benleentje
Golden Member
Inleiding.
IK heb een tijd gelden een veoding uit elkaar gehaald om deze om te bouwen naar digitale meters.
Helaas ben ik nu 1 van de oude analoge meters kwijt want ik loop tegen een probleem aan.
Ik als digitale paneel meter een Voltcraft DVM330W
https://www.conrad.com/en/p/voltcraft-dvm230w-digital-rack-mount-meter…
https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/gl/000126567ML01/user…
Ik heb in de voeding 2x een trafo met 7809 voeding ingebouwd.
Ik heb DVM1 ingesteld om een 0 - 10V signaal weer te geven als 0 - 36,0V
DVM2 is ingesteld om 0 - 10V weer te geven als 0 - 60.0A
Beide DVM's zijn getest op labvoedingen en geven de spanning en stroom correct weer.
Na inbouw in de voeding doen beide DVM heel raar en zijn de weergeven waarden willekeurig. Op lage gemeten spanningen zijn de waarden nog iets in de buurt maar hoe hoger ik de voeding in stel hoe willekeuriger het word en soms zijn ze zelfs over range.
Met fout zoeken eerst beide DVM's weer getest op de labvoedingen en DVM's zijn goed.
1 DVM even apart gevoed via labvoeding en waarden zijn willekeuring.
1 DVM weer aangesloten op de interne 7809 voeding en met een meetspanning uit een labvoeding en de waarden zijn stabiel en precies goed.
Het ligt dus niet an de 7809 voeding of dat er storingen instralen op de draden want ik heb expres de draden van de externe meetspanning over de voeding laten lopen zodat deze eventueel storingen zouden oppakken.
1 van de oude paneel meters nog weer aangesloten en ik heb alleen nog de ampere meter en die geeft correct weer.
Met een externe voltmeter de spanning naar de paneel meters gemeten en die geeft de spanning goed weer zonder rare waardes ertussen
Toen maar via de scoop gaan meten aan wat voor stuurspanning komt er nu uit de voeding die de naar de meter gaat. En daar schrok ik wel van. IK had daar een 0 - 10V dc spanning verwacht maar ik zie alleen maar vieze troep.
Maar toch geeft de scope Via Vavg de spanning wel correct weer en kan de scope er wel wat van maken.
En ook omdat mij DMM ook de goede waardes meet klopt de waarde wel maar ik moet van die vieze troep af.
Een snel geplaatste RC filter leverde niets op. En een serie weerstand kan ik niet hebben want dat beïnvloed de meetspanning.
Maar ik ben zelf niet zo goed in opamps en helemaal niet goed in filters met een opamp dus ik vraag hulp.
Hier zijn 2 scope beelden.
De Vavg is 1,94 en mijn DVM geeft dat ook weer en dat klopt met wat het moet zijn.
2V = 12A. En via een mijn Stroom meter geeft ook 12A aan.
Ik heb voor elk DVM een aparte 7809V voeding en dat is ook de eneige spanning die ik beschikbaar heb voor een eventuele opamp.
Maar als het moet dan pas ik de trafo voedingen wel aan, maar + en - 9V gaat ik niet halen want de trafo is 12Vac. +9V, - 3V zal denk ik wel gaan.
Zet er eens heel simpel een R-C filter voor.
Die ingang is erg hoogohmig, dus je zou prima een 100n tot 1u oid over de hi en lo kunnen zetten, en dan een geschikte weerstand in serie met de draad naar hi.
100k / 100n bijvoorbeeld.
benleentje
Golden Member
Op mijn paneel meters zitten al 2 deler weerstanden om de spanning in te stellen een RC filter voegt dan extra spanningsval toe. Maar ik denk dat ik het toch even ga proberen.
OP de DVM zit 270k en met 100k erbij zie ik een stuk minder spanning.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (17%)]
Misschien ten overvloede, de INLO ingang en de VSS van de module mogen niet met elkaar verbonden zijn.
benleentje
Golden Member
JA dat weet ik daarom zitter er ook 2 aparte trafo's met een 7809 voeding. 1 voor elke meter.
En op de 2 aparte voedingen doen de DVM's het goed. Een voeding op 9V en de andere 0 - 10V instellen. En dan is het display heel stabiel zonder fluctuaties in waarden.
Net even 100K en 100Nf geprobeerd met dit al resultaat.
Uout / Udvm
2,0V - 2,6V
4,0V - 7,0V
6,0V - 11,9V
8,0V - 17,7V
Udvm zou nu minder moet aanwijzen maar wijst teveel aan en dan word de aangeven waarde ook steeds hoger.
De stoorspanningen worden echter ook steeds hoger en dat verklaart de hogere waarden.
En hou er rekening mee dat 17,7V op het display 17,7mV is en dat een beetje storingsignaal als snel invloed heeft.
benleentje
Golden Member
Ja het is een SMPS voeding van 2200W.
Links zitten 2 groen trafo's met een 7809 die elke een DVM van spanning voorzien. Er zit nu even maar 1 meter nog aangesloten.
Als ik dan DVM via een voeding een spanning van 0 - 10V geef dan werken de meter perfect als de voeding aan staat. De draden voor 0 - 10V uit de voeding lopen dan ook expres over de spoelen van de voeding. Maar dit maakt voor de DVM niets uit die bleef goed aanwijzen.
Mijn conclusie is dat de DVM's geen last hebben van de omgeving en goed werken.
Maar het signaal uit de voeding zelf is gewoon heel erg vies zie de scope beelden. Mijn DVM meters kunnen daar goed mee overweg en wijzen de goede spanning aan maar de DVM's kunnen er niet mee overweg. Ik moet dat vieze signaal dus met een laag doorlaat filter behandelen zonder verlies van de originele spanning.
Een RC netwerk met het -3dB punt ergens rond de 1Hz of lager zou een oplossing kunnen zijn. Bedenk wel dat de waarde die de Dvm aangeeft dan gaat naijlen op de werkelijke uitgangsspanning van de SMPS.
benleentje
Golden Member
Een RC netwerk heb ik al geprobeerd zie een vorige post met meetresultaten. Dat gaf iets verbetering maar nog lang niet wat het moet zijn.
mijn multimeters hebben er geen last van en die geven wel de goede waarde weer.
De multimeters kunnen een ander meetprincipe hebben (bijv. dual slope) i.p.v. A/D conversie.
Probeer eens een veel grotere C waarde direct over INLO en INHI.
Je hebt het over opamps. Zitten die in de originele voeding? Zoja hoe ziet de voeding van die opamps er uit op de scoop?
Heb je of kan je een schema geven van die opamps.
De 100Mohm ingang is tussen INHI en INHO maar zal tussen de voedingslijnen van de DVM waarschijnlijk ook hoog zijn, is dat ont of gekoppelt ergens in de circuits?
37mV is niet veel dus ieder beetje stoorsignaal trekt de meting snel al overhoop.
Goedendag, moest even wachtwoord resetten want mijn laatste post is uit 2017. Kwam hier toevallig langs , en zag je scope beelden van een vuile SMPS.... En dacht: "Weet deze man wel hoe je dit het beste kan meten....".
Als je met een scope op de uitgang van zo'n geschakelde voeding meet, dat moet je zorgen dat de ground aansluiting van je scope zo kort mogelijk is, graag in de millimeters. Dus geen aardlus van 5 centimeters, want die schakelvoeding straalt zoveel harmonischen dat je aardklem als een antenne alles opvangt, en dit op je scopebeeld zichtbaarder wordt dan het in werkelijkheid is. Ook al omdat de behuizing open ligt.
Ken je die kleine veertjes die (soms) bij probes worden geleverd om aan het eind op de punt te schuiven ? Die zijn bedoeld om de aardaansluiting zo kort mogelijk bij de signaalaansluiting te plaatsen. Met zo'n veertje is het minder dan een centimeter.
Of experimenteer met afgeschermde kabel (of sterk getwiste draden) zodat je zo direct mogelijk bij de voedingsuitgang kan aansluiten.
En ik vermoed dat je met afgeschermde kabel (of sterk getwiste draden) ook succes zal hebben als je de paneelmeters er mee aansluit. Zo weinig mogelijk onbedekt, zo kort mogelijke middenaansluiting bloot.
En na het aansluiten misschien een kleine condensator (~ 1nf ? ) zo dicht mogelijk op paneelmeteraansluitingen bij de ingang voor de meterspanning, maar als je dat niet heel dicht bij kan monteren kan het juist als antenne en dus averechts gaan werken.
En hetzelfde doen voor de voedingsspanning voor de metertjes, een afgeschermd kabeltje proberen + condensator, of sterk getwiste draden.
Voorbeeld:
Hier (om ~5:08, uitleg duurt een minuut ) laat Fesz dit probleem zien in een echte situatie met een SMPS en een scope. Om het noise niveau zo laag mogelijk te houden sluit hij de voeding met sterk getwiste draden aan op de punt van zijn scope-probe met zo'n veertje. Even later toont hij hoe het signaal er uit ziet als hij een 'gewone' aardaansluiting toepast; véél vuiler:
https://www.youtube.com/watch?v=vzhEt3t5VXw&t=308s
Terzijde wel, ik weet niet waarom je twee zulke grote voedingen hebt gemaakt voor die paar mA. Eén zou genoeg zijn, en die had iets kleiner gekund, een beetje afhankelijk of je ook verlichting in de metertjes voedt. Ik lees 50mA voor de verlichting, 2 mA voor de meter. Dat is totaal 104 mA, bij 9Volt, is een minimaal één Watt transformator. Omdat je een spanningsregelaar gebruikt moet je wat overspanning hebben, dus een 8 à 9 Volt AC, 150 - 200 mA zou denk ik genoeg zijn, met dan dus één spanningsregelaar. Besef, des te meer zijdelingse elektronica voor je metertjes, des te meer koper ook staat te ontvangen.
Ik ben geen expert, ik deel nu even wat ik hier denk.
Ook nog op de foto's gekeken, en zag dat je voor elk metertje 4 draden gebruikt, en ook dikke draden, twee witte en twee rode. Ik weet niet waarom. De stroom is minimaal, de metertjes kunnen goed tegen fluctuaties van de voedingsspanning, dus twee dunne draden getwist of afgeschermd zou wat mij betreft veel beter zijn.
En ik lees dat je geprobeerd hebt om de voedingsdraden expres over de spoelen te leggen, en dat instraling niet de oorzaak lijkt, maar je kan niet voorspellen wat het wordt als de combinatie van voedingsspanning plus de meetspanning beiden dezelfde instraling ontvangen. RF is altijd een raar beestje, en dat blijkt, want je hebt een probleem.
Op dinsdag 25 november 2025 23:11:27 schreef benleentje:
Op mijn paneel meters zitten al 2 deler weerstanden om de spanning in te stellen een RC filter voegt dan extra spanningsval toe. Maar ik denk dat ik het toch even ga proberen.
OP de DVM zit 270k en met 100k erbij zie ik een stuk minder spanning.
Dan heb je al een flinke weerstand er voor, dan heb je enkel het C-tje tussen hi en lo nodig, ik plaats standaard een 100n c-tje bij die dingen. Ze zijn erg gevoelig voor zooi op de meetingang, dan krijg je erg onrustige metingen.
Dit zijn waarschijnlijk ICL7106 gebaseerde meters, en hoewel de datasheet gelijk heeft in dat je 'lo' en min van de voeding niet aan elkaar mag/kunt knopen kunnen echt zwevende ingangen toch voor problemen zorgen.
Als een gewone DVM het wel kan meten dan vermoed ik dat je voeding en/of de draden er naartoe zooi oppikken onderweg. Of capacitief (via de trafo) inkoppelen.
Een hele simpele test is een DVM eens te voeden uit een 9V blokje en te kijken wat er dan gebeurt.
Als dat goed gaat dan is het koppelen van de meet ingangen en de voeding een optie, zo uit het hoofd kun je de ingangen prima op 1/2 voedingsspanning hangen. Dat zou met een spanningsdeler en een C-tje ter ontkoppeling kunnen.
-edit-
Oh, nog een dingetje wat wellicht voor problemen kan zorgen, je vervangt analoge meters. Die zijn stroom gestuurd, stel je vervangt een meetwerk van 1mA volle schaal dan zou ik zorgen dat er (bij volle stroom/spanning) nog steeds 1mA door de bestaande meter bedrading loopt.
Ofwel, gebruik een weerstand met dezelfde waarde als de inwendige weerstand van de draaispoelmeter en neem de spanning over die weerstand om je DVM aan te sturen.
Dan is meteen je meetlus een stuk laagohmiger en minder gevoelig voor storing, en je sluit wat 'vreemde' dingen uit die men wellicht heeft gedaan voor de aansturing van de meters.
-edit2-
Als al het andere faalt, volgens mij heeft deze serie ook een connector voor externe besturing. Op die connector zijn een CMON en VMON signaal aanwezig. Daar zou je de meters ook mee kunnen aansturen.
Of niet, dan werkt je preset / actual schakelaar niet meer.
Op woensdag 26 november 2025 08:27:26 schreef Sine:
[...]Oh, nog een dingetje wat wellicht voor problemen kan zorgen, je vervangt analoge meters. Die zijn stroom gestuurd, stel je vervangt een meetwerk van 1mA volle schaal dan zou ik zorgen dat er (bij volle stroom/spanning) nog steeds 1mA door de bestaande meter bedrading loopt.
Ofwel, gebruik een weerstand met dezelfde waarde als de inwendige weerstand van de draaispoelmeter en neem de spanning over die weerstand om je DVM aan te sturen.
Dan is meteen je meetlus een stuk laagohmiger en minder gevoelig voor storing, en je sluit wat 'vreemde' dingen uit die men wellicht heeft gedaan voor de aansturing van de meters.
Dit vind ik ook een goede toevoeging, maar ik zou dan wel dat weerstandje zo dicht mogelijk bij je metertje plaatsen.
Misschien zie je dan wel die 1 mA voor die oude draaispoel Voltmeter (als het om 1 mA gaat) op je A meter verschijnen (ik weet niet hoe het geschakeld is, de V- voor de A- of de A- voor de V-meter), maar je mag in principe ook een wat lagere stroom afdwingen zodat het niet storend op de metingen wordt, b.v. 0,1 mA.
Sluit eens onderstaand Low-Pass filter aan op de INHI en INLO ingangen van de DVM.
Dit filter heeft een slope van -60dB per decade. Het -3dB punt ligt op ongeveer 80Hz.
Dit zou toch veel verbetering moeten geven.
benleentje
Golden Member
Weet deze man wel hoe je dit het beste kan meten....".
Als je met een scope op de uitgang van zo'n geschakelde voeding meet, dat moet je zorgen dat de ground aansluiting van je scope zo kort mogelijk is, graag in de millimeters.
IK meet met een coax kabel direct op de uitgang van de print.
Ook nog op de foto's gekeken, en zag dat je voor elk metertje 4 draden gebruikt, en ook dikke draden, twee witte en twee rode.
0,2mm. DE DVM hebben een 9V voeding en een aparte voeding voor de verlichting via een header connector. Het is makkelijker om dat met 4 draden te doen ander moet ik 4 korte draden gebruiken en dan aan elkaar solderen vlak boven de connector en dat heb ik niet gedaan.
Ze zijn erg gevoelig voor zooi op de meetingang, dan krijg je erg onrustige metingen.
HEt is veel erger dan onrustig het zijn wilde willekeurige metingen die nergens opslaan. En soms zelfs out of range.
Je hebt het over opamps. Zitten die in de originele voeding? Zoja hoe ziet de voeding van die opamps er uit op de scoop?
Die opamps waar ik het over had zijn voor een extra filter.
Maar ik zat vanochtend er ook al over te denken om eens te kijken hoe de origine aansturing van de paneelmeters nu in elkaar zit.Ik ben nu bezig met symptoom bestrijding maar moet gewoon het bij de bron aanpakken.
Op woensdag 26 november 2025 14:43:26 schreef benleentje:
[...]IK meet met een coax kabel direct op de uitgang van de print.
Sorry, dus je weet het wel.
Maar dan vertel je hiermee dus ook dat dit jouw power supply is waarmee je geen schone DC kan maken, of is deze meteruitgang op de print anders dan de werkelijke DC uitgang van de PSU ?
benleentje
Golden Member
Sorry, dus je weet het wel.
Dit deel wist ik wel.
Dit is niet de de DC uitgang. Dit is het signaal die via een opamp van de potmeter komt. IK kan via knoppen op de meter de preset of de werkelijke spanning zien.
En het is raar waarom dit signaal zo vies is en dat de voeding toch goed werkt.
Net even een die pcb aan de voorkant losgemaakt en daar zit minder op dan ik had verwacht. vooral heel erg weinig condensatoren.
De blauwe blokjes zijn relais.
4 rode condensatoren en dat is alles.
Simpele test: probeer het 9V blokje als voeding, kijk wat het doet.
Heb je enig idee van de Ri van de originele paneelmeters? En de stroom voor volle schaal?
Hoe reageren je paneelmeters als je deze voedt via een eigen netsnoer op een 'vreemd' stopcontact (bijvoorbeeld vanuit een andere fase of groep)?
benleentje
Golden Member
Als ik de paneel meters los aansluit op 2 voedingen dan werken ze goed en is er geen enkel probleem.
Als ik de DVM's van spanning voorzie uit de trafo's in de voeding en ik bied dan een externe 0 - 10V aan dan werken de meter goed en doen ze precies wat ze doen moeten.
Als ik 1 DVM voed via een 9V batterij en het 0 - 10V signaal uit de voeding erop zet dan heb ik bijna willekeurige waarden.
Ik heb 1 DVM voorzien van een kleine C en een 10k belastingsweerstand. Want de oude meters waren ook 10k. Dat gaf allen wat verbeteren dat de waarde minder fluctueert maar het waren nog steeds onzin waardes en niet lineair.
Ik daarna nog wat met filters gespeeld en het geeft iets verbetering de waardes zijn minder willekeurig maar nog steeds onzin en het is ook niet lineair.
Daarna een ali 5 digid DVM op 5V aangesloten en dan de 0 - 10V uit de voeding daarop en die ali DVM werkt dan perfect. Alleen ik heb er verder niets aan want ui de voeding komt 0 - 10V en dat moet op de meter gaan aanwijzen 0 - 36V of 0 - 60A. En die ali meters zijn niet instelbaar.
Ik moet dus andere meters zien te vinden.
Voorzichtige voorspelling:
Dat gaat niets uitmaken.
Dat was ook mijn voorspelling maar je moet toch iets proberen.
Conclusie ik ga stoppen met die voltcraft meters en moet op zoek naar iets anders. Maar het moeten wel instelbare meters zijn.
Als je de DMV1 voltmeter (via een spanningsdeler) rechtstreeks over de uitgangsklemmen van je voeding zet, werkt die voltmeter dan wel goed?