Afgelopen zomer heb ik een Apple II clone overgenomen. Een hobbyproject van iemand's vader destijds.
Moederbord ziet er best aardig uit :

De voeding was wel heel erg Hobby-Bob, daar toch maar wat anders voor gemaakt. Ik wilde het wel een beetje "Retro" houden dus geen switcher.

Dit is het geworden, hoefde niet op afmetingen te letten daar er plaats genoeg is in de kast.
Achteraf misschien niet zo heel slim om die vermogensweerstanden naast de elco's te zetten , maar goed, zo heet word hij nu ook weer niet.
Zwarte draadje is gebruikt om massa naar de 78H05 te brengen, ik wilde de koelblokken potentiaalvrij houden.

Ziet er goed uit Bram!

Wat ga je met de Apple 2 clone doen?

Ik heb dat ding ook ergens in een grijs verleden gemaakt. Alleen de eproms zijn nog over, ergens in een laatje..

Op dinsdag 30 december 2025 15:15:33 schreef Lambiek:
Ziet er goed uit Bram!

Een 6502 systeem is natuurlijk altijd leuk. :)

Beste wensen iedereen!

Op de valreep van het jaar nog een klein projectje afgewerkt. In mijn labo hing een oude analoge klok die het al lang niet meer deed, en al net zo lang lag er in een schuif een kit van een digitale klok die ik ooit eens had gesoldeerd. Hoog tijd om daar iets mee te doen.

Toevallig had ik nog wat stukjes plexi over van een ander project, dus na wat zagen, boren en schroeven ben ik tot het volgende klokje gekomen dat nu boven m'n oscilloscoop komt te staan:

Er zit geen knoopcel in, de adapter steek in een rail die altijd aan staat. De aparte LEDs tussen de digits zitten er wel in, maar werken niet ('k vond het rustiger ogen zonder die 4 LEDs maar wou het board niet blank laten).

Ooit een set van een 20-tal USB-laders gekregen, dus één ervan voedt het geheel via een oude USB-kabel van een keyboard.

Niets wereldschokkends, maar voor de eerste keer met de hand plexi te zagen ben ik er wel blij mee :)

Marlon

Leuk gemaakt zo.
Led, en nog beter nixie, heeft toch altijd wat mooiers dan een lcd display.

Op dinsdag 30 december 2025 15:18:45 schreef mel:
Een 6502 systeem is natuurlijk altijd leuk. :)

Ik weet het niet, heb er geen ervaring mee mel. Dus wat kun je met zoiets?

Niets wereldschokkends, maar voor de eerste keer met de hand plexi te zagen ben ik er wel blij mee

Sommige electronici zijn mechanisch heel beroerd. En sommige mechanici heel beroerd qua electronica.

Maar iemand die op beide terreinen vaardig is kan verdraaid mooie dingen maken. Dit projectje valt voor mij onder de noemer 'verdraaid mooi!'.

Eigenlijk wel jammer dat niet meer fabrikanten doorzichtige behuizingen gebruiken. Ik kan me herinneren dat er vroeger ook T65-telefoons in doorzichtige (demonstratie-) uitvoering bestonden zodat je het binnenwerk kon bewonderen. Wat er in zit is eigenlijk toch veel mooier dan de buitenkant....

De grote truc met plexiglas zagen (en vijlen) is de beschermlaag erop te laten zitten (of er eentje op te maken) om krassen te voorkomen.

Ik wil zelf nog eens een keer een LED-klok maken volgens dit idee:

De rode cijfers die doorschijnen door het houtfineer vind ik eigenlijk wel heel erg mooi - de contrasterende combinatie van 'high-tech' LED met natuurlijk hout.

Maar het is m'n bedoeling om mezelf er v.w.b. de electronica met een Jantje-van-Leiden van af te maken door in de kringloop een LED-klokje te kopen voor de electronica en display, en daar een houten kastje omheen te bouwen :)

Eindelijk heb ik mijn project werkend. Het doel was om een draaischijf voor modeltreinen te automatiseren zonder software.

aantal voorwaarden waar het aan moest voldoen:

• Eenvoudige bediening; 1 keuzeschakelaar voor selectie naar welk aansluit spoor de draaischijf moet, 1 start knop, schakelaar om om te schakelen naar de originele bediening, en 1 schakelaar voor 180 rotatie.
  • Geen software
  • Modulair systeem; zodat meer of minder spoor aansluitingen mogelijk zijn (in veelvoud van 2 posities)
  • Draaischijf mag niet worden veranderd (electronisch en of mechanisch). alleen een toeving van een magneet voor de positionering mag
  • korste route vanaf huidige positie naar nieuwe positie, gezien vanuit alle posities.
  • 180 graden draaien naar de zelfde positie (keren zonder spoor /positie wijziging)

Overzicht van de draaischijf met alle printen, de detectie printjes moeten nog onder de draaischrijf gemonteerd worden.
https://www.uploadarchief.net/files/download/resized/20260103_151248.jpg

Close up van de printen voor de aansturing:
https://www.uploadarchief.net/files/download/resized/20260103_151430.jpg

pritjes met hall sensoren voor positie detectie:
https://www.uploadarchief.net/files/download/resized/20260103_151437.jpg

alle printjes om de draairichting te kunnen bepalen voor de korste route:
https://www.uploadarchief.net/files/download/resized/20260103_151257.jpg

De 2 Phoenix Speciale relais zitten er nog nog in om wat timings issues op te lossen. Deze wil ik nog vervangen door een PCB met zelfgemaakte timers.

Leuk project!
En vooral omdat er gelukkig nog meer hobbyisten zijn die niet meteen naar een arduino of zo grijpen maar gewoon met relais iets weten te bouwen.
En die timers kan je ook met een relais, elco en weerstand maken eventueel.

Op donderdag 1 januari 2026 19:19:17 schreef Lambiek:
[...]
Ik weet het niet, heb er geen ervaring mee mel. Dus wat kun je met zoiets?

ideaal om dingen er mee te besturen.

Op dinsdag 30 december 2025 15:15:33 schreef Lambiek:
Ziet er goed uit Bram!

Toch proberen m aan de praat te krijgen, voor de leuk

Op donderdag 1 januari 2026 18:59:35 schreef revado:
Leuk gemaakt zo.
Led, en nog beter nixie, heeft toch altijd wat mooiers dan een lcd display.

Hoeft niet hoor, mijn lcd klok kan ook nixie... ;) (en heel veel meer)
https://youtu.be/n_fh5kCLjEo

[bprosman] Ik wilde het wel een beetje "Retro" houden dus geen switcher.

In de originele Apple II zat toch ook een schakelende voeding hoor, een Astec AA11040C. Sinds 1993 staat zo'n voeding hier permanent op de werkbank als 'lab'-voeding.

Ik zal niet zeggen dat het mooi is, maar hij doet al meer dan 30 jaar bij mij wat hij moet doen. In 1993 op een rommelmarkt in BE gekocht voor 100 BFr (had wel last van slechte solderingen - eventjes helemaal doorgesoldeerd en hij deed het weer). De voeding was eigenlijk alleen maar bedoeld als tijdelijke noodoplossing tot ik een keer een echte labvoeding zou bouwen, met mooie metertjes en draaiknopjes. Het 'tijdelijke' aspect duurt alleen een beetje langer dan ooit de bedoeling was.... >:)

In elk geval, een SMPS zou eigenlijk toch wel 'zeitgemäß' zijn voor die Apple-clone....

Ik heb pas nog een nieuwe AppleII voeding clone weggegooid, niemand wou 'm hebben...

Op zaterdag 3 januari 2026 17:35:49 schreef nonius:
[...]
De voeding was eigenlijk alleen maar bedoeld als tijdelijke noodoplossing tot ik een keer een echte labvoeding zou bouwen, ....

Niets zo permanent als een noodoplossing.

Op zaterdag 3 januari 2026 18:23:27 schreef Arco:
Ik heb pas nog een nieuwe AppleII voeding clone weggegooid, niemand wou 'm hebben...

Das altijd.

Zo heb ik nog een kastje liggen van een harddrive (zonder deksel) met voeding, ik denk van een Atari (langwerpige bijna schoendoos), nog net niet weggegooid maar het scheelt niet veel.

@nonius, misschien wil Bram wel ruilen met iets anders?

Henri, die voeding ben ik mee vergroeid en doe ik niet weg :)

Ondertussen heb ik trouwens wel een paar (schakelende) voedinkjes gebouwd, van 1.2 tot 350V, met mooie draaiknopjes, metertjes, stroombegrenzing e.d.; maar in de praktijk heb ik 99% van de tijd aan een vaste +5 of +12V genoeg en dan is die Apple-voeding gewoon prima en een lekker klein, handig ding. Bovendien hebben m'n meeste zelfbouwprojecten hun eigen spanningsregelaar, dus dan hoeft die Apple-voeding alleen maar wat DC te leveren met een spanning die net wat hoger is dan de 78xx. Soms ben ik nog luier en pak gewoon even een 12V/7Ah accu erbij. Nadeel is wel dat de stroom daarvan alleen begrensd wordt door de interne weerstand van de accu en de draadweerstand.... >:)

Uit die Apple-voeding komt trouwens +5, +12, -5 en 12V.... dus vermoedelijk heeft die Apple-clone ook wel negatieve spanningen nodig.

(off-topic: één zo'n zelfbouw SMPS hoogspanningsvoeding (15-350Vdc) staat nu trouwens de hoogspanningselco's in die Philips/Withof Kassel schrijvende meter te reformeren)

Op zaterdag 3 januari 2026 20:12:49 schreef nonius:
Henri, die voeding ben ik mee vergroeid en doe ik niet weg :)

Uit die Apple-voeding komt trouwens +5, +12, -5 en 12V.... dus vermoedelijk heeft die Apple-clone ook wel negatieve spanningen nodig.

Uit mijn clone/clone voeding ook, 4 spanningen. De DRAM's hebben die spanningen nodig.

Let maar op dan dat die -5V niet wegvalt, dan zijn de IC's (DRAMS) direct stuk!
Idem met oude eproms 2708 en lager (en 1 merk 2716).

Op zaterdag 3 januari 2026 22:00:38 schreef henri62:
Let maar op dan dat die -5V niet wegvalt, dan zijn de IC's (DRAMS) direct stuk!
Idem met oude eproms 2708 en lager (en 1 merk 2716).

2708's zitten er niet (meer) in, 2716's en 2732's.
En... mijn Retro Chip Tester is onderweg :-) een beetje vertraagd door de sneeuw

Op zaterdag 3 januari 2026 17:35:49 schreef nonius:
[...]

In de originele Apple II zat toch ook een schakelende voeding hoor, een Astec AA11040C. Sinds 1993 staat zo'n voeding hier permanent op de werkbank als 'lab'-voeding.

Ik zal niet zeggen dat het mooi is, maar hij doet al meer dan 30 jaar bij mij wat hij moet doen. In 1993 op een rommelmarkt in BE gekocht voor 100 BFr (had wel last van slechte solderingen - eventjes helemaal doorgesoldeerd en hij deed het weer). De voeding was eigenlijk alleen maar bedoeld als tijdelijke noodoplossing tot ik een keer een echte labvoeding zou bouwen, met mooie metertjes en draaiknopjes. Het 'tijdelijke' aspect duurt alleen een beetje langer dan ooit de bedoeling was.... >:)

In elk geval, een SMPS zou eigenlijk toch wel 'zeitgemäß' zijn voor die Apple-clone....

Bij 30 jaar semipermanent gebruik heb je kans dat de rook nog niet uit de RIFA's vertrokken is, maar dat kan nooit lang meer duren. Misschien kun je (ook voor mijn gemoedsrust) even kijken wat er in zit en zo nodig vervangen? Ze roken niet alleen maar kunnen ook branden.

Op zaterdag 3 januari 2026 15:36:18 schreef Jochem v. E.:
Eindelijk heb ik mijn project werkend. Het doel was om een draaischijf voor modeltreinen te automatiseren zonder software.

aantal voorwaarden waar het aan moest voldoen:

• Eenvoudige bediening; 1 keuzeschakelaar voor selectie naar welk aansluit spoor de draaischijf moet, 1 start knop, schakelaar om om te schakelen naar de originele bediening, en 1 schakelaar voor 180 rotatie.
  • Geen software
  • Modulair systeem; zodat meer of minder spoor aansluitingen mogelijk zijn (in veelvoud van 2 posities)
  • Draaischijf mag niet worden veranderd (electronisch en of mechanisch). alleen een toeving van een magneet voor de positionering mag
  • korste route vanaf huidige positie naar nieuwe positie, gezien vanuit alle posities.
  • 180 graden draaien naar de zelfde positie (keren zonder spoor /positie wijziging)

Overzicht van de draaischijf met alle printen, de detectie printjes moeten nog onder de draaischrijf gemonteerd worden.
[afbeelding]

Close up van de printen voor de aansturing:
[afbeelding]

pritjes met hall sensoren voor positie detectie:
[afbeelding]

alle printjes om de draairichting te kunnen bepalen voor de korste route:
[afbeelding]

De 2 Phoenix Speciale relais zitten er nog nog in om wat timings issues op te lossen. Deze wil ik nog vervangen door een PCB met zelfgemaakte timers.

Het is maar hoe je de baan wil gebruiken en besturen. Ik ben momenteel met een ombouw naar BiDiB bezig. Besturing gaat gebeuren met iTrain. Dan ontkom je niet aan een DCC decoder (of BiDiB apparatuur). Veel kan er ook flexibeler gemaakt in software. Een ATmega328P, 3 PCA9685 (1 voor servo @50Hz, 1 voor rode en 1 voor groene controle led @10Hz. De laatste 2 facultatief.) en je hebt een servo sturing voor 16 servo's. Elk met zijn eigen eindpunten en verplaatsingssnelheid. 16 verschillende adressen mogelijk. POM, CV programmering via USB en display. (Display is nog niet afgewerkt).

Op zaterdag 3 januari 2026 15:36:18 schreef Jochem v. E.:
[afbeelding]

Doet me denken aan deze: https://buzzinaroundtheworld.com/wp-content/uploads/2024/04/IMG_1835-1…] via: https://buzzinaroundtheworld.com/the-americas/canada/is-it-worth-going…

(Idioot dat ik een postzegel van 1000x700 niet mag posten)

[MaartenBakker] Misschien kun je (ook voor mijn gemoedsrust) even kijken wat er in zit en zo nodig vervangen?

Voor je gemoedsrust kan ik je meedelen dat er inderdaad een Rifa in zit, dat kan ik me met zekerheid nog herinneren. Mogelijk heb ik die ooit al eens vervangen (m'n geheugen laat me wat dat betreft wel in de steek), maar in dat geval ook zeker weer door een andere Rifa uit de rommelbak (ik wist toen niet beter).

Maar wel een goed punt waar ik zelf eigenlijk nog niet aan gedacht had. Heb een briefje op de voeding geplakt met de opdracht aan mezelf om de Rifa-condensator te vervangen. Voor mijn eigen gemoedsrust ga ik die Rifa toch maa eens met pensioen sturen.

De voeding wordt inderdaad regelmatig gebruikt, dat zal z'n 'saving grace' zijn geweest.