Op de hobbytafel ligt de zoveelste bootanker en wel een voeding van het merk SCR measurement inc New Jersey het ding levert maximaal 1,5 A bij 300 V.
Bij inschakelen produceerde het ongeveer 40 volt. En , heel af en toe de maximale spanning.
Het gevaarte ( bijna 27 kg) uitgekast en toen zag ik werkelijk een enorme trafo en zo mogelujk een nog grotere smoorspoel.
Het apparaat is 9 cm hoog en daar miet de trafo wel inpassen; vandaar.
Tevens een print en hele bundels strak bijelkaar gebonden draad.
Uiteraard geen schema dus geprobeerd vanaf de print een schema te tekenen.
Na veel krabbelen en nog meer uren iets op papier gekregen en daarna vanaf de spanningsregelaar ( potmeter) het signaal volgen tot, naar ik hoopte, het defecte onderdeel te vinden. Overigens geeft dit bejaarde apparaat ook voorregeling in de primaire kant van de trafo en wel middels twee thyristoren.
Ging niet lekker.
De voedingsspanningen gemeten en daar zat ook wat fluctuatie in de spanning.
Het ic met vier op- amps zat ook in het spanningsregelcircuit en eindigde op een van de op- amp ingangen. Bij draaien aan de potmeter was de spanningvariatie op deze ingang goed te zien.
De uitgang reageerde helemaal niet op de potmeter.
Daarop heb ik gevraagd in ,,V&A" om een identieke ic.
Dat heeft, behalve heel veel zeer terechte commentaren op mijn totale miskleun ( and poort i.p,v. Op- amp) veel hints opgeleverd en ook meerdere exemplaren van het ic ( hartelijk dank Tidak).
Geplaatst maar nog niet geheel in orde.
Na nog wat zoekwerk vond ik een defecte 2N2907 en daar had ik nog vier van in voorraad.
Nu doet het ding het weer.
Door de grote massa is het bijzonder lastig dan hier en dan weer aan de andere kant te meten.
nonius
set SCE to AUX.
Ben recent de gelukkige eigenaar geworden van een RF-signaalgenerator, de Philips PM5324, met wobbel-functie. Een oud beestje uit 1974, aan de datumcodes te zien.
Bij het proefdraaien bleek één bereik (30-80MHz) niet te werken: hij oscilleerde op ca. 90MHz, niet-instelbaar. In eerste instantie leek 'spelen' met de drukknop af en toe een correct, instelbaar signaal op de spectrum-analyzer te laten zien, maar was slecht reproduceerbaar. De volgende dag kwam ik er bij toeval achter dat een beetje zijdelings wringen van de afstemcondensatoras het signaal veel betrouwbaarder deed terugkeren. Na bestudering van de service-manual bleek dat het probleem eigenlijk alleen maar in één bepaalde afstemcondensator-aansluiting kon zitten.
Dus het apparaat maar eens opengeschroefd en al direct was het probleem duidelijk: een dikke verzilverde aansluitdraad die slapjes tegen z'n contactpin hing. Vastgesoldeerd en het werkte daarna weer prima.
Maar.... bij het openschroeven viel er een borgveerring door het luikje, in het apparaat. Je kon het mooi tinkelend steeds dieper naar beneden horen vallen. Omkeren, schudden en kloppen deed het ringetje niet terugkeren. Visuele inspecties van apparaat en werkbank leverden ook geen resultaat op. Uiteindelijk toch maar, met een slecht gevoel, het apparaat aangezet maar het werkte allemaal prima. En een half uurtje later vond ik ook de bewuste veering, op de vloer - gelukkig! Bij al het omkeren, schudden en rammelen was het ringetje blijkbaar uit het apparaat op de vloer gevallen.
De knagende twijfel dat het ding mogelijk nog in het apparaat half vastgeklemd ergens zou rondzwerven deed me geen goed.
Het merendeel van de bereiken was verdraaid nauwkeurig, op één na (75-110MHz), maar na calibratie was dit ook in orde. Alle bereiken zijn twee keer opnieuw gecalibreerd: één keer zonder afscherming, waarbij alles goed ging, en een tweede keer met afscherming teruggemonteerd en na een uurtje opwarmen/stabiliseren. Daarbij had ik op een gegeven moment wéér een probleem op het 30-80MHz bereik: de frequentie liep niet monotoon omhoog met het afstemmen. Er zat een soort 'hobbel' in, en bovendien, een aantal andere bereiken werkten ook niet meer. M'n kwartje viel eigenlijk direct omdat het probleem zich zonder afscherming niet had voorgedaan. En inderdaad, het bleek dat dezelfde draad die eerder los zat nu tegen de afscherming zat. Beetje bijgebogen en alles werkte daarna weer prima. En toen wist ik ook gelijk waarom destijds die soldering los is geraakt: waarschijnlijk had iemand al eens hetzelfde probleem en de dikke verzilverde draad bijgebogen, waarbij de soldering is beschadigd. Al met al is het ontwerp van Philips wat dit betreft niet al te best, er is gewoon te weinig ruimte/speling tussen draad en de rand van de afschermplaat.
Daarna het hele apparaat nog eens uitgebreid gecontroleerd op nauwkeurigheid, tot ik tevreden was, het ding 'klaar!' verklaarde en heb dichtgeschroefd.
De nauwkeurigheid is verdraaid goed, en het telkens opnieuw moeten 'calibreren' van de schaal, m.b.v. de kristal-oscillator, went vrij snel.
Enige overblijvende kleine mankementje is het ontbreken van het afdekkapje van de afstemknop. Na zoeken in de rommelbakjes naar een geschikte vervanger kwam ik tot m'n verbazing niets tegen. Dat wordt dus eventjes zelf iets draaien met de draaibank.
En daarmee is dit project klaar. Nu alleen nog zoeken naar een geschikt plekje voor de nieuwe aanwist in het meetlab en dan kan ik voortaan ook wobbelen.
Ik vind het behoorlijk indrukwekkend dat een meer dan 50 jaar oud apparaat het eigenlijk direct gewoon goed doet - geen elco-problemen of wat dan ook. En een RIFA zat er ook niet in.
miedema
Golden Member
Op zondag 1 maart 2026 23:55:48 schreef nonius:
Ben recent de gelukkige eigenaar geworden van een RF-signaalgenerator, de Philips PM5324, met wobbel-functie. Een oud beestje uit 1974, aan de datumcodes te zien.
Ha nonius,
Gefeliciteerd met je generator. Mooi reparatieverslag, zeer herkenbaar.
Die Philips knoppen duiken regelmatig op op radiomarkten. Helaas ook dan ook soms zonder dekseltje...
Ik kijk argwanend naar die kleine blauwe Philips elcootjes in je foto. In mijn ervaring zijn die bijna altijd uitgedroogd. Met name de 22uF.
Bij mijn reparatie van mijn PM6303 LCR meter waren ze allemaal slecht. (Het verhaal over die reparatie gaat nog een paar posts daaronder door)
Toen had ik m'n metingen van die 22uF/25V elcootjes bewaard:
Zoals je ziet hadden ze allen een kleinere capaciteit en een hogere ESR.
Dus, als je die generator nog eens open hebt, meet er eens een paar na...
groet, Gertjan.
@nonius Hoe verklaar je de fout? Is het materiaal verbogen of uitgezet in de loop der jaren? Ik neem aan dat het ooit wel goed gewerkt heeft.
nonius
set SCE to AUX.
Hoe verklaar je de fout? Is het materiaal verbogen of uitgezet in de loop der jaren?
Met 0.1mm ruimte tussen de rand van de afschermplaat en de verzilverde draad werkt het al goed - zolang het elkaar maar niet raakt. Maar zo'n minimale tussenruimte verdwijnt al snel als het apparaat zelfs maar van een hoogte van, zeg, 10cm op de tafel valt, of hard gezet wordt.
Dus ik vermoed een lichte verbuiging van een draad die toch al minimale afstand had - vervolgens een vorige eigenaar die de draad bijboog door een schroevendraaier o.i.d. als wringijzer te gebruiken, waarna de soldeerverbinding het begaf (de verzilverde draad is ca. 1.5-2.0 mm dus behoorlijk stijf en stug).
Miedema: ik had een paar elco's gecheckt en die vond ik acceptabel. Achteraf gezien had ik beter een 100% controle kunnen doen. Misschien schroef ik het apparaat vanavond nog eens open om hem helemaal te checken. Want mij ervaringen ermee zijn ook niet echt goed te noemen....
De knoppen komen genoeg voor en ik had verwacht ook wel een paar passende dopjes zelf te hebben, maar die waren allemaal net een andere maat: te groot of te klein. Maar het is meer een cosmetisch defect.
Om te voorkomen dat je weer sluiting krijgt zou je aan de afscherming een stuk isolatietape kunnen plakken.
nonius
set SCE to AUX.
Miedema, u had gelijk. Heb net alle elco's aan één zijde losgesoldeerd en doorgemeten. Er waren er 4 slecht: de hele dunne exemplaren van 1u/63V; alle andere elco's waren goed, waaronder ook de exemplaren die ik steekproefsgewijs had gecheckt. 3 hadden een ESR > 200 ohm, het 4e exemplaar een waarde van 80 ohm.
Dat zal me leren om steekproefsgewijs (en dan alleen de exemplaren die bij m'n PM3055 oscilloscoop problemen gaven) te controleren. 100%-controle is de enige goede actie. Ik wou me er eigenlijk met een Jantje-van-Leiden vanaf maken.... 
Voor toekomstige reparateurs van zo'n apparaat: het betreft C553 op board 1, en C505, C508 en C510 op board 2. Alle 1u/63V.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
nonius
set SCE to AUX.
De nieuwe elco's zitten erin en het apparaat werkt weer (of beter: nog steeds....) naar behoren.
De reden dat de oude elco's, met hoge ESR, blijkbaar toch niet zo'n probleem waren is omdat ze eigenlijk allemaal in hoogohmige delen van het circuit zaten. Vandaar dat er veel tolerantie voor hogere ESR is. (in tegenstelling tot bijv. een schakelende voeding)
De vervangende elco's zijn gebruikte exemplaren, maar doorgemeten op ESR en capaciteit, en de beste uitgeselecteerd. Het valt op dat al m'n vervangers beduidend dikker waren dan de originelen.
Alle lichtblauwe philipsen met een beige seal aan het einde zijn rot.
Inderdaad, daar komt het bij dit apparaat wel op neer. Die 4 dunne hebben beige rubberen seals, de anderen zwarte afdichtingen. En die zijn alle nog goed. De nieuwe oude vervangers hebben ook zwarte afdichtingen dus houden het hopelijk nog eens 50 jaar vol....
[Mel] Dat wobbelen is erg makkelijk.Zeker voor MF filters af te regelen.
Het enige wat ik mis is de mogelijkheid om ook TV-middenfrequenten te kunnen wobbelen (38.9MHz). Niet dat dat vaak voorkomt, maar het zou wel leuk zijn geweest als de mogelijkheid er op zat. Z'n opvolger, de PM5326, heeft die mogelijkheid wel.
[Winands] Om te voorkomen dat je weer sluiting krijgt zou je aan de afscherming een stuk isolatietape kunnen plakken.
Of een krimpkousje eroverheen schuiven, dat gaat ook makkelijk. Maar het zit in de aansluitdraad van de afstemcondensator in het 75-110Mhz bereik, dus dat gaat wat extra capaciteit introduceren (ander diëlectricum).
Ik denk dat het nu wel goed zal blijven gaan, maar als het probleem zich nog eens voordoet zal ik wat isolatie aanbrengen.
[Bericht gewijzigd door nonius op (30%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 2 maart 2026 21:57:16 schreef nonius:
Dat zal me leren om steekproefsgewijste controleren.
Een stagiare bezwoer me dat er alleen 78M12 regelaars in het 78M12 bakje zaten.
Plan: Ik controleer er 100 en als ik geen andere dingen vind, dan geloof ik hem. Anders allemaal controleren....
Nummer 2-100 waren inderdaad allemaal 78m12. Maar de allereerste die ik controleerde was dus een HX3003D. Uiteindelijk is er nog 1 HX gevonden. Dat zal me leren om te denken dat een steekproef goed genoeg is.
Dat klinkt inderdaad als een klusje wat zelfs voor een stagiaire nog te dom is, zeker bij +100 stuks.
Zelf kijk ik wat er op een onderdeel staat als ik het uit een bakje haal. Gezien ik die er meestal zelf in gedonderd heb kan dat nodig zijn 
Zoveel positive voltage regulators heb ik niet, dus ik heb ze gewoon allemaal in één bakje gekieperd. Dat dwingt automatisch de opdruk op het component te lezen af.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op dinsdag 3 maart 2026 10:50:02 schreef rew:
[...]Dat zal me leren om te denken dat een steekproef goed genoeg is.
Een wijs collega zei ooit: Vertrouwen is goed, controleren is beter!
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Een steekproef van minder dan 100% heeft altijd een onzekerheid, daar zijn tabellen voor. 't Is maar net wat je toelaatbare reject ratio is.
Bij kleine series is voor ICs van wat voor soort ook een reject ratio van 0.00000% vereist...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 3 maart 2026 10:53:57 schreef Sine:
Zelf kijk ik wat er op een onderdeel staat als ik het uit een bakje haal.
Mijn Pick and place laat wel eens een onderdeel vallen. Als ik dan zoals nu een "bak vol" heb, dan doe ik de volgende bestukkingsronde een keer dat ik de machine vraag om dat onderdeel er niet op te zetten. En dan doen we die ene met de hand. Dan schud je dus een stapeltje uit het bakje, en doe je ze er samen met de andere "met de hand" onderdelen op de print. (er zijn er een paar die fysiek te hoog zijn om door de machine te doen.)
Op deze manier blijft de losse voorraad bepert van de "grotere" onderdelen die de machine wel eens laat vallen.
Omdat we alle PCBs hier kunnen testen en ze niet "over de muur" gooien zoals bij de chinezen het geval zou zijn, kunnen we eventuele problemen nog fixen.
In mijn "program en initiele test" weet ik ondertussen hoe "78M12 niet aangesloten" er uit ziet. (er is dan geen 12V beschikbaar en de "aangenomen dat er 12.3V op de 12V staat, hoeveel is dan mijn 3.3V?" test die geeft normaliter rond de 16V aan. Als de 78M12 het niet doet (een parasitaire diode of zo), dan roept ie 83V. Deze ronde met op de grond gevallen 78M12 chips 2 van gevonden. Is prima te doen.
henri62
Op dinsdag 3 maart 2026 20:58:55 schreef nonius:
De nieuwe elco's hebben toch wel effect gehad: het viel me zojuist op dat ik nu op het spectrum ook de markers te zien krijg (wanneer de marker-generator ingeschakeld is); dit was voorheen niet het geval:
Mooi van de nieuwe C-tjes dus.
Op naar het volgende project: een Marconi TF2700 LCR-brug.
Op welke nominatie staat het schrijver project?
nonius
set SCE to AUX.
Op welke nominatie staat het schrijver project?
Hij is electrisch werkend en heeft al een paar keer met succes proefgedraaid. Moet er nog een verhaaltje van schrijven - dank voor het me eraan herinneren.
Het enige waar ik niet uit kom is hoe ik de inktkussens moet vullen (hoe het inktwieltje verwijderen, welke inkt gebruiken) en hoe ik hem op slechts één kanaal kan gebruiken, i.p.v. altijd 12 kanalen. Het helpt ook niet echt dat er volstrekt geen documentatie/handleiding van het apparaat te vinden is.
Ik overweeg eigenlijk om een soort adapter voor een Bruynzeel penstiftje te maken, maar ben er nog niet helemaal uit hoe. Eén kanaal is alles wat ik nodig heb.
Overigens, in Nieuwleusen stond iemand met een vergelijkbare schrijver, maar dan veel kleiner en 2 kanaals. De verleiding was héél, héél groot.... 
henri62
Heb je het type opgeschreven (of foto gemaakt)? Misschien dat daar wel een manual van te vinden is en dat daar in staat wat je nodig hebt?
Wat voor zener is er uiteindelijk in gekomen (NT92 ??).
(Die verleidingen ken ik maar al te goed)
nonius
set SCE to AUX.
Heb toch een paar avonden gezocht, Henri, maar niets gevonden. Het enige wat er op lijkt is in de Philips Test & measuring instruments catalogus van 1980, op p.100; daar staat de Transokomp 250, wat een wat modernere variant is, maar duidelijk uit dezelfde stal. Eigenlijk al m'n kennis over mijn apparaat heb ik daaruit gehaald....
De zener had ik vervangen door een 8V2 of 9V1. In elk geval, het apparaat lijkt gewoon goed te werken, en met een potmeter kan ik de schrijfkop netjes naar links en rechts sturen. Dus de servo werkt weer gewoon goed.
(Net eventjes de Marconi TF2700 opengeschroefd om te kijken wat het probleem is met de 1kHz AC-generator/oscillator: de trafo is defect (onderbroken primaire wikkeling). Zelfde probleem wat iemand anders ook al eens had: https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=37082 Dat gaat dus herwikkelen worden.)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
nonius
set SCE to AUX.
Maarten, het is een Withof Kassel Transokomp 288 uit 1971:
Mocht je er meer over weten dan hoor ik het graag. Ook van mensen die ooit met dit apparaat hebben gewerkt en weten hoe je het inktwieltje demonteert en omschakelt van 12 kanalen naar 1 kanaal.
Er staat een 12NC op (9404 370 00011) en ik kom een 'Transokomp 250' tegen in de Philips T&M catalogus 1980 (p.100). https://frank.pocnet.net/other/sos/Philips_TestAndMeasuringInstruments…
[Edit:
(Net eventjes de Marconi TF2700 opengeschroefd om te kijken wat het probleem is met de 1kHz AC-generator/oscillator: de trafo is defect (onderbroken primaire wikkeling). Zelfde probleem wat iemand anders ook al eens had: https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=3708… Dat gaat dus herwikkelen worden.)
Net bij het uitbouwen van de trafo, bij het lossolderen van het laatste draadje (bij rode pijl op foto), bleek dit helemaal niet meer vast te zitten - was afgebroken. Na terug vastsolderen van de draad werkt de 1kHz-oscillator van de LCR-brug weer goed. Dus herwikkelen van de trafo is niet nodig. Het geluk is met de domme....
(toch mankeert er nog iets anders aan het apparaat)]