testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op zondag 16 november 2025 10:22:26 schreef wellenkino:
Rohde&Schwarz FSH3
[bijlage]
Mooi apparaat. Waar heb je die gehaald? Ze zijn ook 2ehands knetterduur.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mijn nieuwe speeltje, een USB V/A/P/Wh/Ah metertje met roll mode. Niet iets wat ik moest hebben maar het is handig om bv op de kringloop te kijken of iets wat we moeten testen ook daadwerkelijk laadt, een lader werkt etc, en ik kan zo ook mooi zien of iets blijft doorladen. Bij mijn telefoon zie ik bv als hij vol is dat dan de laadstroom wegvalt maar iedere seconde ofzo komt er een kort laadpulsje komt.
Het heeft ook een scherm waar je de data gewoon in cijfers ziet.
nonius
set SCE to AUX.
Heb ook een soort USB-V/A/W/Ah-metertje maar dan veel kleiner en zonder grafische weergave; is een handig ding. Probleem is alleen dat ik soms vergeet dat ik het ding heb: Was gisteravond een nieuw apparaatje aan het opladen met USB, en zat me af te vragen of, en hoeveel, er nu eigenlijk geladen zou worden.
Zie zojuist je post van je nieuwste aanwinst en plots herinner ik me dat ik een soortgelijk USB-metertje. Dus nu gelijk ingeplugd. Op de één of andere manier had ik gisteren de tegenwoordigheid van geest/helderheid niet om even m'n USB-metertje te pakken. Komt wel vaker voor: dat ik me pas achteraf, als mosterd na de maaltijd, realiseer dat ik eigenlijk het perfecte meetapparaat voor een bepaald probleem al lang heb.
Het heeft ook een scherm waar je de data gewoon in cijfers ziet.
Hopelijk zijn de cijfers groot genoeg dat je geen loupe nodig hebt, zoals bij mij.....
Maar zijn verdraaid handige dingetjes, zou de mijne niet meer willen missen.
FSH is from university junk.
there was a very lot of cleaning, a fresh chinese NiMH accu is in, now , yeah 
I am collecting the forks & spoons for that now: Attenunators, a dc blocker for the tracking out, a fet probe including battery pack, various antennas and a nearfield cable, a nice case also, and the expensive optical RS232 interface cable. Good time: christmas is comming !
A lot of learning, including option K2 (vector reflection and transmission measurement ? )
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op zondag 16 november 2025 10:22:26 schreef wellenkino:
Rohde&Schwarz FSH3
[bijlage]
Die dingen hebben een sot23-6 mosfetje onder de batterij wat er regelmatig uitpetst (als de batterij stuk gaat )
Dat ding heeft een afwijkende pinning. was een motorla dingetje. niet meer te krijgen.
Je kan makkelijk de bedrading uitvogelen als he oot stuk gaat.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Niet mijn mooiste meetapparaat maar mijn eerste digitale multimeter, dus het ding zal zo'n 35...40 jaar oud zijn.
Met een temperatuur sensor (moet een 9V batterijtje in) ,een HV probe en niet afgebeeld een 9V adapter voor de meter.
De knop kan ik me nog herinneren was wat aceton op geknoeid vandaar die rare "veeg" er op.
Helaas geen diode stand.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mooi dat je die set nog steeds compleet hebt. Kyoritsu maakt nog steeds heel goede meters. Ik heb er een tijd terug bijna een gekocht maar ik heb al meer meters dan ik gebruik.
Ik heb ook een oude Kyoritsu, een stroomtang. Een vreselijk mooi gemaakte klampmeter met mechanisch roterende schaalverdelingen. Er zit ook een probe bij voor weerstand meten en hij kan spanning meten. Het ding is zwaar en super degelijk. De gevoeligste schaal is 0-6A. Echt een genot om mee te meten. Helaas alleen AC wat ik maar zelden hoef te meten.
Meer foto's: https://www.pa4tim.nl/meetapparatuur/overige-multimeters/kyoritsu-kew-…
Ik heb voor DC een hele mooie HP428B DC bench klampmeter op buizen die ik nog steeds veel gebruik. Dat ding kan vanaf 1mA volle schaal tot 10A volle schaal.
Op zondag 23 november 2025 18:05:30 schreef wellenkino:
A lot of learning, including option K2 (vector reflection and transmission measurement ? )
Maybe the manual will help you https://scdn.rohde-schwarz.com/ur/pws/dl_downloads/dl_common_library/d…
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (35%)]
Pas binnengekregen een pm2504 en een pm2503 analoge meters van Philips. nu nog even een paar batterijen besteld, er zitten per meter 2 stuks 9 volt batterijen in, en dan testen en eventueel calibreren.Het voordeel van de 52503 is de relatief grote uitlezing,(lees meter), daar ben ik wel blij mee, met mijn gezichtsvermogen..ik heb nu dus 6 analoge meters...(ik had er al 2 pm2504, en een analoge Pantec..en een onbekend Frans merk, welke ik nooit gebruik, maar het wel doet..
Op vrijdag 28 november 2025 09:28:46 schreef flash2b:
Een PM2504 gebruikt geen 9v batterijen, maar zes UM2 (of C) Baby batterijen.
je hebt gelijk, ik had een fout typenummer ingetyped.. het moet 2505 zijn.. 
fred101
Golden Member
Ik heb ook een 2505 maar die is volgens mij niet goed. Ik ben er ooit mee bezig geweest maar ik weet het probleem niet meer. Hij werkt min of meer maar niet zoals hij hoort te meten (denk ik, is meer dan 15 jaar geleden). Ik denk dat ik hem hier in mijn schuurtje heb (of het is mijn 2503). Ik heb het SM, is wel een leuk projectje om eens open te trekken. Is door de schaalverdeling veel makkelijker in gebruik dan de meeste analoge meters.
Mijn favoriet qua practisch in gebruik is een hele mooie complete Pantec in perfecte staat, mijn enige analoge meter die in elke range/mode spot on is. Hij heeft zelfs nog een goede 22V batterij. Die ligt hier altijd op mijn niet-werk-tafel. (samen met een Brymen en mijn Oldtronic voeding
) https://www.pa4tim.nl/meetapparatuur/pantec-chinaglia-dolomiti-multime…
die 2505 moet met een speciale procedure worden afgeregeld. Ik heb het ook een keer gedaan, was veel werk..Maar eenmaal goed afgeregeld is het een enorm fijn ding om mee te werken.
NKHteB
nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
Het nieuwe speeltje, de tinyGTC ZC407 is binnen. Het is een GTC, een GPSDO Timer Counter, naar een ontwerp van Erik Kaashoek PD0EK. Ik heb er hier nog geen melding van gemaakt zien worden.
Erik heeft ons via rfseminar.nl, middels 2 presentaties de ontwikkeling en voortgang laten zien.
Bijgaand een foto (eigen foto) van het 4 inch scherm. Er zijn talloze mogelijkheden, want het instrument is heel veelzijdig. Deze uitvoering meet tot 7 GHz, er is ook een 12 GHz versie.
Prettig is, dat de ingebouwde TCXO, desgewenst gedisciplineerd wordt door de bijgeleverde GPSDO. Ook kan een externe bron worden aangesloten.
Voor verdere details verwijs ik naar de desbetreffende wiki van Erik (evt. link via Eleshop).
Gr.N.
miedema
Golden Member
Ha NKHteB,
Inderdaad, die tinyGTC is een zeer interessant apparaat. De resolutie en nauwkeurigheid van de beste counters (en meer) voor een zeer betaalbare prijs.
Er loopt op het moment op EEVblog een topic over: New product: tinyGTC, GNSS disciplined oscillator and universal 2 input Timer
Meteen ook maar een link naar alle info van de maker, de Tinydevices Wiki
Heel veel plezier ermee! (voorlopig wel van de straat
)
groet! Gertjan.
NKHteB
nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
Hi Gertjan e.a.,
leuke reactie. Bedankt voor het plaatsen van de links. Dat is niet mijn "cup of tea", hi!
Een diepe buiging voor Erik, die hier 4 jaar mee bezig is geweest. En dan begint men toch nog over de kleine afmetingen, terwijl dat juist 1 van de belangrijkste ontwerpcriteria was, naast betaalbaarheid.
Groet,
N.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi NKHteB,
Ik had van de week al gekenen naar deze counter, maar vandaag eerst wat anders besteld, als het er is laat ik het wel zien.
Terug naar Erik Kaashoek, ongelovelijk wat deze man presteerd, hij doet alles zelf!
Dan komen we aan bij de klagers, enige kennis van zaken zit ze niet in de weg denk ik. *grin*
Om het nog wat breder te trekken, wat mij betreft hoort hij bij b.v. Bach, Beethoven, Einstein, Rembrand, Vermeer en
nog andere die zelf iets goeds gepresteerd hebben.
We hebben het niet over één product maar meerdere in een paar jaar tijd waarvan hij waarschijnlijk bijna alles zelf gedaan heeft, behalve Beta testing.
En dan niet zoals b.v. bij KeySight er een ontwikkelaar voor de ingangangen is, een FPGA developer, PCB artiest, software developer enz.
Bij Erik is het alle ontwikkeling in één...
Het grootste deel van het volk hangt blaters aan in de trand van Andre Hazes en allerlij andere zogenaamde cultuur rommel.
Ze hebben geen idee wat echte kunst is, ik neem het ze verder niet kwalijk, ze weten niet beter. 
Ik kan het niet, wat Erik wel voor elkaar krijgt en daar heb ik zonder verafgoding grote bewondering voor.
Ik meet veel en zoek uit en daardoor weet ik hoeveel focus en inzet zo'n product maken je kost.
Als er later nog wat budget over is, koop ik er ook nog eentje.
Groet,
Bram
nonius
set SCE to AUX.
Van die R&S FSH3 raak ik in lichtelijk opgewonden toestand (gelukkig is het geen FSH6....), maar ziet mijn oog daar helemaal rechts-achterin op de foto een Tek 535 of 545?
fred101
Golden Member
Volgens mij heeft hij elke 5XX scoop, waaronder de 556 (de meest mooie scoop ooit gemaakt) Ik heb een 547 en een stuk of 10 plugins. Helaas kan ik die hier niet kwijt.