picsels
Volgend project: 7-seg gaming displays; dan dec-1982 labvoeding afmaken, dan funcgen met ad9833 afmaken, dan...
In het kader van de tijd van het jaar, en een beetje in het verlengde van https://www.circuitsonline.net/forum/view/170687.
Meer een 'show your proof of concept' 
Een paar jaar geleden begonnen met 1 huisje en elk jaar komt er wat bij; het treintje is van dit jaar.
Dus ook de elektronica moet uiteraard meer en meer over-engineered worden.
De printjes liggen in een bakje dat onder tegen de tafel is geschroefd en waar de connectors in zitten gemonteerd voor alle lampjes (2.1 connectors die van de radiomarkten komen - wel altijd even goed matchen).
De blauwe print rechts (al van vorig jaar) is een buffer-printje met een schuifregister en een aantal transistoren om de lichtjes op 4,5V en 3V aan te kunnen sturen.
De middelste print is een ESP32 voor de integratie met Home Assistant (want, waarom niet
).
En de linker is de aansturing van het treintje, ook even snel op een gaatjesprint opgesoldeerd met weer een ESP32, LM317 en een standaard L298N bordje.
Oh ja, en de dikke witte snoeren links, zijn van de hall-sensoren op het spoor. Anders rijdt de trein het station voorbij (met dank aan de tips https://www.circuitsonline.net/forum/view/169828).
Volgend jaar zal er wel weer wat bijkomen.
Tegen die tijd ook maar eens kijken of e.e.a. meer te integreren is.
Dan is het de bedoeling om er geluid aan toe te voegen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Eigenlijk vraagt dat natuurlijk ook om een filmpje, waar keurig het treintje het station binnenrijdt en stopt enzo
En waar wat meer van het landschap en de werking van de lichtjes te zien is.
Ik heb een veel kleiner projectje, wel met lichtjes. Een soort kaarsje met een joule thief, maar dan met een extra wikkeling en een neonlampje.
Nadat ik de behuizing toch al had bedacht heb ik ook de welbekende witte LED op 1.5V in een dergelijk huisje gestopt. (de kifkit-minizaklamp is dezelfde schakeling, en zit nog steeds dezelfde batterij in: licht tot 3 weken na het einde der tijden. Altijd handig.)
Ontwerp van de behuizing heb ik op printables gezet, en er is natuurlijk een blogpost.
Die met LED is wel veel feller dan die met neon, maar ik houdt nu eenmaal van neonlampjesoranje...
Na aanleiding van dit topic mijn variant ook maar eens ingeblikt.
Het gros zijn onderdelen uit de rommeldoos (behalve R's en halfgeleiders) Het is allemaal geen rocket science, maar wel een handig dingetje op de werkbank.
De trafo is wellicht wat overkill, maar deze had ik liggen en heeft een aardscherm en de correcte spanningen.
Ik heb een poging gedaan het ding een beetje in delta stijl te houden, het formaat fan het front is in ieder geval hetzelfde als de delta.
(foto van Miedema)
En hier mag ik dit mee doen zonder dat BD reden heeft om te schelden 
rob040
Golden Member
Op zaterdag 20 december 2025 15:49:00 schreef mel:
Mooi..Ik mis het schema
Die zal ik bijwerken in het eerder genoemde topic.
Kon dat ON en CC ledje nou niet op dezelfde hoogte?
Nee 
De CC led hoort bij de pot en de uitgang, de ON led bij de schakelaar 
Op zaterdag 20 december 2025 15:53:15 schreef rob040:
@Sine: Mooi gemaakt, complimenten!
Dankjewel
Hoe maak jij die frontplaatjes, of waar bestel je ze?
Die teken ik in inkscape en graveer en snij ik op mijn K40 laser uit 6mm wit plexiglas.
Daarna vul ik het gegraveerde met acrylverf.
In dit geval heb ik de bovenstaande foto van Miedema gebruikt als basis voor mijn frontje.
Rood = snijden, zwart = graveren, groen = hulpgraphics (oa maat van componenten)
Allemaal sloop, ik zou niet weten waar je exact dat model nieuw krijgt.
Ik heb een aantal 19" kasten op de laatste DVRA in Zwolle gescored, en die waren daarmee opgebouwd.
De kasten zelf zijn weg (wandjes waren staalplaat .. en niet heel fraai meer) Maar de profielen waren nog prima 
Bapaktus
Special Member
Op zaterdag 20 december 2025 15:01:15 schreef Sine:
Het gros zijn onderdelen uit de rommeldoos (behalve R's en halfgeleiders) Het is allemaal geen rocket science, maar wel een handig dingetje op de werkbank.
De trafo is wellicht wat overkill, maar deze had ik liggen en heeft een aardscherm en de correcte spanningen.
Ik heb een poging gedaan het ding een beetje in delta stijl te houden, het formaat fan het front is in ieder geval hetzelfde als de delta.(foto van Miedema)
[bijlage]En hier mag ik dit mee doen zonder dat BD reden heeft om te schelden
[bijlage]
Hallo Sine,
mooi gemaakt, complimenten.
Een héél klein beetje "schuldgevoel/spijt" dat ik óók niet deze/jouw weg heb bewandeld.
Maar door de mogelijkheid om zo'n kant en klare CS100 unit aan te schaffen en (te) weinig tijd tóch voor de makkelijke weg gekozen.
En heb "mijn" stroombron toen veel gebruikt.
Dus nogmaals bedankt voor deze publicatie.
groet, ruud
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Kan die laser ook PCB's maken (dus koper wegbranden) of is het vermogen daar te laag voor? Heel mooi gemaakt.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zaterdag 20 december 2025 17:04:01 schreef fred101:
Kan die laser ook PCB's maken (dus koper wegbranden) of is het vermogen daar te laag voor?
Nee lukt niet, heb ik eens bij een kennis geprobeerd, zelfs niet als je de print zwart maakt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 20 december 2025 17:04:01 schreef fred101:
Kan die laser ook PCB's maken (dus koper wegbranden) of is het vermogen daar te laag voor? Heel mooi gemaakt.
Het zal een CO2 laser zijn. Gewoon koper kan dat redelijk reflecteren, maar als het in je koper gaat, dan geleidt dat koper de warmte sneller weg dan dat het aangevoerd kan worden.
Als je dan eenmaal door het koper heen bent, dan moet je direct, maar dan ook helemaal direct stoppen met laseren: anders verkool je direct je FR4. Tolerantie voor 1% dikker/dunner koper is er niet.
nonius
set SCE to AUX.
Wordt er voor het laseren van metaal ook niet normaal gebruik gemaakt van metaal met een reflexfolie erop? Ik had begrepen dat de laser anders defect kan raken door reflectie (zeg maar, een slechte SWR
)
In elk geval wordt bij het lasersnijden van RVS altijd gebruik gemaakt van reflexfolie. Ik meende ook bij messing en aluminium, maar ben van de laatste twee metalen niet 100% zeker.
miedema
Golden Member
Op zaterdag 20 december 2025 15:01:15 schreef Sine:
Ha Sine,
Compliment voor jouw versie van de Delta stroombron!
Niet alleen voor de zeer nette bouw, maar vooral ook voor de toegevoegde functionaliteit.
Ik zou hem CST100+ willen noemen.
Want alles wat ik mis bij de originele stroombron heb jij wel aan gedacht. (set stroom uitlezen, makkelijk de U limit instellen, en die U limit aan de hand van de stand van de knop inschatten)
groet, Gertjan.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op woensdag 17 december 2025 22:03:49 schreef Lucky Luke:
Ik heb een veel kleiner projectje, wel met lichtjes. Een soort kaarsje met een joule thief, maar dan met een extra wikkeling en een neonlampje.
Leuk idee!
Ik vraag me af of het mogelijk is om rond het neonlampje en de condensator een relaxatie-oscillator te bouwen zodat het knippert. Liefst nog met een random-effect ook, maar of dat kan?
benleentje
Golden Member
Op zaterdag 20 december 2025 15:53:15 schreef rob040:
@Sine: Mooi gemaakt, complimenten!Hoe maak jij die frontplaatjes, of waar bestel je ze?
Ik bestel die tegenwoordig bij JLCPCB.
JE maakt dan bv via kicad eigenlijk een soort van PCB layout. En de silkscreen word dan de tekst op je frontplaatjes.
Bij JLCPCB kan je dan kiezen of het dan als een gewone print gemaakt word of je kiest voor Aluminium.
Wel nog een vraag aan Sine ik wil dan ook mijn CST 100 een keer zo modificeren en waar heb je dan die paneelmeter vandaan?
Mij zit er een 1mA meter in en dan word het lastig om een 100µA stroombron te maken.
En ben je berijd het schema te delen?
Volgens mij is het originele kastje van delta ook iets hoger want bij mij zie ik meer ruimte onder de stroom potmeter knop zitten.
Wel jammer ik was zo goed bezig om bestaande projecten af te ronden en nu komt er toch weer 1 bij.
(al was dat meer geluk dan wijsheid).
Het geluk komt ook meer voor bij de niet wijzen. 
Mooi dat je nu je meter kan uitlezen.
Op zondag 21 december 2025 14:54:47 schreef miedema:
[...]Ik zou hem CST100+ willen noemen.
Want alles wat ik mis bij de originele stroombron heb jij wel aan gedacht. (set stroom uitlezen, makkelijk de U limit instellen, en die U limit aan de hand van de stand van de knop inschatten)
Hee Gertjan,
Je hebt dat topic gevolgd, en dan heb je ook meegekregen dat dat een beetje per ongeluk ontstaan is. Als je een 100uA bereik wilt hebben dan ontkom je er eigenlijk aan de meter een aparte driver te geven (zeker als je een meter van 1mA wilt gebruiken) Dan is het toevoegen van een set/read schakelaar niet meer dan letterlijk een schakelaar toevoegen.
Ik vermoed dat delta die potmeter niet heeft uitgevoerd met een knop omdat het geen "echte" regeling is, het is een (vrij grove) begrenzing. En een grote knop en pot was wellicht ook wat veel vulling van de frontplaat ... zeker in de oer-versie met grote schakelaars.
Op zondag 21 december 2025 19:23:15 schreef benleentje:
[...]Ik bestel die tegenwoordig bij JLCPCB.
Wel nog een vraag aan Sine ik wil dan ook mijn CST 100 een keer zo modificeren en waar heb je dan die paneelmeter vandaan?
Mij zit er een 1mA meter in en dan word het lastig om een 100µA stroombron te maken.
En ben je berijd het schema te delen?
Die meter komt van een radiomarkt, wellicht zelfs van de stand waar Revado in bladel vorig jaar (het jaar daarvoor? tijd vliegt)
Bij mijn variant is een 1mA meter overigens prima bruikbaar. Kwestie van een weerstandje aanpassen.
Er staat al een schema in het orignele topic, maar dat is nog niet de laatste versie. Zoals gezegd, ik zal dat topic updaten.
Volgens mij is het originele kastje van delta ook iets hoger want bij mij zie ik meer ruimte onder de stroom potmeter knop zitten.
Dat kan zomaar, ik heb mijn maatvoering een foto van Gertjan, dus daar kan best wat vertekening in zitten.
Wel jammer ik was zo goed bezig om bestaande projecten af te ronden en nu komt er toch weer 1 bij.
Ach, dat is een blijvend probleem 
benleentje
Golden Member
Er staat al een schema in het orignele topic, maar dat is nog niet de laatste versie.
Het lukt me niet om dat originele topic te vinden?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zondag 21 december 2025 11:44:11 schreef r3m:
De 2 oude meetpennen pasten precies in de schroefgaten en worden vastgehouden met de schroefjes welke het doosje afsluiten, dit schuift zo op de meter(al was dat meer geluk dan wijsheid).
Soms vallen dingen dergelijk mooi samen, dat het net lijkt of het ervoor gemaakt is. Van sommige maker-youtubers verdenk ik dat ze het in scéne zetten ( "wat een toeval! deze plank uit de restjes-stapel is precies de goede maat voor mijn aluminium kratje!"). Zelfs dan is het leuk.
Op zaterdag 20 december 2025 15:49:00 schreef mel:
Mooi..Ik mis het schema
Kon dat ON en CC ledje nou niet op dezelfde hoogte?
Het ON-ledje zit op dezelfde hoogte (als de schakelaar) 
Het CC-ledje zit op dezelfde breedte (als de current-knop).
Ik weet ook niet of het er mooier van wordt het vierkanter te maken. Met mijn CO2016 voeding heb ik ook aardig zitten schuiven aan het frontje om het er allemaal opgepropt te krijgen. Is nog best een puzzel.
't is wel een beetje overkill als LED-tester, maargoed. Mooi ge(zelf)bouwd luxe gereedschap is ook gewoon plezierig om mee te werken.
Op zondag 21 december 2025 17:04:42 schreef maartenbakker:
[...]
Ik vraag me af of het mogelijk is om rond het neonlampje en de condensator een relaxatie-oscillator te bouwen zodat het knippert. Liefst nog met een random-effect ook, maar of dat kan?
Als ik er een microcontrollertje tegenaan gooi kan 'ie pseudorandom knipperen, maar ik denk dat ik dat niet mooi/leuk vind. Als 'ie nog op breadboard gestaan had zou ik de relaxatieoscilator wel even getest hebben, ik denk dat dat wel makkelijk kan.
Eigenlijk zou ik wel beide elektroden willen laten lichtgeven. Telt dat ook als knipperen? 
Maar dat wordt dus een wat ingewikkelder schakeling.
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Ziet er mooi uit Sine, staat bij mij ook nog op de projecten lijst. Mocht je nog een print over hebben, hou ik me aanbevolen.
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Bij de radiomarkt in Bladel had ik een powermeter gekocht. Om die te gebruiken is een meet adapter een handig hulpmiddel.
Soms moet er voor de spanningsmeting omgeschakeld worden tussen voor of achter de shunt, hiervoor heb ik een schakelaar toegevoegd. Schema:
Ik heb een behuizing van een op afstand bestuurbaar stopcontact gebruikt om deze in te bouwen. De kabel komt er aan de achterkant uit, zodat deze onder de plank naar achter kan.
Geïnstalleerd op mijn scheidingstransformator ziet het er dan zo uit:
Meer info: https://www.elektronicastynus.be/2025/12/23/netspanning-meet-adapter/
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Ik ben nu wat bezig met oude microcontrollers en die gebruiken eproms. Om die te wissen heb ik de bekende epromwisser van Aliexpress, werkt goed maar die mechanische timer kan beter. Daarom dit projectje, een electronische timer die in het ronde gat past. Het is gelukt met een ATTINY814 microcontroller. Werkt op 5 volt en is programmeerbaar via het 1 pin UPDI protocol.
Ik heb een klein 5V voedingsblokje en een SSR ingebouwd om de lamp aan te kunnen sturen.