Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op maandag 15 december 2025 16:37:50 schreef Arco:
Ik heb een paar keer gehad dat bij nader inzien het object beter andersom geprint kon worden, (top <-> bodem)
Is er een simpele manier in Openscad om een compleet ontwerp 'om te flippen"?
180 graden roteren?
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Ik heb een paar keer gehad dat bij nader inzien het object beter andersom geprint kon worden, (top <-> bodem)
Dat kan toch in je slicer? In Cura kun je hem omdraaien.
Je kunt ook je hele ontwerp in een module zetten en dan je module roteren.
Als ik ontwerp heb ik twee delen, doe ik elk deel in een losse module. Dan boven in de programmering de optie om deel1, deel 2 of beide delen te printen. Dan kun je ook elke deel schuiven en draaien.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ja. rotate ([180,0,0]) object ();
Ik doe dit net als Arco liefst in m'n openscad: Dan heb ik gedocumenteerd hoe ik vind dat het geprint moet worden.
Ik heb tegenwoordig:
do_output ("v45") up (fp+pt) rotate ([90,0,0]) vesa_2020_v45 ();
in m'n openscad staan. Een scriptje kijkt naar veranderingen in openscad files, en maakt dan vesa2020_v45 aan op basis van deze regel.
Ik heb het ding ontworpen zoals ie in de praktijk gebruikt wordt, en deze rotate ([90,0,0]) zet hem zoals je hem kan printen.
In de slicer gebruik ik de place-on-face knop:
Hij maakt dan witte vlakken waar minstens drie punten van je object in liggen. Zou dit ding rechtop staan, dan click je dus op het grote vlak en voila! hij ligt plat.
Even "fout gelegd":
en dan na het clicken op het grote vlak:
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Stel dit is je programma:
difference() {
union() {
cube([ 50, 50, 50], true);
}
cylinder( h= 50 , d = 20, center = true);
}Wordt dan:
rotate([ 0, 0, 90])
blok();
module blok() {
difference() {
union() {
cube([ 50, 50, 50], true);
}
cylinder( h= 50 , d = 20, center = true);
}
}Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bedankt,
Met een translate en rotate is het gelukt!
Alleen de binnenste dunne steunrand blijft een probleem: zelfs met supports wordt 't een beetje 'messy'.
(veel losse 'draden en troep eronder', omgekeerd minder last van de 'rommel' maar mooi is anders)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kan je die rand niet naar 1kant afschuinen? Ik zou hem ondersteboven t.o.v. wat ie nu is printen, maar jij waarschijnlijk ook aangezien de huidige discussie begon met de vraag hoe je dat in openscad kon doen. edit: hmmm. precies andersom??? Ik zou hem "natuurlijk" printen, dan zijn de supports minder hoog, minder support materiaal, betere kwaliteit.
Overweg om hem zo te printen:
module up(h) translate ([0,0,h])children ();
module mx(h) {children (); mirror ([1,0,0]) children ();}
module printhulp ()
{
difference () {
cylinder (d1=100, d2 = 50, h=.7);
up (1/2+.3) cube ([110,2,1], center=true);
}
sd = 10;
sh = 35;
wt = 0.4;
mx ()
translate ([53,-39.5,0]) {
difference () {
cylinder (d=sd, h=sh);
up (-1) cylinder (d=sd-2*wt, h=sh+2);
}
cylinder (d=25, h=.3);
}
}
printhulp ();
rotate ([-45,0,0]) translate ([0,-81.5,0]) bioflow_top ();
//translate([0, 0, 12]) rotate ([0,180,0]) bioflow_top() ;
[edit2: Idioot hoe een mens werkt. Ik zie die foto, onbewust wil ik hem van een iets andere hoek zien en begin volgens openscad interface er aan te trekken om hem te verdraaien... en dan duurt het even voordat ik doorheb waarom het niet werkt... ]
[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]
Arco
Special Member
Op dinsdag 16 december 2025 13:02:33 schreef rew:
Overweg om hem zo te printen:
Geeft dan het printen van de bovenste balk niet juist meer problemen qua support?
Testen gaat trouwens lastig op het moment:
Na het upgraden van de firmware in mijn K1Max printer is de temperatuur van het bed veel te laag (scheelt 15-20 graden.)
Ik moet nu de temp op 85 graden zetten om 65-70 graden te krijgen, nogal lastig.
Ik vraag me af of het inderdaad een fw probleem is of dat er iets met de hardware mis is?
Creality Print geeft wel aan dat de juiste 'target' temperatuur is bereikt, maar dat klopt duidelijk niet.
(heb ik gemeten en ook kun je het bed langere tijd aanraken als de temp op 70 graden staat, normaal kan dat niet zonder pijnlijke vingers...)
Maar even wachten op het Creality forum of dit een 'known bug' is...
rew
Op dinsdag 16 december 2025 13:38:17 schreef Arco:
[...]
Geeft dan het printen van de bovenste balk niet juist meer problemen qua support?
Ja, sorry. Die was ik even vergeten.
Op maandag 15 december 2025 18:16:37 schreef rew:
[...]Ja. rotate ([180,0,0]) object ();Ik doe dit net als Arco liefst in m'n openscad: Dan heb ik gedocumenteerd hoe ik vind dat het geprint moet worden. ...
Agree, in de slicer kun je je ontwerp (STL-file) op de printer neerkwakken zoals je wilt. Ik heb met Openscad geëxperimenteerd en was gecharmeerd van de mogelijkeheden. Toch hou ik maar bij FreeCad omdat ietsje beter aansluit bij mijn CAD-ervaringen. In FreeCad kan ik ook een OpenScad 'workbench' openen. Ik heb ooit uit pure nieuwsgierigheig een FreeCad model in OpenScad proberen na te maken. Dat lukte vrij snel echter sommige details waren niet eenvoudig om te repliceren.
rew
Ja, soms heb je effe een "kronkel" nodig om een truuk te verzinnen dat het ineens makkelijk maakt. Onderstaande truuk om een tetrahedron te maken heb ik deze week pas bedacht terwijl ik toch al een jaar of tien deze vormpjes in m'n bezit heb.
$fs = .1;
$fa = 2;
s = 25;
rr = 2.5;
module sliced_tetrahedron ()
{
difference () {
hull ()
for (x=[-1,1]) for (y=[-1,1]) for(z=[-1,1])
if (((x+y+z+4) % 4) == 1) translate ([x*s, y*s, z*s]) sphere (rr);
linear_extrude (height=2*(s+rr), center=true, twist=3*90, convexity=10)
rotate (-45) square ([100,.3], center=true);
}
}
sliced_tetrahedron ();
(Deze had ik geschreven naar aanleiding van het "in openscad rechtzetten" van de onderdelen van dit figuur. Die discussie had ik op de openscad mailinglist gestart...)
Op dinsdag 5 augustus 2025 22:47:33 schreef Arco:
Het gaat om de Z offset test in Klipper.Als je die opstart gaat 'ie inderdaad in het midden wat testen doen met de level switch, geeft een waarde op (meestal iets rond de 5.90mm)
Eerst probeerde ik dan die waarde op te slaan, maar dan gaf een 'value out of range' dus met een A4'tje testen tot de waarde klopte (rond de nul meestal)Echter klopte de manual leveling instellingen dan niet meer vreemd genoeg en moest ik die opnieuw doen...
De offset tussen de nozzle en de levelswitch is toch vast en bekend, dus waarom nog wat instellen uberhaupt?... (hooguit bij een ander type nozzle)Je kunt trouwens de Z offset ook nog tijdens de print aanpassen...
Hoe het precies werkt bij Klipper heb ik gelukkig nog niet helemaal te hoeven uitzoeken. Volgens mij is die ~5.90 mm de meetwaarde die de sensor afgeeft nadat je de nozzle-hoogte met het A4-tje hebt afgesteld op een nul-hoogte van 0.2 mm boven het bed. In de G-code ligt de eerste laag op Z=0, waarmee de nozzle dan naar 0.2 mm boven hat bed gaat. Na het afstellen van het bed met de stelschroeven op de hoekenpunten zou 'nul' dus overal 0,2 mm boven het bed moeten zijn. Tenminste als het bed perfect vlak is en X,Y en Z-assen loodrecht op elkaar staan. Mijn Sovol printer meet de z-hoogte vóór het printen in het midden van het bed. Ik ga er dus van uit dat je na de A4-afstelling je een 'height-map' moet maken zodat Klipper weet waar gecorrigeerd moet worden voor een 'krom' of 'scheluw´ bed of een 'scheve' X-as . Gebruikt Klipper de real-time meetwaarde (die ~5.9 mm) tijdens het leggen van de eerste laag of gebruikt hij de data in de ´height-map´ (die je natuurlijk wel gemaakt moet hebben)? Er zaten afstandsbussen bij mijn printer ter vervangeing van de instelschroeven onder het bed. Dat doet me denken dat de printer op een of andere manier een scheef bed kan herkennen....
Wie weet het?
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
De Z_offset staat in de printer.cfg van Klipper onder het kopje [bltouch].
[bltouch]
sensor_pin: ^PD3
control_pin: PB5
x_offset: -45
y_offset: 0
z_offset: 2.80
speed: 3.0
pin_up_touch_mode_reports_triggered: False
Arco
Special Member
Als ik dit object door de slicer haal (creality print), dan krijg ik de melding "Object has floating cantilevers"
Hoe kan ik ontdekken waar het probleem zit?
Ook:
Ik heb het object gedraaid, zodat het met een andere zijde op het bed ligt.
Hoe weet ik of 't op het bed ligt? (nu doe ik: stukje verschuiven en gokken dat 't goed ligt...)
Afhankelijk van hoe je m hebt georiënteerd is het één van de zijdes van de rechthoekige opening. Vermoed ik.
Zonder andere randvoorwaarden te kennen lijkt me de afgebeelde oriëntatie de beste om dit object te printen.
Edit: Ik ben zelf niet bekend met Creality Print. Maar dit knopje lijkt verdacht veel op het knopje dat ik kan gebruiken om objecten te heroriënteren. Nadat ik op dit soortgelijke knopje klik kan ik op het object kiezen welk vlak ik op het bed wil plaatsen.
[Bericht gewijzigd door leime op (39%)]
Arco
Special Member
Is er niet een of andere functie om aan te geven "dit vlak moet vlak op het bed liggen"?
(met uitproberen wordt 't nogal een langdradig proces...)
Ik ga het even in de originele stand printen, maar dan is de bovenrand van het venstertje een probleem.
(en met support wordt 't naar mijn ervaringen ermee vaak een bende...)
Edit:
Dat knopje had ik nog niet ontdekt, ga ik eens proberen... 
Creality Print is wel fijn werken (opvolger van Creality Slicer)
[Bericht gewijzigd door Arco op (18%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
In PrusaSlicer is het knopje bijna hetzelfde:
Af en toe verlang ik nog terug naar userinterfaces die gewoon begrijpelijke tekst hadden in plaats van allerhande hiërogliefen, symbolen en picto's... 
Iets anders: weet iemand toevallig of er (in prusaslicer) een optie bestaat om niet van die kleine minifliebeltjes te proberen? Ze hechten vaak toch minder goed op het bed, worden meegesleurd door de nozzle net nadat 'ie ze heeft gepoogd te creëren, en worden vervolgens oneffenheden in de onderste laag. Als je ze weg zou laten of nog beter: zo goed mogelijk aan naastgelegen dingen vastmaakt, gebeurt dat niet. Een beetje soortgelijk hoe je geen kleine fliebels koper of soldermask op een pcb wilt hebben: verderop n het productieproices geven die problemen, zoals in deze zin een i op de verkeerde plek terechtgekomen is.
Hierna wordt er een lijn rondom gelegd, die al deze fliebels aan elkaar maakt, maar het zou beter zijn als die lijn én al deze korte frutsels in 1 keer aan elkaar werden gelegd.
Kan dat überhaupt?
Arco
Special Member
Volgens diverse topics lees ik dat je .stl files zou moeten kunnen importeren in Openscad via Files -> Import.
Ik zie echter helemaal geen 'Import' in het 'Files' menu. Doe ik wat verkeerd?
marcob
Dat heb ik ook lopen zoeken, maar dat doe je in de code zelf:
import("example012.stl", convexity=3);
https://en.wikibooks.org/wiki/OpenSCAD_User_Manual/Importing_Geometry#…
Arco
Special Member
Thanks...
Was even zoeken: import ging niet omdat het path met slashes moet ipv backslashes... 
(en dat in een Windows programma, nogal krom...)
Ik zie dat de stl eigenlijk gewoon 'embedded' gebruikt wordt, is er geen manier om de stl naar scad om te zetten?
(ik wil wat wijzigen in de file)
marcob
Ik denk niet dat je een stl kunt omzetten naar een OpenSCAD bestand. Dat is volgens mij op hetzelfde niveau als je een asm bestand weer wil terugzetten naar C++ of een Basic taal.
Je zou het eens aan ChatGPT kunnen vragen of het een STL kan ombouwen naar OpenSCAD.
Op vrijdag 23 januari 2026 21:09:48 schreef Lucky Luke:
Kan dat überhaupt?
Ik gebruik zelf geen prusaslicer en volgens mij is er in de meeste slicers niet echt een "skip fleebles" instelling.
Ik zie dat je kan aanzetten dat je printer de perimeter eerst print. Dan print hij dus eerste de wall loops en maakt dan de fliebels daaraan vast. Dus een iets kleinere kans dat ze liever aan de nozzle dan het bed blijven plakken.
Ja kan ook nog kijken naar je instelling voor het aantal perimeters op je eerste laag. Volgens mij staat die bij veel moderne slicers standaard op één (want dat oogt mooier). Door dat uit te zetten krijg je op je eerste laag "gewoon" hetzelfde aantal wall loops als in de rest van de print, dat minimaliseert vermoed ik het aantal fliebels.
Heeft er iemand al wel eens een tabelletje gemaakt met hoe groot de gaten moeten zijn in je 3D print voor de verschillende schroefdraad inserts ?