Ik heb met de draden los gemeten naar de aarde. Nergens verbinding.

Dan alle uitgangen onderling gemeten en overal mooi 400v op alle uitgangen.

Nog de 16a C geplaatst in de zekeringskast.

Nu springt de hoofdzekering niet meer maar enkel de 16A
Wel direct na het inschakelen van de driehoek.

Met de 25A draaide die wel 6seconden in driehoek.

De fasen meten of ze overal dezelfde aansluiting hebben begrijp ik niet zo goed hoe ik dat moet doen.

Je laat het ster relais toch wel eerst afvallen en daarna het driehoek relais iets later in?
Kan je ook met de hand testen.
Hoofdrelais + ster relais indrukken , motor loopt aan , hoofdrelais vasthouden en ster relais los en na een seconde driehoek relais indrukken.
De timer niet aansluiten tijdens de test.

Ik krijg stilaan een donkerbruin vermoeden dat ondanks de sticker met 400V er toch een motor opgesukkeld is 230/400
Dan kom je voor 4kW aardig in de buurt van de 13A waarop de MBS is ingesteld.
Als de motor zelf een typeplaatje draagt weet je snel of je deze post al dan niet ernstig moet nemen.
Zoniet... stroomtang scoren.

De timer staat ingesteld op 20ms vertraging. Iets meer geeft geen verschil.

Ik ga de test eens proberen met het manueel inschakelen.

De motor is 400v. Met 6 kabels een een typeplaatje met de vermelding er op.

Op zondag 14 december 2025 17:36:00 schreef vetris:
De fasen meten of ze overal dezelfde aansluiting hebben begrijp ik niet zo goed hoe ik dat moet doen.

Aders van de kabel loshalen en coderen, isoleren of tijdelijk op een kroonsteen zetten, wel zodanig dat je nog spanning kan meten.
Dan op de aders die tegenover elkaar zaten in de motor, spanning meten, als de schakeling in de driehoekstand staat.
Hier moet je dan geen spanningen meten omdat door de schakeling dezelfde fases tegenover elkaar uitkomen.

Mischien woonplaats vermelden bij je gegevens, is alleen zichtbaar voor de mensen die ingelogd zijn.
Heel misschien dat er dan een forumlid in de buurt zit die wel even langswipt.

Op zondag 14 december 2025 18:27:53 schreef vetris:
De timer staat ingesteld op 20ms vertraging. Iets meer geeft geen verschil.

Ik ga de test eens proberen met het manueel inschakelen.

De motor is 400v. Met 6 kabels een een typeplaatje met de vermelding er op.

20 miliseconden ? Zo snel zijn de relais niet eens.
Hij moet wel goed in ster aan kunnen lopen!
3 seconden aanlopen in ster en dan omschakelen lijkt mij beter kloppen.

Idd woonplaats even vermelden.'

O ja, heb je wel een NC contact van het sterrelais in serie met de spoel van het driehoekrelais gezet?
Dan kan driehoek pas opkomen als ster is afgevallen.
En ook omgekeerd ook een NC van het driehoekrelais in serie met de spoel van ster.
Als driehoek ooit blijft plakken kan ster niet inkomen.

[Bericht gewijzigd door revado op (22%)]

De motor is 400v. ... een typeplaatje met de vermelding er op.

Mogen we een foto van het typeplaatje op foto?
Met slechts 1 spanning erop is het niet gegarandaard dat deze in ster driehoek kan op 400V
Weet ook dat die Airpress compressoren niet origineel voorzien zijn van een ster driehoek en een Telemecanique mbs ... daar is dus aan geklust

O ja, heb je wel een NC contact van het sterrelais in serie met de spoel van het driehoekrelais gezet? Dan kan driehoek pas opkomen als ster is afgevallen.

Bent duidelijk geen liefhebber van vuurwerk? >:)

(zonder gekheid, dank voor de tip over die NC-contacten, dat onthou ik; heb het zelf nog nooit zo gezien of gemaakt....)

Maar de verhalen over mensen die bij een probleem aan een machine 'op goed geluk' handmatig wat contactors indrukken, waaronder tegelijk de ster- en driehoekcontactor, zijn me wel bekend. En de vuurwerkshow die dat geeft....

Op zondag 14 december 2025 19:02:44 schreef nonius:
[...]

Bent duidelijk geen liefhebber van vuurwerk? >:)

(zonder gekheid, dank voor de tip over die NC-contacten, dat onthou ik; heb het zelf nog nooit zo gezien of gemaakt....)

Maar de verhalen over mensen die bij een probleem aan een machine 'op goed geluk' handmatig wat contactors indrukken, waaronder tegelijk de ster- en driehoekcontactor, zijn me wel bekend. En de vuurwerkshow die dat geeft....

Grijns :)
Een van de eerste dingen die wij leerden op de LTS, altijd een onderbreekcontact in serie dan kunnen beiden nooit opkomen.
De cursus lassen was een lokaal verder ( voor de contacten ) :)

Bij links-om / recht-om schakelingen zetten ik ook zo de relais via een NC contact aan elkaar. Dat scheelde een hoop zekeringen.
Zelf eigenlijk nooit aan een ster driehoek schakeling gewerkt. De compressor had die wel maar dat werkte altijd gewoon.

Wel geleerd dat je een schroef compressor maar het beste continu kan laten draaien en dat die niet zo goed tegen veel starten en stoppen kunnen. Daar zie je nu ook vaak een FVD (FO) op.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (55%)]

Op zondag 14 december 2025 18:33:52 schreef revado:
[...]

20 miliseconden ? Zo snel zijn de relais niet eens.
Hij moet wel goed in ster aan kunnen lopen!
3 seconden aanlopen in ster en dan omschakelen lijkt mij

O ja, heb je wel een NC contact van het sterrelais in serie met de spoel van het driehoekrelais gezet?
Dan kan driehoek pas opkomen als ster is afgevallen.
En ook omgekeerd ook een NC van het driehoekrelais in serie met de spoel van ster.
Als driehoek ooit blijft plakken kan ster niet inkomen.

Ik bedoelde 20ms tussen de omschakeling van ster naar driehoek. Eerst 6seconden ster, 20ms ster uit en dan driehoek in.

Bedoel je de verbindingen tussen NC ster naar A1 driehoek en NC driehoek naar A1 ster ? Of is dat nog iets anders ?

In de bijlage de gevraagde foto’s.
En locatie is ook toegevoegd

Eerst 6seconden ster, 20ms ster uit en dan driehoek in.

En dat is wel héél erg kort, zoals anderen al zeiden.

Ik betwijfel of dat de reden is dat de zekering eruit vliegt, maar ik zou de tijd toch wel wat langer maken. Zeg, 200-300 ms.

Wat Revado bedoelde is dat een extra NC-contact van de ster-contactor in serie staat met de spoel (A1-A2) van de driehoek-contactor.

En omgekeerd, dat een extra NC-contact de driehoek-contactor in serie staat met de spoel (A1-A2) van de ster-contactor.

Op die manier kunnen nooit de twee contactors tegelijk ingeschakeld staan (wat een harde kortsluiting vormt van L1, L2 en L3).

De betreffende NC-contacten zijn gelukkig wel op uw contactors aanwezig, nr. 21 & 22, dus het is een kleine moeite om ze te gebruiken. En kan in de toekomst veel schade en ellende voorkomen.

[Edit: Doh! yep, wat Sine hieronder zegt....]

Op zondag 14 december 2025 19:56:39 schreef vetris:

In de bijlage de gevraagde foto’s.
En locatie is ook toegevoegd

En daarmee is het meteen duidelijk, die motor mag niet in driehoek op een 400V net.

Dus gewoon DOL (in ster!) op 400V laten lopen.

Op zondag 14 december 2025 20:03:59 schreef Sine:
[...]

En daarmee is het meteen duidelijk, die motor mag niet in driehoek op een 400V net.

Dus gewoon DOL (in ster!) op 400V laten lopen.

+1

Oké duidelijk.
Wel vreemd dat dit allemaal aangesloten was en er bij was.

Dus ik heb de de hele schakeling niet nodig ?

Inderdaad, een enkel relais is voldoende.

Dit ding heeft waarschijnlijk ergens gestaan waar men nog een oud 127/220 net had.

Als je pressostaat geschikt is voor drie fasen heb je zelfs helemaal geen relais nodig.

Deze compressor komt dus uit een (oud) 3x230 ( 3x 127/230V) net.
Heb je een 3x400 (3x230/400V) net dan kun je de ster/driehoek schakelaar op deze motor dus niet gebruiken.
De motor moet vast in Ster
Thermisch blok of motorbeveiligingsrelais dient op 8,2 Ampere te worden afgesteld.

De onbelaste aanloop geschied door een mechanisch werkend afblaasventiel op de pressostaat, klopt dat?

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (16%)]

De onbelaste aanloop geschied door een mechanisch werkend afblaasventiel op de pressostaat, klopt dat?

Ja klopt

Bedankt voorde verduidelijking. Ik ga er mee aan de slag. Hopelijk werkt het goed. Dus mijn voeding L1L1L3 rechtstreeks aansluiten op de motor met een thermische beveiliging tussen ?

Op zondag 14 december 2025 21:14:13 schreef vetris:
[...]

Ja klopt

Bedankt voorde verduidelijking. Ik ga er mee aan de slag. Hopelijk werkt het goed. Dus mijn voeding L1L1L3 rechtstreeks aansluiten op de motor met een thermische beveiliging tussen ?

Dr moet wel een magneetschakelaar tussen, die aangestuurd wordt door de drukschakelaar.

Dus hoofdstroom: 3 fase van je voeding naar een motorbeveiligingsschakelaar, daarvandaan naar een magneetschakelaar, en daar vandaan naar de motor.
OF?..
3 Fase van je voeding naar een magneetschakelaar, op de magneetschakelaar monteer je een thermische beveiliging, En vandaar ga je naar de motor.
Hulpkontakt van de thermische beveiliging in je stuurstroom opnemen.

En …..

Je moet een stuurstroom maken. Afhankelijk of je een Nul gebruikt, dan kan de magneetschakelaarspoel 230V zijn, of stuurstroom tussen twee fasen( voorkeur), een magneetschakelaar met 400V spoel.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (14%)]

Tsja, direct een foto van de motor was handig geweest, maar dat is achteraf.
Hoe we allemaal op het verkeerde been gezet kunnen worden...
Nonius maakte een grapje over een nederlandse compressor met een belgische sticker, maar dat had een aanwijzing kunnen zijn :)
Compressor uit BE met een 3x220 volt net.
Inderdaad vast in ster zetten.
Houd de temperatuur van de motor wel even in de gaten voor alle zekerheid.

Op zondag 14 december 2025 22:15:09 schreef Toeternietoe:
[...]
Dr moet wel een magneetschakelaar tussen, die aangestuurd wordt door de drukschakelaar.

Niet perse, er bestaan ook 3~ pressostaten die direct die motor kunnen schakelen. Daar mis ik ook het typeplaatje van. Dus ik kan zo vanachter mijn stoel niet beoordelen of dat het geval is.

Mocht dat zo zijn dan heb je enkel een motorbeveiliging nodig.