Ik heb torren die lijken op SI2302. Ik geloof dat ze HX2302 zijn of zoiets.

Daar staat dan A2 op, behalve dan dat er nog (veel) meer op staat.

Ah! Ik dacht al dat ik hem wel eens gezien heb. De AO3402 heb ik gewoon ook. (Maar minder dan de 2302). Edit: Oh, ik was na "sot23" gestopt met lezen, en had de "-6" gemist. :-(

[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]

Ik weet niet of er zoiets is als een SC70 in 6 pins huisje, (net wat kleiner als SOT23) die zou het ook kunnen zijn beetje lastig te meten wat de exacte maat is.

O.a. de RT9284A (SOT23-6) en de MBT3906 (SOT363) hebben marking A2.

De body is 2.1 x 1.4 mm zover ik dat kan meten. Dus zou het een SC88/SOT363 kunnen zijn.

Er staat achter A2 een 7 (90 graden) linksom geroteerd op.

De pootjes zijn allemaal aangesloten dus die MBT3906 zou het wel eens kunnen zijn, aloewel de device marking iets anders is. Ik had niet gezien dat die een dubbeltor is.

Dat past ook wel in het ontwerp dat het van Hypex komt, en niet iets exotisch chinees spul.

Meer bekend over Jacob Jensen huistelefoons? Gemaakt door DRS type TP-0183 en heeft een individueel nummer.
Veel bijzonders zal er niet inzitten het is een Deens designmerk.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (23%)]

Het kan dat er Beoblufsen inzit want die hebben ooit samengewerkt, maar het kan vast ook iets willekeurigs Chinees zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]

Hmm, helaas niet gelukt om het ding te openen :-( schroevendraaier te groot en punt van mes gaf ook geen soelaas.

jacob jensen maakt ook design voip toestellen naast die analoge dingen.
In NL gewoon te koop.
B en O design je moet er van houden :)
Maken ook horloges en dergelijke.

[Bericht gewijzigd door revado op (11%)]

Hoe kan ik het beste de spoelspanning van dit reed-relais (betrouwbaar) bepalen ?
Met een labvoeding er spanning op zetten , wachten tot hij aantrekt en dan naar boven afronden op een "standaard waarde" (12V, 24V, 48V) ?

Contactdruk ohms meten? Dat zal lastig worden, maar idd naarboven afronden. Simple as that.

Of even op de specs zoeken als je daarvoor de tijd hebt.

Op maandag 10 november 2025 20:11:40 schreef RAAF12:
Contactdruk ohms meten? Dat zal lastig worden, maar idd naarboven afronden. Simple as that.

Of even op de specs zoeken als je daarvoor de tijd hebt.

Die tijd heb ik wel maar kan hier geen specs (meer) van vinden. Relais zijn ook minstens 40...45 jaar oud, komen uit Xerox machines.

Een Elec-trol, dat gaat een hoop gezeik worden :-)
Gewoon met de labvoeding. Multimeter in weerstandmeting over de schakelaar en dan de spanning opdraaien tot het relais schakelt.

Niet voldoende, de contactdruk kan bij 10mA anders uitpakken dan bij 20mA door de spoel.

'Kamm' specialiteit van Herr Siemens :-)

Maar dit is een reed relais dus is bovenstaande n.v.t :-)

Maar beter iets teveel contactdruk dan te weinig. Bij die gemagnetiseerde, verende tongen in een reed wil je dat niet.

Mooie relais, zag er een paar op Epay staan.

Op maandag 10 november 2025 22:02:14 schreef RAAF12:
Niet voldoende, de contactdruk kan bij 10mA anders uitpakken dan bij 20mA door de spoel.

'Kamm' specialiteit van Herr Siemens :-)
[bijlage]

Maar dit is een reed relais dus is bovenstaande n.v.t :-)

Maar beter iets teveel contactdruk dan te weinig. Bij die gemagnetiseerde, verende tongen in een reed wil je dat niet.

Mooie relais, zag er een paar op Epay staan.

Mocht je dr iets mee willen, ik heb er een paar 100

Op maandag 10 november 2025 19:53:49 schreef bprosman:
Hoe kan ik het beste de spoelspanning van dit reed-relais (betrouwbaar) bepalen ?
Met een labvoeding er spanning op zetten , wachten tot hij aantrekt en dan naar boven afronden op een "standaard waarde" (12V, 24V, 48V) ?

[bijlage]

Vandaag even getest, er zit een maak en een verbreek contact in. Verbreek best wel grappig gemaakt met een permanent magneetje naast het reed contact.

Verbreekt contact verbreekt bij ca. 5V
Maak contact maakt bij ca. 7V
Dus ik gok dat het 12V is. Hij verbruikt 12mA op 12V.

Meestal is het verbruik 125-200mW, dus dat kun je ongeveer checken of dat klopt...

Op woensdag 12 november 2025 14:04:45 schreef Arco:
Meestal is het verbruik 125-200mW, dus dat kun je ongeveer checken of dat klopt...

12V bij 0.012A kom ik op 144mW

Op maandag 10 november 2025 22:02:14 schreef RAAF12:

Dat is zo goed als onmogelijk, zeker bij een reed.

Als het anker is aangetrokken is het aangetrokken is het aangetrokken, harder gaat niet lukken. Het enige wat meer stroom doet is het anker sneller laten aantrekken.

Er zit een stukje positieve feedback in, als het anker aantrekt wordt het magnetisch pad kleiner.

Op woensdag 12 november 2025 11:56:52 schreef bprosman:
[...]
Vandaag even getest, er zit een maak en een verbreek contact in. Verbreek best wel grappig gemaakt met een permanent magneetje naast het reed contact.

Verbreekt contact verbreekt bij ca. 5V
Maak contact maakt bij ca. 7V
Dus ik gok dat het 12V is. Hij verbruikt 12mA op 12V.

Klinkt plausibel.

Maar 7 -> 12V is ook "marge" voor "worst case" situaties.

Bij gewone relais is meestal opgegeven: "Trekt gegarandeerd aan bij 80% van de nominale spanning". En vaak ook: "Kan in de aan toestand blijven hangen tot 30% van de nominale spanning".

Die 80% komt op ongeveer 10V uit, en de fabrikant heeft dan voor "variaties in de praktijk" nog eens 30% marge genomen. Klinkt allemaal alsof het goed zou kunnen.

Hoi allen,

Ik ben nieuwe hier op het forum!
en ik heb ook een vraagje, ik ben op zoek naar component uit een printplaat van een Altendorf zaagtafel.
Ik gok dat het een diode is, (een zener? een shottky?) Hij is doorgebrand, en de tekst erop is moeilijk leesbaar...

De printplaat:

De plek van het te identificeren component:

Foto's van het doorgebrande onderdeel:

Hier las ik zelf 848

Hier las ik (?)N4

Hier las ik (B?)05

Als ik google kom ik nergens op uit, is er iemand die hier iets in kan herkennen/indentificeren?

Alvast bedankt voor het meekijken en meedenken!

Zowel 1N4848 (47V zener) als 1N484B ('high conductance' diode) bestaan. Maar de 1n484B datasheet die ik vond heeft het over een glazen D)-35 behuizing.

Dus, zou het een 47V zener kunnen zijn?

Het lijkt op je foto ook wel of het streepje precies de andere kant op zit dan de silkscreen aangeeft.

Op donderdag 13 november 2025 16:59:11 schreef Lucky Luke:
Zowel 1N4848 (47V zener) als 1N484B ('high conductance' diode) bestaan. Maar de 1n484B datasheet die ik vond heeft het over een glazen D)-35 behuizing.

Het lijkt op je foto ook wel of het streepje precies de andere kant op zit dan de silkscreen aangeeft.

Bedankt voor je antwoord! Als er binnen korte tijd anderen geen andere suggesties hebben dan bestel ik er zo 1 (5 stuks in geval van nood) en monteer ik erin.
-Ja zelf had ik ook het idee dat de diode verkeerd om gemonteerd zat... daarom had ik die foto er later nog bij gedaan, maar het gekke is wel dat hij het in deze montage jarenlang goed heeft gedaan :)

Op donderdag 13 november 2025 16:59:11 schreef Lucky Luke:

Zou bijvoorbeeld deze dan voldoen: https://elektronica-online.nl/product/1-zenerdiode-3w-47v--14711 ik kan namelijk niet precies een diode vinden met exact dit nummer 1N4848.

Het kan ook een stukje van de datumcode zijn. Je begint met de regel 1N en dan de regel er direct onder. De rest moet je even vergeten. Als ik het goed begrepen heb kom je dan uit op 1N4x05 met het cijfer op de plaats van de X onleesbaar. Het is aan de hand van de behuizing en inverse opdruk met grote kans een 1W zener.

1N4005 gewone 600V 1A diode in de juiste behuizing
1N4105 zener 11V 500mW
1N4305 kleinsignaal
1N4405 zener 11V 1W in de juiste behuizing
1N4605 puntcontact mixer
1N4705 zener 18V 500mW
1N4805 varicap
1N4905 low noise temp comp zener 400mW

Ik vermoed dus: 1N4405 of een willekeurige 11V 1W of 1,3W zener als vervanger.

Maar waardoor is hij stuk gegaan? Zeners gaan vaak stuk door overspanning.