Op maandag 1 december 2025 16:48:28 schreef Arco:
Als je ze uitsoldeert: de ALL11 die je hebt heeft een ingebouwde logic-tester die ic's kan herkennen.

En daar refereerde ik aan. De gebruikte functie benamingen zijn van de ALL-11.

Vanmorgen nog eens zitten testen, 1 BCD-7Segment decoder van de display print gesoldeerd (die was niet erg aangetast) en op een breadboard geprikt.

Qua pinning klopt het IC met een 74LS47/74LS48 of CD4511.
Er worden GEEN voorschakelweertanden gebruikt, dus mijn gok was dan 74LS48 (op het breadboard reageert hij ook als een 74LS48) MAAR...

Dit uitgesoldeerde IC doet HEXadecimaal, dus geeft 0 t/m F weer.
En zowel de 74LS48 als de CD4511 doen dat niet (volgens de datasheet)
Het hele spul is uit 1979 dus ik verwacht eigenlijk niks exotisch maar kan er geen vinden met die specs.

//EDIT, hm, Ik denk dat ik m gevonden heb :
https://media.digikey.com/pdf/Data%20Sheets/Fairchild%20PDFs/DM9368.pd…

Dit uitgesoldeerde IC doet HEXadecimaal, dus geeft 0 t/m F weer.

Klinkt als de 9368 van Fairchild... :+

DM9368-7SegmentHexDecoder.pdf

Op woensdag 10 december 2025 14:21:54 schreef Arco:
[...]
Klinkt als de 9368 van Fairchild... :+

[bijlage]

Je was me net voor :)
Maar wederom heel erg bedankt.

Dat is een van de weinigen die een hex output hadden...

Op woensdag 10 december 2025 14:27:26 schreef Arco:
Dat is een van de weinigen die een hex output hadden...

Beetje "Overkill" hier, het is een teller in een gokkast, A-F word niet gebruikt.

Op naar de volgende.

De 9368 heeft nog een ander voordeel: hij heeft current source outputs (geen serieweerstand nodig)
Vrij uniek voor dat tijdperk...

De ontwerpers hadden een printfoutje gemaakt, (of andere displays voorzien) , een steek van 200mil op de print ipv 300mil. Pootjes daarom naar elkaar toegevouwen maar dat heeft de tand des tijds (1979 / 46 jaar) toch niet overleefd (enkele segmenten op 2 van de 3 displays deden het niet) :

Die zijn vast nog wel leverbaar... (type?)

Op donderdag 11 december 2025 13:24:01 schreef Arco:
Die zijn vast nog wel leverbaar... (type?)

Momenteel heb ik er wat anders ingepropt (MAN74A), mocht ik dit weer aan de praat krijgen word er toch een andere print gemaakt.

Nog even verder gegaan met de tellerprint, (kast staat paar honderd km ver weg dus niet handig).
Inmiddels weet ik dat als je er een gulden in gooit er een relay 4-keer "tikt".
Als je prijs hebt hoor je dat (ook) terug in een aantal "tikken" van een relais.
Er zitten 2 ingangen op de print, 99% zeker zijn dat 48V AC "pulsen" die daar binnen komen, heel de kast draait op 48V AC relais. Dus grote kans dat 1 is voor t "optellen" en de ander voor "aftellen".

De beide ingangen zijn beide identiek en zien er zo uit :

Nu zijn er 2 onderdelen van de print gerot/gevallen, lagen blijkbaar ook niet meer onder in de kast. Wat zouden dat geweest zijn, condensatoren (Blauw aangegeven in het schema) ?

Tja, dat kan van alles zijn.

Een weerstand of een MOV/VDR klinkt mij het meest logisch, die relais bakken kunnen vieze spikes maken.

Op zondag 14 december 2025 22:00:26 schreef Sine:

Een weerstand of een MOV/VDR klinkt mij het meest logisch, die relais bakken kunnen vieze spikes maken.

Dan zou ik eerder gaan voor een vermogensweerstand denk ik, steek is 20mm

Waar zitten die A, B en C aan vast? Dat zal het wel duidelijk maken.

Ik ben elke keer weer verrast door de foto's. Wat ziet het er uit.

Op maandag 15 december 2025 11:28:54 schreef Hoeben:
Waar zitten die A, B en C aan vast? Dat zal het wel duidelijk maken.

Ik ben elke keer weer verrast door de foto's. Wat ziet het er uit.

A-B-C zitten vast aan de 3 afgeknipte draadjes linksonder (aansluitpennen) , 99% zeker dat daar de op- en aftel pulsen binnenkomen.

Klein stukje verder, dit IC gedraagt zich als een 74(LS)04 / 74(LS)14 , of 40106 , alhoewel LS in 1979 ?
In ieder geval 6 inverters, of het schmitt-triggers zijn heb ik (nog) niet gemeten.
Dit is in ieder geval het deel dat van 48V AC pulsen komende van een relaiscontact iets fatsoenlijks zou moeten maken.

Op zondag 14 december 2025 22:00:26 schreef Sine:

Het zouden ook bipolaire tranzorbs geweest kunnen zijn...

Op woensdag 24 december 2025 22:38:14 schreef fatbeard:
[...]
Het zouden ook bipolaire tranzorbs geweest kunnen zijn...

Op een van de foto's stond nog een "eindkapje", het leek op een ex weerstand maar zou kunnen.

Nu zie ik het ook, echt toch wel weerstanden, iets van 2W of zo.

Staat er nu op de achterkant van de IC's iets?

Die bin-hex decoders neem ik aan dat die op het haakse display printje zitten?

[Bericht gewijzigd door henri62 op (26%)]

Op donderdag 25 december 2025 12:11:26 schreef henri62:
Nu zie ik het ook, echt toch wel weerstanden, iets van 2W of zo.

Staat er nu op de achterkant van de IC's iets?

Die bin-hex decoders neem ik aan dat die op het haakse display printje zitten?

Klopt, dat zijn die 9368's , dat stukje werkt weer.
Er staat wel iets achterop gestempeld maar niet iets wat ik naar een type kan herleiden.

Op maandag 1 december 2025 16:41:56 schreef ohm pi:
Op de plaatjes zie ik 56k en 100k weerstanden rond de IC's zwerven. Dat zijn waarden die wel bij CMOS voorkomen en niet bij TTL

Ik denk toch TTL en dat die chip iets van een 74121 monostabiele multivibrator is voor de pulsen van de input te conditioneren.

Kijk eens of de pinout plausibel is?

-edit- Moet dat ding optellen en aftellen of alleen een telpuls en reset?

Dat rijtje van 3 in het midden zouden 7490's kunnen zijn. => NEE zijn 14 pins! moet 16 Pin zijn.

Of het is de laatste rij van 3 chips, dat is relatief makkelijk te herleiden al je terug traceerd vanaf de DM9368 display decoders.

De vraag is waar die andere 3 chips voor dienen.

Anders in Kicad de print tekenen met 14 pins blokjes er in en de verbindingen zo logisch mogelijk tekenen misschien komen we er dan met zijn allen achter wat het is?

-edit-
Counters in 16 pins DIL: 74161, 74163

Op donderdag 25 december 2025 12:20:46 schreef henri62:
[...] Ik denk toch TTL en dat die chip iets van een 74121 monostabiele multivibrator is voor de pulsen van de input te conditioneren.

-edit- Moet dat ding optellen en aftellen of alleen een telpuls en reset?

Counters in 16 pins DIL: 74161, 74163

Het ding moet inderdaad EN optellen, EN aftellen. Als je er een gulden in gooit hoor je een relais 4 "tikken" geven, 4 credits.
Heb je prijs, (wie kent de "Kers" aan de rechterkant niet) , hoor je een relais tikken naar gelang het aantal gewonnen credits (2 tikken voor een kers), die moeten er bij geteld worden.

Trek je aan de handle tikt er ook een relais 1 tik geven (1 credit minder).

Er zitten nog 2 drukknopje aan de voorkant naast t display. Kun je alleen bij als je de kast openmaakt achter, daar kon de bareigenaar het aantal credits op "0" zetten (reset) en uitbetalen (destijds betaalde de barman je uit, machine kon (nog) niet uitbetalen.
"Hand" (gok ik) is handmatig een credit er bij.

Verder zit er op de andere print een relais (aantrekken zolang er credits zijn). En een NiCd setje (de boosdoener) die de teller vasthield bij een stroomstoring.

Ik kan natuurlijk een Arduino Nano nemen, middagje frutten/testen en dan heb ik t ook, kan ik de displays zelfs nog multiplexen, maar dat zie ik voorlopig nog als Plan B.

Op donderdag 25 december 2025 12:20:46 schreef henri62:
[...] Ik denk toch TTL en dat die chip iets van een 74121 monostabiele multivibrator is voor de pulsen van de input te conditioneren.

De vraag is waar die andere 3 chips voor dienen.

Ik vraag me inderdaad ook af : "waarom 6 IC's voor een 3 digits teller" ? , de volgende (vanaf achterkant print) met de 3 condensatoren gok ik inderdaad in de buurt van een 74121 achtig iets maar dan in CMOS, gezien jouw opmerking over de weerstandswaarden ga ik er voorlopig vanuit dat het CMOS is.

Die opmerking over CMOS kwam niet van mij, ik zei dat het TTL is. In 1979 was er nog niet echt veel CMOS praktisch in gebruik.

PS De teller kan ook nog een 74191 zijn als het beide kanten op moet.

Op donderdag 25 december 2025 14:48:14 schreef henri62:
Die opmerking over CMOS kwam niet van mij, ik zei dat het TTL is. In 1979 was er nog niet echt veel CMOS praktisch in gebruik.

PS De teller kan ook nog een 74191 zijn als het beide kanten op moet.

Dan beide opties nog open met focus op TTL :)
De "Hand" button gaat direct naar de secundaire kant van de 2e opto coupler, dient dus om met de hand een puls te geven.