enige wat ik altijd terug krijg als antwoord is 0X00.

Dat zou nog wel eens goed nieuws kunnen zijn! Mogelijk werkt je communicatie al :-)

Het Matrix manual is niet helemaal duidelijk. Zoals ik het lees wordt elke boodschap vooraf gegaan aan het adres van de meter. En dat adres is 0X00 tot 0X30.
het kan dus zijn dat de meter antwoord met z'n adres, en verder niks te melden heeft.
Verander eens het adres in het menu (onderste regel: "add"), en kijk of die "0x00" inderdaad verandert.

Als ik het manual goed lees zou je commando's naar de Matrix moeten beginnen met dat adres, en daarna het commando. Maar mogelijk is dat alleen in de HEX mode. Als er eenmaal verbinding is, dan is dat dus het volgende om uit te zoeken...

groet & succes, Gertjan.

Ik heb nu even een Db9 connector met pin 2 en 3 aan elkaar in de USB converter gedaan en ik krijg in mijn terminal niets terug. Ik heb daarna ook gelijk maar alle combinatie op de connector met alle pinnen en naar eerst 2 ern daarna 3 gemaakt en ontvang niets.

Alleen als ik 2 en 5 of was het 3 en 5 tegen elkaar tik dan ontvang ik soms wat.

Wellicht heb je een oude PC met echte seriële poort?

Als het goed is wel, maar dat is ook weer heel veel gedoe met aansluitingen naar toetsen bord en monitor.

Ik heb maar een USB converter zoals die van flash2b besteld.

Hier kan je de voeding zien met remote control: https://youtu.be/2UBK7df4McM?t=560 in ASCII. Er is geen speciaal programma beschikbaar wordt er gezegd. Ik zie 9600-1-8-N-1 als RS232 instelling.

Die USB converter is in de aanbieding bij Amazon.

Klopt ik heb er 2 besteld komen maandag binnen.

Ik heb nu net hetzelfde terminal programma gedownload als in YT en daar ook reageert de voeding niet.

Maar ik weet nu wel hoe de voeding zou moeten reageren.

Klopt het dat een nul modem kabel altijd female to female is?.

Want nu past de USB to serial converter gewoon direct in de voeding en toch zitten zijn RX en TX verkeerd. Maar een eigen gemaakt kabel werkte ook niet.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (34%)]

RS232 heb je als DTE en DCE configuratie. DTE is met de RxD pin op 2 (bij een 9 polige connector en 3 bij een 25 polige). De USB converter is ook als DTE daarom een null-modem.

RS 2-3-2, Regelmatig Solderen poot 2 - aan 3 en 3 - aan 2. :+

Op mijn Analogic gebruik ik een female-female null-modem, maar op mijn Yokogawa een female-male. Dus nee, het is niet altijd hetzelfde.

Ik heb ze gekocht op Ali bij: https://nl.aliexpress.com/item/1005006034875139.html. Ik heb ze gewoon alle 6 gekocht, grijp ik niet snel mis :)

't Is met RS232 altijd wat wazig geweest. Meestal als er 'RX' staat, bedoelt men 'dit is RX'.
Maar soms (o.a. bij Siemens modems) bedoelt men met 'RX': 'hier moet je RX aansluiten' (is dus eigenlijk TX... :+ )

Zelfde geldt voor SPI (SDI en SDO). Motorola loste dat op door MISO en MOSI te gebruiken: geen misverstand meer mogelijk...

Arco, heb je mijn definitie al met jou Prema 5000 geprobeerd ?

Ga ik binnenkort eens proberen...

RS 2-3-2, Regelmatig Solderen poot 2 - aan 3 en 3 - aan 2.

Als ik op de USB converter 2 en 3 direct met elkaar verbind zie ik niets terug komen in mijn terminal programma. Dus ik ga er van uit dat mijn converter niet werkt zoals bedoelt. Ik ga verder ook niet meer uitzoeken hoed ie wel bedraad zit. Op de scoop zie ik wel signalen als die wat aan het zenden is, maar geen ontvangst.

Op zaterdag 23 augustus 2025 13:21:58 schreef miedema:
[...]
Als je de opwarmtijd van de meters wilt vergelijken, hang ze dan samen aan één referentie, en zet die referentie uren aan voordat je de meting begint.

Dat had ik ook gedaan met die meting van de 7552 vs DP100.

De Vref op de plaat is de interne Vref van de meter !

Ik heb het nogmaals herhaald, maar nu met de 7552 vs HM8112-1.

De meters komen mooi naar dezelfde waarde, na 1h30. Kennelijk zijn ze alle drie redelijk gelijk. Of de waarde klopt van de referentie (AD584) weet ik niet, maar alle drie gaan ze wel gelijk op.

Ha flash2b,

OK, helder: je meet met beide meters dezelfde referentie, en in de grafiek vermeld je welke referentie er in de meter zit :-).

Je laatste plaatje illustreert mooi dat je eigenlijk elke meter minstens een uur moet laten opwarmen als je nauwkeurig wilt meten.

groet, Gertjan.

Ik heb vandaag de nieuwe USB converters binnen en nu werkt het zoals het moet. Ik nu in de PC alles instellen en uitlezen van een terminal programma.

Ik ga allen vrij snel al een tijdje met vakantie en heb dus geen tijd meer om me in de software te gaan verdiepen.

Goed nieuws, dat de communicatie nu op orde is.

Ha benleentje,

Gefeliciteerd! Zoals hier eerder gememoreerd is succesvol verbinding maken met je instrument het halve werk :-).
Kun je met tevreden gevoel op vakantie gaan, en daarna met hernieuwde energie in in de Testcontroller definitie duiken.

groet, Gertjan

Nieuwe versie van TestController is uit, versie 2.64:

https://www.eevblog.com/forum/testgear/program-that-can-log-from-many-…

In deze versie zitten mijn 3, in dit topic beschreven, definities.

De definitie van miedema zijn Wrytech PDVS 2 mini v2 definitie staat er niet bij. Is dat vergeten of zit die wel in de ZIP file ?