Op woensdag 27 augustus 2025 17:19:42 schreef ANTTT:
[...]

@ Karin11,
Start eerst met onderzoeken of een van de verwarmingselementen defect is of niet. Zie bericht hierboven en de berichten daarna voor verdere instructie/tips mbt warmtezekeringen en PTC.
Ben benieuwd wat je bevindingen zijn.

Ik heb de weerstand gemeten:
Element AB 042
Element CD 052
Beide zekeringen onder CD 000 heel soms 002

Moet ik nog meer doen?

Komt de error direct of voert hij eerst bewegingen of pogingen tot bewegingen uit?

Ik zou een manuele componenten test doen zoals beschreven in de manual. Zo weet je of alles functioneert zonder metingen. De ntc moet je desondanks nog wel nameten.

Ik zal je de SM sturen. Check spam.
BCC naar Roland. Tijd is hier beperkt.

Op donderdag 28 augustus 2025 06:16:56 schreef EricN:
Komt de error direct of voert hij eerst bewegingen of pogingen tot bewegingen uit?

Ik zou een manuele componenten test doen zoals beschreven in de manual. Zo weet je of alles functioneert zonder metingen. De ntc moet je desondanks nog wel nameten.

Ik zal je de SM sturen. Check spam.
BCC naar Roland. Tijd is hier beperkt.

Apparaat start gewoon op, kan 1 of 2 kopjes koffie zetten. Dan geeft hij tussendoor aan dat hij op moet warmen, dit duurt soms lang en vervolgens algemeen alarm?

Heb je mail verder beantwoord.

Op donderdag 28 augustus 2025 21:02:38 schreef Karin11:
[...]

Apparaat start gewoon op, kan 1 of 2 kopjes koffie zetten. Dan geeft hij tussendoor aan dat hij op moet warmen, dit duurt soms lang en vervolgens algemeen alarm?

Heb je de berichten in dit draadje al gelezen? Zie mijn eerste bericht.
En heb je mijn advies in mijn bericht van gisteren opgevolgd?

Het is makkelijker als we via deze weg communiceren. Ik heb niet altijd de tijd en Roland is dagelijks bezig in de kofiemachine wereld dus die heeft mogelijk nog betere voorstellen.

Even genummerd om makkelijker op te delen:

1. Dus je bent in de load test geraakt?
Heb je de indruk dat de voorgestelde volgorde (zie onder) klopt en dat "load test mode" effectief pas verschijnt bij het sluiten vd deur? Dan weten we zeker dat je correct in die mode zit.

With the machine in stand-by (plugged in with the main switch on I, but the machine OFF), open the service door.
Keep the icons , and
pressed till on the display is shown the message
“ SELECT TEST” (min. 6 seconds); close the service door and then press
on the icon : the display will show the message:“LOAD TEST MODE”.

2. Bij het drukken op de iconen krijg je de daartoe behorende melding? Bv: dubbele tas geeft EV2

3. Maar de component (bv EV2) wordt niet aangestuurd? Geen geluid?

4. De display test lijkt naar behoren te werken? Alle buttons? Er poet maar 1 haperen en de boel gaat fout.

5. De encoder reset heb ik nog niet gedaan. Geen idee wat hij dan doet maar naar ik lees doet hij weinig. Enkel intern resetten.

6. Hij hapertsoms lees ik. Heb je de test gedaan op een moment dat hij een goede dag heeft?

@roland. Als het een verwarmprobleem zou betreffen, kunnen we in dit geval dan niet verwarmingselement en veiligheden uitsluiten daar hij wel dikwijls wel werkt. Eerder richting ntc of relais? Mss monitoren? Verwarmspanning versus temperatuur?

Op donderdag 28 augustus 2025 21:49:30 schreef EricN:
@roland. Als het een verwarmprobleem zou betreffen, kunnen we in dit geval dan niet verwarmingselement en veiligheden uitsluiten daar hij wel dikwijls wel werkt.

Zie mijn eerste post hier en lees de ervaringen van AvD79 hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/169781/last . Antwoord is dus: nee.

Betrapt. Idd niet gelezen. Ik hoop dat ook Karin11 dezelfde les eruit trekt :-)

Op donderdag 28 augustus 2025 21:43:21 schreef EricN:
Het is makkelijker als we via deze weg communiceren. Ik heb niet altijd de tijd en Roland is dagelijks bezig in de kofiemachine wereld dus die heeft mogelijk nog betere voorstellen.

Even genummerd om makkelijker op te delen:

1. Dus je bent in de load test geraakt?
Heb je de indruk dat de voorgestelde volgorde (zie onder) klopt en dat "load test mode" effectief pas verschijnt bij het sluiten vd deur? Dan weten we zeker dat je correct in die mode zit.

With the machine in stand-by (plugged in with the main switch on I, but the machine OFF), open the service door.
Keep the icons , and
pressed till on the display is shown the message
“ SELECT TEST” (min. 6 seconds); close the service door and then press
on the icon : the display will show the message:“LOAD TEST MODE”.

2. Bij het drukken op de iconen krijg je de daartoe behorende melding? Bv: dubbele tas geeft EV2

3. Maar de component (bv EV2) wordt niet aangestuurd? Geen geluid?

4. De display test lijkt naar behoren te werken? Alle buttons? Er poet maar 1 haperen en de boel gaat fout.

5. De encoder reset heb ik nog niet gedaan. Geen idee wat hij dan doet maar naar ik lees doet hij weinig. Enkel intern resetten.

6. Hij hapertsoms lees ik. Heb je de test gedaan op een moment dat hij een goede dag heeft?

Dit heb ik gedaan. Maar fijn dat u nog even beschrijft waar ik op moet letten . Ga het vandaag nogmaals uitvoeren.

Op donderdag 28 augustus 2025 23:29:45 schreef Roland11:
[...]Zie mijn eerste post hier en lees de ervaringen van AvD79 hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/169781/last . Antwoord is dus: nee.

Ik probeer echt alles te lezen (en te begrijpen?).
Probeer alle stappen uit te voeren maar ben bang dat ik echt iets mis.
Mogelijk moet ik op zoek naar iemand die me kan helpen. Alleen aan de monteur die al is geweest had ik niets. Vandaar deze poging.