Maar welk merk type auto is het nu?

onze prius had ook enorm veel afwijking op de km teller. maar als ik dan mijn gsm aansluit via een odb2 dongle en de gsm voorzie van een aantal 'metertjes' (toerenteller, accu spanning...) had ik voor de fun ook eens de snelheidsmeter geactiveerd. en die bleek dus volledig correct te zijn.

de auto weet dus precies hoe snel die rijd, maar ze laten de km teller een lagerehogere waarde weergeven

Het voelt allemaal aan als een verdienmodel.

Het IS een verdien model. Laatst ergens in de krant: boetes verhoogd om de begroting sluitend te krijgen.
Als je wat aan verkeersveiligheid zou willen doen... denk ik meteen aan fietsers zonder licht (hier zeker 30%), fietsers met een telefoon in de hand (ook zeker 10%) en mensen die zonder *ergens* naar te kijken uit het niks de straat op lopen waarbij die fietser maar weer moet zien hoe die het oplost, lukt vooral goed in straten met winkels. En dan hebben we het nog niet over fatbikes-van-de-jeugd die overal tussendoor douwen.
Maar ja, daar zit allemaal geen kenteken op, dus de eenstreper moet er voor op pad. Een camera die het automatisch doet is natuurlijk veel efficiënter in het binnen harken van geld...

Er is een reden voor dat ze dat opzettelijk doen. Ik ben de uitleg vergeten ondertussen maar ik vermoed dat aansprakelijkheid wel een dingetje is. De obd2, daar was ik begonnen maar blijkt dat in een moderne ford 5 canbussen zitten die op een gateway toe komen. Daar zit de dode obd2 op die pas leven krijgt na een secret handshake. #doodspoor

de auto weet dus precies hoe snel die rijd, maar ze laten de km teller een lagere waarde weergeven

Niet een hogere??
Ik meen dat er ergens in een EUSSR wet staat dat een teller max. 10% mag afwijken, maar nooit te weinig mag aangeven... Dus ook niet als jij op te zachte banden rijdt (voor het geval die teller wielomwentelingen telt).
De exacte bron moet ik je schuldig blijven.

Op zondag 8 februari 2026 07:39:31 schreef fcapri:
onze prius had ook enorm veel afwijking op de km teller. maar als ik dan mijn gsm aansluit via een odb2 dongle en de gsm voorzie van een aantal 'metertjes' (toerenteller, accu spanning...) had ik voor de fun ook eens de snelheidsmeter geactiveerd. en die bleek dus volledig correct te zijn.

de auto weet dus precies hoe snel die rijd, maar ze laten de km teller een lagere waarde weergeven

Een hogere

Wettelijke norm (UNECE-reglement): De snelheidsmeter mag de werkelijke snelheid nooit onderschatten. Bij snelheden boven 40 km/u mag de teller tot 10% + 4 km/u meer aangeven dan de werkelijke snelheid, maar nooit minder.

ja, idd hogere. heb het aangepast.

dat ze iets laten afwijken voor aansprakelijkheid ok, maar dat ding wijkt VEEEEEEEEEEL af.
aan 50km/h mag je al rekenen dat die er 7km/h naast zit.
150km/h op teller was effectief 139 op GPS (in frankrijk).

mijn pickup van 1988 wijkt maar een 2-3km/h af onder de 100km/h en wijkt iets van 5-7km/h af boven de 120. dat is acceptabel.
Maar die prius, die wijkt zoveel af, dat je dan vanzelf harder gaat rijden.
cruize control op 100km/h dan gebeurde het vaak dat een vrachtwagen mij inhaalde.
cruize control op 50km/h dan gaat IEDEREEN mij voorbij (rijd effectief 43). zelf tractors proberen me te dubbelen.

dus wat deed ik dan, cruize control op 60 in bebouwde kom, op 80 in zone 70,...en af en toe versnelde die wat bergaf voor de cruize control ingrijpt (bv 82-84) en bij pech werd ik dan geflitst
ik had dan altijd mijn gsm open op google maps die de snelheid correct aangeeft. had ik geweten dat er een 'correcte' km teller signaal aanwezig was in odb2, had ik die wel op één of andere manier eruit gekregen

Misschien een stomme vraag.
Maar waar staat odb2 voor?
Nog nooit eerder gezien of gelezen.
gr. Winand

Hallo Nightwalker
Bedankt voor het antwoord.
De stekker al vaker over gelezen maar de benaming niet.
Dus weer wat geleerd.

@EricP, thks, mijn ProAce wijkt op GPS wel een hele 2 km af.
Teveel uiteraard, maar het is mij al eens meer opgevallen dat Franse auto's (oude PSA groep waarvan de ProAce afkomstig is) verdomt accuraat zijn.
Mijn oude Berlingo week ook maar 2 a 3 km af op 100 km.

De volledig mechanische teller op mijn FIAT Panda was ook eng accuraat. Hij gaf, ongeacht de snelheid en vanaf 0 km/u, vrijwel dezelfde vaste afwijking (van 5km/u meen ik) naar boven. Dat voldoet beneden de 50km/u dus niet aan de eis van maximaal 10%, maar wellicht gold die eis toen nog niet.

Op zondag 8 februari 2026 11:17:51 schreef winands:
Hallo Nightwalker
Bedankt voor het antwoord.
De stekker al vaker over gelezen maar de benaming niet.
Dus weer wat geleerd.

Eigenlijk is het EOBD in dit land, maar iedereen zegt en schrijft OBD

(OBD2 is gelijk aan de Europese regelgeving, EOBD)

In mijn auto heb ik de port misbruikt door er een constante 12V uit te halen om de dashcam te voeden.

Eigenlijk zijn er 3 definities

EOBD = europeesche markt

OBD2 Amerikaanse markt

JOBD Aziatische markt

Project spoel verzadegings meter.
Met 2x een NE555 word een regelbare puls gemaakt die een fet aanstuurt.

Naar ontwerp van
https://elm-chan.org/works/lchk/report.html

Nu ook eindelijk mijn componenten tester klaar naar een ontwerp van elektuur en print ontwerp van Ricotjuh.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/168516

Op zondag 8 februari 2026 07:39:31 schreef fcapri:
de auto weet dus precies hoe snel die rijd, maar ze laten de km teller een lagerehogere waarde weergeven

Dat zal ik eens testen, hoewel mijn simpele CAN-bus dongle met Android software net zo 'onbetrouwbaar' is als de klok in het dashboard. Rond de 100 km/h ruim10% te veel. Kilometerteller is wel accuraat (hectometerpaaltjes, google maps). Mijn vriendin had ooit een Mitsubishi met zowel een afwijking op de snelheid als de afgelegde afstand.. Voertuig bleek kleinere banden/wielen te hebben dan volgens spec..

Op zondag 15 februari 2026 00:09:32 schreef benleentje:
Project spoel verzadegings meter.
Met 2x een NE555 word een regelbare puls gemaakt die een fet aanstuurt.

Naar ontwerp van
https://elm-chan.org/works/lchk/report.html

[bijlage][bijlage][bijlage][bijlage][bijlage]

Leuk projectje, van de meester op gaatjesbord. Ik mis wel een foto van de binnenkant, dat is natuurlijk het interessantste ;)

Ik volg overigens niet helemaal wat het relais doet? Of waarop het schakelt?

Op zondag 15 februari 2026 00:11:41 schreef benleentje:
Nu ook eindelijk mijn componenten tester klaar naar een ontwerp van elektuur en print ontwerp van Ricotjuh.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/168516

[bijlage][bijlage][bijlage]

Nette constructie! Ik geloof niet dat dat printje van het front zal vallen ;)

De DIN rail meter ingebouwd dat is wel prettiger dan zo'n los geval met draden. En nu maar even sluipverbruikers meten, een Senseo doet 30mA in rust.

1233.5 x 5.5 is 1284.25 dus hij lijkt rekening te houden met de power factor

Ja dat klopt en de meter kan de cos phi laten zien als het knopje linksonder wordt ingedrukt.
Het gaat om deze meter https://www.circuitsonline.net/forum/view/135880#highlight=din+rail+me…

Die van Tidak heeft het begeven maar deze is niet kapot (meer) te krijgen.

Op maandag 16 februari 2026 21:37:40 schreef Sine:
[...]

Leuk projectje, van de meester op gaatjesbord. Ik mis wel een foto van de binnenkant, dat is natuurlijk het interessantste ;)

Ik volg overigens niet helemaal wat het relais doet? Of waarop het schakelt?

[...]
Nette constructie! Ik geloof niet dat dat printje van het front zal vallen ;)

Ah dat zijn afstandhouders, zijn de assen van de schakelaars zo lang? Mooi gebouwd!

Op dinsdag 3 maart 2026 22:38:33 schreef RAAF12:
En nu maar even sluipverbruikers meten, een Senseo doet 30mA in rust.[bijlage]

30mA, maar bijna puur capacitief. Dus dat zegt niet veel over het vermogen.

Wasmachine doet dit als alleen de twee kleppen van de watertoevoer werken. Die kWh meter ook maar eens testen tijdens een wasbeurt van twee uur. Het sluipverbruik is 60mA. De halogeen inductie vierpitter plaat moet er ook aan geloven alleen is die aansluiting slecht bereikbaar. Jammer dat apparaten vaak geen echte aan/uit knop meer hebben, TV, magnetron ect. De andere stand van de meter met de groene LED's aan, op de bovenste meter is de cos phi zichtbaar