Na het voetbalgeweld ben ik verder gegaan.

De sluiting heb ik er uit gekregen. Het is altijd heel oppassen met in- en uitbouwen van het chassis.
Met al die zwevende componenten heb je voor je er erg in hebt een weerstand of iets andere aangetikt die dan zomaar sluiting kan maken. Alles nagelopen en de sluiting was weg.

Maar dan de lijntrafo. Bij het aanzetten van de TV ging de HSP-diode DY86 even gloeien.
Er kwam wat licht in de beeldbuis en na ca 3 seconden begon dat wat te flikkeren en de DY86 doofde weer...
Daar is dus iets niet goed gegaan. Hij komt ook niet meer op..
Heel jammer dus...

Daarna heb ik de lijntrafo die Revado nog ergens had gevonden, hetzelfde type als er origineel in deze TV zat, er in geplaatst.
En die werkt direct..

Vraag dus wat we nu doen.
@Harry, heb jij een idee wat nu?

Heb je een ringtester (flyback tester; LOPT-tester) om de lijntrafo te checken op kortsluiting? Zoiets is relatief simpel zelf te bouwen (heb ik ooit gedaan, dit ontwerp: https://www.flippers.com/pdfs/k7205.pdf )

Kan ook door er een blokgolf op te zetten via een weerstand, en met een scoop te kijken naar de uitdovende oscillaties. Te snel dovend = inwendige kortsluiting.

En evt. de windingen doormeten op onderbrekingen met een ohm-meter.

Verdraaid jammer van de herwikkelde trafo. Maar mooi dat de TV weer werkt dankzij de trafo van Revado.

Zou wel interessant/leerzaam zijn om te achterhalen waarop de trafo dan heeft gefaald..... kan een les zijn voor een volgende trafo.

Mooi dat hij werkt met mijn gevonden trafo, maar ik ben toch wel gruwelijk nieuwsgierig wat er met de gerenoveerde trafo aan de hand is.
Is die DY nu stuk ( gloeidraad) of de trafo?

Als Revado nog in de buurt komt het herwikkelde geval mee geven mijn kant op. Als het kan er een van de werkende trafo's bij doen. Dan kan ik metingen vergelijken.

Valt mij alsnog mee dat hij het even gedaan heeft. :P

Ik heb even gemeten aan de her-gewikkelde trafo. Zo te meten geen spoeltje doorgebrand. En ook geen sluiting tussen de spoelen.

het enige wat opvalt is dat er 2 versie van het schema zijn.
Met name S71/72. bij de ene is pen 5 vrij, bij de ander pin 6.

Maar in het toestel zit een 10-polige plug.

In de herwikkelde trafo is pin 7 aangesloten op de socket (Was origineel ook zo).

Die PY88 die opgloeide als in 'blozen'? Zegt mij dat er iets mis gaat met het door mij S65 en S66 herwikkelde deel.

Nee, de PY88 bloosde niet.

Maar ik heb een voorstel: als jij @Harry64 er nog zin in heb, kan ik de door jou gewikkelde trafo naar je opsturen.
Plus een werkend exemplaar.
Die kwam uit deze TV. Die had ik ooit een keer vervangen (geen socket, maar de draden gesoldeerd).
Maar werkte dus wel.
Deze trafo is gelijk aan de her-wikkelde. Misschien kun je ze dan vergelijken en zien waar het niet goed gaat.
Dan laat ik de trafo die Revado me gaf in het toestel zitten.
Idee?

Ja . gaat zo de deur uit.

Fijn dat je er nog naar wilt kijken, Harry!

[Bericht gewijzigd door Jeroen op (0%)]

Geen probleem. :)
NAW hoeft trouwens niet zo pontificaal in beeld op het internet. :X
Edit: Dank Jeroen ^O^ . :P

[Bericht gewijzigd door harry64 op (14%)]

Ach ja, sorry Harry, niet over nagedacht.. 8)7

Ik denk dat het een klein snekkie is.. ben ook erg benieuwd! Of zou het doorslag zijn?

De tribune vult zich weer langzaam...
Ik ben ook heel erg benieuwd.
Zou die trafo gewoon heel kritisch zijn.
Alle vertrouwen dat Harry64 dat gaat vinden.

@Harry 64, De andere printen komen zsm naar je toe, ik had eventueel zaterdag gepland op weg naar een evenement in Steenwijk, maar dat gaat niet door wegens omstandigheden.

Ondertussen heb ik mijn gloednieuwe 3d Printer Creality Ender 3V3 SE uitgepakt. En uiteraard een testprintje proberen te fabriceren
Misschien beetje off topic..

Maar tot 1:45 uur mee aan het prutsen geweest. Niet gelukt.
Wat is het probleem? De filament wordt niet 'gefeed'. Dat zou automatisch moeten gebeuren. Er zit een tandwieltje op de extruder waarmee je hem handmatig kan 'feeden'.
Dat werkt..zolang je de printer uit zet. Als ik hem aanzet blokkeert het wieldje meteen en kan het filament er niet doorheen. Met natuurlijk allerlei foutmeldingen omdat hij wil printen maar de feed vastzit.
Rara, wat is hier mis? Of doe ik fout?

Hot end heet genoeg? Als het niet smelt, kan je het er niet doorheen duwen.

De stappenmotoren staan 'op slot' zodra de spanning er op staat. Dat is normaal. Mijn oude Ender heeft een hendeltje waarmee je de tandwieltjes van het filament af kan halen en dus het filament door het buisje kan duwen.

Ja, dat hendeltje zit er bij deze ook. Als je die indrukt kun je de filament er door duwen of terugtrekken.
Dus dat klopt dat het tandwieltje op slot gaat bij power on?
Maar uit zichzelf geleidt hij de filament niet.
Ik doe eerst preheat PLA tot hij 200 graden is.
Als ik Print kies gaat hij eerst calibreren, ook al heb ik calibration op Off gezet.
Dan gaat de kop alle hoeken langs en dan komt er "printing" op het scherm. Met een percentage. Maar er gebeurt praktisch niets. En eindigt met een klein sliertje op het bed.

Wat me wel opvalt: hij zegt steeds bij "extrude" dat ik de filament op 45 graden moet trimmen. Dat heb ik ook gedaan, maar ik vermoed dat deze melding steeds komt omdat hij ziet dat er geen filament wordt doorgevoerd.
Als filament gebruik ik de bijgeleverde proefrol van 10m.
Ik heb verder niks ingesteld.

Als testobject een kubus, 'testKubus.gcode' die ik aanbiedt. De printer ziet dit bestand bij de keuze.
Maar ik ben dus niet verder. Zou het ding stuk kunnen zijn? Chatgpt geeft aan "een bekend euvel bij dit apparaat " en biedt een garantieclaim formulier te maken....

@Jeroen,
Misschien beter om voor dit onderwerp een nieuw topic te maken / verplaatsen?

Steekt het bowdenslangetje helemaal door dat pneumatische snelkoppelingetje heen totdat het echt intern tegen de nozzle aan zit? Het slangetje moet dieper in het hot end dan het snelkoppelingetje.

Tja, ik heb hem er helemaal doorheen geduwd. En als ik dan voor Extrude kies, komt er een bolletje materiaal op het bedje. Het smelt dus wel.
Maar Printen doet-ie niet.

Op dinsdag 10 maart 2026 08:36:15 schreef Ledlover:
Steekt het bowdenslangetje helemaal door dat pneumatische snelkoppelingetje heen totdat het echt intern tegen de nozzle aan zit? Het slangetje moet dieper in het hot end dan het snelkoppelingetje.

Pneumatisch? Ik had begrepen dat wanneer je het filament er in doet hij het op moet pakken en naar de nozzle geleidt.
Ik zie trouwens ook geen snelkoppeling, wat bedoel je daarmee? Ik zie alleen een gaatje boven in de kop waar de filament in gaat. In dat gaatje zie ik overigens wel schroefdraad zitten, waar dat voor is?

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (20%)]

Net de trafo's binnen. Even snel wat vergelijkende metingen gedaan.

Daaruit blijkt ten eerste dat de ferriet kern iets afwijkt op de bestaande wikkelingen S67. Het origineel geeft rond de 5mH en de door mij vervangen kern 3.6mH. Het grootste verschil zit echter in de herwikkelde spoelen S65 en S66.

S67+S66 geeft op het origineel rond de 855mH en op het herwikkelde rond de 500mH.

Ik ga dit later vandaag even wat nauwkeuriger meten.

Klopt de airgap van de herwikkelde lijntrafo? Komt dit overeen met de originele trafo?

Ik had begrepen dat deze luchtspleet bij lijntrafo's e.d. erg kritisch is.

Bij 500mH zonder luchtspleet moeten er nog heel wat wikkelingen bij om 855mH met luchtspleet te bereiken.

Op dinsdag 10 maart 2026 13:49:20 schreef nonius:
Klopt de airgap van de herwikkelde lijntrafo? Komt dit overeen met de originele trafo?

Ik had begrepen dat deze luchtspleet bij lijntrafo's e.d. erg kritisch is.

Yep, zat vaak een dun papiertje tussen. Verder 3rd harmonic spoeltje afgestemd op de line freq. Harry64, suk6