Ik kocht voor weinig een Denver DAB18 DAB radio toen Blokker dicht ging, daar heb je in een appartement met alle storingen en WiFi netwerken niets aan. Mijn buurman heeft 'm nu, op het volkstuintjes complex werkt het prima. Mijn veel duurdere Sangean DAB+ & internet radio werkt wel prima thuis.

Op maandag 5 januari 2026 13:26:03 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Binnen en/of een kleine rondontvanger is inderdaad niet zo goed.

Het wordt aangemerkt als vervanger voor de FM: dan moet DAB minstens even goed of beter zijn...
Op de meeste locaties kun je portable DAB ontvangst wel vergeten: FM is vele malen beter en werkt bijna overal...

Ik vind dat er toch wel een beetje met twee maten gemeten wordt hier hoor. Mijn Oma had een oude Philips buizen radio. Waarschijnlijk van de vijftiger jaren vorige eeuw, of misschien nog wel eerder ook. Dat toestel was in zijn tijd ontzettend duur. Ook de installatie van dat apparaat was nog een heel issue.

Geheel volgens voorschrift was een aardpen noodzakelijk en er moest een grote mast of paal in de tuin geplaatst worden waarmee een draad antenne in de lucht gehouden moest worden. Dit alles moest door een gediplomeerde techneut geïnstalleerd worden. Al met al een was het in die tijd best een kostbare zaak om een radio te hebben en te gebruiken. En dan moest je waarschijnlijk ook nog zoiets als luistergeld betalen.

Op deze radio zat geeneens FM, Ja het was voorbereid zoals dat heette.

Hoe de ontvangst was weet ik niet maar ook toen zal je heus wel wat last van storingen gehad hebben.

Tegenwoordig koopt men een radio'tje voor bijzonder weinig geld. Luistergeld hoeft ook niet meer betaald te worden. En dan is dat zelfde radio'tje ook nog eens bijzonder handig en klein. Een zeer grote antennemast in de tuin is ook nergens voor nodig ofzo. En ook de geluidskwaliteit is in stereo misschien wel 1000 keer beter dan die oude radio toestellen van vroeger.

En dan loopt men een partij te jammeren en klagen. Als je aan dat radio'tje een kleine antenne hangt vooropgesteld dat er niets stuk is dan zal het radio'tje waarschijnlijk prima werken. Een antenne vind ik nog altijd een van de eerste vereisten voor een goede radio ontvangst. Het losse stukje draad dat er vaak bij hangt is de naam antenne natuurlijk eigenlijk niet waard.

En dan is dit radio'tje zo ontzettend goedkoop. Zeker in vergelijking met die radio van mijn oma dat je alleen al daarom eigenlijk niet moet klagen.

Het enige steekhoudende argument is het ewaste argument. Als het inderdaad defect is, denk ik dat ze het uit het oogpunt van milieu en omgeving misschien iets beter hadden moeten maken zodat het in elk geval langer mee gaat.

Ik zie niet hoe je IC's intern zou moeten repareren. Als dat defect is kun je het eigenlijk alleen maar weggooien of beter recyclen. Daarom is ook een langere levensduur van een dergelijk apparaat belangrijk. Dan is de verspilling van grondstoffen en energie tijdens productie in elk geval niet helemaal voor niets geweest.

Voor de kosten van een nieuw apparaat kun (mag) je eigenlijk niet klagen. Het is zo ontzettend goedkoop geworden.

Als je voor iets een vervangend systeem uitrolt, moet dat minstens even goed zijn of beter. (anders is het geen vervanger)
Met een beetje fatsoenlijk sterke zenders was dat probleem er ook helemaal niet.

De eerste radio's uit begin vorige eeuw waren lastig, maar nog steeds een hele verbetering: daarvoor was er geen radio... :)
DAB+ lijkt nu een beetje op die aflevering van mr. Bean met de televisieontvangst perikelen op zijn kamer...

Daarom is ook een langere levensduur van een dergelijk apparaat belangrijk.

Ja, en dus hebben ze een digitale mode uitgevonden, DAB en een jaar of wat later als iedereen (nou, iedereen...) een toch wel dure DAB ontvanger heeft gaan ze over op DAB+ welke niet compatibel is en dus de DAB radio's ineens waardeloos zijn en alleen goed voor de vuilbak
Hoe lang gaat FM nu al mee?
Vanaf 1954 in Nederland, dus nu een ruime 70 jaar.
En de eerste FM ontvangers kunnen nog steeds het huidige FM signaal decoderen.
Levensduur digitale signalen?
DAB, wel een hele 9 lange jaren.
Van 2004 tot 2013.

Goed gedaan....

Ex-fietser heeft gelijk dat de antenne heel belangrijk is. Ik heb een jaren 70 wekkerradio. Daar zit geen antenne aan, blijkbaar wordt het 230V snoer daarvoor gebruikt. Mijn boot is van staal en in de slaaphut heb ik zo compleet geen ontvangst. Ik heb echter een meter draad gepakt, deze om het netsnoer gewikkeld en dat draadje voor het glazen dakluik gespannen. Nu heb ik perfecte ontvangst. 1m draad is het verschil tussen niets en heel goed.
Persoonlijk heb ik het liefst oude radios, in de (rondom glas) stuurhut staat een jaren 70 Grundig Wereldontvanger. Ik kan daar met de uitschuif spriet antenne meer dan 30FM zenders goed ontvangen en met de ouderwetse varco afstemming gaat dat lekker snel, zeker als je dan de antenne hoek/richting wat aanpast. Iets wat je met die moderne scan-radios niet kun doen want die lopen voorbij zwakke signalen of je moet handmatig scannen wat zo onderhand een uur kost.

Maar ik denk niet dat er iets heftigs kapot is aan de TS zijn radio. Eerder dat er iets in de buurt (binnen of buiten) is veranderd waardoor hij s'nachts de tijd kwijtraakt. En anders is het iets simpels als een elco of een rotte soldering. Het ding werkt immers verder gewoon. Maar of de TS dat zelf kan vinden/zoeken weet ik natuurlijk niet.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (16%)]

Met draagbare radio ontvangst met DAB+ zijn we nu weer ongeveer op gelijk nivo als FM in de jaren '60... :+

Na 1965 dan want toen begon in NL de uitzending in FM.

Op maandag 5 januari 2026 16:22:19 schreef Jinny:
[...]
Ja, en dus hebben ze een digitale mode uitgevonden, DAB en een jaar of wat later als iedereen (nou, iedereen...) een toch wel dure DAB ontvanger heeft gaan ze over op DAB+ welke niet compatibel is en dus de DAB radio's ineens waardeloos zijn en alleen goed voor de vuilbak
Hoe lang gaat FM nu al mee?
Vanaf 1954 in Nederland, dus nu een ruime 70 jaar.
En de eerste FM ontvangers kunnen nog steeds het huidige FM signaal decoderen.
Levensduur digitale signalen?
DAB, wel een hele 9 lange jaren.
Van 2004 tot 2013.

Goed gedaan....

Dan bent u dus een beetje dom geweest. U had dat oude DAB systeem gewoon niet moeten kopen. U had moeten wachten op het DAB+ systeem!

Als u alles van te voren weet kun je makkelijk de juiste beslissingen nemen. Onze overheid/wetgever heeft toen beslist het DAB systeem in te voeren. Niet wetende dat de technische ontwikkelingen zo snel zouden gaan dat het DAB+ systeem niet langer als negen jaar zou bestaan. En dan is het ook nog eens zo dat overheidsdiensten noodzakelijk traag gaan. Alle voors en tegens moeten tegen elkaar worden afgewogen. In principe wil de overheid iedereen gelukkig maken. En ja dat kost tijd.

Het DAB systeem is inderdaad een ongelukkige beslissing geweest ja. Maar in boze opzet geloof ik niet.

Als je op die manier denkt hadden we nu gewoon nog allemaal naar de AM radio geluisterd, met een veer en een inktpot brieven zitten schrijven in plaats van op een forum berichten zitten typen. En als je ziek wordt ga je gewoon dood. Want nieuwe technologieën daar moet je beter niet aan gaan beginnen. Het zou wel eens kunnen mislukken en Oh, jee, wat dan?

In plaats van alles heel negatief te bekijken is een andere wat positievere kijk op de dingen ook wel eens wat waard.

Ik vind ondanks de minpunten die er ook echt wel zijn, onze mobiele verbindingen echt fantastisch. Ik kan nu vanuit Lima(Peru) een life beeldgesprek houden met mijn Familie in Europa. Vroeger ondenkbaar en nog vroeger onmogelijk. Als je familie een paar honderd jaar geleden naar Zuid-Amerika ging, was dat meestal een definitief afscheid. Je zag ze waarschijnlijk nooit meer terug. En nu kun je elkaar gewoon even bellen voor wat nieuwjaars wensen.

Ik vind dit echt fantastisch.

De FM band was overigens in de jaren 80 ook redelijk onbeluisterbaar door alle piraten die de boel liepen te verpesten.

Alles werkt ook beter, de DAB+ problemen komen door de veel te zwakke zenders.
(3FM is hier 100kW, de DAB+ is 800W...)

Waar heb ik het over boze opzet?
Ik meld alleen dat een goed werkend systeem door verkopers opzij is geschoven ter wille van een slecht werkend systeem.
En de a-technische politici tuinen er met open ogen in.
Vooral als het ook als goedkoper wordt verkocht (en dat werd het, meer zenders in een signaal en dus vrijkomende bandbreedte om te verkopen)
Meer neoliberaal krijg je het bijna niet.

Oh, en btw, ik heb mijzelf toen -niet- voorzien van een DAB, ik zag de bui al hangen.
En inderdaad, DAB+ zit ontvangsttechnisch op het niveau van de verhalen van mijn vader van voor mijn geboorte.
Ook daar zijn we niks mee opgeschoten.
Bij mijn partner kan ik een wekkerradio in de woonkamer zetten en ik heb FM ontvangst.
Voor de DAB+ heb ik een aparte antenne voor haar moeten maken.

En piraten in de jaren '80, tja, daar kan je de FM niet de schuld van geven.

Dan bent u dus een beetje dom geweest. U had dat oude DAB systeem gewoon niet moeten kopen. U had moeten wachten op het DAB+ systeem!

En precies dezelfde ellende hebben we ook gehad met DVB-T vs. DVB-T2

Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me!

De overheid als 'betrouwbare partner' op wie de burger kan vertrouwen, in de zekerheid dat z'n zuurverdiende centjes die hij uitgeeft aan een radio geen weggegooid geld zijn? En dat een eventuele investering in een echte antenne, en de montage daarvan op het dak, geen verloren moeite is?

Gratuit klagen over de overheid is wat al te gemakkelijk, maar in het geval van DAB hebben ze het publiek flink beetgenomen destijds.

Want ook al gaan de technische ontwikkelingen snel, op een gegeven moment 'bevries' je de zaak en KIES je voor een systeem, in de wetenschap dat er over x jaar ongetwijfeld een veel beter systeem zal zijn dan je huidige keuze. En je houdt dan vast aan je keuze in plaats van als een windvaan mee te wapperen met elke nieuwe technische ontwikkeling. 'Bevriezen' is voor minimaal 25 jaar wat mij betreft, maar 40 jaar lijkt me beter. Oók als er over 10 jaar een veel beterder systeem is bedacht met nog meer en mooierder geluid in nog weinigerder bandbreedte.

Je maakt beleid en je regeert, of je waait met elke (technologische en/of maatschappelijke) wind mee. Het is een al dan niet expliciete keuze. En de burger is niet helemaal van gisteren en herinnert zich het DAB-fiasco. Dus is het nog meer zaak voor de overheid om het vertrouwen van de burger niet (verder) te schaden.

Momenteel probeert men DAB+ met wat meer dwang door te drukken door te verplichten dat elke autoradio DAB+ moet kunnen ontvangen.

En als je technische verbeteringen wilt (het is verdorie *radio*; geen raketwetenschap), dan zorg je ervoor dat het backwards compatible is. Zodat DAB+ uitzendingen ook op een 'oude' DAB-ontvanger werken. Net zoals stereo-FM met FM, en kleuren-TV op Z/W-televisies werkt. Kijk naar USB: dat gebruiken we ondertussen ruim 25 jaar, gaat met zijn tijd mee maar blijft compatible met de oudere systemen.

Maar is mijn probleem allemaal niet meer: enige radio die ik nu nog luister is héél af en toe in de auto en dan ontvang ik op het sprietje zelfs franstalige FM-zenders luid en duidelijk. Kan ik m'n frans een beetje oppoetsen. Voor de rest: je m'en fous! ;)

[Edit:

De FM band was overigens in de jaren 80 ook redelijk onbeluisterbaar door alle piraten die de boel liepen te verpesten.

De enige pruimbare zender in deze regio medio jaren '80 was een piraat ('Bacarah' (spelling?)), die korte tijd later legaal is begonnen, net over de grens in BE (de zendantenne stond op ca 10m afstand van de grens). Is later 'Arta FM' geworden. Het nieuws dat er *eindelijk* een zender was die goede muziek draaide zonder flauwekul verspreidde zich als een vuurtje op m'n school. Die zender heb ik toch zo'n 20 jaar naar geluisterd, op 107.3MHz]

En 'now for something completely different more on-topic':

Echter de laatste tijd schakeld hij over op een vreemde datum en tijd, elke morgen moet ik de radio opnieuw instellen.

Wat geeft het eigenlijk dat de radio niet de juiste datum en tijd weergeeft? Dat kun je toch gewoon negeren? Ik kan me niet heugen ooit een video-recorder of magnetron te hebben gezien waarvan het klokje de correcte tijd aangaf i.p.v. '00:00' te knipperen. En de klok in m'n auto geeft ook een tijd aan die *ergens* ter wereld wel de correcte tijd zal zijn.... Als ik de tijd wil weten kijk ik op m'n horloge.... Zoals ik het lees speelt de radio voor de rest nog gewoon prima geluid? Dan zou ik zeggen, gewoon lekker verder ernaar blijven luisteren.

Tja.... alle vooruitgang is nog geen verbetering! 8)7
(maar dat zou het wel moeten zijn!)

[Bericht gewijzigd door vergeten op (29%)]

Op maandag 5 januari 2026 17:17:17 schreef Jinny:
Voor de DAB+ heb ik een aparte antenne voor haar moeten maken.

Met 20m coax ertussen en een hark op het dak?

Op maandag 5 januari 2026 17:27:53 schreef nonius:
En precies dezelfde ellende hebben we ook gehad met DVB-T vs. DVB-T2

Niet helemaal! Die kon ik vroeger ontvangen met de Wieringermeerantenne op kanaaltje 39.
Dat ging een stuk beter dan met de sprietjes op de ontvanger

Om coax-verliezen op te heffen is er de voorversterker (bij de antenne!).

Niet helemaal! Die kon ik vroeger ontvangen met de Wieringermeerantenne op kanaaltje 39.

Ik bedoelde eigenlijk dat ik de DVB-T ontvanger na een paar jaar kon weggooien omdat toen naar DVB-T2 overgeschakeld was.

Op maandag 5 januari 2026 18:34:46 schreef ohm pi:
[...]Met 20m coax ertussen en een hark op het dak?

Meter of 10 coax uitmondend in een slappe Arnold.

Dat zou misschien een oplossing voor TS zijn probleem kunnen zijn. Ik hou het voor mijzelf in gedachte.

Is dat niet het verhaal van alle technologie? DVB-T naar DVB-T2. DVB-S naar DVB-S2. Van Astra1 naar Astra3 voor de Nederlandse en Belgische kanalen. Was ook niet de omschakeling om een gegarandeerd beter signaal te krijgen. De foutcompensatie is sindsdien ook alleen achteruit gegaan. Vorige CI-module is niet meer compatibel met de huidige standaard.

Bij GSM zijn we aan 5G aanbeland. Niet meer alle vorige standaarden worden ondersteund. Zelfs na >30 jaar zitten er nog steeds gaten in het ontvangstbereik en zeker voor 5G. Bij een collega bestuurslid werkt mijn 5G modem nooit op 5G. 4G en het stopt. Terwijl ik thuis gewoon 5G heb. Ook op onze winterlocatie in Oostenrijk heb ik geen 5G ontvangst. Dan mag de modem zelfs buiten gezet worden. Zelfs in 4G moet ik geen TV streamen.

ADSL naar ADSL-2. Dan volgde voor vele locaties VDSL, VDSL2 en nu fiber. De niet fiber variant wordt dan uitgeschakeld. Hopelijk gaan we ooit over van ADSL-2 naar fiber. Voor grotere bestanden neem ik nu wel 5G.

Met een VGA monitor ben je ook niet veel meer. Terwijl die destijds heel veel geld kostte. Met een Star 24 naald kleurenprinter ben je ook niks meer. Was ook niet gratis.

Met een wereldontvanger met wat was het allemaal 39m, 42m, 49m en andere banden en dan nog tijdgebonden ben je ook niet veel meer. Zenderpark Jülich schiet niet veel meer van over. FM is ook geen heel lang leven meer beschoren. Mijn autoradio ontvangst op FM is ook niet altijd wat het zou moeten zijn.

Eigenlijk stelde ik een vraag of er nog aan een DAB radio gemeten kan worden. Ik vind de antwoorden een beetje uit zijn verband gerukt, daarom ben ik zelf gaan spitten. Het volgende heb ik geprobeerd: Toen de radio het deed heb ik hem een vast IP adres gegeven in de router, vervolgens alle condensatoren vervangen (deze waren toch wel erg verlopen). Vervolgens alle ic's eens bekeken o.a. een MPU die alles regeld en instellingen onthoud er is een flash geheugen aan deze dingen valt weinig te meten. Wat je wel kunt controleren is een audio-processor (schakeld tussen DAB, FM,internet radio), stereo headphone amplifier, audio versterker, voeding (schakeld tussen adapter of batterij), en eventueel een eindversterker. Dit is de standaard opbouw van een DAB-internet radio. De ic's zijn eenvoudig in Google te vinden. Ik denk dat ik het heb opgelost en de grote boosdoenner waren de oude elco's. Hij draaid nu al twee weken zonder storing.
Doe er je voordeel mee!

Hsch:Eigenlijk stelde ik een vraag of er nog aan een DAB radio gemeten kan worden. Ik vind de antwoorden een beetje uit zijn verband gerukt, daarom ben ik zelf gaan spitten. Het volgende heb ik geprobeerd: Toen de radio het deed heb ik hem een vast IP adres gegeven in de router, vervolgens alle condensatoren vervangen (deze waren toch wel erg verlopen).

Mijn eerste post:

Op zondag 4 januari 2026 16:58:08 schreef fred101:
Het eerste wat je bij een reparatie doet is de voeding controleren op hoogte van de spanningen (als het ding niks meer doet) en, zoals in jouw geval, de rimpelspanning met een scoop)

Als je dat gedaan had, had je gezien dat de elco's slecht waren.

Exfietser:
Maar misschien moet je het toestel gewoon maar eens open maken. De buffer condensatoren van de (schakel)voeding kunnen nog steeds stuk zijn hoor. Je kunt dan ook zien wat er eventueel loos is.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]

Op maandag 5 januari 2026 20:12:15 schreef buckfast_beekeeper:
veel geld kostte. Met een Star 24 naald kleurenprinter ben je ook niks meer. Was ook niet gratis.

een matrixprinter, das ff back in time. had heel lang oa de makro nog van die matrix printers staan bij de kassa's. ging erg lang mee, de laserprinters die erna kwamen haalden geen 3 jaar op die plek. de inktlinten waren er gewoon niet meer van op den duur, en wat er was had weleens last van droge inkt.

De condensatoren zijn tegenwoordig ook niet meer wat het geweest was. Een radio van nog geen 20 jaar oud heeft al gare condensatoren. Ik heb een radio van meer dan 40 jaar oud en ik heb nog geen aanwijzingen dat de condensatoren al gaar zijn.
Er zit geen DAB+ op maar ik denk niet dat ik daar iets aan mis.

Gezien het feit dat meerdere mensen met dit merk hetzelfde probleem ervaren en het apparaat voor de rest wel werkt, zou ook een software probleem kunnen zijn, bijv. dat ie bepaalde tijd/datums niet goed verwerkt. Zeker bij wat minder gangbare/budget merken wil de kwaliteit van de software vaak wel eens te wensen overlaten. Bij een merk als Xoro verwacht ik niet dat die nog met een software update gaan komen, als dat überhaupt al mogelijk is

Bij slechte condensatoren zou ik meer problemen verwachten. En in het geval bit-rot in het programma geheugen (tegenwoordig vaak een variant van Flash geheugen) zou ik ook andere problemen verwachten, zoals bijv. vastlopers en dan zou ik ook niet verwachten dat anderen exact dezelfde problemen ervaren.

Met dit soort elektronica heb je bij dit soort problemen deze keuze of er mee leren leven of iets anders kopen.

Op zaterdag 10 januari 2026 19:03:41 schreef ohm pi:
De condensatoren zijn tegenwoordig ook niet meer wat het geweest was. Een radio van nog geen 20 jaar oud heeft al gare condensatoren. Ik heb een radio van meer dan 40 jaar oud en ik heb nog geen aanwijzingen dat de condensatoren al gaar zijn.
Er zit geen DAB+ op maar ik denk niet dat ik daar iets aan mis.

Er was ook een issue met foute chemische formule. Maar idd ik heb hier hifi amps staan zonder SM supply en die doen het goed na > 50 jaar. Eentje staat altijd aan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Ik vind de antwoorden een beetje uit zijn verband gerukt, daarom ben ik zelf gaan spitten. [...] Ik denk dat ik het heb opgelost en de grote boosdoenner waren de oude elco's.

[Nonius]De tip van Crossfire is een goede: probeer lichtjes te verwarmen. Marginale elco's gaan dan weer eventjes goed werken.

Slechte elco's is dus precies ook wat Crossfire al gesuggereerd had, en ik nog wat meer onder de aandacht probeerde te brengen. Net als Fred101 en hoogstwaarschijnlijk nog wel een paar personen (ben te lui om de thread helemaal door te gaan spitten).

Eigenlijk stelde ik een vraag of er nog aan een DAB radio gemeten kan worden [...]aan deze dingen valt weinig te meten.

Met de juiste meetapparatuur en kennis valt hier heel goed aan te meten. Het begint met een Logic Analyzer en behoorlijk wat kennis over digitale techniek. Voor het RF-deel is weer heel andere speciale apparatuur nodig. Uw initiële post suggereerde niet dat u die kennis en meetapparatuur heeft. Met een multimeter kom je ook wel een eindje, maar verwacht niet de werking van het hele apparaat ermee te kunnen doorgronden. In de praktijk gebruik ik trouwens een ESR-meter nog meer dan m'n DMM. Want met een ESR-meter kun je.... slechte elco's opsporen! Waarom in detail foutzoeken als in 75% van de gevallen het toch de usual suspects, de elco's, zijn?!

Hij draaid nu al twee weken zonder storing.

Indrukwekkend, aangezien de vraag minder dan een week geleden gesteld is?

Doe er je voordeel mee!

Don't teach your grandmother to suck eggs.... ;)