Weet iemand een truuk om alleen voor de eerste layer de "flow rate" op 80% te zetten?

Mijn printer heeft de neiging om IETS te hoog te gaan zitten op bepaalde plekken in de eerste laag. Nu ik dat gecorrigeerd heb, gaat ie op andere plekken iets te laag. Doordat ie dan te veel plastic d'r uit perst, gaat dat rond de kop accumuleren en valt het er na verloop van tijd af. Dan "stoot ie z'n kop" tegen de tijd dat ie op de volgende laag daarlangs wil. Vannacht heeft ie m'n bed helemaal leeggeveegd en daarna 30 gram plastic als 1 grote klont geproduceerd....

Nu in de tweede poging voor dat ding was ik in de buurt en hoorde de eerste laag "te veel plastic" produceren. Ik heb flow rate op 80% gezet en daarna voor de volgende lagen weer terug op 100%. En dat werkt nu als een tierelier. M'n eerste laag zal nu niet overal massief zijn, maar dat vind ik niet erg.

Als ik dit structureel wil, kan ik gaan editen in de GCODE script bouwen om dat vanzelf te doen etc etc....

Maar weet iemand een makkelijkere truuk?

(Hoogte eerste laag aanpassen werkt niet: dan regelt de slicer dus ook extra plastic en zo. )

Mijn printer heeft de neiging om IETS te hoog te gaan zitten op bepaalde plekken in de eerste laag.

Is het bed dan ongelijk? (heb je geen autolevel?)

@rew: In je slicer zou je dit moeten kunnen opgeven. in Slic3r werkt het in ieder geval zo.

Op dinsdag 14 januari 2025 16:49:36 schreef rew:
Weet iemand een truuk om alleen voor de eerste layer de "flow rate" op 80% te zetten?

In Cura is daar een setting voor onder Material, zie onderstaand plaatje.

Heeft Creality slicer ook (is tenslotte grotendeels gelijk aan Cura)

Op dinsdag 14 januari 2025 17:37:26 schreef Arco:
Is het bed dan ongelijk? (heb je geen autolevel?)

Sinds deze problemen begonnen zijn heb ik in de opstart-gcode gezet dat ie een autolevel doet. Ik vermoed dat de autolevel het ERGER maakt dan wanneer ie uit zou gaan van een volledig vlak bed.

Als ik "klipper" op dat ding zou hebben dan kan ik hem een probe laten doen, dan de probe-resultaten in de config file laten zetten (laatste keer dat ik dat gedaan heb, moest ik dat zelf doen, maar volgens mij kan ie het nu zelf) en als ik dan denk dat "rechtsachter" verkeerd is, dan edit ik gewoon het config file.

Het bed is kennelijk niet 100% vlak en de correcties hebben een te lage ruimte-frequentie om het goed te krijgen.

Ik heb een tweezijdig magnetisch bed gekocht. Na een paar keer op de ene kant geprint te hebben ben ik over gestapt op de andere kant. Na een paar honderd keer daar geprint te hebben is de onderkant van het bed met nog wat 3D LAC resten aan het magnetische spul gaan vastzitten. Die bobbels die nu aan het bed zitten heb ik zo veel mogelijk opgeruimd, maar iedere keer als ik het bed loshaal verandert het patroon waar het "slecht" is.

Het is een langzaam proces van zo nu en dan een halfuur poetsen met ipa om het langzaam maar zeker beter te krijgen....

Ik kan het niet vinden. Ik gebruik prusaslicer.

@fripster, waar zit het bij jou precies? Ik kan "zoeken in settings" en vond niets relevants op "initial" of "flowrate".

(als ik zoek op "flow" dan krijg ik ook FiLament spOol Weight"...)

Kun je dat niet oplossen met de instelling EERSTE LAAG... hier kun je ook een percentage ingeven...

[Bericht gewijzigd door Roches op (22%)]

@rew: je kunt niet direct de flowrate opgeven, maar wel de breedte van de eerste laag. Als je die onder de 100% zet zal hij minder extruderen. Zie hier:

"First Layer": (bij mij 125%)

Weet er iemand een "kleur" filament wat een beetje past bij de kleur van "vergeeld wit plastic", meer koffiemelk achtig dus. Ik had bij 3D Jake "Skin Latte" gezien maar dat is toch meer caramelkleurig.

Ik wil een ontbrekend stukje kast bijprinten maar wit is ineens wel erg (sneeuw) wit.

Het hangt er natuurijk vanaf hoe vergeeld je het wilt hebben.
Ik heb ooit eens 'ivory white' verwerkt dat had de keur van licht vergeeld wit plastic.

Was wel mooi...

Op donderdag 16 januari 2025 14:48:21 schreef Arco:
Zit hier iets bij?: https://www.3djake.nl/filament/pet-petg-filament-voor-3d-printers?f=57…
Of deze: https://www.na3d.eu/p/2711/fiber3d-pet-g-filament-175-mm-1kg?variant%5…

Die 3D-Jake PETG Nude ziet er op de foto aardig uit maar is in het echie caramel/toffee kleurig.

Die "Beige" lijkt er meer op , eens kijken of er dichteribj huis iets te krijgen is.

@gghouweling : "Ivory white" lijkt me inderdaad wel iets om op te zoeken.

Op woensdag 15 januari 2025 21:55:38 schreef fripster:
@rew: je kunt niet direct de flowrate opgeven, maar wel de breedte van de eerste laag. Als je die onder de 100% zet zal hij minder extruderen. Zie hier:
[bijlage]
"First Layer": (bij mij 125%)

Nee. (@roches al per Email beantwoord met hetzelfde).

Normaliter als ie een 0.42mm strook van 0.3mm dik moet maken, dan "bestelt" ie 0.42mm * 0.3mm * 1mm plastic per mm voorwaarse beweging.

De "aansluitende" baan legt ie dan 0.42mm verderop.

Zet je eerste laag breedte op 125% dan bestelt ie inderdaad 1.25* meer plastic, maar legt ie ook de volgende baan 0.525 mm verderop.

Zet ik hem op 80% dan wordt 80% plastic gelegd, maar de volgende baan gaat ook 20% dichterbijkomen Ik krijg dan alsnog "te veel plastic".

Op donderdag 16 januari 2025 16:13:59 schreef bprosman:
[...]
Die 3D-Jake PETG Nude ziet er op de foto aardig uit maar is in het echie caramel/toffee kleurig.

Ik dacht eerder aan deze: https://www.3djake.nl/spectrum/petg-fx120-natural

Over het algemeen print ik (op mijn Creality) met PLA of PETG, met een voorkeur voor die laatste. Nu zie ik steeds vaker (ook) ABS opduiken als ik filament bestel. Kan ik dat ook gewoon printen ? Heeft dat voordelen ? nadelen (tov PLA / PETG) ?

PLA heeft het voordeel dat het makkelijk print. Maar het wordt nogal snel zacht.

ABS heeft het voordeel dat het sterk en duurzaam is, maar het is nogal lastig te printen. Commerciele "doosjes" bijvoorbeeld zijn heel vaak spuitgiet-ABS. ABS krimpt meer dan PETG en PLA tijdens het afkoelen. Dat betekent dat iedere nieuwe laag de hoeken van de zijwanden omhoog gaat trekken. Bij PETG wil de hechting aan het bed nog regelmatig goed genoeg zijn om tegen die kracht in de boel op z'n plek te houden. Bij ABS trekt het relatief makkelijk gewoon los en je hebt een bodem "recht" ontworpen, maar wordt die direct tijdens het printen al krom.

PETG heeft wat mij betreft "best of both worlds". Stevig, beetje buigbaar, en toch redelijk makkelijk te printen. Soms zijn wel maatregelen nodig, maar over het algemeen minder heftig dan bij ABS.

Om ABS lekker te kunnen printen schijn je de hele print-ruimte op 60-80 graden te moeten houden. Vanaf "stollen" naar 80 graden is dan zo weinig krimp dat de krachten meevallen en het wel blijft zitten. Pas als de hele print job klaar is laat je het verder (als geheel) afkoelen.

Mijn advies: Niet aan beginnen.

Ik heb pas wat in TPU willen printen. Daarna zijn er twee dingen misgegaan: Enerzijds, heb ik een object wat ik in PETG wilde printen in TPU gedaan. Anderzijds, heb ik een PETG ding met TPU settings geprint. Kortom: Ik hou er niet van om van materiaal te wisselen.

Als je zegt: Gaat me nooit overkomen... kan je een keer een rol kopen.

ABS is "ouder" dan PETG. Dus waarom je dat nu pas tegenkomt snap ik niet helemaal.

https://forum.bambulab.com/t/overextrusion-on-first-layer/7312

Biedt mogelijk perspectief.. in de initialisatie code zet ik de flow rate op 80%, in de layer change op 100...

Hmmm shit, er zal ook wel een layer change voor de eerste zitten.

Dat met de hand heen en terugzetten bevalt niet: print van 30 uur mislukt omdat ik vergeten ben om hem weer op 100 te zetten...

Als de printer stukjes begint "over te slaan", en als ik een handmatige doorvoer doe van zeg 30mm, dan gaat het extruder tandwiel aan de bovenkant schokkerig en hoor je m ook overslaan. Er komt nog wel filament uit maar zit de extruder / nozzle half verstopt dan of zo ?
Het is een Creality-3D-Ender-3-S1-Plus

Die heb ik ook. Dat heb ik ook gehad. Ik heb het stukje teflon moeten vervangen wat in het hotend zit. Ik heb ook de nozzle vervangen. Kost niets om dat meteen ook te doen.

Ik heb toen ook het kopen van een "heel nieuw hotend" ingezet. Maar mijn eerste hotend deed het weer voordat die compleet was.

Een 300 gram print is pas fout gegaan. Losgekomen van het bed. Bij het "van het hotend afpeuteren van een 200g klomp plastic" is m'n temp sensor kapot gegaan. Ik heb net spare temp sensors besteld en moet maar eens dat andere hotend gaan proberen.

Op dinsdag 18 maart 2025 10:12:54 schreef rew:
Die heb ik ook. Dat heb ik ook gehad. Ik heb het stukje teflon moeten vervangen wat in het hotend zit. Ik heb ook de nozzle vervangen. Kost niets om dat meteen ook te doen.

Ik heb toen ook het kopen van een "heel nieuw hotend" ingezet. Maar mijn eerste hotend deed het weer voordat die compleet was.

Een 300 gram print is pas fout gegaan. Losgekomen van het bed. Bij het "van het hotend afpeuteren van een 200g klomp plastic" is m'n temp sensor kapot gegaan. Ik heb net spare temp sensors besteld en moet maar eens dat andere hotend gaan proberen.

Is dat stukje Teflon als "Spare part" te bestellen ?

Je kunt 'gewoon' een stukje van een teflon slang afsnijden.

Maar volgens mij kun je ook een 'all metal heatbreak' kopen en dan ben je van het gezeur af. Dat zit ook in de S1 pro versie.

Ben maar eens begonnen met eea uit elkaar te halen.
Zou hier Teflon/PTFE moeten zitten / zichtbaar zijn ?
Als ik aan de bovenkant kijk zie ik wel een stuk teflon zitten.

// UPDATE
Het blijkt dus dit buisje te zijn wat verstopt zit. Ziet er erger uit dan het in het begin was, ik heb er in zitten pulken. Is dat soms die teflon waar jullie t over hebben ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op (34%)]

Die slangen kan je per meter voor bijna niets kopen. Je moet iets van 2mm binnendiameter hebben en dan <afhankelijk van waar het inmoet> 3 of 4mm buitendiameter.

Ik heb ooit een meter van een paar maten gekocht, ga ik nooit meer opmaken. Maar wat ik me herinner was dat er redelijk wat "reserveonderdelen" bij de ender zaten. Niet ook een stukje teflon?

Wat ik van "allmetal" heb begrepen is dat het iets kritischer wordt dat de fan altijd werkt, Als "gesmolten plastic" te hoog in het hotend komt, dan komt het vast te zitten en heb je precies dit probleem. (dan kan er niets meer uitkomen).

Volgens mij heb je hem verder uit mekaar dan ik ooit heb gehad. Maar ik had ook iets van: Oh, zit dat zo, dan had ik dit niet los hoeven halen.

Ja ik dacht eerst dat de verstopping in het bovenste deel zat. Het is 4mm en was er bijna niet uit te krijgen, met een M3 tap er in gedraaid en hard trekken alsnog gelukt.
Nieuwe is onderweg, lang leve Amazon, morgen in huis.

[Bericht gewijzigd door bprosman op (57%)]