Op maandag 16 maart 2026 00:19:09 schreef bprosman:
Octoprint op een Rasperry Pi , stuur je je .gcode bestand naartoe (via wifi) , daar word het opgeslagen en die RPi handelt het verder wel af. Kun je via de webbrowser ook nog de voortgang zien. Ik was wel een beetje klaar met SD kaartjes swappen.
Het zal ongetwijfeld werken, ik kwam deze oplossing ook elders tegen in mijn speurtocht.
Maar het zou dan weer een heel andere tak van sport introduceren; verdiepen in Rasberry, uitzoeken welke, Python programmeren, wifi uitzoeken, etc,
En dan nóg heb je een USB kabel nodig, omdat de Creality Ender 3V3 SE geen wifi heeft, maar uitsluitend de SD ingang en die USB-C.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dat valt ook wel mee. Volgens mij is het: "raspi-imager" downloaden en installeren. Dan "octopi" als image selecteren en op een SD kaart schrijven.
Zodra je dan verbinding maakt met je pi doet octopi de installatie procedure: "wat voor printer heb je, hoe groot is het bed?"
(ik noem mijn machines naar asterix en obelix karakters. Cleopatra, anticlimax, justforkix, creatix, tremensdelirius en dogmatix zijn de octoprint servers....)
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Inderdaad, via Raspberry Pi Imager kun je snel en eenvoudig een SD kaart beschrijven. In de tool stel je gelijk je WiFi gegevens in. SD kaart in je PI en je bent klaar.
https://www.raspberrypi.com/software/
Kies in het menu 'OS' voor 'Other specific-purpose OS' -dan '3D printing' en dan voor 'OctoPI'
In het stap Customisation kun je WiFi instellen.
Heb je een Raspberry liggen, dan lukt dit binnen 15 minuten
Toch snap ik nog niet wat je hiermee wint. Als je met een Raspberri P i een SD kaart kan beschrijven, dan moet je toch nog steeds die SD-kaart er uithalen en in de printer stoppen?
Nu gaat dat via de PC. Bij de printer is een adaptertje meegeleverd, een USB-stick met een zij-ingang waar de SD-kaart in gaat. Die aansluiting zit vlak voor me onder het beeldscherm.
Op de PC ga ik dan slicen en exporteer hem naar die SD-kaart.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je kunt later altijd nog een Sonic Pad van Creality erop aansluiten, geeft veel extra's (heb ik op mijn ender 5s1 oook gedaan)
Printer draait dan op Klipper i.p.v. Marlin en print dan een stuk sneller (door meer rekenkracht) en soepeler.
En je hebt meteen Wifi erbij en een groot touch screen.
Werkte meteen out-of-the-box hier...
https://www.creality.com/products/creality-sonic-pad
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op maandag 16 maart 2026 11:30:51 schreef Bavelt:
Toch snap ik nog niet wat je hiermee wint. Als je met een Raspberri P i een SD kaart kan beschrijven, dan moet je toch nog steeds die SD-kaart er uithalen en in de printer stoppen?Nu gaat dat via de PC. Bij de printer is een adaptertje meegeleverd, een USB-stick met een zij-ingang waar de SD-kaart in gaat. Die aansluiting zit vlak voor me onder het beeldscherm.
Op de PC ga ik dan slicen en exporteer hem naar die SD-kaart.
De Raspberry PI zit via USB verbonden met de printer. In plaats van de SD kaart te beschrijven, upload je je printer bestand via de Web pagina van OctoPrint. Dus je hoeft niet steeds je SD kaart te beschrijven en in de printer te stoppen. Ook geeft het dashboard van OctoPrint informatie over de printer. Sommige slicers kunnen rechtstreeks naar OctoPrint schrijven.
De klipper optie die Arco aangeeft zou ik nog eerst even achterwege laten, hiervoor moet je o.a. de firmware van je printer aanpassen. Dat lijkt mij gezien je ervaring nog een stap te ver.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sonic Pad doet dat allemaal automatisch (firmware vervangen ook) zonder problemen.
(zoveel verstand heb ik er ook nou niet van...
)
En je hebt geen 'cloud gedoe' nodig...
[Bericht gewijzigd door Arco op (13%)]
marcob
Bij m'n Ender 3D Pro moest de update via de sd kaart, en dan ook was het ook nog afhankelijk welke controle board type en versie ik had. (Bigtree SKR Mini E3 V2) Ik draai nu klipper met een BigTree PI2 en touchscreen.
Voor de topicstarter kan de uitgave van ruim €150 voor een Sonic Pad een drempel zijn. Heb je een PI3 of PI4 liggen dan kun je snel op weg zijn met OctoPrint. Al is het maar om ervaring op te doen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Even over de voordelen van octoprint:
Ik kan vanaf m'n werkplek zien waar ie mee bezig is. (en /of/ ie nog bezig is: Huidige situatie is dat er minder dan 1 laag filament op de rol zat. Dit object gaat niet lukken om met dit restje af te krijgen, dus zodra ie "op" is moet ik er even heen lopen en de nieuwe er in doen).
Het licht aan/uit ding hebben we zelf gemaakt. Printje voor op raspberry pi, ledstrip aan "bracket" die hij zelf geprint heeft, en instellingen voor octoprint om de knoppen toe te voegen.
[Bericht gewijzigd door rew op (21%)]
Arco
Special Member
Met Creality Print kun je ook heeel veel instellen. (veel schermen met lange lijsten van instellingen)
Met ook ingebouwd camera screen.
De camera (op K1Max) werkt ook als 'spaghetti detector', maar dat heb ik nog niet werkend gekregen; zal wel een instelling zijn.
('spaghetti' is als er zich iets anders vormt op het printbed als wat de printer verwacht...
)
Op maandag 16 maart 2026 13:05:30 schreef marcob:
[...]De klipper optie die Arco aangeeft zou ik nog eerst even achterwege laten, hiervoor moet je o.a. de firmware van je printer aanpassen. Dat lijkt mij gezien je ervaring nog een stap te ver.
Ik had de firmware al bekeken. Die in mijn printer zit is de laatste versie.
Nieuwe versies gaan dan wederom via de SD-kaart. De printer ziet zelf dat er een firmware update op zit.
marcob
Bavelt: Ik zou als jou was nog even wegblijven bij Klipper. Ga eerst printen via de SD kaart, dan kom je nog genoeg 'probleempjes' tegen. Zoals wat is een goede infill waarde, wat te doen met support bij je ontwerp. enz.
Heb je nog een Raspberry PI 3 of 4 liggen dan kun je altijd OctoPrint proberen. Heb je de smaak te pakken met het printen, dan kan een stap naar een Sonic Pad altijd nog. Of naar iets anders wat je dan geschikt vindt.
PS: Als je een vervangend hecht platform zoekt, zou ik gaan voor een PEI platform als vervanger voor je huidige.
https://www.123-3d.nl/Creality3D-Creality-3D-PEI-hechtplatform-Black-2…
[Bericht gewijzigd door marcob op (20%)]
Arco
Special Member
Op maandag 16 maart 2026 16:57:35 schreef Bavelt:
[...]
Ik had de firmware al bekeken. Die in mijn printer zit is de laatste versie.
Nieuwe versies gaan dan wederom via de SD-kaart. De printer ziet zelf dat er een firmware update op zit.
Als je klipper gebruikt (via Rpi of sonic pad) dan heb je andere 'domme' firmware nodig.
Het 'denkwerk' wordt dan door de Rpi/Sonic pad gedaan, de printer voert dat alleen nog uit.
(dit omdat de Rpi/Pad veel sneller zijn in berekenen en verwerken van printdata als de printer zelf)
rew
... Hierdoor is het veel makkelijker om dingen als input shaping te implementeren. Dit was er daarom ook als eerste voor klipper.
De <andere firmware makers> konden toen de algorithmes uitgewerkt waren in klipper die daarna ook wel porten naar de firmware voor de machines.
Maar grappen als "variabele settings afhankelijk van de hoogte" (om te testen welke setting optimaal is) zijn nog steeds dingen die klipper wel en andere firmware niet kan.
Eerdaags dan toch maar eens - als andere projecten wat afgerond zijn - een keer 'ruiken' aan zo'n RaspBerry PI..
Op woensdag 18 maart 2026 18:10:53 schreef Bavelt:
Eerdaags dan toch maar eens - als andere projecten wat afgerond zijn - een keer 'ruiken' aan zo'n RaspBerry PI..
De RPi 3 en hoger zijn dan het handigst, die kunnen rechtstreeks van SSD booten. Ik zou Octoprint niet van een SD kaartje runnen.
Maar wat is nu het handigste om mee te beginnen? Ik zie Raspberry's 5 vanaf € 49,50.
Lijkt me raar. Ook veel tweedehands te koop.
Wat is nu wijsheid?
marcob
Een PI 5 is overkill, maar kan wel natuurlijk. Een PI 4 is geschikt als je er een high resolution webcam aan gaat hangen en zwaardere plugins gaat toevoegen aan OctoPrint. De PI 3B of 3B+ zijn voldoende om met OctoPrint te beginnen. Het nadeel van de PI 4 vindt ik de warmte ontwikkeling.
Beginnen met een 2de hansje kan geen kwaad, scheelt ook in kosten als het niks wordt.
[Bericht gewijzigd door marcob op (13%)]
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Even een tip tussendoor. JLCPCB heeft nu ook 3D printing. Zie https://jlc3dp.com/. Ik heb geen idee wat de kwaliteit is, en of ze duur zijn. JLCPCB kennend zal het vast goedkoop en toch goed zijn.
Gewoon als alternatief voor je eigen printer.
Na een weekje fietsen de draad weer opgepakt met het 3D-printen.
iets positiefs: de leverancier (Creality) had gevraagd hoe mijn nieuwe 3D-Printer Ender 3V3 SE beviel.
Ik schreef over mijn aanloop-problemen en de foutieve Z-instelling waardoor de bouwplaat en nozzle stuk waren geraakt.
Ik kreeg per kerende post (uit Zweden) nieuwe exemplaren als service.
Ja, en nu dus wat stoeien met TinkerCad. Om te beginnen maar een houdertje voor mijn beveiligingscamera. Een simpel blokje van 8*8 cm met een opstaand randje om het ding op te kunnen hangen.
Ik miste tijdens het stoeien een soort 'uitlijning', om vlakken mooi tegen elkaar te krijgen.
Misschien is die functie er wel, maar ik zag hem niet. Dus handmatig maar de twee vlakken tegen elkaar geschoven. In TinkerCad leek het wel goed, in de praktijk zie je dat ze toch niet helemaal mooi tegen elkaar liggen, plus een naad tussen de vlakken. Daarbij is de onderant niet vlak maar geribbeld. Zie plaatjes.
Arco
Special Member
Is die tweede foto de onderkant? (met die 'golfjes'?)
Ik zie rechts een uitstekend balkje? (dan kan de slicer nooit direct op het bed printen, maar moet iets van support erbij maken)
Als je een textured bed hebt, wordt de onderkant natuurlijk ook nooit helemaal glad. (volgt de bed contouren)
Je kunt de oppervlakken verbeteren door langzamer te printen of de optie 'ironing' (gladstrijken, indien aanwezig) aan te zetten.
Die golfjes zijn inderdaad de onderkant. Hij kan wel superglad printen, de andere zijde is nl wel mooi strak.
De bouwplaat lijkt me een glad exemplaar. Hij heeft inderdaad wel eerst een 'bedje' geprint, zie foto. Dat was gewoon los en daar is hij op gaan printen.
Bij het slicen kreeg ik inderdaad een melding dat ik 'support' moest aanzetten omdat er anders 'floating elements' waren.
Maar waar ik nog naar zoek is dat het op de TinkerCad mooi aan elkaar lijkt, maar er toch losse delen zichtbaar zijn in het eindresultaat.
Ik ben zelf geen tinkercad gebruiker. Maar ik vond deze instructie.
Wat je voor dit specifieke geval ook kan doen is het vlak dat nu op een support geprint is uitlijnen met het bed. Dat kleine randje valt dan als het ware onder je printbed en wordt dan door je slicer genegeerd.
Voor meehelpers is het delen van een tinkercad bestand denk ik handiger dan gcode. Over het algemeen is gcode alleen nuttig voor jezelf.
Waarschijnlijk mooier geweest om m rechtopstaand te printen, kleine vlak, vlak op t bed en grote vlak vertikaal.