proberen zoeken achter een oude alleweder, die zijn niet zo duur. ze zijn volledig van alu en makkelijk te herstellen in tegenstelling tot die polyester of carbon dingen.
ik heb 2 alleweders, maarja, ze staan ff stil nu.
de oranje kocht ik in 2016 voor 495€, is één van de 25 handgemaakte prototypes uit 1991.
de grijze kocht ik in 2023 denk ik voor 400€, die is massaproductie van 1998.
jammer genoeg worden ze vaak electrisch verknoeit. beginnen ze allerhande lampen en batterijen te monteren, overal gaten te boren....
mijn oranje hadden ze voorzien van een werflamp vooraan op lood batterij. achteraan hadden ze een 'zwaailicht' met magneet voorzien, maar aangezien een magneet niet aan alu plakt, zat die te bengelen aan de voedingsdraden
en dan verbeter ik de wegligging. de oranje heeft een achterbrug van een honda amigo, achterveren van een honda camino, naafversnelling van een fiets met 3,2mm motospaken en 16" brommervelg, ligt een stuk lager dan origineel en haalt nu 65-70km/h bergaf. weegt ondertussen 60kg en ebike ondersteuning wordt een must dan. maar baanligging, zelf met zijwind, is fantastisch.
de grijze weegt een 40kg
Op vrijdag 21 november 2025 10:42:47 schreef fred101:
Ik heb altijd ruzie met kabels, geen ruimte omk ze languit te hangen en ik wil bepaalde ook altijd aan een kant ingeplugd hebben. Toen bedacht ik dit:
[bijlage]
Het houdt zelfs stevig genoeg voor coax kabel
Met de lus kun je ze ergens aanhangen. Zijn gewoon postbode elastieken.
Goede tip!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 21 november 2025 13:14:50 schreef mel:
Iedere postbode wordt nu overvallen..
Ik heb een keer postnl gevraagd of ik er een paar mocht hebben en dan krijg je een complete doos. Echt idioot veel. Maar is erg lang geleden.
Even een stopcontactje bijmaken in de meterkast. Maarja... die meterkast is erg compact en heeft geen hoofdschakelaar. Maar een stopcontact bijmaken, dat moet alsnog wel lukken toch?
Resultaat:
Hulde voor Stedin, in een uurtje had ik een nieuwe hoofdzekering. Het lijkt trouwens wel dat 35A 100x zoveel knettert als 16A....
Op zaterdag 13 december 2025 21:55:19 schreef necessaryevil:
Even een stopcontactje bijmaken in de meterkast. Maarja... die meterkast is erg compact en heeft geen hoofdschakelaar. Maar een stopcontact bijmaken, dat moet alsnog wel lukken toch?
Resultaat:
[bijlage]Hulde voor Stedin, in een uurtje had ik een nieuwe hoofdzekering. Het lijkt trouwens wel dat 35A 100x zoveel knettert als 16A....
Dat heb je bij gebruik van inferieur gereedschap.. 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zeker nog die oude holec coupes met zijdelingse schakelaar. daar loopt een blanke koperstrip van de nul over de fase schroef. maar weinig kasten met die coupes die geen zwarte plek hebben 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 13 december 2025 21:55:19 schreef necessaryevil:
Het lijkt trouwens wel dat 35A 100x zoveel knettert als 16A....
Ik denk dat de impedantie van je zekering en 2.5mm^2 bedrading de stroom fors limiteert.
Als je op het stuk voor de zekeringen kortsluiting maakt, dan zit je met forse draden totaan je huis en geen 2.5mm^2 draden die de stroom beperken. Op de automaten staat toch dat ze tot wel 6kA kunnen onderbreken? Nou... dat is dus hiervoor! 
Op zondag 14 december 2025 07:21:54 schreef mel:
[...]Dat heb je bij gebruik van inferieur gereedschap..
Die zag ik aankomen. Wel terecht hoor, een spanningzoekertje is niet alles, ze kunnen kapot en dan heb je een false negative.... maaarja, toch wel stiekem makkelijk voor even...
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Dit is jarenlang goed gegaan, in de goede oude jaren '90 '70 toen gevaar nog niet was uitgevonden... (en ikzelf ook niet, maar daar is geen verband tussen) Maar het had ook een wounded in action kunnen worden.
Die ader van het snoer is geplet precies op/naast het metalen busje waar het schroefje doorheen zit dat dit type snoerschakelaar dicht houdt. De behuizing is tevens trekontlasting dus met te dun of te dik snoer werkt het niet... (En met 2 verschillende diktes ook niet). Er zijn dus meerdere redenen om dit type schakelaar maar niet meer te gebruiken... Of minstens extra goed op te letten bij de montage ervan.
EDIT: aangepast voor EricP 
EricP
mét CE
Dat soort schakelaars is veel ouder dan de jaren 90. Mijn grootouders hadden ze in het snoer van een schemerlampje zitten. Dat was 70-er jaren.
Overigens heb ik hier nog een lampje met een 'knijper' om op een plank te klemmen. Alles metaal. Er gaat dun tweelingsnoer doorheen. Met een dergelijke schakelaar er in. Het zal wel eind 40-er of 50-er jaren zijn. Naar de huidige mening levens gevaarlijk. De eigenaresse is toch 83 geworden. Het omvallen heeft niks met dit lampje te maken...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Toch kregen de LMP's van Gérard Mang op een gegeven moment geen KEMA keur meer. De reden: ze zaten veilig dicht met 2 plastic schroefjes. Dat stond niet in de regels.
Thevel
Golden Member
Op dinsdag 16 december 2025 00:21:49 schreef maartenbakker:
Toch kregen de LMP's van Gérard Mang
Wat is een LMP?
EricP
mét CE
Dat heb je bij gebruik van inferieur gereedschap..
Zou een schroevendraaier van een gerenommeerd merk er beter af zijn gekomen denk je? ik denk dat dat geen moer uit maakt...
rew
Op woensdag 22 oktober 2025 13:37:48 schreef Hensz:
Als je van 8k naar 640*480 wilt, moet je toch nog 6 lijnen opslaan. Dat red je net niet meer in 64kB. Met een uitvoerbuffer zou je aan iets meer dan 128kB genoeg hebben. Past dus makkelijk in zo'n chippie.
Huh? Als je (maakt niet uit hoeveel) lijnen wil middelen om de boel vaag op een 640x480 te kunnen laten zien, moet je voor iedere horizontale UITGANGS pixel een waarde bewaren. 640x 3 = ongeveer 2k aan geheugen.
Dit mag je verdubbelen, omdat de input eist dat je dan in de tijd van 1 input lijn de boel "wist en opnieuw begint", terwijl een output lijn dan nog niet op een kwart is.
Nu wil je eigenlijk wel de laagste bitjes ook nog bewaren. Een 8k scherm van 4*1920 bij 4*1080 is 12x9 maal groter dan 640x480. Dus je wil ongeveer 100 pixels middelen. De accumulatoren moeten dus ongeveer 7 bits "extra" hebben. Je hebt dus ongeveer 4k x 15 bits = 8k byte nodig.
In C doe je iets als:
static unsigned short thestorage [2][640];
void process_input_pixel (int x, int y, val)
{
static int oldy;
if (y/9 != oldy) thestorage[y&1][x/12] = 0;
if (x/12 == 639) oldy = y/9;
thestorage[(y/9)&1][x/12] += val;
}En dat voor R, G, en B apart.
[Bericht gewijzigd door rew op (14%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op dinsdag 16 december 2025 11:35:38 schreef Thevel:
[...]Wat is een LMP?
Een (ooit) modern design snoerschakelaar die ik online nergens terug kan vinden...
Ik meen me trouwens te herinneren dat de schroefjes opzich wel van nylon mochten zijn, maar dat er geen schroefjes te dicht bij geleidende delen mochten zitten.
Op dinsdag 16 december 2025 12:06:56 schreef rew:
Huh? Als je (maakt niet uit hoeveel) lijnen wil middelen om de boel vaag op een 640x480 te kunnen laten zien, moet je voor iedere horizontale UITGANGS pixel een waarde bewaren. 640x 3 = ongeveer 2k aan geheugen.Dit mag je verdubbelen, omdat de input eist dat je dan in de tijd van 1 input lijn de boel "wist en opnieuw begint", terwijl een output lijn dan nog niet op een kwart is.
OK, je zou per lijn al on the fly kunnen middelen: 12 pixels naar 1. Kost je 80 + 12 -> 92 bytes per output-lijn. Voor de verticale pixels kun je iets dergelijks doen. Ik kom op z'n best aan nog eens 2 * 92 bytes om de lijnen te middelen. Dat is wel een stuk compacter idd. Voorbeeld is wel met een 8-bit-pixel. Voor kleur vermenigvuldigen met 3 of 6, al naar gelang je kleurengamma.
Het geheugengebruik kan nog wel degelijk ernstig toenemen als frame rates niet gelijk zijn. Je moet dan hele frames op gaan slaan en dat kost al snel vele kilobytes.
Op woensdag 22 oktober 2025 13:37:48 schreef Hensz:
Als je van 8k naar 640*480 wilt, moet je toch nog 6 lijnen opslaan. Dat red je net niet meer in 64kB. Met een uitvoerbuffer zou je aan iets meer dan 128kB genoeg hebben. Past dus makkelijk in zo'n chippie.
In de 70-tiger-jaren las ik in Radio Elektronica een artikel over de video conversie die nodig was om de wereld de Olympische spelen te kunnen laten volgen op TV. Als ik me goed herinner was het de firma 'Rank' die een conversie-systeem gemaakt had dat video real-time kon omzetten naar een ander systeem zoals 625-525 en misschien zelfs PAL-NTSC-Secam Het toenmalige ¨chippie" besloeg vijf 19-inch racks en vrat waarschijnlijk net zoveel stroom als een datacenter nu. Ik vraag me nog wel eens af hoe ze die "6 lijnen" (sic) en de rest van de video op konden slaan in geheugens en de data er snel weer uit konden trekken.
Onze opa's waren blijkbaar ook wel slim 
onze opa's raakten op de maan met de cpu rekenkracht van een rekenmachien. het is toch ongelooflijk wat ze allemaal konden maken voor de transistor opkwam. gewoon met een glasbol, wat vacuum en spanningsvoerende draden
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Maar de gemiddelde smartfoon tegenwoordig heeft vele malen meer rekenkracht dan het hele ding dat de apollos naar de maan schoot.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mijn calculators hebben al meer rekenkracht. Het is idd verbluffend wat ze klaarspeelde met zo'n, voor deze tijd, primitieve techniek. Waarschijnlijk vinden we de huidige deeltjes versneller over 60 jaar ook primitief. Waarschijnlijk konden de ingenieurs van toen, nu met een Arduino de hele maanvlucht uitvoeren. De huidige generatie heeft een Arduino nodig om een LEDje te laten knipperen 
Er is op you tube een video te vinden van Brattain die op een universiteit de klas exact uitlegt en demonstreert hoe een transistor werkt. Ik denk deze:
https://youtu.be/Cdr89n_nf9Y?si=vQ7DmrEJrb2QaGBE
Op woensdag 17 december 2025 08:58:11 schreef fred101:
Toen ze op de maan landden (1969) was de transistor al heel lang uitgevonden(1954).
kan zijn, maar iets zegt me dat de voorbereidende jaren toch nog veel met buizentechniek was
fred101
Golden Member
Ze zullen best in hun labs nog buizen apparatuur hebben gebruikt. Deze youtuber (+team)heeft heel veel videos waarbij hij electronica uit oa de Appolo's restaureert. Heel interessant en indrukwekkend wat ze klaarspelen. https://www.youtube.com/@CuriousMarc
Hier zie je hoever ze al zijn met in alles aan te sluiten https://youtu.be/56lfdHR-3mY?si=LpXcamRmlxW8OPeY
[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]
nonius
set SCE to AUX.
Onder het motto 'ook het beste paard struikelt wel eens'
een kleine anecdote uit het dagelijks leven van nonius:
Was vandaag bezig met het zagen van een groot aantal stukken hout voor een boekenkast/wand in de kamer. Tot plots de machine niet meer wilde starten. What the !@#!@#.
Besturingskast opengemaakt en bij handmatig bedienen van de contactors bleken beide motoren gewoon netjes op te starten. Dus probleem moest ergens in het besturingscircuit zitten. Bedieningskast opengeschroefd en alle schakelaars achter het bedieningspaneel doorgemeten, maar die waren ook goed. Vervolgens dan maar eens in de administratie gezocht naar de handleiding met schakelschema. Daar stonden geen echt rare dingen in, dus alles nog maar eens opnieuw doorgemeten en op diverse punten 230V geïnjecteerd. Hierbij hebben een paar stoppen het begeven en zijn de punten van een setje meetprobes verdampt (voor een idee, zie foto van spanningszoeker van Necessaryevil hierboven in de thread), maar voor de rest geen verrassingen. Gelukkig stond de zaklamp/looplamp aan dus ik zat niet gelijk in het donker. Zucht. Tocht naar de onderverdeelkast gemaakt (alles ok), dus dan maar naar de hoofdverdeler. Yep, D-zekering defect.
Enfin, we hadden in elk geval weer licht!
Verder met foutzoeken en ik snapte er maar niets van. Nog een keer alle schakelaars doorgemeten, waarbij het me (weer) opviel dat er één schakelaar wel op het schema stond maar niet op het apparaat zat. Terwijl ik nog zat te foeteren op de vorige eigenaar (die de machine ooit helemaal heeft gedemonteerd en opnieuw opgebouwd - daar heb ik in het verleden al m'n werk aan gehad om alles weer goed te krijgen) ging ik ervan uit dat hij dan waarschijnlijk ook wel een noodstop verwijderd had.
Een fractie van een seconde later voelde ik plots het schaamrood op m'n kaken verschijnen....
...oei, wacht eens, er hoort *nog* een noodstop op de zaagmachine te zitten! Had ik in het heetst van de strijd over het hoofd gezien. En met de dikke laag zaagsel die erop lag was hij sowieso goed gecamoufleerd zodat je oog er niet direct op valt.
Noodstop teruggedraaid/gereset.... machine opgestart en de motor startte nu wel.
Daarna een paar krachttermen met betrekking tot m'n (veronderstelde) intelligentie geuit. En nog wat meer op mezelf gefoeterd dat ik zojuist 3 uur heb verklooid met storingzoeken terwijl het gewoon een ingedrukte noodstop was.
(na het zagen en het uitzetten van de machine en vervolgens het pakken van het gezaagde hout heb ik met m'n lichaam per ongeluk tegen de tweede noodstop gedrukt zonder dat ik het in de gaten had.)
Getekend, Meniejr d'n inzjeneur.... 
benleentje
Golden Member
Je had het natuurlijk ook kunnen zien aan de rode draadjes die naar de noodstop gaan.
.
Gisteren een digitale spanning en stroom meter aan het modificeren. Waar dan 2x een 3,5 digid meter inzit.
Er stond om de behuzing power input max 135Vac. Ik die dus ingeplugd in mijn scheidingstrafo die ik ook voorzien heb van een 115Vac uitgang. Er zitten 2 wcd,s op het kastje waar ik duidelijk bij heb gezet welke wat is.
Na 2 minuten kwam er rook uit 1 van de printjes. Ik kijk beter en zie dat het uit de trafo komt.
Ik snel alles uitzetten en maar denken ik heb hem toch gewoon in een 115Vac wcd geprikt. Nee niet dus. De trafo laten afkoelen en weer eens op de goede spanning geprobeerd en alles nog steeds werken. Sommige dingen zijn gewoon niet kapot te krijgen.
.
Nu werkt alles ook goed en is het originele berein van 0 - 50V omgezet naar 0 - 230V. Ergens is het maximum nu 1999V, tenmiste dat kan het nu aangeven op het display. Maar daar is het niet voor bedoelt het moet achter een variac komen.