nonius
set SCE to AUX.
Er staat me inderdaad heel vaag nog iets bij van een elco die wel op de tekening van het voedingsboard stond, maar niet voorkwam op mijn printplaat. Was als ik me goed herinner een redelijk grote radiale elco die parallel zou staan aan een andere....
Jammer genoeg heb ik ca. een week geleden grote schoonmaak gehouden van m'n foto's, waaronder ook die van de herstelling van die PM3055.
Kunt u het niet terugvinden op YouTube-video's (bijv. van OZ2CPU) die vergelijkbare Philips-scopes demonteert? De voedingen van de scopes zijn volgens mij behoorlijk gelijk, als ze zelfs niet identiek zijn....
[Edit: hier een redelijk duidelijk overzicht van de aanwezige componenten: https://www.youtube.com/watch?v=3m8FOXPAt-s&t=414s
Daar lijken toch 2 elco's geïnstalleerd te zijn. Maar ik ben er 90% zeker van dat er bij mij maar één zo'n zilveren radiale elco op zat....]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De solderingen zien er origineel uit. Het zou kunnen dat er eerst 2 parallel stonden ivm de benodigde capaciteit maar dat niet nodig was, of omdat men die ene overgebleven groter heeft gemaakt ipv 2 kleinere. Of misschien gaven 2 elco's stabiliteit problemen je weet het niet. Philips wegen zijn ondoorgrondelijk. Ik kom vaak genoeg lege component plaatsen tegen.
Je moet maar zo denken, hij heeft altijd gewoon gewerkt met die ene elco.
Misschien heeft iemand een fatsoenlijk schema van deze PM3055?
Ik heb een gekopieerde service-manual, maar daar is vrijwel niet mee te werken.
https://www.qsl.net/vk5bar/AHARS-Resources/Philips%20PM3055/PM3055%20S…
Ik kan hem ook even op A3 printen voor je eventueel.
[Bericht gewijzigd door revado op (24%)]
Op donderdag 22 januari 2026 18:01:20 schreef nonius:
Daar lijken toch 2 elco's geïnstalleerd te zijn. Maar ik ben er 90% zeker van dat er bij mij maar één zo'n zilveren radiale elco op zat....]
Maar bij mij zit er geen eentje...En aan de eilandjes te zien zát er wel een. Volgens schema zou er een C van 6800 uF moeten zitten. En via L61601 (die ik ook niet zie) naar nog eentje van 6800 uF.
Ik weet ook niet of het ding het gedaan heeft dan wel dat er iets is uitgehaald..
Edit die ene had ik er toch zelf uitgehaald in afwachting van mijn nieuwe ESR meter.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dus jij hebt die ene, op de plek met desoldeer sporen, niet zelf weg gehaald?
Heb jij hem defect gehad of heeft hij bij jou een tijd gewoon gewerkt?
Edit, ik lees net dat je hem kapot hebt gehad/gekocht. Nooit beginnen aan een scoop waar flink in gespit is. Veel te veel werk om alles na te lopen op al dan niet bedoelde "modificaties"
[Bericht gewijzigd door fred101 op (39%)]
nonius
set SCE to AUX.
Foto gevonden. Bij mij zit er één zo'n grote radiale zilveren elco op.
Op uw printplaat lijkt het of er iemand met een soldeerbout is bezig geweest: krassen op de groene laklaag.... mogelijk een eerdere reparateur die hem heeft verwijderd? Zo ja, dan hebt u misschien het probleem van het niet werken gevonden?
[Edit: Op het schema is het wel raar wat Philips heeft gedaan met die twee BYV43 diodes parallel (allebei 'V6101' genaamd; een dubbele nummering, wat dubieus is en me doet vermoeden dat er ontwerpwijzigingen zijn uitgevoerd die niet helemaal correct in het schema zijn opgenomen?).
Blijf het raar vinden, twee diodes parallel op die +5V lijn, zonder enige vorm van (kleine) egalisatie-weerstand ertussen om de stroom gelijk te verdelen over de twee diodes.]
Philips deed dit wel vaker oa. met BY126 diodes in audioversterkers. Ik huis hadden ze zwaardere diodes niet destijds; dus 2 keer parallel. Blijkbaar was de spreiding niet zodanig groot dat er een sneuvelde. Een fabrikant heeft er onderzoek naar gedaan https://www.st.com/resource/en/application_note/an4381-current-sharing…
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Er zit al iets meer muziek in...
Ik heb C6101 van 6800 uF vervangen, de print er weer ingedaan.
Alvorens dat te doen heb ik voor alle zekerheid de BB nog even ontladen; zag geen vonkje.
Die was al dagen niet meer aangesloten.
De 'zuignap' van de HSP idem dito. (eng ding
)
Maar toen ik de display-connector wilde verbinden en dus even iets op de print aanraakte, kreeg ik toch weer een flinke tik... 
Waar dat nu weer vandaan komt? 
Maar enfin.
Het lampje doet het weer, het oranje display ook, maar toont evenwel niets. Ik ken deze scope niet en weet niet wat ik daar op moet zien als hij start.
Ook geen beam. Maar met die BB is het lastig om te zien of de connector wel in het anode-nippeltje zit. Dat is lastig te zien. omdat de 'zuignap' dat verbergt.
Op X6003 staan wel alle juiste spanningen.
fred101
Golden Member
Staat hij op autotrigger (en gekoppeld aan het goede kanaal) anders zie je niks zolang niet aan de trigger condities wordt voldaan? soms zit er achter op een scoop een zaagtand uitgang, heb je nog een scope?
Heb je ervaring met scopes, dus weet je hoe je alles in stelt?
Jawel. Maar ik had verwacht dat er sowieso iets op de oranje display komt...
Edit: ineeens komt het oranje display ook op, vraag me niet waarom.
Het display reageer ook op een inputsignaal. er zit steeds meer leven in.
Maar nog geen beam. Het zou heel goed kunnen dat die HSP plug niet goed zit.
Eerst dat ding maar eens lekker laten ontladen..
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (38%)]
fred101
Golden Member
Begin gewoon bij het begin met het meten van de voeding rails incl rimpelspanning met een scoop. Als je dat niet kunt dan gewoon alle elco's vervangen. Een goede voeding is voor alles belangrijk maar zeker voor meetapparatuur. Meestal staat in het SM een hoofdstuk over functioneel testen.
Wat ik vaak doe is de kalibratie stappen uitvoeren. Die beginnen zo wie zo altijd met het testen en afregelen van de voedingrails.
Is dit je enige scoop, je hebt namelijk meestal een scoop nodig om een scoop te repareren. Zeker voor de afregeling.
Ik heb een tweede scope. Maar weet nog steeds de truc niet om die HSP plug goed aan de BB te krijgen.
Met de handen kom ik er niet meer aan..
En weet dus niet of de BB zijn hoogspanning krijgt.
fred101
Golden Member
Je bedoeld zo'n rubber dop met een soort van contact eronder wat je opzij in de buis duwt? Ik heb een grote 39 ohm HV weerstand waar ik draden aan gesoldeerd heb en probes (zo'n groene keramische weerstand van een cm of 10 uit buizen apparatuur). Die gebruik ik om de boel te ontladen (plug en crt) en dan duw ik de plug erin. Ik heb eigenlijk nog nooit een opdonder daarvan gehad maar het is niet iets wat ik vaak doe. Als ik daar moet meten gebruik ik een 40kV probe die ik eronder schuif zodat ik de belaste spanning meet. Ik ben nogal voorzichtig aangelegd. Je kunt het met een geïsoleerde tang doen.
Hij doet het!
Ik heb de HSP plug er op gekregen. En nu werkt het ding. De oorzaak moet dus hebben gezeten in C6101 van 6800 uF.
Ik koop hiervoor wel een goede nieuwe. Dan het hele ding in elkaar zetten en maar eens uitvogelen hoe het apparaat precies werkt.
Ik ben gewend aan mijn PM3231 met draaiknoppen voor bv de tijdbasis en spanning.
Hier is alles met kleine knopjes.
Deze scope kan wel tot 50 Mhz en is dus beter bruikbaar voor het werken aan oude TV's.